Elon Musk ska lämna VD-posten på Twitter

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Jag tycker det är lite väl mycket gnäll om att han ändrar regler och grejer, Twitter är ingen mänsklig rättighet, Twitter bestämmer vem som får skriva och om vad. Precis som att en Krog kan bestämma att du inte får komma in om du är under deras åldersgräns, har fula skor eller beter dig dumt.

Skrivet av Sarato:

Visst är det så. Men att direkt bannlysa journalister som gräver i hans faktiska etik och affärer anses vara ett brott mot pressfrihetslagen och yttrandefriheten. Och vid lagbrott så spelar företagets regler ingen roll.

Du kan inte vägra släppa in Hälsovårdsmyndigheten på din krog bara för att de kritiserar att du har smuts på bänkarna och att maten är möglig.

Precis detta. Här är 2 sidor som ser en Nyhet på 2 olika sätt.
Bägge kan vara fel och rätt. Bara en person som vet å han lär knappast avslöja sin agenda.
Men det är just detta exempel varför inte censur skall finnas i grund för sakligt prat.
Men folk tål inte höra den andres tanke å måste själv ha rätt. Antingen genom våld så genom att skrika högst.
Btw precis vad som skett på sista sidorna, handlar om vem som kan skrika, övertyga mest.
Så kom igen hoppa på mig om hur ni just förlorade *point* *point*

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

Precis detta. Här är 2 sidor som ser en Nyhet på 2 olika sätt.

Fast han gav ju sin anledning. Han påstod att journalisterna spårade honom vilket gjorde att han kände sig hotad. När journalister kollade med polisen och började undersöka sanningshalten så bannade han dem. Det låter föga som att han har rent mjöl i påsen gällande sitt påstående.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Jobbar du på ett företag med mer än 20-30 anställda (give or take) så är du inget annat än en kolumn i ett Excel-ark.
Det är oundvikligt.

Behöver man lagar för att åstadkomma det du vill åstadkomma så är det ju kört redan där.

Det anmärkningsvärda är såklart att driva ett företag med 75% overhead/waste.

Eller hur är det med dig själv, betalar du 100kr för 1.5Liter mjölk trots att den egentligen kostar 25kr?

Så du vill alltså påstå att följa lagar är ett problem?

Sedan verkar du ju förutsätta att Elon sparkade personer pga. att de var "Overhead" och inte bara för att han fick för sig något. Vilket är exakt vad han gjort i tidigare företag.. alltså sparka personer utan egentlig orsak.

Det är dock ganska vanligt att företag bara ser kostnader men inte intäkter. Även i Sverige och det är en företagskultur som är direkt skadlig både för arbetare och företagen ifråga.

Skrivet av Bloopy:

Precis detta. Här är 2 sidor som ser en Nyhet på 2 olika sätt.
Bägge kan vara fel och rätt. Bara en person som vet å han lär knappast avslöja sin agenda.
Men det är just detta exempel varför inte censur skall finnas i grund för sakligt prat.
Men folk tål inte höra den andres tanke å måste själv ha rätt. Antingen genom våld så genom att skrika högst.
Btw precis vad som skett på sista sidorna, handlar om vem som kan skrika, övertyga mest.
Så kom igen hoppa på mig om hur ni just förlorade *point* *point*

Problemet är att Elon Musk verkar ha väldigt tunn hud. Han sparkar och stänger av alla så fort de kritiserar honom eller på något sätt anser att han gör fel. Han gör ju exakt det du sitter och påstår andra gör.. skillnaden är att du inte sitter och kritiserar honom för det. Sedan hoppar folk inte på dig. De kritiserar eventuellt din kommentar.. dessa två är två skiljt olika saker.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Jag tycker det är lite väl mycket gnäll om att han ändrar regler och grejer, Twitter är ingen mänsklig rättighet, Twitter bestämmer vem som får skriva och om vad. Precis som att en Krog kan bestämma att du inte får komma in om du är under deras åldersgräns, har fula skor eller beter dig dumt.

