Permalänk
Skrivet av Petterk:

B535-333 har anslutning för externa antenner, går utmärkt att använda denna med Telia om du inte vill binda dig för att få rabatt på ny utrustning.

Telenor och Tele2 (Com Hem finns inte som varumärke längre) använder samma master. Fungerar säkert ok om du har extern antenn.

Om du och sambon har Telenor kanske ni har familj? Hur som helst har du ett obegränsat abonnemang kan du lägga till extra sim för surf för en mindre summa. Telia kan nog inte matcha.

Vad skulle ge bäst effekt, en extern antenn på våran nuvarande router kontra köpa en signalförstärkare att ha utomhus på väggen? Samt förslag på vad för typ av antenn/förstärkare som skulle vara lämplig?

Tyvärr vill vi inte byta till ett nytt abonnemang från telenor så vi tycker att det är alldeles för ostabilt hos oss samt att vi eventuellt kommer byta. Just nu sitter vi på comhem, som blivit tele2. I grund kanske inget dåligt, men haft problem med deras kundsupport förut och blivit lite ”anti” pga det.

Telia är ett alternativ, men då blir en helt ny lösning där vi skulle behöva införskaffa både ny router samt en extern förstärkare. Har du något förslag på en helhetslösning vore jag tacksam för hjälpen 😊

Edit: såg att Telenor har detta erbjudande, dock bindningstid. https://www.telenor.se/handla/routrar/bredband-via-mobilnatet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av P.levinsson:

Jag och min fästmö flyttade för ett par månader sedan från våran lägenhet till en gård. Lägenheten låg i Tidaholm samt gården i utkanten av Falköping. Under tiden vi flyttade in på gården så kollade jag upp valmöjligheterna av bredband. Tyvärr för oss är det ett dödsbo där ägaren inte velat vara med i fiberutbyggnaden i deras samfällighet. Inte ens ADSL finns. Vi fick i veckan offerten för att installera fiber och entreprenören räknar med en kostnad på drygt 65 000 kr (skall grävas drygt 400 meter + finns inget förberett i huset). Under tiden vi flyttade in köpte jag ett 4g mobilt bredband genom Comhem/tele2 som visade sig ha en riktig taskig uppkoppling.

Nu när vi har fått offerten från entreprenören, med en beräknad väntetid på ca 10-11 månader innan start, är jag tveksam om jag vill lägga 65 000: - för detta. Därför har jag kollat upp andra alternativ där 5G är ett av dem dock utan kunskapen om utvecklingen av 5g för hushåll utanför storstäder.

5G har kortare räckvidd än 4G så inget vidare utanför sgtorstäderna. Poyntings antenner kombinerat med vilken router som helst som stöder extern antenn och bryggläge, billigast möjliga. Sedan en riktig router, jag rekommenderar DreamRouter Pro från Ubiqiti.

Stäng av allt i den biliga 4G-routern inklusive WiFi, sätt den i bryggat läge, koppla till en konsumentrouter typ Asus eller en bättre Prosumer typ Ubiqiti med en separat AP.

Kommer fungera riktigt bra för allt utom gaming om du får upp antennen tillräckligt högt riktad mot "bästa" masten.

För all typ av realtidskommunikation (gaming) är det bara fiber som gäller, skaffa när du vill och behåll din bra router, 4G grejerna har du kvar som backup om någon gräver av en kabel eller liknande. Sedan har du ett oaktiverat Comvig kontantkort som du kan ladda vid behov.

EDIT:

Typ denna https://www.inet.se/produkt/5410661/poynting-riktantenn-5g-lt...

Glöm allt annat om du vill ha stabilt 4G krävs extern riktantenn.

Se här ser det ut här på Sydkoster med Poynting riktantenn placerad 1,5m över högsta taknock riktad exakt mot rätt antenn. Billigaste ZTE modem/router bryggad till Unifi-system.

Ned: 175,91 Mbit/s
Upp: 38,95 Mbit/s
Svarstid: 34,87 ms

Antennförslag + Prestanda
Permalänk
Medlem
Skrivet av P.levinsson:

Vad skulle ge bäst effekt, en extern antenn på våran nuvarande router kontra köpa en signalförstärkare att ha utomhus på väggen? Samt förslag på vad för typ av antenn/förstärkare som skulle vara lämplig?

Tyvärr vill vi inte byta till ett nytt abonnemang från telenor så vi tycker att det är alldeles för ostabilt hos oss samt att vi eventuellt kommer byta. Just nu sitter vi på comhem, som blivit tele2. I grund kanske inget dåligt, men haft problem med deras kundsupport förut och blivit lite ”anti” pga det.

