ATX 3.0 Nätaggregat för PCIe 5.0 GPU:er

Permalänk

Hej jag har en Phanteks Revolt X 1200W kör med dubbla system. Och har beställt en RTX 4090 Zotac Gaming Trinity.
Problemet är jag vågar inte köra med kabeln som följer med?
Funderat att beställa en kabel från modDIY.com ATX 3.0 PCIe 5.0 600W Dual 8 Pin to 12VHPWR 16 Pin Power Cable extra mjuk kostar 990kr ink frakt dvs anpassad för min psu. Eller ska köpa en corsair kabel som jag har sett på Endel YouTube klipp dom rek?
Lite nojig GPU kostar en del......

Visa signatur

Intel I9 12900k, Corsair 3600. msi mpg z690 edge wifi ddr4 ATX, Asus ITX B560I. Corsair 3200. Intel 9 10900k. Samsung PRO 980 1Tb x3. Zotac Gaming GeForce RTX 4090 Trinity NVIDIA 24 GB. MSI RTX 3080 OC. Phantatec 719, Acer predator 35x, Cool Master ML360 Sub Zero moddad för LGA 1700, Corsair iCUE H170i ELITE LCD 120mm dual moddad för LGA 1200
Övrigt Kör dual system

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patric666:

Hej jag har en Phanteks Revolt X 1200W kör med dubbla system. Och har beställt en RTX 4090 Zotac Gaming Trinity.
Problemet är jag vågar inte köra med kabeln som följer med?
Funderat att beställa en kabel från modDIY.com ATX 3.0 PCIe 5.0 600W Dual 8 Pin to 12VHPWR 16 Pin Power Cable extra mjuk kostar 990kr ink frakt dvs anpassad för min psu. Eller ska köpa en corsair kabel som jag har sett på Endel YouTube klipp dom rek?
Lite nojig GPU kostar en del......

Det är väl inte rekommenderat att använda Corsairs kabel till andra nätagg än Corsair?

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)

Permalänk

Kör du med org kabeln som följer med GPU?

Visa signatur

Intel I9 12900k, Corsair 3600. msi mpg z690 edge wifi ddr4 ATX, Asus ITX B560I. Corsair 3200. Intel 9 10900k. Samsung PRO 980 1Tb x3. Zotac Gaming GeForce RTX 4090 Trinity NVIDIA 24 GB. MSI RTX 3080 OC. Phantatec 719, Acer predator 35x, Cool Master ML360 Sub Zero moddad för LGA 1700, Corsair iCUE H170i ELITE LCD 120mm dual moddad för LGA 1200
Övrigt Kör dual system

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patric666:

Kör du med org kabeln som följer med GPU?

Japp. Inga problem så här långt sedan 26 oktober då jag installerade kortet. Om du använder den medföljande adaptern/kabeln säkerställ att kontakten är ordentligt i.

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)

Permalänk
Medlem

Kommer behöva köpa ett sånt här i början på nästa år när jag ska bygga nytt.
Vad rek ni just nu?
Har Rtx 4090 och ska bli amds nya X3D när den släpps.

Visa signatur

Morderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX - Processor: Intel Core i7 13700K 3.4GHz - Grafikkort: ASUS TUF GeForce RTX 4090 24GB Gaming - Interminne: Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance - SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Seagate FireCuda 510 SSD 2TB - Processorkylning: Arctic Liquid Freezer II 360 - Datorlåda: Lian Li PC-O11 Dynamic Svart - Nätaggregat: ASUS TUF Gaming 1000W Gold - Tillbehör: Mus: Logitech G Pro Wireless, G502 Wireless, Tangentbord: Logitech G915 TKL Lightspeed Tactile, Headset: SteelSeries Arctis Pro Wireless, Skärmar: LG 42" C2, Dell S2417DG 24" 1440p

Permalänk
Medlem

Jag gick för Corsair HX1500i med en kabel direkt från Corsair med hemleverans för €20-25.
Helt ljudlöst, passiv, upp till 880W belastning.

