Installerade en fläkt, nu startar datorn inte

Permalänk

Installerade en fläkt, nu startar datorn inte

Hej!

I går fipplade jag med datorn i syfte att installera en ny fläkt, samt flytta grafikkortet från den nedre PCI-E-platsen till den översta — för att experimentera med luftflöde & temperaturer.

När jag genomförde detta var datorn helt urkopplad, jag hade ESD-armband på mig hela tiden och datorn låg på mitt köksbord medan jag utförde glorifierad PC-kirurgi.

Efter jag blev klar var jag taggad på att köra lite benchmarks och dylikt. Till min förvåning startade datorn inte över huvud taget. Jag har hittills felsökt genom att koppla ur varje komponent för sig, tills det enda som var inkopplat var 24-pins-kontakten samt 8-pins-kontakten till processorn.

En grön lysdiod, "SB_PWR", på moderkortet lyser konstant när nätaggregatet är inkopplat, även en röd lysdiod börjar lysa intill "TPU" om jag kopplar igång den switchen. Detta får mig att tro att mitt PSU åtminstone fungerar som det ska och levererar ström korrekt.

Jag misstänkte därefter att chassi-strömbrytarens kontakter till moderkortet, från power-on-knappen, skulle kunna ha tagit skada på något vis. Därför testade jag att manuellt försöka starta igång datorn med hjälp av ett böjt gem över dessa pins, men datorn gav ingen respons alls. Provade även att koppla på reset-knappens två pins till "power on"-kontakterna & försöka starta datorn på den vägen, men åter igen ingen respons.

Jag har provat att byta plats på RAM-minnena, samt att bara köra en av dem i taget i olika slots — men ingen tur där heller. I skrivande stund har jag lagt åtminstone 6 timmar på att leta fel.

Jag har även tagit ut CMOS-batteriet, samt bytt ut det emot ett nytt enbart för att utesluta den aspekten.

Mina komponenter:
MOBO: Asus P8P67 LE REV B3
CPU: Intel Core i7 2600 3,4 GHz
GPU: MSI GTX 1070 Ti
PSU: Be-Quiet Straight Power E9 580 W
SSD: Samsung 840 EVO 500 GB
Chassi: Fractal Design Define R3

Här nedan är ett par bilder jag tog för att bättre illustrera vad jag talar om:

Någon som vet hur jag kan gå tillväga fortsättningsvis för att felsöka detta och/eller har några teorier om vad som kan vara på tok? Alla tips uppskattas!

Permalänk
Medlem

Har du testat koppla en fläkt till CPU_FAN-uttaget? Vissa moderkort klagar ju direkt om den inte är kopplad eller har den alltid varit urkopplad?

Permalänk

är det power switch kabeln som är inkopplad där på bilden?

flytta den till pinnarna för pwrsw för nu agerar bara knappen isf resetknapp där den är inkkopplad och ingen power on knapp inkopplad alls.

pwrsw är pinparet till vänster om där kabeln sitter nu.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

TPU led lyser när du har TPU överklockningen aktiv. Så stäng av den när du felsöker
SB_PWR talar bara om att moderkortet har ström eller om datorn är i standby

Någon annan sladd du flyttade på? Koppla bort allt till 100% som inte behövs för att få bild på skärmen

Permalänk
Skrivet av Lorault:

Har du testat koppla en fläkt till CPU_FAN-uttaget? Vissa moderkort klagar ju direkt om den inte är kopplad eller har den alltid varit urkopplad?

Jag har testat att starta datorn med en fläkt inkopplad till CPU_FAN men det gjorde ingen skillnad tyvärr. Har upplevt det du beskriver förut, men då har jag åtminstone lyckats ta mig till BIOS och ställt in att den fläktporten ska ignoreras.

Skrivet av Rouge of Darkness:

är det power switch kabeln som är inkopplad där på bilden?

flytta den till pinnarna för pwrsw för nu agerar bara knappen isf resetknapp där den är inkkopplad och ingen power on knapp inkopplad alls.

pwrsw är pinparet till vänster om där kabeln sitter nu.

Tackar för tipset, dock var jag redan medveten om detta och framförde det dessvärre bara lite otydligt med bilderna & beskrivningen.