Telia är ett alternativ, men då blir en helt ny lösning där vi skulle behöva införskaffa både ny router samt en extern förstärkare. Har du något förslag på en helhetslösning vore jag tacksam för hjälpen 😊

Edit: såg att Telenor har detta erbjudande, dock bindningstid. https://www.telenor.se/handla/routrar/bredband-via-mobilnatet...

Har Telia 5G som täcker din adress? Om inte behöver du inte skaffa någon 5G-router.

Permalänk
Medlem
Skrivet av P.levinsson:

Signalförstärkare som fungerar är dyra, och sen behöver man tillstånd från PTS för att sätta upp den. Eftersom din router har ingång för externa antenner så kanske något sånt här kan passa? : https://www.kjell.com/se/produkter/mobilt/mobilt-bredband/ant...

Tänl på att hålla antenkabeln så kort som möjligt pga signalförlust i kabeln.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 7800X3D | Arctic Freezer II 420 | 6x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Asus B650 ProArt Creator | 32Gb Corsair Vengeance 6000Mhz CL30| Samsung 990 Pro 2+1TB | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

Signalförstärkare som fungerar är dyra, och sen behöver man tillstånd från PTS för att sätta upp den. Eftersom din router har ingång för externa antenner så kanske något sånt här kan passa? : https://www.kjell.com/se/produkter/mobilt/mobilt-bredband/ant...

Tänl på att hålla antenkabeln så kort som möjligt pga signalförlust i kabeln.

Menar han inte antenn vs. utomhusrouter?

Gällande @P.levinsson fråga:

Ja, både panel- eller riktantenn kan vara bättre än exempelvis ZTE MC7010. Men i grund och botten måste du prova och då är det inte lämpligt med så dyra grejer.

Interna antennerna i ZTE MC7010 verkar motsvara 9 dBi. Antennen är rundstrålande. Har du inte 5G hos Telia (bör väl vara Sub-6 om det finns) så kommer något som B535-333 med extern antenn för någon tusenlapp fungera ungefär lika bra. Tänk på att det ska vara en "mimo"-antenn, annars behöver du två antenner för bästa prestanda.

dBi
Permalänk
Skrivet av Mordekai:

5G har kortare räckvidd än 4G så inget vidare utanför sgtorstäderna. Poyntings antenner kombinerat med vilken router som helst som stöder extern antenn och bryggläge, billigast möjliga. Sedan en riktig router, jag rekommenderar DreamRouter Pro från Ubiqiti.

Stäng av allt i den biliga 4G-routern inklusive WiFi, sätt den i bryggat läge, koppla till en konsumentrouter typ Asus eller en bättre Prosumer typ Ubiqiti med en separat AP.

Kommer fungera riktigt bra för allt utom gaming om du får upp antennen tillräckligt högt riktad mot "bästa" masten.

För all typ av realtidskommunikation (gaming) är det bara fiber som gäller, skaffa när du vill och behåll din bra router, 4G grejerna har du kvar som backup om någon gräver av en kabel eller liknande. Sedan har du ett oaktiverat Comvig kontantkort som du kan ladda vid behov.

EDIT:

Typ denna https://www.inet.se/produkt/5410661/poynting-riktantenn-5g-lt...

Glöm allt annat om du vill ha stabilt 4G krävs extern riktantenn.

Se här ser det ut här på Sydkoster med Poynting riktantenn placerad 1,5m över högsta taknock riktad exakt mot rätt antenn. Billigaste ZTE modem/router bryggad till Unifi-system.

Ned: 175,91 Mbit/s
Upp: 38,95 Mbit/s
Svarstid: 34,87 ms

Såg på Inet att det finns en video som förklarar vad som inkluderas i paketet. Om jag förstår det rätt så måste vi manuellt rikta antennen mot den vinkel som ger bäst täckning?

Skrivet av Petterk:

Har Telia 5G som täcker din adress? Om inte behöver du inte skaffa någon 5G-router.

Nej, i dagsläget finns det enligt täckningskartor inte 5g hos oss. Diskuterat med sambon vad vi vill lägga pengar på, och den budget vi la innan fiber var inräknat var på drygt 1 miljon i renovering samt utbyggnad. Skulle mobilt bredband fungera tillräckligt bra med ett bättre paket så kan vi vänta med att beställa fiber då vi i nuläget får ta 65000 från renovering. Så akut är inte fiber för mig, och kan jag njuta av lite gaming under tiden är jag nöjd 😊

Skrivet av Petterk:

Menar han inte antenn vs. utomhusrouter?

