Anmäl dig till Roborock Challenge!

Hjälp med nätverksalternativ tvätt/badrum

Permalänk
Medlem

Hjälp med nätverksalternativ tvätt/badrum

Tja

jag har precis kopplat upp min Nibe värmepanna för att låta den köra så optimalt som möjligt nu när elpriserna skenar. Har dragit en 10m kabel från första bästa uttag i vardagsrummet in till tvätt/badrum där pannan står. Det är ju ingen hållbar lösning i längden men var tvungen för att se att allt funkar.

Så, hur löser man detta smidigast utan att behöva dra en lång kabel tvärs över halva hemmet? Jag har eluttag som ligger strategiskt bra, skulle en Homeplug funka här eller finns det andra alternativ? Det är ju inget krav på att uppkopplingen behöver vara blixtsnabb utan snarare att det är bra täckning och att den är driftsäker.

Alla tips mottages gärna!

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk

1. Dra inte kablar mellan olka rum... Rent livsfarligt...

2. Kontakta en elektriker så kan han nog komma med förslag på en lösning.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Han menar nog nätverkskabel. Inte precis livsfarligt. XD

Till TS:
Jo det bästa är fortfarande att dra kabel. Men du ju klamra det snyggt längst lister eller nåt.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Jag ser ingen anledning till att en homeplug inte skulle funka. Hastigheten är väldigt beroende på hur kablar ligger men eftersom hastigheten ej är viktig i detta fallet så torde det funka bra.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Tack för tipset men det är alltså en nätverkskabel det är frågan om här inte röja runt med el…

Skrivet av Mullvaden83:

Han menar nog nätverkskabel. Inte precis livsfarligt. XD

Till TS:
Jo det bästa är fortfarande att dra kabel. Men du ju klamra det snyggt längst lister eller nåt.

Japp men har en fru som är kapten på den här båten och estetiskt är det tyvärr nej på det förslaget jag gav 😂

Skrivet av Pelegrino:

Jag ser ingen anledning till att en homeplug inte skulle funka. Hastigheten är väldigt beroende på hur kablar ligger men eftersom hastigheten ej är viktig i detta fallet så torde det funka bra.

Exakt, lite det jag tänkte med. Har du något förslag på en bra homeplug?

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem

Finns en uppsjö av wifi till ethernet moduler på alie. Köpte en liknande till min Nibe men slutade att jag körde med sladd ändå, då jag hade uttag i samma rum.

t.ex.:
https://www.aliexpress.com/item/33055775689.html

*Förutsätter såklart att du har wifi och täckning där du har pannan.

Permalänk
Medlem

Kablar drar man inne i väggen. Majoriteten av alla bostäder har fina kabelrör i väggarna redan där övrigt kablage går.

Det är inte svårt att göra själv, men om man inte är bekväm med det så är hantverkare som löser det inte jättedyr. Ta per timme så får du utkörningsavgift plus nån timmes jobb o material på fakturan.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Kablar drar man inne i väggen. Majoriteten av alla bostäder har fina kabelrör i väggarna redan där övrigt kablage går.

Det är inte svårt att göra själv, men om man inte är bekväm med det så är hantverkare som löser det inte jättedyr. Ta per timme så får du utkörningsavgift plus nån timmes jobb o material på fakturan.

Men inte så många har dedikerade kabelrör får nätverkskabel? Beroende på vad för sorts elkablar som går i röret får du inte dra nätverkskabel i samma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reinholdsson:

Men inte så många har dedikerade kabelrör får nätverkskabel? Beroende på vad för sorts elkablar som går i röret får du inte dra nätverkskabel i samma.

Nä det är sant, jag är förblindad av alla nya hus o lägenheter jag bott i de senaste åren. Ja, släng på en timme extra på fakturan då för att dra nytt rör också

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av etnica33:

Finns en uppsjö av wifi till ethernet moduler på alie. Köpte en liknande till min Nibe men slutade att jag körde med sladd ändå, då jag hade uttag i samma rum.

t.ex.:
https://www.aliexpress.com/item/33055775689.html

*Förutsätter såklart att du har wifi och täckning där du har pannan.

