Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem

Någon har som har en model s eller x och har provat steam spel än ?

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetskaft:

Åker du konstant i 90 km/h? Min förra bensinare drog 0,8 blandad körning, och min bensinare innan den drog 0,95. Blir billigare med el för 7 kr i båda fallen. Onödigt att göra dessa jämförelser mellan random bilmodeller. Går alltid att hitta exempel som är extrema åt både det billiga och dyra hållet. Blir ganska skevt om man står där och jämför elbilar med en liten VW Lupo eller något liknande. 🫤

Jag kommenterade bara påståendet om att bensin/diesel är dyrare än en elbil som laddas för 7kr/KWh.
Du laddar inte en elbil för 2kr/milen längre. I dagens läge är det inte alls lika förmånligt med el som många tycks tro.
Man måste se till verkligheten.
Sen att oerhört många köper elbil just för att vara miljövänliga är ju toppen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Jag kommenterade bara påståendet om att bensin/diesel är dyrare än en elbil som laddas för 7kr/KWh.
Du laddar inte en elbil för 2kr/milen längre. I dagens läge är det inte alls lika förmånligt med el som många tycks tro.
Man måste se till verkligheten.
Sen att oerhört många köper elbil just för att vara miljövänliga är ju toppen.

Vi laddar bilen hemma 95% av tiden minst. Vi har ett fast elavtal på 50öre per kWh som vi bundit i 3 år. Vår Volvo V60 2020 Bensinare drog närmare 0.8-0.9 liter milen. You do the math.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Jag kommenterade bara påståendet om att bensin/diesel är dyrare än en elbil som laddas för 7kr/KWh.
Du laddar inte en elbil för 2kr/milen längre. I dagens läge är det inte alls lika förmånligt med el som många tycks tro.
Man måste se till verkligheten.
Sen att oerhört många köper elbil just för att vara miljövänliga är ju toppen.

Det intressanta är att man måste ta ett galet högt elpris och att jämföra med en tråkig bensinbil för att det skall gå jämnt ut, alltså är det för de allra flesta fortfarande rätt fördelaktigt. De allra flesta kommer nog jämföra med bensinbilar som drar mer och dessutom betala mindre för elen.

Permalänk
Medlem

Hur gör folk här med laddkablar och stöldskydd? Hur säkert är det med låsningen i bilen och i stolparna? Är det väldigt olika mellan olika bilar? Har ni några bra lösningar för att säkra upp era kablar? En kätting runt stolpen och hänglås runt kabeln? Hur gör ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Jag kommenterade bara påståendet om att bensin/diesel är dyrare än en elbil som laddas för 7kr/KWh.
Du laddar inte en elbil för 2kr/milen längre. I dagens läge är det inte alls lika förmånligt med el som många tycks tro.
Man måste se till verkligheten.
Sen att oerhört många köper elbil just för att vara miljövänliga är ju toppen.

December I år har vi laddat 500kwh i bilen för 1632kr. Obundet via tibber

Sedan tillkommer nätavgiften på dryga kronan per kwh. Säg 2200 per för 500kwh.

Bilen, en ev6, har snittat 2kwh/mil.

Det är alltså 2200/500=4,4kr vi betalat per kwh vi laddat bilen för.

8,4 kr milen.

Detta är dyraste månaden på hela året. Dyraste elmånaden typ någonsin. Inga påhittade eller gissade siffror.

Men du har rätt. Det är typ fyra gånger så dyrt nu som innan krisen. Men långt ifrån katastrof
Ser inte varför någon skulle ladda bilen för 7kr/kwh hela tiden i december bara för att priserna är däruppe mitt på dagarna vissa få dagar.

Edit: bor i elprisområde 3 och har tibber.

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Jag kommenterade bara påståendet om att bensin/diesel är dyrare än en elbil som laddas för 7kr/KWh.
Du laddar inte en elbil för 2kr/milen längre. I dagens läge är det inte alls lika förmånligt med el som många tycks tro.
Man måste se till verkligheten.
Sen att oerhört många köper elbil just för att vara miljövänliga är ju toppen.