Gällande @P.levinsson fråga:

Ja, både panel- eller riktantenn kan vara bättre än exempelvis ZTE MC7010. Men i grund och botten måste du prova och då är det inte lämpligt med så dyra grejer.

Interna antennerna i ZTE MC7010 verkar motsvara 9 dBi. Antennen är rundstrålande. Har du inte 5G hos Telia (bör väl vara Sub-6 om det finns) så kommer något som B535-333 med extern antenn för någon tusenlapp fungera ungefär lika bra. Tänk på att det ska vara en "mimo"-antenn, annars behöver du två antenner för bästa prestanda.

Vet inte riktigt själv vad jag menar om jag ska vara ärlig. Jag har fruktansvärt dålig koll på hur detta fungerar och vet inte riktigt själv vad som blir bäst. När jag tänker förstärkare tänker jag något liknande som Mordekai skickade medans en antenn än något just en antenn om det förklarar 🧐

Permalänk
Medlem
Skrivet av P.levinsson:

Nej, i dagsläget finns det enligt täckningskartor inte 5g hos oss. Diskuterat med sambon vad vi vill lägga pengar på, och den budget vi la innan fiber var inräknat var på drygt 1 miljon i renovering samt utbyggnad. Skulle mobilt bredband fungera tillräckligt bra med ett bättre paket så kan vi vänta med att beställa fiber då vi i nuläget får ta 65000 från renovering. Så akut är inte fiber för mig, och kan jag njuta av lite gaming under tiden är jag nöjd 😊

Jag tänkte lite mer att ni beställer fiber omgående och kör ett obundet abonnemang med B535-333 fram till att fibern driftsätts. Varken 4G eller 5G är något att spela på direkt, många spel gillar inte 40+ ms med stora variationer.

Att fixa antenn kan vara så lätt som att ni fixar allt på en timme, bara åka ner till t.ex. Kjell & Co och köpa https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/mobilt-bredband/an....

Tål att sägas att 6 dBi inte är jättebra, men det är bra mycket bättre än den inbyggda i routern (som ju har någon grundmottagning mot Tele2/Telenor) plus att den placeras utomhus. Glöm inte kablar om ni behöver mer än de medföljande metrarna. Ska ni inte upp med den på takmasten behöver ni typ ett väggfäste, de är inte så dyra och finns lite överallt typ https://www.biltema.se/kontor---teknik/bild/antenner/antennfa....

Vill ni se hur mottagningen är med Telia så kan ni plocka upp ett kontantkort och ladda på några GB så ni kan testa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av P.levinsson:

Vet inte riktigt själv vad jag menar om jag ska vara ärlig. Jag har fruktansvärt dålig koll på hur detta fungerar och vet inte riktigt själv vad som blir bäst. När jag tänker förstärkare tänker jag något liknande som Mordekai skickade medans en antenn än något just en antenn om det förklarar 🧐

Oklart, @Mordekai länkar en riktad antenn. Den måste kopplas med antennkablar till utrustningen och förstärker inte 4G för alla dina prylar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av P.levinsson:

Såg på Inet att det finns en video som förklarar vad som inkluderas i paketet. Om jag förstår det rätt så måste vi manuellt rikta antennen mot den vinkel som ger bäst täckning?

Exakt så är det. Position till master får du från din operatör. Och nej det ger inte bättre 4G lokalt, bara till modemet den är ansluten till, din router i det här fallet. Den har horrible routning och WiFi varför jag rekommenderar att den sätts i gateway-läge, dvs bara skickar vidare trafiken utan ip, logik eller WiFi.

Igen, glöm 5G på din plats då jag förstår det som glesbygd.

Det går att riktigt bra lösning med 4G.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Exakt så är det. Position till master får du från din operatör. Och nej det ger inte bättre 4G lokalt, bara till modemet den är ansluten till, din router i det här fallet. Den har horrible routning och WiFi varför jag rekommenderar att den sätts i gateway-läge, dvs bara skickar vidare trafiken utan ip, logik eller WiFi.

Igen, glöm 5G på din plats då jag förstår det som glesbygd.

Det går att riktigt bra lösning med 4G.

Telia har faktiskt hunnit bygga i Tidaholm och Falköping. Är du bara några km utanför så får du täckning alltså. Betyder däremot inte att det fungerar lika bra som eller bättre än 4G, som lär ha fler sektorer på masterna och fler master i närheten.