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS HERO Z690 | Core i9 12900K | Corsair iCUE H150i ELITE LCD | Corsair 64GB (4x16GB) DDR5 5600MHz CL36 Dominator Platinum RGB | Samsung 980 Pro 2TB, Crucial P5 Plus 2TB, Kingston NV1 2TB M.2 NVMe, Samsung 870 QVO 4TB | MSI Geforce RTX 4090 SUPRIM Liquid X | Sound Blaster AE-9 | Corsair HX1500i | Logitech Z906 | DeepCool Quadstellar Infinity | Aorus FV43U + Ergotron LX | LG OLED42C2 + Ergotron LX | ACER Predator XB323U | LG UltraGear 27GP850 | Asus PG279Q | LG32GK850G-B | AOC U3277FWQ | 3xAOCQ3279VWF | Philips BDM4065UC

Permalänk

Inet är rätt av skit. Dom har listad MSI MEG Ai1300P till 15 vardagar, det stod 15 vardagar i flera veckor. La en beställning, på något sätt hamnade den på den 15:e December, mer än 15 vardagar, och nu helt plötsligt får jag "Okänt leveransdatum". Känns ju som en jävla scam att man suttit och väntad medan man kunnat köpa annat

Aja, dags att kika på annat

Skrivet av Blade@LCD:

Jag gick för Corsair HX1500i med en kabel direkt från Corsair med hemleverans för €20-25.
Helt ljudlöst, passiv, upp till 880W belastning.

Hur lång tid tog det att få kabeln från Corsair? Vore snällt om du kunde länka också. 🙏

Permalänk
Medlem

Jag beställde den 15 november och fick den 22 november.
Corsair hade kabeln i lager när jag beställde.

https://www.corsair.com/eu/en/Categories/Products/Accessories...

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS HERO Z690 | Core i9 12900K | Corsair iCUE H150i ELITE LCD | Corsair 64GB (4x16GB) DDR5 5600MHz CL36 Dominator Platinum RGB | Samsung 980 Pro 2TB, Crucial P5 Plus 2TB, Kingston NV1 2TB M.2 NVMe, Samsung 870 QVO 4TB | MSI Geforce RTX 4090 SUPRIM Liquid X | Sound Blaster AE-9 | Corsair HX1500i | Logitech Z906 | DeepCool Quadstellar Infinity | Aorus FV43U + Ergotron LX | LG OLED42C2 + Ergotron LX | ACER Predator XB323U | LG UltraGear 27GP850 | Asus PG279Q | LG32GK850G-B | AOC U3277FWQ | 3xAOCQ3279VWF | Philips BDM4065UC

Permalänk

Tack, precis kopplat in mitt nya HX1500i men verkar som du haft tur med kabeln. Finns varken hos Corsair eller svenska retailers som dom listar. Men känns iaf som ett stabilt nätagg

Permalänk
Medlem

nu listas MSI MEG och MSI MPG nätaggen till 2023‑02‑06 hos Inet.
Jag beställde MSI MEG Ai1000P PCIE5 1000W för har inte sett något annat ställe som har PCIe 5.0 nätagg tidigare ännu.

Det står att MEG serien är "ATX 3.0 Ready" medans på MPG serien står det "ATX 3.0 Compatible", undrar vad det är för skillnad, har inte kunnat hitta något om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Afra:

nu listas MSI MEG och MSI MPG nätaggen till 2023‑02‑06 hos Inet.
Jag beställde MSI MEG Ai1000P PCIE5 1000W för har inte sett något annat ställe som har PCIe 5.0 nätagg tidigare ännu.

Det står att MEG serien är "ATX 3.0 Ready" medans på MPG serien står det "ATX 3.0 Compatible", undrar vad det är för skillnad, har inte kunnat hitta något om det.

Båda ser ut att ha helt rätt samt likadana kontakter så bör inte vara ngn skillnad, förmodligen bara marknadsföring för att försöka sälja de dyrare varianterna?