Hmm den här såg intressant ut. hur kopplade du så att den fick ström då? Via USB uttaget i pannan?

Skrivet av talonmas:

Jag har lagt ut frågan faktiskt för att få pris på sådant jobb men känns lite overkill då jag är ganska säker på att jag inte behöver ha speciellt hög hastighet på nätet, bör räcka med en enkel homeplug eller liknande lösning.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mastrovious:

Hmm den här såg intressant ut. hur kopplade du så att den fick ström då? Via USB uttaget i pannan?

Ja behöver ju finnas ett strömuttag i närheten där man kans sätta en usb "laddare". Inte testat att koppla in i pannans usb uttag men kanske går

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns 3 principer du kan välja mellan, dra en kabel, använda elnätet som kabel eller radiolänk. en nätverkskabel är ju naturligtvis bäst och det går troligen att göra det osynligt eller "fast och snyggt" om du vill, det går tex att dra kabeln inuti listerna eller bakom dem om man inte kan dra den genom en vägg, man kan tex använda lister likt denna och dra kabeln inuti.

https://www.beijerbygg.se/privat/sv/kabellist-golvlist-19x69m...

Homeplug kan fungera bra (eller inte), det är likt wifi så de lokala förutsättinngarna bestämmer så det bör testas på plats.
Du kan också använda en accesspunkt i klientläge så kommer den att agera som ett wifikort med ethernetanslutning, vilken metod du väljer gör inte så stor skillnad om du inte väljer att dra en kabel för det är överlägset tekniskt bäst och de andras funktion beror på lokala förhållanden.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Eftersom den troligen inte behöver mycket data-trafik så hade jag satt upp en trådlös brygga/klient av något slag bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av etnica33:

Ja behöver ju finnas ett strömuttag i närheten där man kans sätta en usb "laddare". Inte testat att koppla in i pannans usb uttag men kanske går

Haha såklart, fan va dum jag känner mig… Tänkte hur fan ska jag få ström via USB?! 😂

Skrivet av mrqaffe:

Det finns 3 principer du kan välja mellan, dra en kabel, använda elnätet som kabel eller radiolänk. en nätverkskabel är ju naturligtvis bäst och det går troligen att göra det osynligt eller "fast och snyggt" om du vill, det går tex att dra kabeln inuti listerna eller bakom dem om man inte kan dra den genom en vägg, man kan tex använda lister likt denna och dra kabeln inuti.
https://www.beijerbygg.se/wcsstore/BeijerCAS/HPMAssets/d120001/derivates/11/004/567/284/860601906924_19X69_KABELLIST_VITM_171013_164534_0091_640px.jpg
https://www.beijerbygg.se/privat/sv/kabellist-golvlist-19x69m...

Homeplug kan fungera bra (eller inte), det är likt wifi så de lokala förutsättinngarna bestämmer så det bör testas på plats.
Du kan också använda en accesspunkt i klientläge så kommer den att agera som ett wifikort med ethernetanslutning, vilken metod du väljer gör inte så stor skillnad om du inte väljer att dra en kabel för det är överlägset tekniskt bäst och de andras funktion beror på lokala förhållanden.

Skrivet av maDa:

Eftersom den troligen inte behöver mycket data-trafik så hade jag satt upp en trådlös brygga/klient av något slag bara.

Japp, det blev en: https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/tradlost-natverk/h...

Funkar klockrent - tack för hjälpen!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Efter ett dygns användning - liten heads-up bara att adapter enheten (den större av dom två) blir väldigt varm, ifall det skulle vara ett hinder för någon…

I övrigt verkar det funka utan problem såhär långt iaf 😄

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@mrqaffe najs.

Det där var en snygg lösning med list, färdigt att installera. Tack för den länken, då vet jag att det finns färdigt att köpa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

@mrqaffe najs.

Det där var en snygg lösning med list, färdigt att installera. Tack för den länken, då vet jag att det finns färdigt att köpa.

Använt sådana lister i tidigare lägenhet bland annat. Funkar klockrent. Men i badrum hade det blivit lite konstigt för min del 😁

Visa signatur