Eftersom han redan har täckning med B535-333 så skulle det nog fungera ok med en rundstrålande antenn för övrigt.

När TS ser att det fungerar ok med nätverkskabel så är det absolut dags att se över utrustning för WiFi. Om annan router behövs (och bara använda 4G-routern som modem) beror mer på om TS har några särskilda krav – för att titta på Netflix på WiFi bör det räcka med accesspunkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av P.levinsson:

Bra svar från samtliga och Fiber är självklart det bästa valet. Jag var intresserad om 5g kommit så pass långt att det är en stabil grund att stå på även om latency/ping är lite högre.

65 000kr är inget som behöver läggas fram ett lån för, tar det ur egen ficka och ekonomin är tillräckligt stark för att klara av ett akut takbyte t ex. Hade 5g varit ett alternativ så skulle det vara fördelaktigt men förstår också att det tar tid tills en bred massa kan använda masterna.

Tyvärr, då en samfällighet äger rätten till alla fördragna kablar etc, tillåter de inte oss som privatpersoner att gräva själv. Oavsett maskin, för hand, eller ens med certifierad grävmaskinist i släkten. De skall göra allt eller inget. Och deras avtal säger att de kräver mellanskillnaden om vi gör det mycket arbete själva kontra de gör allt. Skulle vi gräva och t ex spara 20 000kr på det så lägger de på den summan på kostnaden för aktiveringen. Dumt ja vet, ordföranden i denna samfällighet har varit med och slagits om arvet och gör allt för att dra ut och förstöra anslutningarna (ingen av dem fick något, en gård för 5 miljoner och är därför väldigt griniga).

Skall beställa fiber, och få det inkopplat oavsett väntetid. Behöver då hjälp med ett alternativ tills de är installerat. Skulle ett obundet 5g abonnemang vara ett alternativ på kort sikt? Kort som i drygt 11 månader?

Det 4g modem vi har idag klarar knappt youtube på 1080p..

Det viktigaste är extern riktad antenn. Vilken 4G-router har du idag?

Tele2 har mycket bra abonnemang utan uppsägningstid, Comviq har kontantkort, Telia om du får bra pris för 12 månader eller tills vidare. Övriga operatörer skulla jag hålla mig undan om de inte hade bättre täckning än Tele2/Telia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Det viktigaste är extern riktad antenn. Vilken 4G-router har du idag?

Tele2 har mycket bra abonnemang utan uppsägningstid, Comviq har kontantkort, Telia om du får bra pris för 12 månader eller tills vidare. Övriga operatörer skulla jag hålla mig undan om de inte hade bättre täckning än Tele2/Telia.

Han svarade mig tidigare, se:

Skrivet av P.levinsson:

Länken från 3 var bara ett förslag på lösning, vill inte ha någon bindningstid överhuvudtaget då fiber har en förväntad väntetid på 10-11 månader. Är det klart innan så vill jag ju inte ha ett abonnemang att avsluta.

Routern vi har idag, fick ett förslag från dåvarande Comhem om deras router när vi sa upp fiber i lägenheten. Så sitter på en Huawei (Soyealink) B535-333 om de inte ändrat sista 6 månaderna. Inte speciellt nöjd med Comhems kundsupport, varken vid fiber eller mobilt. Vill därför byta från dem, och vad jag förstår är Telia det bättre alternativet.

Både jag och sambon har Telenor. Hennes täckning är 8/10 i hela huset med iPhone X. Min täckning är 5/10 och jag har en iPhone 13 Pro Max.

Största kostnaden för att installera fiber är grävningen. Sedan tillkommer tyvärr allt annat också då det inte finns något överhuvudtaget i huset. Så en elektriker skall fixa uttag och dra kablar etc inomhus, alla rör att blåsa sladden igenom. Samt att det skall grävas över en bit åker så skall ned på minst 90cm om jag inte missminner mig..

Finns bara Telia, Net4Mobility (samägt av Tele2 och Telenor) och Tre som bygger 4G, så menar du Tre med övriga operatörer?

Telia, Telenor så väl som Tre är obundet om du inte köper hårdvara/utrustning, går också att köra extra simkort för surf (på deras Telenor-abonnemang) om de har obegränsat på någon av sina telefoner.

P.S. Du menar att Tele2 inte har bindningstid på abonnemang, inte ens med hårdvara/utrustning men om du har delbetalning du säger upp får du såklart betala resterande belopp. De har en månads uppsägningstid. Comviq har däremot inte uppsägningstid för obundet. D.S.

Permalänk
Medlem

Antenn Den bästa antennen du hittar för vettiga pengar. Den kräver dock att man är väldigt noggrann vid inriktningen. (Smal upptagningsvinkel.) Förlängningskabel bör man köpa på annat ställe som har bättre kabel (lägre dämpning) än den färdiga som Kjell & Co säljer.

Visa signatur

Varit med i datorvärlden sedan början på 70 talet. Telegruppchef i Marinen, Jobbat med Xerox 800 ordbehandlingsmaskiner när det begav sig. PC-nisse sedan mitten av 80 talet. Raffinaderi inspektör sedan 1980.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KjellO:

Antenn Den bästa antennen du hittar för vettiga pengar. Den kräver dock att man är väldigt noggrann vid inriktningen. (Smal upptagningsvinkel.) Förlängningskabel bör man köpa på annat ställe som har bättre kabel (lägre dämpning) än den färdiga som Kjell & Co säljer.

Javisst. Sen finns ju t.ex. en sån här: https://www.proshop.se/Modem-Mobilt-WiFi/MikroTik-SXT-LTE6-ki...
vilket gör att man slipper kabelförluster helt och hållet (försörjs via PoE)

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 7800X3D | Arctic Freezer II 420 | 6x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Asus B650 ProArt Creator | 32Gb Corsair Vengeance 6000Mhz CL30| Samsung 990 Pro 2+1TB | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

Permalänk
Medlem
Skrivet av KjellO:

Det här är exakt samma antenn men kostar 702kr inkl. frakt istället för 1079kr.
https://www.amazon.se/NEDIS-ANOR4G30ME-Antenn-Silver-Storlek/...

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

Javisst. Sen finns ju t.ex. en sån här: https://www.proshop.se/Modem-Mobilt-WiFi/MikroTik-SXT-LTE6-ki...

Väldigt smart lösning. Hade ingen aning om att den typen existerade. Har f.ö väldigt bra erfarenheter av MikroTik prylar. Helt klart en jätte bra lösning. Antennförluster har alltid varit ett stort bekymmer vilket man i fortsättningen slipper i denna applikationen.

Visa signatur

Varit med i datorvärlden sedan början på 70 talet. Telegruppchef i Marinen, Jobbat med Xerox 800 ordbehandlingsmaskiner när det begav sig. PC-nisse sedan mitten av 80 talet. Raffinaderi inspektör sedan 1980.

Permalänk
Medlem

@P.levinsson varför gör du det inte enkelt för dig ?

Strunta i 5G just nu, skaffa en bra extern riktantenn på kjell, montera upp den och koppla ett 4G modem till den (t.ex. TP-Link) och testa hur det funkar.

Är det inte tillräckligt bra då vet du att fiber är ett alternativ, om det är tillräckligt bra kanske man kan fixa ännu bättre via 5G om det går. Om inte har du alltid ett 4G som duger, det är bättre än inget alls. Sedan kostar det att kör med t.ex. Telias obegränsad men du har ju inget annat val om du inte vill ha fiber.

Svårare än så är det inte, ingen kan säga hur bra det funkar för dig för det vet bara du som kan avgöra det.

En riktig fuling är att lägga ut egen kabel på spaddjup till en granne som har uppkoppling i väntan på att ni ska kunna fixa fiberproblematiken

Permalänk
Medlem
Skrivet av KjellO:

Väldigt smart lösning. Hade ingen aning om att den typen existerade. Har f.ö väldigt bra erfarenheter av MikroTik prylar. Helt klart en jätte bra lösning. Antennförluster har alltid varit ett stort bekymmer vilket man i fortsättningen slipper i denna applikationen.

Det braiga verkar också vara att själva LTE-kretsen sitter på ett instickskort, så det blir möjligt att uppgradera den ifall det kommer någon ny standard (kanske inte det gör med 4G LTE?). Tror de har en till modell, som iofs är lite dyrare men med bättre antenndel (typ om man bor i skogen?, på slätten funkar nog en riktantenn lika bra) Har själv en Mikrotik RB4011 som router hemma som jag är vansinnigt nöjd med, otroligt stabil sak som jag typ bara behöver starta om när jag uppgraderar firmware.

Edit: Har spanat på en sån där för att eventuellt kunna ha som en failover ifall nån gräver av fiberkabeln, åskan slår ner i nod-skåpet osv, vilket faktiskt händer någon gång/er per år.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Telenor och Tele2 har samma 4G-nät så de går kanske bort?

Be om kontantkort från Halebop och börja mäta på vad du har för uppkoppling från Telia,
om ni inte har någon med Telia i omgivningen med mobil.

Vidare behöver du leta efter dina master. Jag använder appen Cellmapper för Android för detta.
Här har någon placerat ett berg framför Tele2:s mast medan Telia är helt fri och ger 40-90 mbps utan extern antenn.

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Telia har faktiskt hunnit bygga i Tidaholm och Falköping. Är du bara några km utanför så får du täckning alltså. Betyder däremot inte att det fungerar lika bra som eller bättre än 4G, som lär ha fler sektorer på masterna och fler master i närheten.

Eftersom han redan har täckning med B535-333 så skulle det nog fungera ok med en rundstrålande antenn för övrigt.

När TS ser att det fungerar ok med nätverkskabel så är det absolut dags att se över utrustning för WiFi. Om annan router behövs (och bara använda 4G-routern som modem) beror mer på om TS har några särskilda krav – för att titta på Netflix på WiFi bör det räcka med accesspunkter.

Vi har täckning på 4G nu, dock enbart tillräckligt bra för att kolla på youtube med en Mobil/tv ansluten till Wi-Fi. Vill kunna förbättra det så vi kan ha igång flera anslutningar samtidigt samt kunna spela lite lättare spel på datorn i väntan på fiber. Vi bor ca 10 km från Falköpings centrum och ca 7km till stadens kant. Känns lite för långt utanför för 5g.

Skrivet av KjellO:

Med denna antenn måste en kabel dras från antennen in genom ytterväggen till routern?

Skrivet av orginallinus:

Vad skulle skillnaden bli mellan denna och antennen KjellO länkade?

Permalänk
Medlem
Skrivet av P.levinsson:

Med denna antenn måste en kabel dras från antennen in genom ytterväggen till routern?

Alla antenner eller 4G-routrar behöver anslutas med kabel?

Skrivet av P.levinsson:

Vad skulle skillnaden bli mellan denna och antennen KjellO länkade?

Din plånbok blir lättare.

Har du inte väldigt dålig mottagning (som du inte har om ni har teckning på mobilerna och 4G-routern har basteckning med de inbyggda antennerna inomhus) så kvarstår nog mitt tidigare råd från posten #19796735.

Det finns kablar för antenn med SMA-kontakt som kan dras genom fönster, t.ex. https://www.lohelectronics.se/kommunikation/lora/adaptrar-150.... Två stycken behövs då ni kör mimo. Ni behöver också ett par kablar med SMA för att koppla in 4G-routern.

Alternativt så borrar ni upp ett hål och tätar efter ni dragit kabeln.

Är WiFi-funktionen i B535-333 dålig eller står långt ifrån era saker så koppla in en accesspunkt eller två med nätverkskabel.

Med riktantenn blir riktningen jätteviktig, men även om ni kör rundstrålande (som panelantennen) ring till er operatör och fråga vilket vädersträck masten/erna sitter från er adress.

Riktantennen du har fått länkad samt den panelantenn jag länkade (den hos Kjell & Co) klarar inte 5G på 3,5 GHz för övrigt. Ett alternativ där är att istället köpa Macab Pro-1100-5G. Macab Pro-1100-5G (hittar du även hos exempelvis Elon), fönstergenomföring, och ett par meter SMA-kabel så är du uppe i typ 1400 kr om du beställer av Loh Electronics. Lägg till ett par hundra om du behöver fäste att skruva upp på fasaden.

"SXT LTE6 kit" har 9 dBi på inbyggda antennerna och matas med nätverkskabel. Du behöver maströr att fästa den på och du behöver egen router utöver modemet. Det går inte att säga så mycket om trådlös kommunikation, men du kan få bättre resultat med B535-333 sett till vilka hastigheter på 4G den klarar. "SXT LTE6 kit" har nätverksport på 100 Mbit/s, så det är max på hastighet och modemet är inte särskilt modernt.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Alla antenner eller 4G-routrar behöver anslutas med kabel?

Jag var lite otydlig. En speciell typ av kabel?* Kommer behöva köpa en förlängd sladd, över 5 meter för att sätta antennen samt routern på passande ställen.

Din plånbok blir lättare.

Har du inte väldigt dålig mottagning (som du inte har om ni har teckning på mobilerna och 4G-routern har basteckning med de inbyggda antennerna inomhus) så kvarstår nog mitt tidigare råd från posten #19796735.

Det finns kablar för antenn med SMA-kontakt som kan dras genom fönster, t.ex. https://www.lohelectronics.se/kommunikation/lora/adaptrar-150.... Två stycken behövs då ni kör mimo. Ni behöver också ett par kablar med SMA för att koppla in 4G-routern.

