AMD Radeon RX 7900 XTX och RX 7900 XT – lag röd slår tillbaka med RDNA 3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SpaceAce:

Klart 7900 XTX inte är obrukbar, det är förmodligen ganska bra.

Men jag tänker inte på något speciellt alls, kommenterade bara vad som är bäst värde för de enorma summor man måste spendera för grafikkort.

Jag tycker inte heller om monopol, men det vore ju trevligt om spelplanen blev utjämnad av konkurrens istället för välgörenhet.

Fast det är ju inte välgörenhet, du väljer bara en produkt som passar dina behov och får en vara som är fullt duglig.

Behöver du ett nytt grafikkort och ska spela wow ja då räcker 7900 XT alldeles utmärkt till både det och en massa andra titlar som inte drar nytta av RT och andra exotiska lösningar för att ytterligare spä på eyecandy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Kan du inte se en stor skillnad i Cyberpunk är det faktiskt dags att gå till ögonläkaren.

Jo, om jag springer runt speglar och glor på de, då ser jag stoooor skillnad. Men jag brukar skjuta folk i skallen i vanligt fall, därav ser jag inga stora skillnaden. Känns inte ok att offra 70% fps för det i slutändan.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Jo, om jag springer runt speglar och glor på de, då ser jag stoooor skillnad. Men jag brukar skjuta folk i skallen i vanligt fall, därav ser jag inga stora skillnaden. Känns inte ok att offra 70% fps för det i slutändan.

Samma för min del, har testat runt med RT i olika spel på mitt 3080 och man ser skillnad(ganska stor skillnad) om man stannar och kollar i Cyberpunk men det är inte i något universum värt det prestanda tappet man ser för det imo. I dom flesta andra RT spelen så ser jag knappt ingen skillnad för att vara ärlig.

Visa signatur

Ryzen 5900x | ASUS ROG Strix B450-F | Arctic Liquid Freezer II 240 | MSI 4080 | 16 GIG ram | Corsair 850W | define s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Näbbdjuret:

Med deprimerad techtuber kan man ju leta efter…

Han gnäller på att ’80’-kort borde kosta 500-600$ men gnäller inte på Nvidia som kör det dubbla? Han måste vara galen

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DasIch:

Kan du inte se en stor skillnad i Cyberpunk är det faktiskt dags att gå till ögonläkaren.

Linus tech gjorde ju test på det med anställda och de hade svårt att se skillnad...

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Jo, om jag springer runt speglar och glor på de, då ser jag stoooor skillnad. Men jag brukar skjuta folk i skallen i vanligt fall, därav ser jag inga stora skillnaden. Känns inte ok att offra 70% fps för det i slutändan.

Cyberpunk har inte bara ray tracing för reflektioner, utan för varje ljuskälla, indirekt ljus (GI) och AO. Det är en enorm skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Linus tech gjorde ju test på det med anställda och de hade svårt att se skillnad...

https://youtu.be/2VGwHoSrIEU

Det där är inget seriöst test.

Permalänk
Medlem
Skrivet av onedayumay:

Men då återkommer vi till det gamla dilemmat om vad som händer om alla köper samma vara.

Visst vi säger att 4080 är bättre trots det högre priset. Är 7900 XTX obrukbar? Kommer du lida av att äga ett?

Sannolikt kommer du inte ens märka av det så vida du inte tillhör den där ytterst mikroskopiska skaran som vill köra med full RT on.

Hade alla tänkt som du så hade Intel fortfarande varit herren på täppan, AMD hade gått i konkurs och vi hade varit kvar på 14++++++++++++++++++++++++ 4 core 8 thread.

Men det är ju också sant. 4080 ÄR på det hela en BÄTTRE produkt.
Däremot är den dyrare. Egentligen orimligt dyr. Men det är också alla grafikkort just nu.
Men som du skriver, bryr man sig inte alls om RT eller DLSS så är nog 7900XTX det bättre valet för nästan alla.
Vet inte om RT/DLSS skalan är mikroskopisk. Men den är inte stor. Av alla jag känner är det nog bara jag som bryr mig om RT.
Däremot använder nästan alla jag känner DLSS. Speciellt de med 2060/2070 som börjat halka efter litegrann i nyare spel.

Sedan ska man köpa den produkt man vill ha. Det är inget fel med att köpa AMD eller Nvidia.
Om något; så känns det dumt att köpa ett grafikkort för så mycket pengar endast för att stödja det andra företaget.
Köp den produkt DU behöver.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Cyberpunk har inte bara ray tracing för reflektioner, utan för varje ljuskälla, indirekt ljus (GI) och AO. Det är en enorm skillnad.

