Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av andr3a$:

Inte annat än i fejkade bilder på nätet. En elbil kan inte ladda batteriet medan den körs. Ska man stanna och ladda är det väl enklare att åka till en snabbladdare än att hålla på med elverk.

Läste en recension på ett elverk där en skrev att den passade perfekt i hans baklucka på hans zoe elbil. Ville ha som nödladdning. Säkert bra om bilen har låg räckvidd eller att man ofta ligger nära gränsen

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Ja visst tappar en elbil mer räckvidd på vintern, men det är otroligt viktigt att välja rätt fälgar och däck om man enbart tänker på räckvidden.
Min fossila bil drar mindre på vintern för den har svinfula mindre och smalare däck, 18” istället för 20”.

Kolla på teslorna, de har ofta helkapslade fälgar, fälgarna påverkar ganska mycket på motståndet.
Elbilar just nu, iaf de dyrare modellerna har ganska feta däck som drar ner räckvidden rejält.
Men för egen del spelar det inte så jättestor roll om jag måste stanna och ta en paus på 15min vintertid efter 30mil.
På sommaren kan man pausa var 40:e mil, sträcka på benen och äta något på 20min medans den laddar.

Min fossilbil rymmer bara 45l i tanken och drar 1l milen om man kör hyfsat lugnt, så där kommer faktiskt min elbil att slå den i räckvidd sommartid. 😊

För min del är det viktigt att vet worst case så jag t ex kan ta mig till stugan och hem även dom värsta vinterdagarna då det är dåligt med laddmöjligheter längs vägen, då med släp också. Men det finns säkert modeller som passar in, gäller bara att hitta någon som testat liknande innan köp.

Permalänk
Medlem

Någon här som har stenkoll på hur man räknar på tjänstebil/förmånsbil?

Låt oss räkna med enkla siffror:
Bruttolön 30 000kr
Bruttolöneavdrag 1000kr
Bilförmån 4000kr

Hur ser uträkningen då ut för att få fram vad den faktiska nettolönen blir efter skatt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toobbbbee:

Någon här som har stenkoll på hur man räknar på tjänstebil/förmånsbil?

Låt oss räkna med enkla siffror:
Bruttolön 30 000kr
Bruttolöneavdrag 1000kr
Bilförmån 4000kr

Hur ser uträkningen då ut för att få fram vad den faktiska nettolönen blir efter skatt?

Exempel på kostnad för bilförmån om du enligt tabell ska betala 30 procent i skatt:
Lön 30 000 kronor
Billens förmånsvärde 4 000 kronor
Skatteavdrag som arbetsgivaren gör 30 procent på 34 000 kronor (30 000 kronor + 4 000 kronor) = 10 200 kronor
Lön som betalas ut till dig: 30 000 kronor – 10 200 kronor = 19 800 kronor

Exempelräkning från Skatteverket.

https://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/f...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dem8n:

Jag har haft en Sharan 4-hjulsdriven, den drog rejält med soppa kan jag säga, 60 liter diesel stockholm-föllinge.
Körde förra året en laddhybrid KIA Ceed Sportswagon som gick på bensin, 28 liter bensin samma sträcka.

Min äldre bensinare från 2013 med en motor som inte stänger av ventiler och betydligt större motor drar mer än en likvärdig diesel, men en modern bensinare drar inte så mycket.
Kör man långt drar en laddhybrid som en vanlig bil, batteriet tar slut efter 5 mil, meningslöst om man inte kör kortare sträckor under dagen.

Med elbilen jag väntar på kommer jag förvisso få stanna och ladda i Sundsvall i 20 minuter, men vi brukar stanna och sträcka på oss ändå så det kommer inte påverka något på restiden ens.
Komforten i en elbil går inte att jämföra med någon fossildriven bil, det finns såklart fler fördelar med en elbil kontra fossilbil.

Att elbilen är bättre på de flesta sätt är väl klarlagt, men diskussionen handlade om ifall diesel hade någon poäng längre eller om bensinare numera är så snåla att de alltid är ett bättre val. Den diskussionen hör förstås inte hemma i denna tråden dock, men nu är den här. Jag hade tills i våras en "ny" bensinbil (ny när jag skaffade den i alla fall) och den drog drygt litern milen i snitt. Nu har jag en tio år gammal diesel med ungefär samma kraft, båda fyrhjulsdrivna automater och så, och den drar ungefär 0,7, och då är ändå dieseln en större och tyngre bil. Så även med dagens priser på soppa så är dieseln billigare i drift. Skatten hade sannolikt varit lägre på en bensinbil dock, om de var lika gamla, men min förra bil var ju nyare så den hade malus-skatt och var därmed nästan dubbelt så dyr som dieseln i skatt.

Skrivet av Donhoz:

Exempel på kostnad för bilförmån om du enligt tabell ska betala 30 procent i skatt:
Lön 30 000 kronor
Billens förmånsvärde 4 000 kronor
Skatteavdrag som arbetsgivaren gör 30 procent på 34 000 kronor (30 000 kronor + 4 000 kronor) = 10 200 kronor
Lön som betalas ut till dig: 30 000 kronor – 10 200 kronor = 19 800 kronor

Exempelräkning från Skatteverket.

https://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/f...

Och för att jämföra så hade lönen efter skatt varit 21000 utan bilen (30K x 0,7), så bilen kostar 1200 i månaden.

Permalänk
Medlem

Åkt en del resor i det kallare klimatet senaste veckorna nu med min ID4 GTX.

Motorväg med farthållare på 110-120km/h så kommer man 21-25 mil med batteri på 100% vid start och under 5% vid laddstation.

På sommaren körde jag 40-48 mil samma sträckor.

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holmgren3n:

Åkt en del resor i det kallare klimatet senaste veckorna nu med min ID4 GTX.

Motorväg med farthållare på 110-120km/h så kommer man 21-25 mil med batteri på 100% vid start och under 5% vid laddstation.

På sommaren körde jag 40-48 mil samma sträckor.

Kallstartad bil eller har den stått varmt eller med kabel i så den kunnat förvärma? Känns som en skaplig försämring.

Hur kallt är "kallare klimatet"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Får snart min bil som står på en båt som åker genom medelhavet nu.

Läste något inlägg om fossilbilar.
Man inte jämföra elbil med fossilbil, en fossilbil är sjukt ineffektiv på att utnyttja energin i bränslet jämfört med en elbil, det är ett otroligt svinn av energi om man zoomar ut till till bara hela Sverige.
Ur det svinnet kan man dock värma och kyla fossilbilen, men ta och räkna på hur mycket energi som faktiskt krävs för att ta sig 100 mil i en bil, el vs bensin/diesel.

Elbilar är alltid effektivare än fossilbilar när man tittar på energiutnyttjande. 1 liter diesel har ungefär 10kWh energiinnehåll. Vid en förbrukning på 0,5 så är då förbrukningen 5kWh/mil.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otur:

Elbilar är alltid effektivare än fossilbilar när man tittar på energiutnyttjande. 1 liter diesel har ungefär 10kWh energiinnehåll. Vid en förbrukning på 0,5 så är då förbrukningen 5kWh/mil.

Det är ju intressant ur många aspekter, men frågan är vad jag som konsument ska göra med den här informationen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purgatory:

Det är ju intressant ur många aspekter, men frågan är vad jag som konsument ska göra med den här informationen?

Vill man "slösa" 3 kwh per mil och värma upp jorden som konsument ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Vill man "slösa" 3 kwh per mil och värma upp jorden som konsument ?

Fair, tänkte mest på räckvidd och ekonomi.

Men om det är miljöfråga bör man ta in hela livscykeln dvs hur mycket går åt att tillverka den nya elbilen jämfört med nya fossil eller att köpa en begagnad. Men dom flesta brukar blunda för den frågan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purgatory:

Fair, tänkte mest på räckvidd och ekonomi.

Men om det är miljöfråga bör man ta in hela livscykeln dvs hur mycket går åt att tillverka den nya elbilen jämfört med nya fossil eller att köpa en begagnad. Men dom flesta brukar blunda för den frågan.

Den frågan har varit uppe flera gånger i tråden redan...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Den frågan har varit uppe flera gånger i tråden redan...

Bra, det en är fråga som bör diskuteras återkommande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holmgren3n:

Åkt en del resor i det kallare klimatet senaste veckorna nu med min ID4 GTX.