Visa signatur

Antec Twelve Hundred | i7 920 ca 2.7Ghz | Gigabyte GA-X58A-UD7 | XFX ATI HD 7970 3GB | Corsair XMS3 1600MHz 6GB CL7-7-7-20 | Intel X25-M SSD 80GB / WD Caviar® Black 1TB | Corsair HX 750W | Win 7 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av CLLA:

Båda ser ut att ha helt rätt samt likadana kontakter så bör inte vara ngn skillnad, förmodligen bara marknadsföring för att försöka sälja de dyrare varianterna?

hittade precis den här sidan på MSI som visar skillnaden, om man rullar ner lite https://www.msi.com/Landing/first-power-supply-unit-for-atx-3...

där MEG/Ready står som T5: "ikryssad", medans MPG/Compatible versionen står som T5: 80% Load.

När jag läst vidare står det mer om det...
To be fully compliant with ATX 3.0, there’s also a timing value that the power supply unit must meet.
där T5 är "AC loss to PWR_OK hold-up time"

https://www.msi.com/blog/msis-meg-ai1300p-pcie5-is-the-worlds...

Permalänk

Står "Beställningsvara" för MSI MPEG/MPG/MEG på Dustin's hemsida. Är väl samma sak som det var hos Inet att dom bara skrivit in det och att det kanske inte är tillgängligt fram till Feb men kan ju vara värt att skicka iväg ett mail

Permalänk
Medlem
Skrivet av Afra:

hittade precis den här sidan på MSI som visar skillnaden, om man rullar ner lite https://www.msi.com/Landing/first-power-supply-unit-for-atx-3...

där MEG/Ready står som T5: "ikryssad", medans MPG/Compatible versionen står som T5: 80% Load.

När jag läst vidare står det mer om det...
To be fully compliant with ATX 3.0, there’s also a timing value that the power supply unit must meet.
där T5 är "AC loss to PWR_OK hold-up time"

https://www.msi.com/blog/msis-meg-ai1300p-pcie5-is-the-worlds...

Så man vill helt enkelt ha ett "Ready" och inte en "Compatible" bra att veta å hålla koll på när flera 3.0 agg kommer

Visa signatur

Antec Twelve Hundred | i7 920 ca 2.7Ghz | Gigabyte GA-X58A-UD7 | XFX ATI HD 7970 3GB | Corsair XMS3 1600MHz 6GB CL7-7-7-20 | Intel X25-M SSD 80GB / WD Caviar® Black 1TB | Corsair HX 750W | Win 7 64-bit

Permalänk
Medlem

Jag har kopplat tre grener från mitt 4080 12VHPWR connector till min EVGA 850 Supernova SF PSU; först och andra gren till en och samma PCIE sladd (pigtail) och en sista gren till en andra PCIE sladd. Min PSU har bara två PCIE kontaktar. Fungera
Jag har dock beställt en 12VHPWR 600W sladd för just EVGA från modDIY. Med leverans på 2 till 5 veckor!! Jag hinna köpa en helt nu ATX 3.0 PSU
Denna från Thermaltake var inte så dålig, fast priset gick upp.
https://www.amazon.se/dp/B0BF5SYZX6?psc=1&ref_=cm_sw_r_cp_ud_...

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av darrenj:

Jag har kopplat tre grener från mitt 4080 12VHPWR connector till min EVGA 850 Supernova SF PSU; först och andra gren till en och samma PCIE sladd (pigtail) och en sista gren till en andra PCIE sladd. Min PSU har bara två PCIE kontaktar. Fungera
Jag har dock beställt en 12VHPWR 600W sladd för just EVGA från modDIY. Med leverans på 2 till 5 veckor!! Jag hinna köpa en helt nu ATX 3.0 PSU
Denna från Thermaltake var inte så dålig, fast priset gick upp.
https://www.amazon.se/dp/B0BF5SYZX6?psc=1&ref_=cm_sw_r_cp_ud_...

Tänk på att 850w Gf3 levereras upp till 450w bara.
För er som tänker överklocka osv.
Måste upp i 1200w för att få en 600w kabel.

Köpte en 1000w och fick den nya kabeln men bara 450w.