Haft min bil lite över 1 år åkt lite över 2100 mil på dom milen har jag laddat ute för mindre än 500:- totalt på snabbladdare
Mer än 95% laddar jag hemma och för det med alla avgifter på vinterhalvåret så hamnar ju runt 1.40kw kör nästan bara 120 väg då ligger jag runt 2kw milen, på 90 väg skulle jag dra mycket mindre.
Vår-Höst när solen skiner så brukar jag ladda bilen då och då ger jag inget för elen.

Vad säger detta då jo det är olika för alla sedan vet jag inte hur många som laddar för 7 kronor dom som laddar mycket har oftast ett abonnemang och då ger dom kanske 3-4kr per kw Bara jag som är dum och inte har ett abonnemang på laddning då det sker så sällan för mig så kostnaden av abonnemang är dyrare för mig på ett är jämfört med det lilla jag laddar på snabbladdare.
Vist kan säkert ändras i framtiden men då får jag se över det då om jag behöver något abonnemang.

Skillnaden på att ha elbil jämfört med bilen jag hade innan är jag köpt ca 1000KW mer än innan till huset men jag slipper lägga ca 2000:- i månaden på soppa till bilen vill påstå att den extra el jag fått köpa in är billigare än all soppa jag köpt innan.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

December I år har vi laddat 500kwh i bilen för 1632kr. Obundet via tibber

Sedan tillkommer nätavgiften på dryga kronan per kwh. Säg 2200 per för 500kwh.

Bilen, en ev6, har snittat 2kwh/mil.

Det är alltså 2200/500=4,4kr vi betalat per kwh vi laddat bilen för.

8,4 kr milen.

Detta är dyraste månaden på hela året. Dyraste elmånaden typ någonsin. Inga påhittade eller gissade siffror.

Men du har rätt. Det är typ fyra gånger så dyrt nu som innan krisen. Men långt ifrån katastrof
Ser inte varför någon skulle ladda bilen för 7kr/kwh hela tiden i december bara för att priserna är däruppe mitt på dagarna vissa få dagar.

Edit: bor i elprisområde 3 och har tibber.

Har man inte laddare hemma och bara dyra snabbladdare att förlita sig på så blir det ganska dyrt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetskaft:

Har man inte laddare hemma och bara dyra snabbladdare att förlita sig på så blir det ganska dyrt.

Det var dyrt redan innan krisen också. Hade man det i sin kalkyl från början så ser jag inte problemet där heller
räknade man däremot på 1kr/kwh och bara vara 7kr/kwh-laddare att tillgå så är det klart att det blev dyrare än man tänkt sig

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Det var dyrt redan innan krisen också. Hade man det i sin kalkyl från början så ser jag inte problemet där heller
räknade man däremot på 1kr/kwh och bara vara 7kr/kwh-laddare att tillgå så är det klart att det blev dyrare än man tänkt sig

Beställde bil i mars och då höll min brf på att fixa med laddstolpar men sen körde det till sig med tillstånd från Lantmäteriet och nu står det helt stilla. Haft bilen i ca 2 veckor och fått ladda publikt och det är klart det svider lite när man hade förhoppning att allt skulle vara klart här hemma. :\

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetskaft:

Har man inte laddare hemma och bara dyra snabbladdare att förlita sig på så blir det ganska dyrt.

Svar nej. Du har FEL! Fortfarande betydligt billigare att LADDA med dyr laddning än att tanka bensin/diesel.

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Svar nej. Du har FEL! Fortfarande betydligt billigare att LADDA med dyr laddning än att tanka bensin/diesel.

Oj! Sitter du inne med så absoluta sanningar att du kan skrika ut det så här? Så det har ingen betydelse hur användningen ser ut? Vad landar man på för kostnader när det har varit -15 grader och bilen används många korta körningar så förbrukningen hamnar på 2,5-3 kWh/mil och man bara kan ladda på snabbladdare?