Motorväg med farthållare på 110-120km/h så kommer man 21-25 mil med batteri på 100% vid start och under 5% vid laddstation.

På sommaren körde jag 40-48 mil samma sträckor.

Oj, vilken skillnad! Men är du säker på sommarsträckorna? Jag tyckte Umeå-Hudiksvall (35 mil) kändes tight i somras (E4, farthållare) och hade aldrig vågat pumpa på i 5-10 mil till.

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purgatory:

Bra, det en är fråga som bör diskuteras återkommande.

Inte i den här tråden, plus att det är inget att diskutera. Det är bättre med elbil. Punkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Inte i den här tråden, plus att det är inget att diskutera. Det är bättre med elbil. Punkt.

Ok *bort/mod*, vi lämnar det. Jag har inget större intresse av frågan personligen. Inget om energiutnyttjande fossil vs el eller miljöfrågor får nämnas i tråden.

Finns det några standardiserade tester typ WLTP för vinterförhållanden?
Något med släp/husvagn vore också intressant, såg att nya Ford F150 EV fick lite kritik för hur mycket den tappade med drag.

https://www.reddit.com/r/electricvehicles/comments/i7kwi9/han...

Såg den här på reddit men går bara ner till -2C, vore fint med en nyare uppdaterad som går ner lite lägre i temp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purgatory:

Fair, tänkte mest på räckvidd och ekonomi.

Men om det är miljöfråga bör man ta in hela livscykeln dvs hur mycket går åt att tillverka den nya elbilen jämfört med nya fossil eller att köpa en begagnad. Men dom flesta brukar blunda för den frågan.

Du vet väl att man kan göra nya batterier av dom gamla batterierna? Det är mer än man kan säga om det där man gräver och pumpar upp, raffinerar och transporterar, allt bara för att elda upp och förstöra global- och närmiljön (för att du ska åka från A till B och inte ids ladda). Bortsett från batteriet är klimatavtrycket på en elbil inte signifikant större än den för en ICE-bil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Du vet väl att man kan göra nya batterier av dom gamla batterierna? Det är mer än man kan säga om det där man gräver och pumpar upp, raffinerar och transporterar, allt bara för att elda upp och förstöra global- och närmiljön (för att du ska åka från A till B och inte ids ladda). Bortsett från batteriet är klimatavtrycket på en elbil inte signifikant större än den för en ICE-bil.

Ja det är mycket som ingår i en livscykelanalys och som skiljer sig beroende på vad man bor och hur elen produceras osv. Utsläpp av partiklar från däck för en tyngre EV jämför med motsvarande fossilbil är en annan aspekt. En sökning på t ex google scholar ger mycket att läsa.
Var och en bör fundera över sin situation, och jag tycker att man ska vara ödmjuk inför att det är en komplex fråga. Elbilar är säkert bäst i dom flesta lägen, men alla kan inte ha en elbil idag. Låt oss återgå till topic om dessa diskussioner inte är tillåtna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Du vet väl att man kan göra nya batterier av dom gamla batterierna? Det är mer än man kan säga om det där man gräver och pumpar upp, raffinerar och transporterar, allt bara för att elda upp och förstöra global- och närmiljön (för att du ska åka från A till B och inte ids ladda). Bortsett från batteriet är klimatavtrycket på en elbil inte signifikant större än den för en ICE-bil.

"Bortsett från batteriet" blir lite som att säga att bortsett från ett skott i pannan så var det inte att anse som mord att skjuta en person. Du har dessutom fel i att man gör nya batterier från uttjänta lithiumbatterier, det skulle kräva galna mängder arbete då varje cell måste kontrolleras var för sig, det görs bara inte. 95% går rakt till soptippen.

§ 11 raderat. // MOD
Permalänk
Medlem
Skrivet av Purgatory:

Fair, tänkte mest på räckvidd och ekonomi.

Men om det är miljöfråga bör man ta in hela livscykeln dvs hur mycket går åt att tillverka den nya elbilen jämfört med nya fossil eller att köpa en begagnad. Men dom flesta brukar blunda för den frågan.

Absolut och häst och vagn kräver ännu mindre. Skämt åtsido så har ju begagnade bilar sämre rening och effektivitet över lag, både när de producerades och nu när de körs. Ta en billig volvo 940 -94 eller liknande. 1.3l milen med bensin i automat eller så. Visst, produktionskostnader för miljön är redan tagna så ingen miljöpåverkan där, men varje mil lär ju rätt illa för miljön i en sådan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purgatory:

Bra, det en är fråga som bör diskuteras återkommande.

Den enda frågan jag tycker bör diskuteras är varför vissa människor "fortfarande" inte fattar varför elbilar är bättre.

Bättre för miljön.
Bättre för vår hälsa.
Bättre och roligare bilar

Har aldrig haft en så bra och rolig bil som jag har nu. Fundamental gamechanger för mitt resande.
Över 9000 mil på ett år och tycker fortfarande att bilen är rolig och längtar till nästa åktur.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Den enda frågan jag tycker bör diskuteras är varför vissa människor inte fattar varför elbilar är bättre.

Bättre för miljön.
Bättre för vår hälsa.
Bättre och roligare bilar

Har aldrig haft en så bra och rolig bil som jag har nu. Fundamental gamechanger för mitt resande.
Över 9000 mil på ett år och tycker fortfarande att bilen är rolig och längtar till nästa åktur.

Precis, för knappt en miljon får man superbilsprestanda och ska man ha liknande i en bensinare så är det 1.5-1.7M+ för en RS6, M5 Competitive etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henkka:

"Bortsett från batteriet" blir lite som att säga att bortsett från ett skott i pannan så var det inte att anse som mord att skjuta en person. Du har dessutom fel i att man gör nya batterier från uttjänta lithiumbatterier, det skulle kräva galna mängder arbete då varje cell måste kontrolleras var för sig, det görs bara inte. 95% går rakt till soptippen.

Jag hade ett ganska långt inlägg om de faktiska problemen med elbilar, både praktiska och miljömässiga, här i tråden för en stund sedan. Det togs ner inom 1 minut.

Det här inte är en riktig diskussionstråd. Bara inlägg med "rätt" åsikter får vara kvar.

Men du snackar ju strunt - då är det inte konstigt att ditt "ganska långa inlägg" blev borttaget. Hört talas om Northvolt Revolt?

Din ton lämnar en del önska vad gäller god diskussionsetikett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purgatory:

Ja det är mycket som ingår i en livscykelanalys och som skiljer sig beroende på vad man bor och hur elen produceras osv. Utsläpp av partiklar från däck för en tyngre EV jämför med motsvarande fossilbil är en annan aspekt. En sökning på t ex google scholar ger mycket att läsa.
Var och en bör fundera över sin situation, och jag tycker att man ska vara ödmjuk inför att det är en komplex fråga. Elbilar är säkert bäst i dom flesta lägen, men alla kan inte ha en elbil idag. Låt oss återgå till topic om dessa diskussioner inte är tillåtna.

Anar att du helt enkelt inte är övertygad. Är du nyfiken på elbilar eller bara ute efter bråka lite i tråden där elbilsintresserade håller till?

Vet du vad jag kan göra med en ny elbil som man inte kan med en ICE-bil? Varva fullt från kallt tillstånd.
Apropå varva - min elbil behöver inte köras in eller byta olja stup i ett.

Missförstå mig rätt: jag älskar vråliga bilar men det är inte hållbart. Jag har övergivit förbränningsmotorbilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Men du snackar ju strunt - då är det inte konstigt att ditt "ganska långa inlägg" blev borttaget. Hört talas om Northvolt Revolt?

Din ton lämnar en del önska vad gäller god diskussionsetikett.

Och kommer de över 5% av världens använda lithiumbatterier?
95% går fortfarande rakt i soporna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henkka:

Och kommer de över 5% av världens använda lithiumbatterier?
95% går fortfarande rakt i soporna.

Är du intresserad av elbilar? Vilken har du eller ska du köpa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Anar att du helt enkelt inte är övertygad. Är du nyfiken på elbilar eller bara ute efter bråka lite i tråden där elbilsintresserade håller till?

Vet du vad jag kan göra med en ny elbil som man inte kan med en ICE-bil? Varva fullt från kallt tillstånd.
Apropå varva - min elbil behöver inte köras in eller byta olja stup i ett.

Missförstå mig rätt: jag älskar vråliga bilar men det är inte hållbart. Jag har övergivit förbränningsmotorbilen.

Jag är övertygad om att jag är intresserad av att köpa en elbil om jag hittar rätt modell. Däremot så tycker jag inte lika övertygad om miljöfrågan som inte jag tog upp till att börja med. Byta olja tar 30min och görs var 2000e mil (typ) så vet inte vad det är för argument? Lite förvånad över hur alla går i försvarsställning direkt. Tråkigt om det bara är en ryggdunkningstråd.

Hur snabbt jag kan varva och accelerera bryr jag mig inte om. Men det är intressant att alla som köpte en elbil och säger att miljöskäl väger tungt skryter om hur snabbt den kan riva upp asfalten

Räckvidden vid kallt väder är vad jag är är intresserad av att lära mig mer om då det verkar variera mellan modeller.

Edit: Kan tillägga att jag jobbar på en avdelning som bedriver forskning om komponenter till elbilar om det låtit som att jag har någon bias emot haha. Har även jobbat på ett företag som har/hade Tesla som kund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henkka:

Du har dessutom fel i att man gör nya batterier från uttjänta lithiumbatterier, det skulle kräva galna mängder arbete då varje cell måste kontrolleras var för sig, det görs bara inte. 95% går rakt till soptippen.

Tror du får googla lite på det för du har missat att det startas en hel del fabriker där just återvinningen står i fokus, förnärvarande återvinns runt 60% av batterierna från elbilar och man siktar på 90 - 95% inom några år.
Att det krävs mycket arbete stämmer, men för den sakens skull skiter man inte i det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purgatory:

Jag är övertygad om att jag är intresserad av att köpa en elbil om jag hittar rätt modell. Däremot så tycker jag inte lika övertygad om miljöfrågan som inte jag tog upp till att börja med. Byta olja tar 30min och görs var 2000e mil (typ) så vet inte vad det är för argument? Lite förvånad över hur alla går i försvarsställning direkt. Tråkigt om det bara är en ryggdunkningstråd.

Hur snabbt jag kan varva och accelerera bryr jag mig inte om. Men det är intressant att alla som köpte en elbil och säger att miljöskäl väger tungt skryter om hur snabbt den kan riva upp asfalten

Räckvidden vid kallt väder är vad jag är är intresserad av att lära mig mer om då det verkar variera mellan modeller.

Edit: Kan tillägga att jag jobbar på en avdelning som bedriver forskning om komponenter till elbilar om det låtit som att jag har någon bias emot haha.

Aha, du är en sådan som vill ha en elbil med 130 mil räckvidd i -40 grader celsius för kanske 300 000 SEK ?
Om så är fallet, välkommen i tråden lite längre in i framtiden då vi diskuterar elbilar som finns här och nu.

Edit: Off topic, i ICE tråden jag skapade för något år sedan kan vi gärna prata andra typer av fordon för de intresserade. En V8 är fortfarande en mullig motor som jag haft flera av genom åren. Min största ICE motor var en 6.0l V12:a. Den tankade 90l och drog 1.3l milen så max 75 mil i -40 grader. Finns det ingen bensinstation där jag får soppatorsk så kan jag heller inte köra en meter till. Så, nu är det klart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purgatory:

Jag är övertygad om att jag är intresserad av att köpa en elbil om jag hittar rätt modell. Däremot så tycker jag inte lika övertygad om miljöfrågan som inte jag tog upp till att börja med. Byta olja tar 30min och görs var 2000e mil (typ) så vet inte vad det är för argument? Lite förvånad över hur alla går i försvarsställning direkt. Tråkigt om det bara är en ryggdunkningstråd.

Hur snabbt jag kan varva och accelerera bryr jag mig inte om. Men det är intressant att alla som köpte en elbil och säger att miljöskäl väger tungt skryter om hur snabbt den kan riva upp asfalten

Räckvidden vid kallt väder är vad jag är är intresserad av att lära mig mer om då det verkar variera mellan modeller.

För att tråden inte handlar om att bittra petrolheads ska få säga sin mening. Det handlar om ett intresse kring elbilar.
Skulle du gå in i en affär som säljer vinyler och prata om att cd är så mycket bättre? Det är samma här.

Drick en glögg och var glad.