Och inte ens 4090 klarar av 120 fps i 1440p just nu i detta. Som sagt kanske om några generationer för er som anser det är jätteviktigt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Jo, om jag springer runt speglar och glor på de, då ser jag stoooor skillnad. Men jag brukar skjuta folk i skallen i vanligt fall, därav ser jag inga stora skillnaden. Känns inte ok att offra 70% fps för det i slutändan.

Vi är alla olika. Jag gör nog både och. Både njuter av gameplay och grafik
Jag lirar oftast singelplayerspel med handkontroller. Då räcker det nästan alltid med 60fps. Då finns det utrymme för RT.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Vi är alla olika. Jag gör nog både och. Både njuter av gameplay och grafik

Jag också, tills jag förväntas mjölkas ut av Nvidia för 18k eller 25k...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Jag också, tills jag förväntas mjölkas ut av Nvidia för 18k eller 25k...

Ja det är alldeles för dyrt. Jag köper dock mer än gärna ett kort från AMD istället om de haft lika bra prestanda i RT och lika bra uppskalningsteknik.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Och inte ens 4090 klarar av 120 fps i 1440p just nu i detta. Som sagt kanske om några generationer för er som anser det är jätteviktigt.

Nä, inte med Ultra-inställningar utan DLSS...

Permalänk
Medlem

Har ett 3090 idag och tycker prestandan är mer än bra så kan du få +40% med 7900 för under 14000kr så är det ett kap mot gamla 3000 och nya 4000 nvidias kort

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av SpaceAce:

Tycker nog Techspot summerade det bättre än Sweclockers uppenbart röda recension.

”That's a problem because in almost every measurable metric the RTX 4080 is a superior product to the 7900 XTX. The RTX 4080 offers comparable rasterization performance, significantly better ray tracing performance, better upscaling as DLSS is superior to FSR, it also uses less power, and the media engine is better supported. The only thing going for the Radeon 7900 XTX is the fact that it's 17% cheaper, but when spending $1,000 on a graphics card, do you really care about $200? Wouldn't you just spend the extra money to get the superior product?”

Det enda 7900 XTX egentligen konkurrerar med är priset.

Jag tycker också priset på 4080 är uppåt väggarna, men Inet sålde Asus TUF OC 4080 för 16490:- på lanseringsdagen. Kommer vi kunna köpa ett Asus TUF OC 7900XTX idag för 14 346:-? Och om vi kan det, är det, när vi pratar dessa sjuka summor, värt att spara 2144:- för en uppenbart sämre produkt?

Tjenare, kan väl först säga att jag inte tänker bemöta att vi är rödfärgade då vi blivit anklagade för att vara både röd och grönfärgade i det här kommentarsfältet. Techspot har gjort en väldigt bra recension men problemet med att ta deras prisberäkning är att JUST NU är prisdeltat på den amerikanska marknaden inte applicerbart i Sverige.

Vi gör bedömningen av pris efter de uppgifter vi får från AMD och är egentligen den enda informationen vi har. Ställer vi det priset på 12990kr mot vad det i realiteten går att köpa ett RTX 4080 för i dagsläget, vilket är ungefär 17490kr (+- beroende på vilken modell och återförsäljare) är inte skillnaden i Sverige 17% utan närmare 35%

Nu är vi inte ignoranta inför det faktum att det mycket väl kan vara så att referensmodellen i praktiken blir omöjlig att köpa och de modeller som kommer finnas till hands är betydligt dyrare än AMD:s rekommenderade pris. Om så är fallet få vi göra en ny bedömning av situationen.

Som jag försöker resonera kring i slutsatsen så är inte kortet ett givet köp för alla, det finns det ingen produkt som är. Men för den som inte bryr sig nämnvärt om RT och vill ha bra raster så är det ett vettigt alternativ.

Om jag ska tillåta mig själv att vara personlig så hade jag gärna sett bättre RT-prestanda då jag gärna skruvar upp dom reglagen när jag spelar och då är kanske inte 7900 XTX det bästa köpet för just mig. Men vi vet samtidigt att många av er läsare vill ha bästa möjliga rasterprestanda för pengen och i det fallet är 7900 XTX idag(med AMD:s rekommenderade priser och dyra 4080 kort från partnertillverkare) ett bra alternativ.