Det var väl likadant innan han tog över Twitter? Det är väl mest vilken sida som gnäller som har ändrats?
Först tjafsar man om att Trump blev avstängd för att han bröt mot Twitters ToS.
Nu tjafsar man om att journalister blir avstängda för hävdade brott mot Twitters ToS.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

Precis, det är din tanke.
Min är förmodligen annorlunda.
Å låt de vara så.
Om vi inte varit privatpersoner på ett forum utan ex varit journalister så hade detta varit en "nyhet" som nån annan läst å tolkat som nån typ av sanning.

Hoppas du ser min syn på hur just censur ska man vara väldigt försiktig med.
För innan du vet ordet av det så är du instängd i lagar/paragrafer som tvingar folk.
Låt folk själva avgöra om dom gillar PK å fientlig feminism eller Diktatur med fet joint.
Personlig tror jag med tanke på enkelhet att resa så kommer länder automatisk förändras oavsett lagar/paragrafer å särspegla olika människors vilja där.

Vi är båda människor som ser värde i att diskutera och ha ett meningsutbyten utan att hota och hata varandra när vi inte delar åsikt. Problemet är väl att alla inte är sådana och vad man ska göra åt följdeffekterna av det, då det kan leda till våld och försök till statskupper, och det tycker i alla fall inte jag ryms inom ramen för demokrati och åsiktsfrihet.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Visst är det så. Men att direkt bannlysa journalister som gräver i hans faktiska etik och affärer anses vara ett brott mot pressfrihetslagen och yttrandefriheten. Och vid lagbrott så spelar företagets regler ingen roll.

Du kan inte vägra släppa in Hälsovårdsmyndigheten på din krog bara för att de kritiserar att du har smuts på bänkarna och att maten är möglig.

Varför skulle yttrandefrihet bara gälla journalister? Pressfrihetslagen gäller väl tidningar och media? Journalisterna tillåts väl fortfarande få skriva i tidningarna de jobbar på? De jobbar inte som journalister anställda av twitter och har inte rätt att kräva att få skriva där. Samma regler ska gälla alla kan jag tycka så om det är fel att banna journalister från plattformen då är det också lika mycket fel att banna andra människor. Att de råkar vara journalister gör dem inte till bättre människor med större rättigheter som individer. Om det begås lagbrott då kan man polisanmäla händelsen och så får polisen hantera detta.

Jo jag tror man har rätt att vägra släppa in hälsomyndigheterna. Man behöver inte ens släppa in polisen om de knackar på. Polisen kan dock bryta sig in vid en husrannsakan. Lika lite behöver man släppa in en journalist som knackar på. Blir de otrevliga och beter sig illa om man varit vänlig att ha släppt in dem då kan man kasta ut dem. Journalisterna kan sedan skriva om händelsen i sin tidning. De har fortfarande sin pressfrihet och samma yttrandefrihet som alla andra.

Sedan att krogen tvingas stänga om de inte följer hygienregler och man eventuellt blir åtalad om man begått brott kan förstås bli konsekvenser av agerandet. Men detta är inget som journalister ska bestämma. De kan dock skriva om det i tidningen vilket kan påverka opinionen så journalister som inte är opartiska i sin rapportering kan få väldigt stor makt i samhället. Man kan undra varför journalister bara ser vissa saker men blundar för andra större saker? "Twitter Files" med stora avslöjanden om oegentligheter som verkar ha begåtts av tidigare twitterledning verkar ignoreras helt av journalisterna. Man kan spekulera i vad det kan bero på varför saker är som de är men det tänker jag inte göra här. Tycker ändå det är intressant att observera vad som händer

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

Varför skulle yttrandefrihet bara gälla journalister? Pressfrihetslagen gäller väl tidningar och media? Journalisterna tillåts väl fortfarande få skriva i tidningarna de jobbar på? De jobbar inte som journalister anställda av twitter och har inte rätt att kräva att få skriva där. Samma regler ska gälla alla kan jag tycka så om det är fel att banna journalister från plattformen då är det också lika mycket fel att banna andra människor. Att de råkar vara journalister gör dem inte till bättre människor med större rättigheter som individer. Om det begås lagbrott då kan man polisanmäla händelsen och så får polisen hantera detta.

Jo jag tror man har rätt att vägra släppa in hälsomyndigheterna. Man behöver inte ens släppa in polisen om de knackar på. Polisen kan dock bryta sig in vid en husrannsakan. Lika lite behöver man släppa in en journalist som knackar på. Blir de otrevliga och beter sig illa om man varit vänlig att ha släppt in dem då kan man kasta ut dem. Journalisterna kan sedan skriva om händelsen i sin tidning. De har fortfarande sin pressfrihet och samma yttrandefrihet som alla andra.

