Vilse!! Nytt tyst mekaniskt tangentbord för 1500-2000. 100%, mm-knappar, upplyst. Förslag?

Permalänk
Medlem

Vilse!! Nytt tyst mekaniskt tangentbord för 1500-2000. 100%, mm-knappar, upplyst. Förslag?

Sitter på ett K70 rgb med röda brytare från 2014. Håller förvånansvärt bra fortf men känner att det ändå är dags att pensionera det.

Visa signatur

[img]http://i.imgur.com/ByAhF.gif[/img]
Cpu: AMD Ryzen 5600X (Noctua NH-D15S) RAM: Corsair Vengeance LPX CL18 3600 MHz (4x8gb)
Mobo: ASUS Strix B550-F Gaming Gpu: ASUS TUF OC RTX 3070
PSU: Corsair RM750X V2 Lagring: WD SN750 1tb, MX500 1tb, WD HDD 2tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osmanix:

Sitter på ett K70 rgb med röda brytare från 2014. Håller förvånansvärt bra fortf men känner att det ändå är dags att pensionera det.

Här har du ett urval med Cherry MX Silent Red-switchar, belysning, 100% storlek och av ett sammanträffande precis inom din budget: https://www.maxgaming.se/sv/datortillbehor/tangentbord-tillbe...

Alla är bra, så det som avgör blir nog bara utseende!

Permalänk
Medlem

Sen finns inga tysta mekaniska tangentbord. Det finns de som är "tystare" än andra, men inga tysta. Då får du välja annan teknologi.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Sen finns inga tysta mekaniska tangentbord. Det finns de som är "tystare" än andra, men inga tysta. Då får du välja annan teknologi.

Om jag nämner tyst mekaniskt menar jag såklart till exempel röda brytare eller andra linjära.

Visa signatur

[img]http://i.imgur.com/ByAhF.gif[/img]
Cpu: AMD Ryzen 5600X (Noctua NH-D15S) RAM: Corsair Vengeance LPX CL18 3600 MHz (4x8gb)
Mobo: ASUS Strix B550-F Gaming Gpu: ASUS TUF OC RTX 3070
PSU: Corsair RM750X V2 Lagring: WD SN750 1tb, MX500 1tb, WD HDD 2tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osmanix:

Om jag nämner tyst mekaniskt menar jag såklart till exempel röda brytare eller andra linjära.

Jag kan känna att det inte är något man automatiskt förutsätter att du menar. De tystaste mekaniska tangentbord jag ägt har inte haft linjära brytare.

Permalänk
Medlem

Logitech G815/G915 tactile är relativt tyst tycker jag och har bra multimedia-knappar. gillar speciellt volymrullen som är tyst och steglös. G815 har dessutom reats ut för under tusenlappen emellanåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Jag kan känna att det inte är något man automatiskt förutsätter att du menar. De tystaste mekaniska tangentbord jag ägt har inte haft linjära brytare.

Jo men jag skrev som exempel. Men som kommentaren som tyckte att jag skulle vända mig åt ngt annat än mekaniskt för att det skulle vara "tyst".

Visa signatur

[img]http://i.imgur.com/ByAhF.gif[/img]
Cpu: AMD Ryzen 5600X (Noctua NH-D15S) RAM: Corsair Vengeance LPX CL18 3600 MHz (4x8gb)
Mobo: ASUS Strix B550-F Gaming Gpu: ASUS TUF OC RTX 3070
PSU: Corsair RM750X V2 Lagring: WD SN750 1tb, MX500 1tb, WD HDD 2tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Logitech G815/G915 tactile är relativt tyst tycker jag och har bra multimedia-knappar. gillar speciellt volymrullen som är tyst och steglös. G815 har dessutom reats ut för under tusenlappen emellanåt.

Ja jag har kikat lite på dessa. 915 wireless känns ju inte som ett måste. 815 räcker långt. Måste nog dock testa det i butik först då det är lite lägre profil än mitt vanliga.

Visa signatur

[img]http://i.imgur.com/ByAhF.gif[/img]
Cpu: AMD Ryzen 5600X (Noctua NH-D15S) RAM: Corsair Vengeance LPX CL18 3600 MHz (4x8gb)
Mobo: ASUS Strix B550-F Gaming Gpu: ASUS TUF OC RTX 3070
PSU: Corsair RM750X V2 Lagring: WD SN750 1tb, MX500 1tb, WD HDD 2tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osmanix:

Ja jag har kikat lite på dessa. 915 wireless känns ju inte som ett måste. 815 räcker långt. Måste nog dock testa det i butik först då det är lite lägre profil än mitt vanliga.