Permalänk
Medlem

Alrik/AMS går igenom och provkör Tesla Model S Plaid - tycker att den ser riktigt fin ut!

/M

Permalänk
Medlem

Har kört elbil (MG5) nu i 3 månader och är så här långt nöjd över mitt beslut att skaffa elbil. Har hittills laddat publikt ca 5min gångväg från mitt arbete.

Laddar för låga 1,20kr via OKQ8! Jag bara väntar på att de ska höja

Igår var jag tvungen att snabbladda på hemorten för jag behövde köra en bit idag. Laddade för 275kr (ca 37kWh) totalt vilket är ungefär lika mycket jag normalt sett laddar på en månad. Det sved

Snart får jag tillgång till laddare hemma vid min BRF till ett pris av 5,50kr. Jag kommer fortsätta ladda publikt så länge jag kan ladda för 1,20kr och har BRF laddaren som backup inför helger om det behövs.

Visa signatur

Ryzen 7 5700G | 32GB | ASRock B550M-ITX/ax | 2 x 1TB KC3000 | OLED48CX
MacBook Pro 13 M1 | Playstation 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mighty Mic:

Alrik/AMS går igenom och provkör Tesla Model S Plaid - tycker att den ser riktigt fin ut!

https://www.youtube.com/watch?v=yburHFk7XYg

/M

Ja den verkar riktigt fin, hade nog tagit en vanligt LR S istället för i4an om den inte var så pass stor som den är, önskar de gjorde en något mindre variant av Model S. Hade nog kunnat acceptera att leva med Tesla som organisation också i så fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matjon:

Har kört elbil (MG5) nu i 3 månader och är så här långt nöjd över mitt beslut att skaffa elbil. Har hittills laddat publikt ca 5min gångväg från mitt arbete.

Laddar för låga 1,20kr via OKQ8! Jag bara väntar på att de ska höja

Igår var jag tvungen att snabbladda på hemorten för jag behövde köra en bit idag. Laddade för 275kr (ca 37kWh) totalt vilket är ungefär lika mycket jag normalt sett laddar på en månad. Det sved

Snart får jag tillgång till laddare hemma vid min BRF till ett pris av 5,50kr. Jag kommer fortsätta ladda publikt så länge jag kan ladda för 1,20kr och har BRF laddaren som backup inför helger om det behövs.

Väldigt bra pris hos OKQ8, hur grejade du det?

Visa signatur

5800x3D | FlareX 2x8 cl14 (3200) | B550 ROG Gaming-f | EVGA supernova G2 850 | Nanoxia Silent 1 Rev.B | MSI RTX 3080 Gaming Z

Permalänk
Medlem
Skrivet av Therok:

Väldigt bra pris hos OKQ8, hur grejade du det?

Inget jag grejat, det är en laddplats som är öppen för alla. Bara tur att den finns i närheten av mitt arbete. Men jag har inte sett någon annan OKQ8 som har så billig laddning.

Visa signatur

Ryzen 7 5700G | 32GB | ASRock B550M-ITX/ax | 2 x 1TB KC3000 | OLED48CX
MacBook Pro 13 M1 | Playstation 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetskaft:

Oj! Sitter du inne med så absoluta sanningar att du kan skrika ut det så här? Så det har ingen betydelse hur användningen ser ut? Vad landar man på för kostnader när det har varit -15 grader och bilen används många korta körningar så förbrukningen hamnar på 2,5-3 kWh/mil och man bara kan ladda på snabbladdare?

Skulle säga även med de förutsättningarna är jag rätt säker på att det fortfarande är billigare att ladda med el

Men visst, drar din beinsare 0.2L/mil, vilket den säkert gör. Och du har bundet elavtal på 900öre + moms och överföriungsavgift så går det ju såklart inte ihop sig Alternativt att du laddar på MER chargers, för 8.90/kWh

Annars går kalkylen ganska lätt ihop, vanlig bil 0.7/mil besin, vs ladda hemma up till 400 öre spotpris på moms, alternativt månads abu på ionity 4.3/kWh, fortfarande billigre än att rulla på besin 0.7/mil.