Sedan att krogen tvingas stänga om de inte följer hygienregler och man eventuellt blir åtalad om man begått brott kan förstås bli konsekvenser av agerandet. Men detta är inget som journalister ska bestämma. De kan dock skriva om det i tidningen vilket kan påverka opinionen så journalister som inte är opartiska i sin rapportering kan få väldigt stor makt i samhället. Man kan undra varför journalister bara ser vissa saker men blundar för andra större saker? "Twitter Files" med stora avslöjanden om oegentligheter som verkar ha begåtts av tidigare twitterledning verkar ignoreras helt av journalisterna. Man kan spekulera i vad det kan bero på varför saker är som de är men det tänker jag inte göra här. Tycker ändå det är intressant att observera vad som händer

Praktexempel är väl Expressen journalisten/er som köpte ett illegalt vapen, hävdade journalistik och att det var deras jobb att undersöka möjligheterna när dom blev åtalade - https://www.svt.se/kultur/expressen-journalister-domda-i-hd
Nej dom står inte över lagen, fast dom ibland kanske vill det, lite iallafall...

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ahis:

Jag håller med dig, Twitter va bättre innan Musk.
Åsiktskorridor är underskattat och yttrandefrihet är överskattat.

Nyanser i diskussionen är tydligen också överskattat

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Nyanser i diskussionen är tydligen också överskattat

Verkar så, bara vissa åsikter som ska få framföras

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

En intressant take och väldigt gott sammanfattat.

Jag tänker också lite såhär - så länge Elmo höll sig till företag som tillverkade raketer och bilar så funkade strategin att göra sig själv till företagets enda ansikte utåt. Det fanns väldigt lite risk/nedvärde i det.

Men - när han så tvingas köpa twitter så är det något väldigt annorlunda. En social plattform är inte i närheten av vad tesla/spacex/neuralink tillför/innehåller. När han dessutom går än mer allin på att publikt byta från demokratisk till republikansk böjelse och öppet politiserar sig själv så tappar han ju 50+% av användarna på plattformen.

Liksom, det finns ju en extremt enkel orsak till varför stora,företag inte gärna skyltar med politik, det riskerar att driva bort kunder.

Hur ett "geni" som Elmo kan faila så hårt på så här basala grejer är anmärkningsvärt.

Jepp. Han beter sig verkligen inte som ett socialt geni och verkar inte förstå människor särskilt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ahis:

Jag håller med dig, Twitter va bättre innan Musk.
Åsiktskorridor är underskattat och yttrandefrihet är överskattat.

Yttrandefrihet är bara något som gäller mellan privata medborgare och stat. Inte mellan medborgare och privata hemsidor så som twitter. Folk tenderar att missa just detta.

Problem uppkommer när ens ägare går in och ignorerar hemsidans egna regler bara för att aktivt stänga av journalister som granskar en. Även om han tekniskt sett har rätt till det så ser det inte bra ut.. och folk som tror att Musk kommer att fortsätta med sin "Fri yttrandefrihet"-ploj är inte lite naiva.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nihilas:

Verkar så, bara vissa åsikter som ska få framföras

Ja exakt. Om inte Stalinisterna och Nazisterna får vara med i diskussionen så finns ju liksom inga nyanser. Allt däremellan är ju bara en grå, ointressant slät gegga.

Kan ju inte vara så att om man är Stalinist eller Nazist så har man oändligt större problem än att man inte får sabotera sociala plattformar med sin dynga. Nä. Även folk som vill förstöra för folk, förstöra diskussioner, förgöra stater etc etc måste ju få vara med och få påverka andra idioter att tycka som dem genom att få delta i diskussionen. Annars har vi inte riktig yttrandefrihet

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

En intressant take och väldigt gott sammanfattat.

Jag tänker också lite såhär - så länge Elmo höll sig till företag som tillverkade raketer och bilar så funkade strategin att göra sig själv till företagets enda ansikte utåt. Det fanns väldigt lite risk/nedvärde i det.

Men - när han så tvingas köpa twitter så är det något väldigt annorlunda. En social plattform är inte i närheten av vad tesla/spacex/neuralink tillför/innehåller. När han dessutom går än mer allin på att publikt byta från demokratisk till republikansk böjelse och öppet politiserar sig själv så tappar han ju 50+% av användarna på plattformen.

Liksom, det finns ju en extremt enkel orsak till varför stora,företag inte gärna skyltar med politik, det riskerar att driva bort kunder.

Hur ett "geni" som Elmo kan faila så hårt på så här basala grejer är anmärkningsvärt.

Skrivet av Klarspråkarn:

Jepp. Han beter sig verkligen inte som ett socialt geni och verkar inte förstå människor särskilt bra.

Han har Aspergers. Såna personer är sällan mer än knappt fungerande i sociala sammanhang.
Elon är cool som lyckas åstadkomma så mycket bra trots sitt grava handikapp. Han gör mer rätt än fel.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Han har Aspergers. Såna personer är sällan mer än knappt fungerande i sociala sammanhang.
Elon är cool som lyckas åstadkomma så mycket bra trots sitt grava handikapp. Han gör mer rätt än fel.

Det visste jag inte, tack!

Jag har träffat många med asperger, och de flesta skulle jag vilja säga är betydligt mer välfungerande socialt än han verkar vara.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RPGWiZaRD:

Intressant med omröstning, sitter och spekulerar hur detta skulle funka inom politik bland vissa sakfrågor (förstås mot ID verifiering och inte bara genom öppen omröstning i social media)

För Musks del tror jag det är bara klokt beslut för känns som det vore bara en tidsfråga tills han hade gjort någon stor ny groda i något uttal.

Många äldre skulle inte rösta alls, däremot yngre som läser allt mindre

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Är så trött på att höra om den här egoistiska narcissisten, önskar man kunde filtrera bort allt Muskigt från nyhetsflödena

Enkelt. Klicka inte på nyheter som berör herr Musk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Han har Aspergers. Såna personer är sällan mer än knappt fungerande i sociala sammanhang.
Elon är cool som lyckas åstadkomma så mycket bra trots sitt grava handikapp. Han gör mer rätt än fel.

Jag har jobbat i snart 25 år inom kommunal omsorg med att skriva beslut inom ramen för LSS-lagstiftningen, vara personalansvarig för personal som jobbar med funktionsnedsatta, vara ansvarig för insatser och uppföljning och i tillägg har jag en dotter med asperger.

Så tro mig när jag säger att Elmo är inte sin diagnos - och huruvida han gör mer rätt än fel... det lär vi nog aldrig bli överens om, i mina ögon är han ett praktarsle av rang.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Haglund:

Enkelt. Klicka inte på nyheter som berör herr Musk

Om det vore så enkelt

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Det visste jag inte, tack!

Jag har träffat många med asperger, och de flesta skulle jag vilja säga är betydligt mer välfungerande socialt än han verkar vara.

Instämmer. De aspisar jag känner är långt mer än "sällan mer än knappt fungerande i sociala sammanhang". Känns mer som ett försök att gömma hans tokigheter bakom hans handikapp. Aspergers, eller en del av spektrumet av autism som det numera räknas till, är just ett spektrum. Men att uttycka att "de flesta sällan är mer än knappt fungerande" socialt är som att säga att alla som inte kan läsa nedersta raden på syntavlan är blinda. Grovt generaliserande och en direkt felaktig bild av hur verkligheten ser ut.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Varför skulle Musk ens vilja vara VD över Twitter? Han ville nog in och känna, klämma, ändra, visa och få lite gratis reklam för det han betalat för. Hans driv gör bättre nytta i utvecklingen av nya produkter som massorna kan dra nytta av.

Instämmer, att han tog på sig VD-rollen var ett PR-stunt ifrån första dagen. Kontrovers driver trafik till plattformen och detta var ett sett att väcka liv i Twitter. Se bara på FB när Trump försvann sjönk traffiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Jag har jobbat i snart 25 år inom kommunal omsorg med att skriva beslut inom ramen för LSS-lagstiftningen, vara personalansvarig för personal som jobbar med funktionsnedsatta, vara ansvarig för insatser och uppföljning och i tillägg har jag en dotter med asperger.