Permalänk
Skrivet av DasIch:

Det är ju inte så relevant när vi pratar om topp-korten här. Vidare så inkluderar Steam länder som är långt mycket fattigare än Sverige, och folk som inte spelar mer krävande saker än Sims.

Copium: High

Sims är inte ens top 15 på steam games, majoriteten är fps spel som CG go, apex legends och mw2.

Och hur många i Sverige köper ett nytt high end kort för RT? Ett par hundra individer, kanske 1000 personer, inte mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Tjenare, kan väl först säga att jag inte tänker bemöta att vi är rödfärgade då vi blivit anklagade för att vara både röd och grönfärgade i det här kommentarsfältet. Techspot har gjort en väldigt bra recension men problemet med att ta deras prisberäkning är att JUST NU är prisdeltat på den amerikanska marknaden inte applicerbart i Sverige.

Vi gör bedömningen av pris efter de uppgifter vi får från AMD och är egentligen den enda informationen vi har. Ställer vi det priset på 12990kr mot vad det i realiteten går att köpa ett RTX 4080 för i dagsläget, vilket är ungefär 17490kr (+- beroende på vilken modell och återförsäljare) är inte skillnaden i Sverige 17% utan närmare 35%

Nu är vi inte ignoranta inför det faktum att det mycket väl kan vara så att referensmodellen i praktiken blir omöjlig att köpa och de modeller som kommer finnas till hands är betydligt dyrare än AMD:s rekommenderade pris. Om så är fallet få vi göra en ny bedömning av situationen.

Som jag försöker resonera kring i slutsatsen så är inte kortet ett givet köp för alla, det finns det ingen produkt som är. Men för den som inte bryr sig nämnvärt om RT och vill ha bra raster så är det ett vettigt alternativ.

Om jag ska tillåta mig själv att vara personlig så hade jag gärna sett bättre RT-prestanda då jag gärna skruvar upp dom reglagen när jag spelar och då är kanske inte 7900 XTX det bästa köpet för just mig. Men vi vet samtidigt att många av er läsare vill ha bästa möjliga rasterprestanda för pengen och i det fallet är 7900 XTX idag(med AMD:s rekommenderade priser och dyra 4080 kort från partnertillverkare) ett bra alternativ.

Tack för ett nyanserat svar.

I recensionen lät det dock ganska annorlunda

”Lyfter vi RX 7900 XTX prestanda i ett vakuum mot konkurrenten Geforce RTX 4080 och helt struntar i pris är det en solklar home run för det röda laget, som verkligen imponerar i rastreringsprestanda.”

Är väl inte direkt en home run jämfört med 4080 va? Framför allt om man inte skulle ta priset i beaktning

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Nä, inte med Ultra-inställningar utan DLSS...

Klart att det ska vara ultra när man slösar 25k+ papp på en GPU. Grafiken var väl viktigt?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Makkangbg:

Copium: High

Sims är inte ens top 15 på steam games, majoriteten är fps spel som CG go, apex legends och mw2.

Och hur många i Sverige köper ett nytt high end kort för RT? Ett par hundra individer, kanske 1000 personer, inte mer.

Du vet att bland annat Indien, Kina, Sydamerika och Östeuropa har Steam? Hur tror du det påverkar deras statistik?

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av SpaceAce:

Tack för ett nyanserat svar.

I recensionen lät det dock ganska annorlunda

”Lyfter vi RX 7900 XTX prestanda i ett vakuum mot konkurrenten Geforce RTX 4080 och helt struntar i pris är det en solklar home run för det röda laget, som verkligen imponerar i rastreringsprestanda.”

Är väl inte direkt en home run jämfört med 4080 va? Framför allt om man inte skulle ta priset i beaktning

Tjenare, tack för feedback, jag tror att det blev ett litet feltänk för mig där. Det jag ville får fram är att det är en homerun när priset tas i beaktning, Jag misstänker att det blev två meningar som flöt ihop till en och det ser lite märkligt ut kan jag hålla med om.

Ska kika på hur jag ska omformulera den!

Edit: Jag omformulerade den meningen i slutsatsen som lyftes för att bättre matcha mina intryck och det jag ville förmedla. Som tidigare nämnts tror jag att mitt huvud var snurrigt när allt skulle sys ihop igår med ett par timmar kvar till publicering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Klart att det ska vara ultra när man slösar 25k+ papp på en GPU. Grafiken var väl viktigt?

Nej, det är inget självklart. Att snitta 83fps är dessutom klart spelbart och DLSS finns som alternativ.

Permalänk
Medlem

Någon som sett tester med AMD Smart Access Memory aktiverat?