Alternativt så borrar ni upp ett hål och tätar efter ni dragit kabeln.

Är WiFi-funktionen i B535-333 dålig eller står långt ifrån era saker så koppla in en accesspunkt eller två med nätverkskabel.

Med riktantenn blir riktningen jätteviktig, men även om ni kör rundstrålande (som panelantennen) ring till er operatör och fråga vilket vädersträck masten/erna sitter från er adress.

Riktantennen du har fått länkad samt den panelantenn jag länkade (den hos Kjell & Co) klarar inte 5G på 3,5 GHz för övrigt. Ett alternativ där är att istället köpa Macab Pro-1100-5G. Macab Pro-1100-5G (hittar du även hos exempelvis Elon), fönstergenomföring, och ett par meter SMA-kabel så är du uppe i typ 1400 kr om du beställer av Loh Electronics. Lägg till ett par hundra om du behöver fäste att skruva upp på fasaden.

"SXT LTE6 kit" har 9 dBi på inbyggda antennerna och matas med nätverkskabel. Du behöver maströr att fästa den på och du behöver egen router utöver modemet. Det går inte att säga så mycket om trådlös kommunikation, men du kan få bättre resultat med B535-333 sett till vilka hastigheter på 4G den klarar. "SXT LTE6 kit" har nätverksport på 100 Mbit/s, så det är max på hastighet och modemet är inte särskilt modernt.

Hmm. Gick in på telenor och kollade vad jag får ge för pris enbart för ett extra simkort enbart till surfande. Jag har redan oändlig surf på min mobil. Kostnaden för det är 89kr i månaden. Då skulle jag egentligen kunna beställa ett nytt sim-kort och avsluta det abonnemang jag har genom tele2. Skulle sänka min kostnad med drygt 480kr månaden med det.

Om jag skulle vilja köpa en router som klarar av både 5g samt 4g vilken skulle rekommenderas då? En antenn måste säkerligen installeras oavsett, och då köper jag hellre en som klarar 5g för några hundralappar mer och känner mig mer framtidssäker då. Räcker Macab-PRO -100-5g till det?

Skulle inte 5G nå ut till oss än så kan ju samma setup köra 4g så länge och sedan bara slö över till 5g när utbyggnaden har kommit så långt.

Edit: Det är denna antenn du syftar på?
https://compu-mail.se/sv/p/televes-pro-5000-5g-antenne-rormon...

Permalänk
Medlem
Skrivet av P.levinsson:

Hmm. Gick in på telenor och kollade vad jag får ge för pris enbart för ett extra simkort enbart till surfande. Jag har redan oändlig surf på min mobil. Kostnaden för det är 89kr i månaden. Då skulle jag egentligen kunna beställa ett nytt sim-kort och avsluta det abonnemang jag har genom tele2. Skulle sänka min kostnad med drygt 480kr månaden med det.

Om jag skulle vilja köpa en router som klarar av både 5g samt 4g vilken skulle rekommenderas då? En antenn måste säkerligen installeras oavsett, och då köper jag hellre en som klarar 5g för några hundralappar mer och känner mig mer framtidssäker då. Räcker Macab-PRO -100-5g till det?

Skulle inte 5G nå ut till oss än så kan ju samma setup köra 4g så länge och sedan bara slö över till 5g när utbyggnaden har kommit så långt.

Ja, extra simkort för surf är inte så dyrt precis som jag kunde härleda till tidigare.

B535-333 kan du använda med andra operatörer, den är inte operatörslåst. Den har SMA-kontakter för antenn.

Fast hur är förutsättningarna? Var kan du ställa routern (kortare kablar till antennen är bättre)? Var kan du montera antennen?

Sen kanske du behöver komplettera med annan WiFi, då WiFi inbyggt i 4G-routrarna inte alltid är så bra, eller p.g.a. att den ska anslutas till antennen kommer stå långt ifrån alla era prylar. Enklast är att komplettera med en accesspunkt (eller "förstärkare" inställd som accesspunkt) som ansluts med nätverkskabel till routern.

Skrivet av P.levinsson:

Nej, Macab Pro-1100-5G se https://www.lohelectronics.se/kommunikation/mobilt-bredband/3..., https://www.computersalg.se/i/7482161/televes-pro-1100-5g-ant..., https://compu-mail.se/sv/p/televes-pro-1100-5g-antenne-plade-... etc.

Du ska installera fiber så du behöver ingen 5G-router, men Macab Pro-1100-5G klarar 5G på de lägre frekvenserna, alltså 3,5 GHz, 700 MHz, osv.