Visa signatur

Morderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX - Processor: Intel Core i7 13700K 3.4GHz - Grafikkort: ASUS TUF GeForce RTX 4090 24GB Gaming - Interminne: Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance - SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Seagate FireCuda 510 SSD 2TB - Processorkylning: Arctic Liquid Freezer II 360 - Datorlåda: Lian Li PC-O11 Dynamic Svart - Nätaggregat: ASUS TUF Gaming 1000W Gold - Tillbehör: Mus: Logitech G Pro Wireless, G502 Wireless, Tangentbord: Logitech G915 TKL Lightspeed Tactile, Headset: SteelSeries Arctis Pro Wireless, Skärmar: LG 42" C2, Dell S2417DG 24" 1440p

Permalänk
Medlem

Vänta på Seasonics Vertex serie, bör dyka upp på Inet i slutet av januari eller början av februari De kommer finnas med guld och platinum effektivitet.

10 års garanti, kvalité, pålitlighet och otroligt bra kundservice om det någonsin går sönder.

Gold: https://seasonic.com/vertex-gx
Platinum: https://seasonic.com/vertex-px

Jag kommer personligen satsa på ett 1200W Gold, dessa är oftast mest prisvärda då Seasonic i stort kör samma plattform för alla nätdelar i samma serie.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av segafreaktwo:

Tänk på att 850w Gf3 levereras upp till 450w bara.
För er som tänker överklocka osv.
Måste upp i 1200w för att få en 600w kabel.

Köpte en 1000w och fick den nya kabeln men bara 450w.

Har spelat Cyberpunk 2077 4K all maxxat med Raytracing och GPU power nåt högst efter 2 timmer 261 watt
Tror jag aär safe, kommer inte klocka nåt.
ATX 3.0 PSU kommer jag köpa på sikt. Kanske en EVGA??

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Vänta på Seasonics Vertex serie, bör dyka upp på Inet i slutet av januari eller början av februari De kommer finnas med guld och platinum effektivitet.

10 års garanti, kvalité, pålitlighet och otroligt bra kundservice om det någonsin går sönder.

Gold: https://seasonic.com/vertex-gx
Platinum: https://seasonic.com/vertex-px

Jag kommer personligen satsa på ett 1200W Gold, dessa är oftast mest prisvärda då Seasonic i stort kör samma plattform för alla nätdelar i samma serie.

Mvh

Jag tror också Vertex är ett säkert kort. Verkar som några GX dök upp i december redan i usa men har Q1 som lansering. Däremot PX sägs ligga runt Q3.

Seasonic har även sagt att Vertexserien ligger mellan Focus och Prime så man kan nog förvänta sig ännu fetare modeller längre fram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Vänta på Seasonics Vertex serie, bör dyka upp på Inet i slutet av januari eller början av februari De kommer finnas med guld och platinum effektivitet.

10 års garanti, kvalité, pålitlighet och otroligt bra kundservice om det någonsin går sönder.

Gold: https://seasonic.com/vertex-gx
Platinum: https://seasonic.com/vertex-px

Jag kommer personligen satsa på ett 1200W Gold, dessa är oftast mest prisvärda då Seasonic i stort kör samma plattform för alla nätdelar i samma serie.

Mvh

Tycker det har varit ovanligt tyst om denna modell. Blir lite orolig när jag läser recensioner på Newegg men förmodligen bara jag som är nojjig?

Newegg

"SeaSonic also included a PSU tester that you plug into the 24-wire cable to test your new PSU (per their instructions) before you install it." Varför inkluderar dom en testare?

"Best psu I've ever owned. Sadly my mobo died a few days after installing so my experience is only limited"

"YES, I would recommend this PSU to all of my friend. (The pre-test helped me because a Y cable for my hard drives shorted out when I plugged it back in and the PC wouldn't run. It turned on and right off. I at least knew the PSU was OK and the process of elimination led me to the problem cable"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Tycker det har varit ovanligt tyst om denna modell. Blir lite orolig när jag läser recensioner på Newegg men förmodligen bara jag som är nojjig?