Permalänk
Skrivet av jocke92:

TPU led lyser när du har TPU överklockningen aktiv. Så stäng av den när du felsöker
SB_PWR talar bara om att moderkortet har ström eller om datorn är i standby

Yes, TPU är inget jag ens använder vanligtvis utan använde det bara som ytterligare ett exempel på att moderkortet verkar ta emot ström som det ska. Men jag är ingen expert på detta och kan vara helt ute och cyklar.

Skrivet av jocke92:

Någon annan sladd du flyttade på? Koppla bort allt till 100% som inte behövs för att få bild på skärmen

Nej ingen annan sladd flyttades, kopplades in eller ut eller dylikt. Känner mig helt handfallen inför detta, en dator som nu vägrar starta för att jag bara ville installera en extra fläkt

Att det inte heller har någon effekt att försöka brute-force:a igång datorn genom att kortsluta "PWRSW" finner jag märkligt. Börjar misstänka att moderkortet eller processorn har givit mig långfinget.

Permalänk
Medlem

* Kollat strömbrytaren bakpå nätaggregatet? Iofs borde den vara på eftersom den lilla röda lampan lyser...

* Du har inte råkat koppla ur någon av kablarna från nätaggregatet till moderkortet? Ser t.ex inte på bild om CPU kontakten är i eller ej

* Har du provat att flytta tillbaka GPU till där den var när allt funkade?

* Provat att tjuvkoppla nätaggregatet på 24 pin kontakten?

* Tappat någon skruv som nu ligger och kortsluter någonting?

Permalänk
Skrivet av Eismannen:

* Kollat strömbrytaren bakpå nätaggregatet? Iofs borde den vara på eftersom den lilla röda lampan lyser...

* Du har inte råkat koppla ur någon av kablarna från nätaggregatet till moderkortet? Ser t.ex inte på bild om CPU kontakten är i eller ej

* Har du provat att flytta tillbaka GPU till där den var när allt funkade?

* Provat att tjuvkoppla nätaggregatet på 24 pin kontakten?

* Tappat någon skruv som nu ligger och kortsluter någonting?

Alla kablar sitter i, har kollat femdubbelt med gånger! Har provat att sätta tillbaka GPU till den nedre platsen, gör ingen skillnad. Ingenting ligger löst i chassit, har skakat, skramlat och kikat väldigt noggrant.

Jag vet inte riktigt hur man tjuvkopplar nätaggregatet, gör man det via att sammankoppla två specifika pins, på en lös 24-pins-kontakt, för att se om nätaggregatets fläkt ens snurrar igång?

Permalänk

Jag lade vantarna på ett billigt no-name PSU i dag och kopplade in det i förhoppning om en uppstart — men problemet kvarstår trots byte av PSU (och naturligtvis byte av alla kablar som hör till).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

Alla kablar sitter i, har kollat femdubbelt med gånger! Har provat att sätta tillbaka GPU till den nedre platsen, gör ingen skillnad. Ingenting ligger löst i chassit, har skakat, skramlat och kikat väldigt noggrant.

Jag vet inte riktigt hur man tjuvkopplar nätaggregatet, gör man det via att sammankoppla två specifika pins, på en lös 24-pins-kontakt, för att se om nätaggregatets fläkt ens snurrar igång?

Pin 16 (grön) tillsammans med jord.

Permalänk
Avstängd

Vissa PSU'er skickar dock med en liten plastkontakt som passar på 24-pins kontakten och byglar igång nätagget, är ju lite säkrare om man är osäker så titta först om du inte har någon till synes värdelös plastbit i någon orginallåda till en PSU, har i.a.f lyckats samla på mig 2st genom åren och ena tror jag är från EVGA och andra minns jag inte. Men som sagt vissa skickar med andra inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

Yes, TPU är inget jag ens använder vanligtvis utan använde det bara som ytterligare ett exempel på att moderkortet verkar ta emot ström som det ska. Men jag är ingen expert på detta och kan vara helt ute och cyklar.

Nej ingen annan sladd flyttades, kopplades in eller ut eller dylikt. Känner mig helt handfallen inför detta, en dator som nu vägrar starta för att jag bara ville installera en extra fläkt

Det är att köra så naket som möjligt som gäller. Koppla bort varenda pryl och kabel. Endast ström, cpu, kylare och ram. Se om den kommer igång och då gå vidare med grafikkort. Annars köra det på bordet utanför chassit.

Skrivet av Subdubwise:

Att det inte heller har någon effekt att försöka brute-force:a igång datorn genom att kortsluta "PWRSW" finner jag märkligt. Börjar misstänka att moderkortet eller processorn har givit mig långfinget.

Det enda som det testar är om det är powerknappen som är trasig eller felkopplad.

Permalänk
Medlem

Ser jag fel i bilden längst ner i första inlägget (bilden man ser hela moderkortet på)?
Tycker det ser ut som om den högra strömkontakten i grafikkortet är spräckt (den blå kontakten).
Har försökt förstora upp bilden men väldigt svårt att se ordentligt, men där har du eventuellt problemet.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

Här är kontakten uppförstorad. Kan bli kortslutning om stiften kommer åt varandra när skalet runt stiften inte håller dem separerade!

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk

Inte så att du råkat macka på den nya fläkten på nån header som råkar passa ihop med en fläktkontakt?
Testat att helt koppla loss den nya fläkten?

Visa signatur

| Ryzen 5 5800X3D | MSI B550 Gaming Plus | 64 GB 3600 MHz DDR4 | 7800XT |
Några SSD:er och ett gäng TB spinny bois
Stolt ägare av 19 776 000 fler pixlar på olika skärmar. Alla fungerar så vitt jag vet.

Permalänk
Skrivet av KentKnutte:

Inte så att du råkat macka på den nya fläkten på nån header som råkar passa ihop med en fläktkontakt?
Testat att helt koppla loss den nya fläkten?

Nej, jag har endast kopplat in fläkten till diverse tydligt markerade fläktuttag på moderkortet — och naturligtvis även låtit denna fläkt fortsättningsvis vara urkopplad medan felsökningen fortsätter.

Skrivet av Eismannen:

Pin 16 (grön) tillsammans med jord.

Tack så mycket! Provade att tjuvkoppla både mitt gamla Be-Quiet, och detta "OCZ"-nätagget jag införskaffade i går, och båda gick igång felfritt.

Jag vet dock inte huruvida detta verkligen hjälper mig att utesluta PSU som källa till felet, men att datorn nu vägrat starta med två separata nätaggregat tycks tyda på att någonting annat är det bakomliggande felet.

Märkligt/frustrerande att jag kan tjuvkoppla igång båda nätaggen via 24-pins-kontakten, men att datorns strömknapp inte lyckas kicka igång systemet över huvud taget. Nyfiken på vad som förhindrar det...

Skrivet av sp1k3n:

Ser jag fel i bilden längst ner i första inlägget (bilden man ser hela moderkortet på)?
Tycker det ser ut som om den högra strömkontakten i grafikkortet är spräckt (den blå kontakten).
Har försökt förstora upp bilden men väldigt svårt att se ordentligt, men där har du eventuellt problemet.

Skrivet av sp1k3n:

Här är kontakten uppförstorad. Kan bli kortslutning om stiften kommer åt varandra när skalet runt stiften inte håller dem separerade!

Jag uppskattar verkligen din noggrannhet, stor eloge till dig för det! Dock är det bara en illusion, kontakten ifråga är hel och skadefri, se bild nedan:

Omformulering
Permalänk
Medlem

Bra att det inte var nåt fel på kontakten, det såg lurigt ut i bilden. Ditt moderkort är väldigt gammalt, kan det vara det som har gett upp?

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

Märkligt/frustrerande att jag kan tjuvkoppla igång båda nätaggen via 24-pins-kontakten, men att datorns strömknapp inte lyckas kicka igång systemet över huvud taget. Nyfiken på vad som förhindrar det...

Tjuvkoppla med kontakten inkopplad då? Du bör kunna komma åt kontaktblecken ovanifrån.

Permalänk
Skrivet av sp1k3n:

Bra att det inte var nåt fel på kontakten, det såg lurigt ut i bilden. Ditt moderkort är väldigt gammalt, kan det vara det som har gett upp?

Jag börjar misstänka moderkortet allt mer, ska kika på andrahandsmarknaden alternativt att köra ett antal mil till Inet för att låta dem felsöka burken.

Skrivet av Eismannen:

Tjuvkoppla med kontakten inkopplad då? Du bör kunna komma åt kontaktblecken ovanifrån.

Jag ska se över om detta är en möjlighet!

Permalänk
Medlem

En som hade liknande problemsom dig och som visade sig vara dött moderkort.

P8P67 LE Not Turning On
https://linustechtips.com/topic/937789-p8p67-le-not-turning-o...

Kontrollera det här på ditt moderkort (som den i länken)

"The standby led is solid green, and the TPU switch led works. The PCH heatsink warms up some reason when the motherboard isn't turning on but with the psu is plugged in and turned on"

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Skrivet av sp1k3n:

En som hade liknande problemsom dig och som visade sig vara dött moderkort.

P8P67 LE Not Turning On
https://linustechtips.com/topic/937789-p8p67-le-not-turning-o...

Kontrollera det här på ditt moderkort (som den i länken)

"The standby led is solid green, and the TPU switch led works. The PCH heatsink warms up some reason when the motherboard isn't turning on but with the psu is plugged in and turned on"

Tack så hemskt mycket för tipset! Guldstjärna till dig. Ska kolla om mina symptom är liknande.

Permalänk
Skrivet av Eismannen:

Tjuvkoppla med kontakten inkopplad då? Du bör kunna komma åt kontaktblecken ovanifrån.

Provade nyss detta och det fick alla fläktar till att gå igång, dock måste jag lämna gemet mellan dessa kontakterna — annars lägger datorn av på direkten återigen. Vet du om detta tyder på något specifikt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

Provade nyss detta och det fick alla fläktar till att gå igång, dock måste jag lämna gemet mellan dessa kontakterna — annars lägger datorn av på direkten återigen. Vet du om detta tyder på något specifikt?

Inget mer än fläktarna som går igång?

Permalänk
Skrivet av Eismannen:

Inget mer än fläktarna som går igång?

Vågar man koppla in övriga komponenter, för att se till vilken grad systemet faktiskt "fungerar", trots detta ghetto-moddandet?

Jag trodde att nätaggregatet skulle fortsätta vara igång efter en liten touch av gemet, att det var ungefär motsvarande att trycka på power-knappen, inte att gemet skulle behöva sitta kvar.

EDIT: Kopplade in min boot-SSD, mitt gamla grafikkort, DP-kabeln till skärmen, och musen. Allting får ström, men jag får enbart upp "NO SIGNAL" på skärmen.

Permalänk
Medlem

Det hela låter som om moderkortet inte startar upp. Om det är fel på moderkortet eller ej är svårt att säga om man inte har en till burk hemma som man kan labba med genom att flytta delar mellan burkarna.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Det är inte så att du när du härjat runt lyckas på något sätt knuffa på moderkortet ur position på någon av distanserna? Ibland är ju distanserna mellan moderkortet och chassit en såndär typiskt märklig felkälla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

Hej!

I går fipplade jag med datorn i syfte att installera en ny fläkt, samt flytta grafikkortet från den nedre PCI-E-platsen till den översta — för att experimentera med luftflöde & temperaturer.

Varför satt inte grafikkortet i den övre PCIe-x16-porten från början?
Har du provat flytta tillbaka grafikkortet bara för att konstatera att detta inte är problemet?
Om det fungerar med grafikkortet i den andra men inte den första så kan det eventuellt vara fel på grafikkortet som gör att den inte klarar att köra i x16.

Ytterliggare en sak du kan prova är att koppla bort strömmen, montera ur CPU, gör en CMOS Reset och montera sedan tillbaka CPU.
Det var något jag fick göra på en gammal i7-920 efter att jag lyft ur kylaren för byta kylpasta....

Permalänk
Skrivet av Viita:

Varför satt inte grafikkortet i den övre PCIe-x16-porten från början?

Jag hade haft grafikkortet placerat i den övre porten från början. Därefter hade jag en kortare testperiod där jag flyttade ner grafikkortet en våning, för att övervaka eventuella temperaturskillnader och hur mina chassifläktar kunde kyla optimalt.

Skrivet av Viita:

Har du provat flytta tillbaka grafikkortet bara för att konstatera att detta inte är problemet

Jag har t.om. testat två annorlunda grafikkort i båda dessa PCI-E-platser.

Permalänk
Medlem

Om det inte är glapp eller felkoppling så har något fått sig en "kyss".
Inga dammsugare som användes p.g.a. mentalt sug att ta bort några dammråttor?

Det där ESD armbandet, vart var det anslutet?

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

kör du med två separata strömkablar från nätdelen till gpu kan bli såna skumma fel ibland.