Typ något liknande https://www.lohelectronics.se/extension/module/sharecart/shar... som behövs.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Ja, extra simkort för surf är inte så dyrt precis som jag kunde härleda till tidigare.

B535-333 kan du använda med andra operatörer, den är inte operatörslåst. Den har SMA-kontakter för antenn.

Fast hur är förutsättningarna? Var kan du ställa routern (kortare kablar till antennen är bättre)? Var kan du montera antennen?

Jag kan ställa routern Max 2 meter från antennen och dra kabeln genom väggen. Behöver då inte köpa någon extra sladd, utan räcker med de 2m som följer med.
Kommer montera antennen på väggen av huset, antingen under taket på sidan eller om jag bygger upp den med ett tak för regn. Måste se vart masten är placerad.

Sen kanske du behöver komplettera med annan WiFi, då WiFi inbyggt i 4G-routrarna inte alltid är så bra, eller p.g.a. att den ska anslutas till antennen kommer stå långt ifrån alla era prylar. Enklast är att komplettera med en accesspunkt (eller "förstärkare" inställd som accesspunkt) som ansluts med nätverkskabel till routern.

Kommer förmodligen köpa ett ordentligt mashsystem när fibern är installerad. Bygger hemmagym i ladan och vill kunna få ut wifi dit 🧐

Nej, Macab Pro-1100-5G se https://www.lohelectronics.se/kommunikation/mobilt-bredband/3..., https://www.computersalg.se/i/7482161/televes-pro-1100-5g-ant..., https://compu-mail.se/sv/p/televes-pro-1100-5g-antenne-plade-... etc.

Råkade vara lite snabb i min beställning och fick fel, returnerade den jag fick och väntar med att den levereras tillbaka innan jag beställer den du länkade. Var trött och tryckte på fel länk.. I och med att det finns 2 meters kabel som följer med och jag vara behöver Max 2 meter från antenn/router så lägger jag bara till Macab i beställning. Inget annat jag bör tänka på?

Du ska installera fiber så du behöver ingen 5G-router, men Macab Pro-1100-5G klarar 5G på de lägre frekvenserna, alltså 3,5 GHz, 700 MHz, osv.

Var intressant att använda under tiden om det skulle visa sig vara mer stabilt än 4g. Kör på den lösning du presenterat tills fiber kommer 😊

Typ något liknande https://www.lohelectronics.se/extension/module/sharecart/shar... som behövs.

Missade att svara när jag läste förra gången, så blev sent svar av mig..

Permalänk

Startar igång denna tråden igen.

Fått hem antennen och kopplat in den. Märker dock att räckvidden inte når till hela huset. För att få bäst anslutning mot masten sitter antennen i östra delen av huset. Tyvärr är vårat vardagsrum på västra delen av byggnaden samt en våning ned från routern och det ledde tyvärr till att vårat Wi-Fi inte orkar dra igång tvn ordentligt. Blir för mycket buffrande även på youtube 720p..

Jag misstänkte att jag skulle behöva ett mesh system för att få allt att fungera så pass bra som möjligt. Skulle därför vilja ha lite hjälp med vilket system som passar bäst och mest framtidssäkert. Jag vill gärna ha 3 ”puckar” så jag täcker hela huset bäst. Budget för detta blir runt 3000kr.

Edit: Det enda mesh systemet jag kollar på är https://www.elgiganten.se/product/datorer-kontor/natverk/rout...

Tack för hjälpen 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av P.levinsson:

Startar igång denna tråden igen.

Fått hem antennen och kopplat in den. Märker dock att räckvidden inte når till hela huset. För att få bäst anslutning mot masten sitter antennen i östra delen av huset. Tyvärr är vårat vardagsrum på västra delen av byggnaden samt en våning ned från routern och det ledde tyvärr till att vårat Wi-Fi inte orkar dra igång tvn ordentligt. Blir för mycket buffrande även på youtube 720p..

Jag misstänkte att jag skulle behöva ett mesh system för att få allt att fungera så pass bra som möjligt. Skulle därför vilja ha lite hjälp med vilket system som passar bäst och mest framtidssäkert. Jag vill gärna ha 3 ”puckar” så jag täcker hela huset bäst. Budget för detta blir runt 3000kr.

Edit: Det enda mesh systemet jag kollar på är https://www.elgiganten.se/product/datorer-kontor/natverk/rout...

Tack för hjälpen 😊

Dra kabel genom huset och använd en AP istället för trådlös mesh som har en del begränsningar.