Så vad är problemet? El är billigare än bensin även om du hatar elbilar

Btw kör elbil, så vet vad det kostar att ladda, har en sunkig Subaru 2018 AWD, och en Kia 64kw MY22.

Edit, såg Fertskaft hade 2 likes på sitt inlägg till mig.. tar gärna några fler än han

Edit 2. Sen får man ju fixa sina förutsättningar... sj har man råd med elbil har man råd med laddstople som är SMART, samt solceller. Körde 800 mil för 300 kr. Det tyckte jag va billigt.

Sålänge spotpriset är under 480 öre + moms + överföringsavgfit + moms på det, så är det billigare att ladda "dyrt" är att köra subarun. Bor desutom i SE med timspotpris.

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem

Anmäl bensintjafs som off topic istället för att sabba tråden.

Tråden för intresserade.

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Skulle säga även med de förutsättningarna är jag rätt säker på att det fortfarande är billigare att ladda med el

Men visst, drar din beinsare 0.2L/mil, vilket den säkert gör. Och du har bundet elavtal på 900öre + moms och överföriungsavgift så går det ju såklart inte ihop sig Alternativt att du laddar på MER chargers, för 8.90/kWh

Annars går kalkylen ganska lätt ihop, vanlig bil 0.7/mil besin, vs ladda hemma up till 400 öre spotpris på moms, alternativt månads abu på ionity 4.3/kWh, fortfarande billigre än att rulla på besin 0.7/mil.

Så vad är problemet? El är billigare än bensin även om du hatar elbilar

Btw kör elbil, så vet vad det kostar att ladda, har en sunkig Subaru 2018 AWD, och en Kia 64kw MY22.

Edit, såg Fertskaft hade 2 likes på sitt inlägg till mig.. tar gärna några fler än han

Edit 2. Sen får man ju fixa sina förutsättningar... sj har man råd med elbil har man råd med laddstople som är SMART, samt solceller. Körde 800 mil för 300 kr. Det tyckte jag va billigt.

Sålänge spotpriset är under 480 öre + moms + överföringsavgfit + moms på det, så är det billigare att ladda "dyrt" är att köra subarun. Bor desutom i SE med timspotpris.

Vem hatar elbilar? Jag har elbil. Om du hade brytt dig om att läsa vad jag skrivit tidigare så hade du vetat mer vad du kommenterar istället för att göra antaganden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Edit, såg Fertskaft hade 2 likes på sitt inlägg till mig.. tar gärna några fler än han

Kanske för att bara i inlägget ovan inlägget där du beskriver allas situation i hela världen som fel så skriver han ju att han har elbil. Och du kommer med ett långt inlägg om att hata elbilar och att just din situation är toppen och hur du har råd med elbil.

Grattis. Men läs ett inlägg eller två innan du beskriver för andra hur deras situation ser ut, så hade du hunnit se att du inte behöver gå till attack.

Själv är jag enormt glad att Elli finns, det räddar mig dagligen från dyra elpriser. Sen får man ju betala i timmar på laddstationen istället för att bara plugga in när man kommer hem. Går åt ganska mycket tid på vinterhalvåret.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetskaft:

Har man inte laddare hemma och bara dyra snabbladdare att förlita sig på så blir det ganska dyrt.

Skrivet av Fetskaft:

Vem hatar elbilar? Jag har elbil. Om du hade brytt dig om att läsa vad jag skrivit tidigare så hade du vetat mer vad du kommenterar istället för att göra antaganden.

Skrivet av Chippen2188:

Kanske för att bara i inlägget ovan inlägget där du beskriver allas situation i hela världen som fel så skriver han ju att han har elbil. Och du kommer med ett långt inlägg om att hata elbilar och att just din situation är toppen och hur du har råd med elbil.