Newegg

"SeaSonic also included a PSU tester that you plug into the 24-wire cable to test your new PSU (per their instructions) before you install it." Varför inkluderar dom en testare?

"Best psu I've ever owned. Sadly my mobo died a few days after installing so my experience is only limited"

"YES, I would recommend this PSU to all of my friend. (The pre-test helped me because a Y cable for my hard drives shorted out when I plugged it back in and the PC wouldn't run. It turned on and right off. I at least knew the PSU was OK and the process of elimination led me to the problem cable"

Tror bara att den inte har släppts på bred front ännu, är nog ett utmärkt nätagg, Seasonic gör väldigt sällan dåliga produkter

Testaren inkluderar dem sedan många år, det är väldigt smidigt för att se om nätdelen fungerar utan att behöva koppla in den på ett moderkort.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Tror bara att den inte har släppts på bred front ännu, är nog ett utmärkt nätagg, Seasonic gör väldigt sällan dåliga produkter

Testaren inkluderar dem sedan många år, det är väldigt smidigt för att se om nätdelen fungerar utan att behöva koppla in den på ett moderkort.

Mvh

Okej låter betryggande
Är nämligen väldigt sugen på detta agg.

Permalänk

Asus rog Strix gold aura verkar vara ett bra också som är på ingång under mitten av februari.

Permalänk
Medlem
Skrivet av releasedninja:

Asus rog Strix gold aura verkar vara ett bra också som är på ingång under mitten av februari.

Ja den ska jag hålla koll på också. En sak som jag dock gillar med Seasonic agget är att det är aningen kortare 160mm vs 180mm.
Mitt chassi har ganska trångt PSU shroud även om 180mm passar också. Sen att Seasonic har så bra rykte med agg.

Kommer väl recensioner snart förhoppningsvis så man vet mer om vilket man borde välja.

Permalänk
Medlem

be Quiet! Dark Power 13 går få tag i nu. Fick idag hem ett 1000W agg från proshop

Visa signatur

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.

Permalänk
Medlem

Såg på reddit att någon skrev detta

" I now know what is happening in the EU. It is not shipping, is an issue in production. The EU line-up is f***d, completely. The units meant for the EU have been recalled, and it will take quite a while until the situation is properly fixed and addressed." "cause they screwed up the 230 voltage." Hoppas det inte stämmer.. Bara random reddit tråd men man blir jue lite orolig.

https://www.reddit.com/r/buildapc/comments/zubami/seasonic_ve...

Permalänk
Medlem
Skrivet av leadc4ge:

be Quiet! Dark Power 13 går få tag i nu. Fick idag hem ett 1000W agg från proshop

Tja

Vad kostade Dark Power 13? Är det 1000w eller 850W?
Har själv bokat MSi 1000g ATX3.0 nättag från inet.

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av darrenj:

Tja

Vad kostade Dark Power 13? Är det 1000w eller 850W?
Har själv bokat MSi 1000g ATX3.0 nättag från inet.

Tjena, 3490kr gick 1000w på. Har även sett att bequiet pure power 12m börjat dyka upp hos återförsäljare

Visa signatur

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Jag har ett Corsair 750rmx psu idag och köpte en riktigt sjysst kabel från webhallen istället för den jobbiga adaptern som följde med Strix kortet. Grymt nöjd med kablaget som går att vika lite vid gpu kontakten och full synlighet på kablarna.

Jag var inne på att köpa en BQ pure power 12m men ser att deras kabel som följer med verkar se liknande ut som den som följde med Asuskortet, krympslang runt alla kablar vid kontakten och svårt att anpassa vinkel på kablarna. Funderar nu på om jag ska köpa ett corsair 1000 w agg. Tyvärr har deras psu som ska vara atx3 kompatibla inte signaleringskablar.. Osäker på hur bra / viktigt det är att ha detta stöd

https://www.webhallen.com/se/product/355964-CORSAIR-Premium-6...

Visa signatur

i7-9700K, z390f mobo, Asus strix 3080 TI