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Tjenare, kan väl först säga att jag inte tänker bemöta att vi är rödfärgade då vi blivit anklagade för att vara både röd och grönfärgade i det här kommentarsfältet. Techspot har gjort en väldigt bra recension men problemet med att ta deras prisberäkning är att JUST NU är prisdeltat på den amerikanska marknaden inte applicerbart i Sverige.

Vi gör bedömningen av pris efter de uppgifter vi får från AMD och är egentligen den enda informationen vi har. Ställer vi det priset på 12990kr mot vad det i realiteten går att köpa ett RTX 4080 för i dagsläget, vilket är ungefär 17490kr (+- beroende på vilken modell och återförsäljare) är inte skillnaden i Sverige 17% utan närmare 35%

Nu är vi inte ignoranta inför det faktum att det mycket väl kan vara så att referensmodellen i praktiken blir omöjlig att köpa och de modeller som kommer finnas till hands är betydligt dyrare än AMD:s rekommenderade pris. Om så är fallet få vi göra en ny bedömning av situationen.

Som jag försöker resonera kring i slutsatsen så är inte kortet ett givet köp för alla, det finns det ingen produkt som är. Men för den som inte bryr sig nämnvärt om RT och vill ha bra raster så är det ett vettigt alternativ.

Om jag ska tillåta mig själv att vara personlig så hade jag gärna sett bättre RT-prestanda då jag gärna skruvar upp dom reglagen när jag spelar och då är kanske inte 7900 XTX det bästa köpet för just mig. Men vi vet samtidigt att många av er läsare vill ha bästa möjliga rasterprestanda för pengen och i det fallet är 7900 XTX idag(med AMD:s rekommenderade priser och dyra 4080 kort från partnertillverkare) ett bra alternativ.

Ni gör ett strålande jobb! Inte enkelt att tillfredsställa hela swec 😊

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Nej, det är inget självklart. Att snitta 83fps är dessutom klart spelbart och DLSS finns som alternativ.

Vi har olika syn på vad som är spelbart men 83 fps är ospelbart i min bok. Även med DLSS(Quality allt annat är oacceptabelt i och med att jag anser att grafik är viktigt) kommer den upp kanske mot 100 fps. Värdelöst, speciellt med tanke på att man blir skinnad på 25k+. Som sagt, kanske om några generationer men just nu är det inte värt det.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markusas:

Någon som sett tester med AMD Smart Access Memory aktiverat?

Hardware Unboxed har tester med SAM.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Swedishchef_90:

Ni gör ett strålande jobb! Inte enkelt att tillfredsställa hela swec 😊

Tack för feedback! Det är inte helt enkelt alla gånger men det är alltid kul att läsa era reaktioner och diskussioner så det gör alla timmars slit värt det!

Permalänk
Medlem

Jag har försökt läsa igenom denna snabbt växande tråd. Men inte hittat svar på min fråga, finns den så ber jag om ursäkt.

Är det någon som har koll på hur eftermaknadskortens storlek kommer vara? Kommer de smälla på 40 seriens nvidia kylare på eller kommer de försöka hålla storleken mer "begränsad"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimman:

Jag har försökt läsa igenom denna snabbt växande tråd. Men inte hittat svar på min fråga, finns den så ber jag om ursäkt.

Är det någon som har koll på hur eftermaknadskortens storlek kommer vara? Kommer de smälla på 40 seriens nvidia kylare på eller kommer de försöka hålla storleken mer "begränsad"?

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1678266-7900-xt-xtx-mo...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Nimman:

Jag har försökt läsa igenom denna snabbt växande tråd. Men inte hittat svar på min fråga, finns den så ber jag om ursäkt.

Är det någon som har koll på hur eftermaknadskortens storlek kommer vara? Kommer de smälla på 40 seriens nvidia kylare på eller kommer de försöka hålla storleken mer "begränsad"?

Tjenare, det kommer finnas lite olika modeller att tillgå med olika egenskaper. Tittar vi på Gigabyte som exempel verkar de ha tre olika storlekar på korten, en som går i referensutförande, en med deras något större Gaming-kylare och en modell med deras stora Aorus-lösning. Min misstanke är att det kommer vara liknande från flera tillverkare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markusas:

Någon som sett tester med AMD Smart Access Memory aktiverat?

Sweclockers testar med SAM aktiverat sen den nya testsviten de introducerade i sommras. Eftersom det är en teknik som alla använder nu för tiden så är det inte så intressant att jämföra prestandan med och utan längre.