Permalänk
Medlem

Aliexpress

Nån som brukar handla från Aliexpress? Jag beställde en Dac den 22 förra månaden som ännu inte kommit och när jag söker på frakt numret hos postnord dyker paketet upp med info om att det är stoppat i tullen och dessutom har den en felaktig mottagare adress, jag ringde till postnord som svarade med att dom inte kunde göra nått eftersom det måste vara aliexpress som gjort fel och det är bara dom som kan ändra adressen. När jag kontrollerar med dom så är allting okej enligt dem. Jag frågar postnord om paketet/brevet ska komma till ett ombud eller direkt i en brevlåda och han svarar då att det kommer hamna i en brevlåda..

Permalänk
Medlem

Köpt några saker där och min fru köper rätt ofta. Inte haft problem för det mesta. Någon gång har något inte kommit och då fick hon pengarna tillbaka. Däremot kan det ta tid. Ibland över en månad innan man för saken.

Edit: viktigt är ju att veta att det är en marknadsplats så man får alltid titta att de man köper ifrån har bra omdömen. Jag köper aldrig från någon som inte har många och bra omdömen även om det kan kosta några kronor mer än att välja en ny okänd säljare.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Avstängd

Köper en del från Aliexpress. Aldrig varit med om att det inte kommit fram, även om det kan ta ett tag.

Har du rätt adress inskrivet hos Ali?

Visa signatur

AMD Ryzen 5900X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, Corsair RM850e, Noctua NH-D15, Corsair 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengean, Radeon 6700 XT, Ubuntu 22.04

Permalänk

Köper du från Aliexpress där det skickas från Kina, om du inte aktivt väljer inom EU, så kommer det att stoppas av PostNord i Tullen nuförtiden eftersom du måste betala både tull och deras hanteringsavgift.

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem

Var ett tag sen jag köpte där ifrån men de gångerna på det stora hela har allt funka kalas, det var någon gång jag inte fick en vara och en annan gång fick jag fel vara men det var inget viktigt som tur var utan mer sånt för att fylla ut kundvagnen.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av vlachos:

Köper en del från Aliexpress. Aldrig varit med om att det inte kommit fram, även om det kan ta ett tag.

Har du rätt adress inskrivet hos Ali?

Ja det är rätt adress jag har både kollat det på mina sidor på Ali samt laddat ner kvittot.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gothenburg:

Köper du från Aliexpress där det skickas från Kina, om du inte aktivt väljer inom EU, så kommer det att stoppas av PostNord i Tullen nuförtiden eftersom du måste betala både tull och deras hanteringsavgift.

Moms ingår oftast och då stoppas det inte i tullen. Det står ganska tydligt på Ali om moms ingår.

Tull betalar man för övrigt inte på varor under 1600 kr.

https://www.tullverket.se/foretag/internationellhandel/import...

Visa signatur

AMD Ryzen 5900X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, Corsair RM850e, Noctua NH-D15, Corsair 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengean, Radeon 6700 XT, Ubuntu 22.04

Permalänk
Medlem
Skrivet av gothenburg:

Köper du från Aliexpress där det skickas från Kina, om du inte aktivt väljer inom EU, så kommer det att stoppas av PostNord i Tullen nuförtiden eftersom du måste betala både tull och deras hanteringsavgift.

Är väl bara moms under ett visst belopp? Men poängen är att när jag skriver in frakt numret hos postnord så är det fel adress (postnummer) som mottagare och likadant blir det när jag ringer till dem. Killen där som jag pratade med kunde inte göra nått och som jag fattade det skulle dom skicka det till den adressen som är registrerad som mottagare. Paketet lär nog skickas tillbaka till Ali eftersom ingen på den felaktiga adressen lär betala momsen och avgifterna om det är några. Jag har ju laddat ner kvittot/ Tax Invoice och sa till postnord att dom kan få en kopia men det hjälpte inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Köpt några saker där och min fru köper rätt ofta. Inte haft problem för det mesta. Någon gång har något inte kommit och då fick hon pengarna tillbaka. Däremot kan det ta tid. Ibland över en månad innan man för saken.

Edit: viktigt är ju att veta att det är en marknadsplats så man får alltid titta att de man köper ifrån har bra omdömen. Jag köper aldrig från någon som inte har många och bra omdömen även om det kan kosta några kronor mer än att välja en ny okänd säljare.

Ja det har ju snart gått 20 dagar så då får man väl pengarna tillbaka

Permalänk
Medlem

Har fungerat bra att handla där. Fastnat i tullen några gånger som gett fördröjning. Adressen kanske är till ett uthämtningsställe.

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vlachos:

Moms ingår oftast och då stoppas det inte i tullen. Det står ganska tydligt på Ali om moms ingår.

Tull betalar man för övrigt inte på varor under 1600 kr.

https://www.tullverket.se/foretag/internationellhandel/import...

Du menar där det står "vat included" på ali? Då ska man inte behöva betala moms i Sverige?

Är det några hanterings avgifter på ett lågt belopp under 1600?

Permalänk
Medlem
Skrivet av IlyaZ:

Har fungerat bra att handla där. Fastnat i tullen några gånger som gett fördröjning. Adressen kanske är till ett uthämtningsställe.

Frågade om det på telefon med postnord men själva försändelsen var skickad som express och då lämnas det direkt i postlådan enligt han jag pratade med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hackers:

Är väl bara moms under ett visst belopp?

Moms betalas från första öret, det du tänker på är tull som man slipper på försändelser med värde under 1600 kr (dock bara vissa varor som det är tull på oavsett).

Om säljaren inte redan fixat det åt dig så åker du alltså på att betala moms + eventuell tull + Postnords importavgift (75 kr eller 125 kr beroende på om du ligger under eller över 1600 kr-gränsen).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hackers:

Du menar där det står "vat included" på ali? Då ska man inte behöva betala moms i Sverige?

Är det några hanterings avgifter på ett lågt belopp under 1600?

Om det står att moms är inkluderad så ska du inte betala någon moms i Sverige, då du redan betalt den. Det är Ali som betalar in din moms till Sverige.

Du behöver inte betala några hanteringsavgifter till Postnord/tullen om momsen är betald.

Visa signatur

AMD Ryzen 5900X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, Corsair RM850e, Noctua NH-D15, Corsair 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengean, Radeon 6700 XT, Ubuntu 22.04