Den låga profilen var en av anledningarna jag valde just G815. Är inte ett jättefan av dom, enligt mig, relativt höga mekaniska tangentborden som dominerar marknaden. Kan du prova det i butik så är det toppen så slipper du skicka tillbaka om det inte är tillfredsställande.

Permalänk
Medlem

Lite över budget och 97%(saknar endast insert och scroll lock) men om du vill ha ett tyst tangentbord i hög kvalitet så måste jag rekommendera iQunix F97

Från någon som stör sig väldigt mycket på ljud(har ADD), så är det här nästan lika eller tystare än ett membran tangentbord. Har kört på flera tangentbord med stödplatta i metal sen mitt Steelseries G7 och det här är i en klass för sig själv när det kommer till styvhet och robusthet.

Permalänk

Mitt tangentbord har röda brytare men att kalla dem tysta är en ren lögn... Knattrar rätt friskt om dem och då har jag ändå 3 o-ringar på alla tangenterna.

Fast beror visserligen lite vad man gämför med givetvis. Men jämfört med saxbrytaren som är det tystaste jag någonsin stött på och själv föredrar så är röda brytare extremt hägljudda.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Vill slå ett slag för Razer Huntsman V2.
Optiska brytare (stort sett mekaniska brytare bara att aktiveringspunkten är optisk) med ljuddämpning, finns i olika storlekar som fullstort eller 10-key-less osv. Finns med linjära eller taktila tangenter.

Använt ett ca 6 månader nu och är väldigt nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osmanix:

Jo men jag skrev som exempel. Men som kommentaren som tyckte att jag skulle vända mig åt ngt annat än mekaniskt för att det skulle vara "tyst".

Det har han ju rätt i också. Jämför ett vanligt 199kr-tangentbord med membranbrytare mot ett mekaniskt så är det första bra mycket tystare än det mekaniska. Sen kan ju ett mekaniskt vara mer eller mindre högljutt men det är ju typ inom felmarginalen huruvida ett med linjära brytare låter mer än ett med taktila..

Men om du lär dig att skriva utan att köra brytaren i botten så kan väl ett Varmilo med linjära brytare vara rätt tyst, men så fort du trycker ner brytaren i botten kommer du få ett rejält "tjong" ifrån chassit så det ligger lite på dig att använda det rätt om det ska vara speciellt tyst.

Permalänk
Medlem

Efter många om och men och vänder fram och tillbaka blev det en beställning på ett GMMK 2 96%. Prebuilt men med möjlighet att modda själv. Ska bli kul o testa!

Visa signatur

[img]http://i.imgur.com/ByAhF.gif[/img]
Cpu: AMD Ryzen 5600X (Noctua NH-D15S) RAM: Corsair Vengeance LPX CL18 3600 MHz (4x8gb)
Mobo: ASUS Strix B550-F Gaming Gpu: ASUS TUF OC RTX 3070
PSU: Corsair RM750X V2 Lagring: WD SN750 1tb, MX500 1tb, WD HDD 2tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osmanix:

Efter många om och men och vänder fram och tillbaka blev det en beställning på ett GMMK 2 96%. Prebuilt men med möjlighet att modda själv. Ska bli kul o testa!

Det blir nog ett bra val det där! Sätt in lite smorda stabilisatorer och köp Boba U4 och smörj dem med så kommer du ha ett tangentbord som är rejält tyst jämfört med exakt alla färdigbyggda mekaniska som går att köpa i butik (typ Varmilo etc)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Det blir nog ett bra val det där! Sätt in lite smorda stabilisatorer och köp Boba U4 och smörj dem med så kommer du ha ett tangentbord som är rejält tyst jämfört med exakt alla färdigbyggda mekaniska som går att köpa i butik (typ Varmilo etc)

Tack för tipsen!

Visa signatur

[img]http://i.imgur.com/ByAhF.gif[/img]
Cpu: AMD Ryzen 5600X (Noctua NH-D15S) RAM: Corsair Vengeance LPX CL18 3600 MHz (4x8gb)
Mobo: ASUS Strix B550-F Gaming Gpu: ASUS TUF OC RTX 3070
PSU: Corsair RM750X V2 Lagring: WD SN750 1tb, MX500 1tb, WD HDD 2tb

Permalänk
Medlem

tips på brytare är gateron oil kings kommer lubade men jag lubade om mina. Riktigt sköna och tysta

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |