Permalänk
Medlem

Fusionskraft en verklighet

Så har det äntligen hänt. Det som alltid har varit 30 år bort. Man har lyckats med fusion som producerar mer energi än som gick åt i processen!

https://www.llnl.gov/news/national-ignition-facility-achieves...

Garanterat nobelpris. Självklart återstår mycket innan det kan kommersialiseras, men det största hindret är avklarat! Goda nyheter i en annars bister tid.

Så om 30 år kanske vi har ren energi

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Gött, då sjunker elpriset imorgon. Crisis averted.

Visa signatur

[EpoX8k5a2+]-[Xp1600@1815]-[Extreme DDR2700] - [Gainward ti4200]

Permalänk
Medlem

Jag beställde solceller idag.
Gissar att det hör ihop och att fusionen kommer vara i drift innan solcellerna installeras

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Tror inte vi kommer se faktiska fusionskraftverk i produktion under min livstid.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem

Det är ett framsteg, men tyvärr inte ett så stort framsteg som många rapporterat (Fusion "Breakthrough" at NIF? Uh, Not Really …).

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Så har det äntligen hänt. Det som alltid har varit 30 år bort. Man har lyckats med fusion som producerar mer energi än som gick åt i processen!

https://www.llnl.gov/news/national-ignition-facility-achieves...

Garanterat nobelpris. Självklart återstår mycket innan det kan kommersialiseras, men det största hindret är avklarat! Goda nyheter i en annars bister tid.

Så om 30 år kanske vi har ren energi

Det är nog mer än 30 år bort fortfarande, mycket mer. De har faktiskt inte utvunnit mer energi än de stoppat in än.

Om 30 år kommer Sverige i effekt ha ungefär lika mycket fissionskraft som idag och noll fusionskraft om man får vara lite rak. Risk att världen använder mer olja, naturgas och kol än idag också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det är ett framsteg, men tyvärr inte ett så stort framsteg som många rapporterat (Fusion "Breakthrough" at NIF? Uh, Not Really …).

Hmm är inte artikeln du länkande skriven 2013?

Permalänk
Skrivet av Träpuben:

Ja men de som skrev artikeln har skapat en tidsmaskin och skrev artikeln 2013, detta strax efter de lyckades av att skapa en fastkost som de kan färdas i och som går snabbare än ljushastigheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det är nog mer än 30 år bort fortfarande, mycket mer. De har faktiskt inte utvunnit mer energi än de stoppat in än.

Om 30 år kommer Sverige i effekt ha ungefär lika mycket fissionskraft som idag och noll fusionskraft om man får vara lite rak. Risk att världen använder mer olja, naturgas och kol än idag också.

Hmm det var ju det som de rapporterade idag, att de utvunnit mer än de stoppat in.
Har du inte läst nyheten?

Permalänk
Medlem

Ett steg i rätt riktning.
Fusionskraftverk i praktiken ligger troligtvis fortfarande minst 30 år bort, om det någonsin kommer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunix:

Hmm det var ju det som de rapporterade idag, att de utvunnit mer än de stoppat in.
Har du inte läst nyheten?

Nej, har du inte läst?

Producerat och utvunnit är två vitt skilda saker.

Att starta en reaktion utan en atombomb är intressant, men det är nog helt oanvändbart. Det är ingen praktisk metod de använt och ingen process som kan upprätthållas. Det är helt enkelt för tidigt att prata om genombrott på det sättet media rapporterat om.

Du får helt enkelt skilja på begreppen, inlägget jag kommenterade nämnde producera och jag nämnde utvinna.

Permalänk
Medlem

Hehe, det ska skalas upp till mer än en handfull atomer, göras kontinuerligt reglerbart, göras drifts- och idiotsäkert nog för att vanliga drifttekniker ska kunna hantera det, osv. Hatar att vara neggo, men tror inte det är klart inom min livstid i alla fall. Tror de största hindren finns där, inte i att uppnå positivt energinetto i labmiljö.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Netto positiv ≠ kommersiellt gångbart

Finns många alternativa möjligheter dock:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Jag beställde solceller idag.
Gissar att det hör ihop och att fusionen kommer vara i drift innan solcellerna installeras

Dina solceller är fussionskraft i kommersiell tillämpning!