Grattis. Men läs ett inlägg eller två innan du beskriver för andra hur deras situation ser ut, så hade du hunnit se att du inte behöver gå till attack.

Själv är jag enormt glad att Elli finns, det räddar mig dagligen från dyra elpriser. Sen får man ju betala i timmar på laddstationen istället för att bara plugga in när man kommer hem. Går åt ganska mycket tid på vinterhalvåret.

Vad är en "dyr snabbladdare" enligt dig? Jag anser att en "dyr" snabbladdare fortfarande är billigare än bensin?
tex
5kr/kwH, bilen drar 2kw för 1 mil=10kr=1 mil.
18.50kr/1 Liter bensin och i mitt fall drar bilen 0.8L/mil.

Dyr snabbladdare blir i mitt fall fortfarande billigare än tanka besin.
Skulle man sen då Ladda med "billig" snabbladdare alternativt hemma, bör det således blir extermt mycket billigare.

I morgon blir det laddning för 10/öre/kWh + 88 öre i överföring så ca 105öre kWh 2kr/mil då.

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Vad är en "dyr snabbladdare" enligt dig? Jag anser att en "dyr" snabbladdare fortfarande är billigare än bensin?
tex
5kr/kwH, bilen drar 2kw för 1 mil=10kr=1 mil.
18.50kr/1 Liter bensin och i mitt fall drar bilen 0.8L/mil.

Dyr snabbladdare blir i mitt fall fortfarande billigare än tanka besin.
Skulle man sen då Ladda med "billig" snabbladdare alternativt hemma, bör det således blir extermt mycket billigare.

I morgon blir det laddning för 10/öre/kWh + 88 öre i överföring så ca 105öre kWh 2kr/mil då.

Nu kan du sluta. Jag skrev precis som du citerar "Har man inte laddare hemma och bara dyra snabbladdare att förlita sig på så blir det ganska dyrt." I orden "ganska dyrt" så läser du in att jag tycker det är dyrare än bensin och att jag hatar elbilar. Jag har inte jämfört med bensin överhuvudtaget. Jämför man ladda hemma och publika snabbladdare så tror jag de flesta håller med om att det blir "ganska dyrt". Jämfört med ditt pris hemma så är ju snabbladdare till och med otroligt dyrt. Håller du inte med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetskaft:

Nu kan du sluta. Jag skrev precis som du citerar "Har man inte laddare hemma och bara dyra snabbladdare att förlita sig på så blir det ganska dyrt." I orden "ganska dyrt" så läser du in att jag tycker det är dyrare än bensin och att jag hatar elbilar. Jag har inte jämfört med bensin överhuvudtaget. Jämför man ladda hemma och publika snabbladdare så tror jag de flesta håller med om att det blir "ganska dyrt". Jämfört med ditt pris hemma så är ju snabbladdare till och med otroligt dyrt. Håller du inte med?

Jämför man med att ladda hemma är det verkligen "ganska dyrt" att ladda på stolpe det kan jag hålla med om.

Jag kan erkänna att när du skrev "ganska dyrt" antog jag att du tyckte de jämförde med bensin.. alltid någon som klagar över dyr laddning i tråden, men nej jag läste inte de tidigare inläggen, jag va en dålig människa.
Lets move on.

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem

Lånade min brors EQC en helg för en resa mellan Skövde och Halmstad (~22 mil). Laddade 92% innan avfärd och hade enl. bilen 4.5 mil kvar i "tanken" när vi kom fram. Tempen ute började strax under nollan och var nere på -14 grader när vi kom fram.
GPSen i bilen föreslog en omväg på 20 min via Värnamo för att få in ett laddstop, men våghals under tidspress som jag var, så sket jag i det.
Jag fick en liten släng av den berömda räckvidds-ångesten när vi kört några mil, så min kära sambo fick snällt stänga av röv-värmen och sänka temperaturen i kupén (under protest).