Så tro mig när jag säger att Elmo är inte sin diagnos - och huruvida han gör mer rätt än fel... det lär vi nog aldrig bli överens om, i mina ögon är han ett praktarsle av rang.

Jag ser inte varför det spelar någon roll, det han har gjort på Twitter skulle hänt oundvikligt oavsett.

Företaget blödde pengar från alla fronter, trots att räntorna var 0% och Fed pumpat in 9T i statspapper.

Nu har investerare tröttnat, du kan få 4% riskfritt i statspapper. Marknaden säger "Gör vinst, bli lönsam eller presentera svarta siffror" eller gå under när kassan tar slut.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarus:

Jag ser inte varför det spelar någon roll, det han har gjort på Twitter skulle hänt oundvikligt oavsett.

Företaget blödde pengar från alla fronter, trots att räntorna var 0% och Fed pumpat in 9T i statspapper.

Nu har investerare tröttnat, du kan få 4% riskfritt i statspapper. Marknaden säger "Gör vinst, bli lönsam eller presentera svarta siffror" eller gå under när kassan tar slut.

Tror du har fel angående första meningen - elons och föregående ägares vision för hur plattformen skulle verka/styras är diametralt annorlunda så imo hade twitter snarare konkat än blivit vad elon har gjort det till idag.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarus:

Jag ser inte varför det spelar någon roll, det han har gjort på Twitter skulle hänt oundvikligt oavsett.

Vad syftar du på då?

Det som Musk har gjort har ju minskat Twitters lönsamhet.

Han har minskat personalstyrkan och på sikt kommer det kanske löna sig.

Men på det viset han tappat reklamintäkter, ökat räntekostnader och annat har ju varit allt annat än vägen till vinst.

Även om Twitter inte gick med vinst så hade dom inga ekonomiska problem, dom hade en relativt hållbar ekonomisk utveckling, det har Twitter inte just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Vad syftar du på då?

Det som Musk har gjort har ju minskat Twitters lönsamhet.

Han har minskat personalstyrkan och på sikt kommer det kanske löna sig.

Men på det viset han tappat reklamintäkter, ökat räntekostnader och annat har ju varit allt annat än vägen till vinst.

Även om Twitter inte gick med vinst så hade dom inga ekonomiska problem, dom hade en relativt hållbar ekonomisk utveckling, det har Twitter inte just nu.

Mycket riktigt har många annonsörer hoppat av sen Musk tog över. Men Twitter är inte enda bolaget som tappat annonsintäkter. Snapchat -82% iår, omsättning kraftigt ned, förluster upp. Det ligger först i skottlinjen för en kommande lågkonjunktur.

Även om den förra styrelsen suttit kvar, så blödde dem kapital ständigt, men du menar dem hade parerat denna kommande lågkonjunkturen smärtfritt? Inte ens grundaren var kvar i slutändan. Twitter kunde inte ens tjäna pengar i den bästa av tider, när månarna stod i följd.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarus:

Mycket riktigt har många annonsörer hoppat av sen Musk tog över. Men Twitter är inte enda bolaget som tappat annonsintäkter. Snapchat -82% iår, omsättning kraftigt ned, förluster upp. Det ligger först i skottlinjen för en kommande lågkonjunktur.

Nu pratade ju jag specifikt om dom annonsörer som hoppat av PGA Musk.

Att Twitter hade minskat sin personalstyrka är rätt rimligt att tänka sig, men inte på det sättet som Musk har gjort det.

Och inte att dom följt alla andra förändringar Musk har gjort.

Så, du sade:

Citat:

det han [Musk] har gjort på Twitter skulle hänt oundvikligt oavsett.

Vad syftar du på då?

Musk har gjort väldigt många saker, och det enda jag ens kan tänka mig som skulle hänt oavsett är minskad personalstyrka.

Men även det hade dom absolut inte gjort så som Musk gjorde det.

Så vad syftar du på?

Vilka förändringar som Musk gjort är det Twitter hade gjort även utan Musk menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja exakt. Om inte Stalinisterna och Nazisterna får vara med i diskussionen så finns ju liksom inga nyanser. Allt däremellan är ju bara en grå, ointressant slät gegga.

Kan ju inte vara så att om man är Stalinist eller Nazist så har man oändligt större problem än att man inte får sabotera sociala plattformar med sin dynga. Nä. Även folk som vill förstöra för folk, förstöra diskussioner, förgöra stater etc etc måste ju få vara med och få påverka andra idioter att tycka som dem genom att få delta i diskussionen. Annars har vi inte riktig yttrandefrihet

Ja precis om man inte håller med din åsikt så är man rasist eller stanilist. Alla som blev bannad är definitivt rasister :).
Och allt är dynga som man inte själv tycker..

Permalänk
Medlem

Ett tips gällande twitter är att man själv kan blocka de man inte gillar. Hela twitter behöver inte banna dem bara för att du inte gillar dem. Då får du själv bestämma vilka du vill ha med i din diskussion. Gillar man inte Musk då kan man blocka honom också. Till slut slipper man få mothugg och alla tycker precis likadant Visst det blir lite tråkigt men det är ju så folk vill ha det. Man sitter där i sin ensamhet och pratar bara med kopior av sig själv.

God Jul på er!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nihilas:

Ja precis om man inte håller med din åsikt så är man rasist eller stanilist. Alla som blev bannad är definitivt rasister :).
Och allt är dynga som man inte själv tycker..

Nej. Vill jag bara ha mina egna åsikter så använder jag min egen hemliga blogg

Men jag är nog inte ensam om att inte vilja veta av folk vars "åsikter" inkluderar hat, hot, konspirationsteorier, och begränsande av andra människors friheter på grund av kön, sexuell läggning, funktionshinder, hudfärg och så vidare. Det är liksom sådana som inte lärt sig vanligt jävla folkvett och nej, då vill jag inte höra vad de har att säga. Men allt annat lyssnar jag mer än gärna på bara man håller god ton, även om jag inte håller med.

Och den inställningen är jag inte ensam om.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Nej. Vill jag bara ha mina egna åsikter så använder jag min egen hemliga blogg

Men jag är nog inte ensam om att inte vilja veta av folk vars "åsikter" inkluderar hat, hot, konspirationsteorier, och begränsande av andra människors friheter på grund av kön, sexuell läggning, funktionshinder, hudfärg och så vidare. Det är liksom sådana som inte lärt sig vanligt jävla folkvett och nej, då vill jag inte höra vad de har att säga. Men allt annat lyssnar jag mer än gärna på bara man håller god ton, även om jag inte håller med.

Och den inställningen är jag inte ensam om.

Men då kan du blocka dem så slipper du dem. Finns andra som vill ha dem kvar som kommer sakna de som bannas. Jättemånga konton som blivit orättvist bannade som nu är tillbaka efter Musks minskade censur. Sådana som har vettiga åsikter och inte hatar eller hotar men råkat tänka annorlunda än stora massan. Twitter har blivit trevligare nu tycker jag. Mycket mindre hat och hot så som jag upplever det. Kanske att de som hatar och hotar i syfte att få folk bannade har lämnat nu när det inte fungerar lika bra. Är väl inte lika roligt för dem när deras makt minskat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Men då kan du blocka dem så slipper du dem. Finns andra som vill ha dem kvar som kommer sakna de som bannas. Jättemånga konton som blivit orättvist bannade som nu är tillbaka efter Musks minskade censur. Sådana som har vettiga åsikter och inte hatar eller hotar men råkat tänka annorlunda än stora massan. Twitter har blivit trevligare nu tycker jag. Mycket mindre hat och hot så som jag upplever det. Kanske att de som hatar och hotar i syfte att få folk bannade har lämnat nu när det inte fungerar lika bra. Är väl inte lika roligt för dem när deras makt minskat.

Att blockera någon är en reaktiv åtgärd. Det är inte en bra lösning. Självklart ska man blockera de som hoppar på en, och de som skriver sådant som passerar gränsen för det man tål att läsa. Men en bättre lösning är ju om dessa personer är utestängda från diskussionen från början. Och som jag sagt tidigare... Tycker man att... Ehm.. "mer tillåtande" policys är så viktigt så gör man ju både sig själv och andra en tjänst genom att hänga på truth social eller reddit I stället för Twitter.

Sen bannade ju som sagt Musk ett gäng journalister. Så hans mer inkluderande policys gäller visst inte alla, och är det då egentligen "ökad yttrandefrihet" som är det verkliga motivet?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.