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Träpuben:

Det var den visst, jag letade bara upp första bästa artikel om det och google indikerade att den var nypublicerad. Men den hade lika gärna kunnat skrivas idag eftersom det fortfarande är mycket hype om små framsteg. NIF är ju främst designad för forskning kring kärnvapen och många är tveksamma till att metoden de använder kommer kunna vara kommersiellt gångbar.

Permalänk
Medlem

Nettoproduktionen under testet/demonstrationen, 400 MWh, motsvarar årsförbrukningen för ungefär 20-30 hushåll i Sverige.

Visst, det är bra att man lyckats, men jag räknar med minst 20-30 år till innan man ens har ett småskaligt försökskraftverk i drift. Storskaligt kanske om 50-70 år, om det alls är möjligt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Nettoproduktionen under testet/demonstrationen, 400 MWh, motsvarar årsförbrukningen för ungefär 20-30 hushåll i Sverige.

Visst, det är bra att man lyckats, men jag räknar med minst 20-30 år till innan man ens har ett småskaligt försökskraftverk i drift. Storskaligt kanske om 50-70 år, om det alls är möjligt.

Man producerade den mängden energi på tiden det tar ljuset att färdas 3cm. Hade man kört en sekund hade det varit sjuka mängder energi.

Här beskrivs mer detaljer om vad som skedde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Netto positiv ≠ kommersiellt gångbart

Fast det är det ju inte, det är att det produceras mer fusionsenergi än infraröda energin i lasrarna som träffar målet, lasrarna har låg verkningsgrad till att börja med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Fast det är det ju inte, det är att det produceras mer fusionsenergi än infraröda energin i lasrarna som träffar målet, lasrarna har låg verkningsgrad till att börja med.

Ja precis, långt ifrån fusion i reaktorer som ger netto-el till samhällen

Kul att ett experiment gått precis förbi nollan, men extremt långt kvar att till gångbart

Finns dock andra potentiella lösningar som jag länkade ovan

Permalänk
Medlem

Totalt ointressant när gemene man gissar om extremt komplexa saker utan inblick. Om någon vikt ska lägga i något så är det forskare man ska lyssna på men även de har inget facit på när framsteg kan ske.

Jag kan tänka mig att små steg på utsidan kan vara väldigt stora framsteg för de som utvecklar och jobbar med detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Var ser du 400 MWh? LLNL skriver att de producerade 3.15 MJ och levererade 2.05 MJ, så netto skulle bli 1.10 MJ = 0.3 kWh. Och då räknar de ju inte de 322 MJ som lasrarna drog.

Skrivet av Hejss:

Man producerade den mängden energi på tiden det tar ljuset att färdas 3cm. Hade man kört en sekund hade det varit sjuka mängder energi.

Metoden de använder är att skjuta lasrar mot en bränslekapsel som kollapsar och ger ifrån sig energi, så att prata om att köra det under en sekund blir lite konstigt eftersom det inte är en kontinuerlig process. För att få ut mer energi så måste de istället upprepa hela processen med en ny bränslekapsel, så det är mer intressant att kolla på hur ofta de kan upprepa det snarare än hur snabbt energin skapas.

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Tar nog lång tid innan det är något man kan köra live.
Men är ju det som är den riktiga ersättaren till kärnkraft. Så man borde köra det tills man har fusion helt enkelt, sedan kan man byta när man byggt upp nya sådana.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Totalt ointressant när gemene man gissar om extremt komplexa saker utan inblick. Om någon vikt ska lägga i något så är det forskare man ska lyssna på men även de har inget facit på när framsteg kan ske.

Jag kan tänka mig att små steg på utsidan kan vara väldigt stora framsteg för de som utvecklar och jobbar med detta.

Att ett amerikanskt departement gör ett uttalande är extremt intressant. Att de dessutom lovar 6 miljarder till projektet talar för att det som gjorts är offentligt bra. Investerare brukar vara de med bäst inblick

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Var ser du 400 MWh? LLNL skriver att de producerade 3.15 MJ och levererade 2.05 MJ, så netto skulle bli 1.10 MJ = 0.3 kWh. Och då räknar de ju inte de 322 MJ som lasrarna drog.

Sorry, jag har sovit dåligt och måste ha varit lite ouppmärksam. Min hjärna måste ha "läst" Wh i stället för J, men siffrorna jag såg var 2.5 Gxxx ut och 2.1 Gxxx in, så 0.4 Gxxx nettoöverskott, vilket jag då råkade göra till Wh.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Är det därför SVT Nyheter listar hetaste Tiktok-trender? Folk är idi (...) kan inte bättre.

IMO ska det bjudas på vetenskapens framgångar och äventyr, små som stora. Många gånger är det min och din skattepeng som används inom forskningen. För de många kanske det här resultatet kvittar sig, för några så är det åtminstone en positiv mening bland nyheterna, i jämförelse exempelvis med halvhalten på luciatåget i Gävle.

Men visst, det lär dröja innan fusion är något vi människor fullt ut tyglar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Man skall väl komma ihåg att det här gjordes i en testmiljö, lasrarna är förmodligen rejält överdimensionerade för att utesluta felkällor.

Precis som att Sweclockers har bästa möjliga CPU, minne osv när dom testar ett grafikkort i mellanklassen för att utesluta att någon komponent utgör en flaskhals så har man förmodligen satt bästa möjliga komponenter överallt i den här testmiljön. Kan man återskapa experimentet kan man ju börja laborera med hur mycket man kan minska effekten på lasrarna och ändå uppnå önskad effekt.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av talonmas:

Att ett amerikanskt departement gör ett uttalande är extremt intressant. Att de dessutom lovar 6 miljarder till projektet talar för att det som gjorts är offentligt bra. Investerare brukar vara de med bäst inblick

Det finns också ett politiskt och ekonomiskt drivet intresse att tala vitt och brett om framgångar, särskilt då forskning bedrivs i åtskilliga länder och medial uppmärksamhet är ett väldigt viktigt verktyg för att locka till sig investeringar.

Det är bra med framsteg, men det här är lite uppblåst. Av människor kontrollerad fusionskraft som en praktiskt gångbar energikälla ligger fortfarande, i bästa fall, flera decennier framåt i tiden.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Ja precis, långt ifrån fusion i reaktorer som ger netto-el till samhällen

Kul att ett experiment gått precis förbi nollan, men extremt långt kvar att till gångbart

Finns dock andra potentiella lösningar som jag länkade ovan

Ja, men kopplingen till termonukleära vapen är uppenbar här. Pengar lär de få, tyvärr i den meningen att mer gångbar teknik och forskning inte får snarare.

I praktiken kan du räkna ut kärnkraft också, så mycket misslyckade satsningar senaste årtiondena. I bästa fall håller sig nog kärnkraft kvar på att så för drygt 4 % av världens totala energianvändning, det förutsätter dock en ökning av kärnkraft då energianvändningen ökar så det kan gå sämre.

Även ITER kommer producera noll el, så det tar ett tag innan vi ser något elproducerande och deras snack om tio gånger mer är felvisande – det är inte tio gånger mer än anläggningen. Kan bli kämpigt för DEMO trotts att de siktar på Q plasma på 25, lyckas de så har vi icke kommersiella nettoproducerande fusionskraftverk. D.v.s. dyra och producerar liten mängd energi om sådär 30+ år.

Permalänk
Medlem

Wow! Äntligen!
Tänk en värld med oändlig tillgång till ren energi!

Lite skoj att läsa svaren här... Det är väl ingen som säger att strömmen ska sitta i våra vägguttag inom en vecka? xD