Tanken var att vi skulle laddat på hotellet under natten, men missade starta laddningen efter jag satt i kabeln, så vid hemfärd stod vi där med 1% batteri. Var dock inga problem att ta sig till en laddstation 8 km bort.
OKQ8 skulle ha snabbladdare från Eon stod det på nätet, men när vi kom dit så visade det sig vara 22kw. Dock så hade OKQ8 egna 150kw-laddare i stolpen bredvid som vi använde istället.
Dom tog 7.49kr/kW och vi laddade 66.78 kw på 1h 11min. Landade på 500 spänn.
(Det kom fler bilar som laddade från samma stolpe, så fick nog bara halva effekten en del av tiden)
Det är dyrare än vad det hade kostat med min diesel-merca som drar 0.5l/mil om jag kör försiktigt.
Hade jag åkt till en laddare där brorsans kort fungerade så hade det varit typ halva priset.

Tycker dock det känns helt OK under omständigheterna. (Kallt ute, dålig förberedelse, tog risker, gjorde misstag och laddade på det förmodligen dyraste sättet man kan).
Nog för att det kostade några kronor och var lite besvärligare än med en "vanlig" bil men upplevde det aldrig som ett problem.

Brorsan laddar normalt hemma under natten med timpris och ligger oftast under 50 öre / kw. Vid längre resor nån gång varannan månad så kollar han vart laddarna finns och ser till att hans olika laddkort fungerar där. Worst case så kostar den resan lite mer och tar lite längre tid säger han.

Permalänk
Medlem

Inte så förtjust i att ladda hemma, vet inte vad det kommer att kosta. Har 20% timdebitering och 80% inköpt el i avtalet.
Laddar vid gymmet med Stockholm P och betalar ca 1,60 sek/kWh. Laddade idag 5 kWh i centrum på 30 minuter för 15 SEK. Använde InCharge.

Visa signatur

Ubuntu 22.04, W11, Ryzen 5 5600X, CMK16GX4M2Z3600C18, Asus Tuf Gaming B550M-Plus (WiFi), MSI Radeon 5700. Ioniq 5

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SUMITOMO:

Min bil drar 0.55 liter bensin/mil i 90km/h.
Kr 10.25 per mil. (18.64 literpris)
Hur mycket billigare blir det med elbil om man betalar 7kr/KWh?

Vad drar motsvarande elbil i konstanta 90 km/h? Du säger inte vad du har för bil så jag har ingen aning, men drar den verkligen så lite så lär den inte ha flera hundra hästkrafter i alla fall, och det lär heller inte vara en stor SUV eller så. Sen är ju en elbil relativt "törstigare" i högre och jämnare hastigheter än en bensinbil, fortfarande väldigt mycket effektivare förstås men inte lika mycket mer effektiv som den är i stadstrafik.

Så kollar man på lite mindre elbilar, typ Zoe, Leaf eller i3 så ligger de runt 1,3-1,5 kWh i 90, vilket ger ungefär samma "bränslekostnad" som din bensinbil om man betalar 7 kronor för elen. Men ingen kör förstås konstant i 90 så totalt är "bränslekostnaden" lägre för elbilen då den är relativt snålare i lägre hastigheter. För den som ligger och pressar i 130 eller mer under stor del av sin körning så kan det förstås slå över däremot.

Å andra sidan är siffrorna för elbilarna här baserade på verklig förbrukning medan dina angivna siffror för din bensinare känns rätt osannolika. Min förra bil var en 2019 BMW 320i auto 4wd och den snittade över litern milen exempelvis, trots att det inte är en särskilt stor eller snabb bil med knappt 190 hk och så. Motsvarande elbil finns det ju en ganska bra kandidat för, i4, som bygger på samma plattform och så men rätt mycket kraftigare förstås. I 90 drar den 1,34 kWh/mil enligt Teslabjörns test, blandat en bit under 2 kWh i alla fall. Alltså går brytpunkten där i4 blir dyrare än 320i någonstans vid ett elpris på tio kronor, beroende på vart man kör mest förstås.

Skrivet av SUMITOMO:

Jag kommenterade bara påståendet om att bensin/diesel är dyrare än en elbil som laddas för 7kr/KWh.
Du laddar inte en elbil för 2kr/milen längre. I dagens läge är det inte alls lika förmånligt med el som många tycks tro.
Man måste se till verkligheten.
Sen att oerhört många köper elbil just för att vara miljövänliga är ju toppen.

I natt låg spotpriset på 6 öre exempelvis så det går nog att ladda för under 2kr milen fortfarande, om man laddar på rätt tillfällen, även utan ett pris bundet i "en annan tid". Men för att det ska bli billigare än även en rätt snål fossilbil så behöver det inte kosta 2 kr milen utan det räcker med typ tio-tolv kronor milen. Sen tillkommer förstås andra besparingar med mycket lägre skatt och så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Vad drar motsvarande elbil i konstanta 90 km/h? Du säger inte vad du har för bil så jag har ingen aning, men drar den verkligen så lite så lär den inte ha flera hundra hästkrafter i alla fall, och det lär heller inte vara en stor SUV eller så. Sen är ju en elbil relativt "törstigare" i högre och jämnare hastigheter än en bensinbil, fortfarande väldigt mycket effektivare förstås men inte lika mycket mer effektiv som den är i stadstrafik.

Så kollar man på lite mindre elbilar, typ Zoe, Leaf eller i3 så ligger de runt 1,3-1,5 kWh i 90, vilket ger ungefär samma "bränslekostnad" som din bensinbil om man betalar 7 kronor för elen. Men ingen kör förstås konstant i 90 så totalt är "bränslekostnaden" lägre för elbilen då den är relativt snålare i lägre hastigheter. För den som ligger och pressar i 130 eller mer under stor del av sin körning så kan det förstås slå över däremot.

Å andra sidan är siffrorna för elbilarna här baserade på verklig förbrukning medan dina angivna siffror för din bensinare känns rätt osannolika. Min förra bil var en 2019 BMW 320i auto 4wd och den snittade över litern milen exempelvis, trots att det inte är en särskilt stor eller snabb bil med knappt 190 hk och så. Motsvarande elbil finns det ju en ganska bra kandidat för, i4, som bygger på samma plattform och så men rätt mycket kraftigare förstås. I 90 drar den 1,34 kWh/mil enligt Teslabjörns test, blandat en bit under 2 kWh i alla fall. Alltså går brytpunkten där i4 blir dyrare än 320i någonstans vid ett elpris på tio kronor, beroende på vart man kör mest förstås.
I natt låg spotpriset på 6 öre exempelvis så det går nog att ladda för under 2kr milen fortfarande, om man laddar på rätt tillfällen, även utan ett pris bundet i "en annan tid". Men för att det ska bli billigare än även en rätt snål fossilbil så behöver det inte kosta 2 kr milen utan det räcker med typ tio-tolv kronor milen. Sen tillkommer förstås andra besparingar med mycket lägre skatt och så.

RAV4 hybrid kan du köra på 0.55 utan problem. Billigare, bättre än elbil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av azni:

RAV4 hybrid kan du köra på 0.55 utan problem. Billigare, bättre än elbil.

Oj 0.55 är alltså lätt för dig att hålla på en bil som har 0.56 WLPT? Thats a first!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lothair:

Oj 0.55 är alltså lätt för dig att hålla på en bil som har 0.56 WLPT? Thats a first!

Går ju att komma ner till den förbrukning relativt lätt med våran Passat diesel 2021. Men med Bensin RAV4 så är nog ganska svårt att komma ner i eftersom att bensin drvina bilar brukar dra mer en diesel bilar sedan så är RAV4 en crossover vilket gör så att den har högre luftmotstånd också vilket drar upp förbrukning ganska mycket.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO