Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

2 plusgrader, kallstart och blötväg. Inga konstigheter med Kia E-niro MY 22. 80km/h landsväg.
Enligt teslabjörn en väldigt energisnål bil, fruktansvärt nöjd efter kört den i 1400 mil 😍 bästa bilen jag ägt!

<Uppladdad bildlänk>

Säger det samma om min förra bil en e-Niro MY 2019, bästa bilen jag nånsin haft. Körde den i 2 år och 5000 mil.

Visa signatur

Main: 9900k @ 5.0GHz | 16GB @ 3400MHz CL15 | RTX 2080 @ 2100/16200MHz 12378 Time Spy
HTPC: R5 3600 @ 4.2 | 16GB @ 3600MHz CL18 | GTX 1080 @ 2088/11006MHz 8039 Time Spy

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zunil:

Säger det samma om min förra bil en e-Niro MY 2019, bästa bilen jag nånsin haft. Körde den i 2 år och 5000 mil.

Varför sålde du den? Hittar jag en bästa bil så skulle jag vårda den ömt tills den eller jag dog

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zunil:

Jag leasar med 2000/mil/år. Galet bra GUI, snygg inuti, energieffektiv.
Och 2000/mil per år med mina 70K rabatt, kollar man en ID4 kostar den 8000 i månanden? Medags jag nu ger 4800 för min.
Sjukt bra pris i yttiligare 2 år! Kommer priserna fortsätta uppåt i nuvarandra takt, är jag lite sugen på att förlänga min 3 åriga leasing yttiligare några år. Det är något KIA kommer lansera inom kort!
Pratade med återförsäljaren här i veckan om det av en slump.

För övrigt har det varigt en fröjd med 64kW batteri solceller och endast kört 3mil/dag, vilket inneburig laddning på helger av solen, så kört 800 MIL gratis iår. Satan vad billigt jämfört med Subaru AWD

Desutom timspotpris med tidsstyrd laddning så de få gåner jag laddar har man haft exterm bra pris! (dock ej nov/dec i SE4) Dock fortfarande billigare än köra bensin/diesel.

Permalänk

Nu har jag äntligen fått min elbil! Vårt nuvarande elavtal(rörligt) går ut i februari och man börjar fundera om det är värt att gå över till spotpris? Ni som haft elbil ett tag vilket avtal har ni?

Bor i en villa med fjärrvärme. Jag kommer inte orka köra tvättmaskiner på natten om jag väljer spotpris utan endast ladda elbilen då, annars samma användarmönster. En vanlig dag nu i december förbrukar vi 13-15 kwh de dagar vi inte laddar bilen. Blir det värt det eller skillnaden mot rörlig marginell? Bor i SE3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakamitai:

Nu har jag äntligen fått min elbil! Vårt nuvarande elavtal(rörligt) går ut i februari och man börjar fundera om det är värt att gå över till spotpris? Ni som haft elbil ett tag vilket avtal har ni?

Bor i en villa med fjärrvärme. Jag kommer inte orka köra tvättmaskiner på natten om jag väljer spotpris utan endast ladda elbilen då, annars samma användarmönster. En vanlig dag nu i december förbrukar vi 13-15 kwh de dagar vi inte laddar bilen. Blir det värt det eller skillnaden mot rörlig marginell? Bor i SE3.

Jag har ungefär samma förutsättningar och bryr mig inte om diskmaskin och tvättmaskin. De drar ungefär 1kWh per körning, så det är försumbart. Ugn och spis drar mer, men mat måste vi ju ha. Torktumlare försöker jag låta bli om elen kostar över 5:-/kWh. Däremot använder jag smart-laddning (Tibber mfl) på min Kia, så att den laddas när elen är billig. Pluggar in bilen dagar då elpriset är relativt låg under natten och fyller upp batteriet. Det är väldigt sällan jag behöver ladda till över 2:-/kWh hittills. Bilen står för 30% av elförbrukningen, så timpriset gör skillnad!

I november kostade elen till bilen 30:- och vi körde en del. Laddade då för 8 öre som billigast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakamitai:

Tibber är klockrent, de garanterar 50% rabatt på elpriset om jag minns rätt för det man laddar om man låter de sköta automatiken där. Plus 500kr att shoppa för i butiken (tex en elmätare) när man använder en referal-länk är ju inte fel.

Trevlig app med.

Permalänk
Medlem

Vet inte om det är Covid-isolering eller julen, men har börjat bli lite sugen på hund.
Dok en MG4 på g, funkar det med hund i sån? Är väl som en ID3 ungefär, någon som har en sån och även hund?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakamitai:

Beror väl på om du laddar så mycket att det minskade priset under natten blir fler sparade kronor än vad det höjda priset under peak-timmarna ger för resten av hushållet. Kan ni undvika tvätt och disk de timmar det är som dyrast kanske det är värt det.

Handlar ju inte bara om att styra saker till natten utan styra bort från de timmar då det är som absolut dyrast, vilket verkar vara när folk lagar mat.

Bäst är väl att kolla förbrukningen över dygnet och kolla mot timpriserna hur mycket billigare/dyrare det skulle bli, utan elbil inräknat. Sen kan man ju räkna hur mycket man kommer ladda, och jämföra ett vanligt abonnemang mot timpris. Säg att timpriset blir en tredjedel på natten och man tankar 250kwh till bilen i månaden, men samtidigt lagar man mat för 100kwh i månaden under peaktider då priset är 5 gånger högre, då kanske man bara gör det dyrare.

Är nog svårt att säga generellt, men folk kanske har jämfört rakt av och analyserat skillnaden. Fördelen blir ju att man KAN styra kostnaderna, under peaktider kan ju en avstängd dator och TV, och avstängd golvvärme och några lampor göra rätt stor skillnad också i kronor och ören. Vore kul att höra folks erfarenheter!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Vet inte om det är Covid-isolering eller julen, men har börjat bli lite sugen på hund.
Dok en MG4 på g, funkar det med hund i sån? Är väl som en ID3 ungefär, någon som har en sån och även hund?

Kanske lite skillnad på en chihuahua och en irländsk varghund…?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Kanske lite skillnad på en chihuahua och en irländsk varghund…?

Jo jag vet, tänkte att de som har kombinationen också kan nämna vilken ras
Jag vill dock ha någon mellanstor ras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Inte helt hundra på ID4:ans förbrukning, men du borde ju klara dig med laddning var 3:e dag, med den sträckan.

Kan du ladda på jobbet någon av dessa 3 dagar, så är det väl inte så svårt. Annars publika snabbladdare på väg hem/till jobbet.
Hur dyrt det blir beror på. Har för mig att man får ett rätt bra pris av VW på We Charge?
Googlade lite och hittade detta...

https://www.volkswagen.se/sv/innovation-och-teknik/uppkopplad...

Jag laddar gratis på Teslas laddstationer, men brukar ha lite backup på andra ställen. Därför skaffade jag mig nyligen Elli och det öppnar upp både Ionity och andra ställen, till rätt hyffsade priser.

https://www.elli.eco/en/tariffs

Ja precis, tänker också att det borde räcka ganska bra. Men har även läst lite om att ID4ans räckvidd minskade kraftigt när det var riktigt kallt, 20-25mil och tyckte det lät lite väl lite.

Tankarna gick iväg mot att välja en Passat GTE men såg att det tummades på lite bekvämlighet på den, den har tex inte parkeringsvärmare som standard vilket jag gärna vill ha i en ny bil.

Riktig beslutsångest i detta 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toobbbbee:

Ja precis, tänker också att det borde räcka ganska bra. Men har även läst lite om att ID4ans räckvidd minskade kraftigt när det var riktigt kallt, 20-25mil och tyckte det lät lite väl lite.

Tankarna gick iväg mot att välja en Passat GTE men såg att det tummades på lite bekvämlighet på den, den har tex inte parkeringsvärmare som standard vilket jag gärna vill ha i en ny bil.

Riktig beslutsångest i detta 😅

Har du kört någon av bilarna?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Har du kört någon av bilarna?

Ja har kört alla tre, trivs med alla tre så det är mer drivmedelsfrågan som kommer avgöra valet 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toobbbbee:

Har ett val av tjänstebil att göra och har otroligt svårt att bestämma mig, söker råd och tips! Hur hade ni gjort?

Kan välja mellan ID4 GTX, Passat GTE, Passat SC GT (Diesel) olika förmånsvärden men i slutändan skiljer det inte så mycket just där vad jag räknat, utan skillnaden sitter mer i bränsleform.

Jag kommer pendla till kontoret mån-fre ungefär 5mil enkel resa, 10mil dagligen.

Har ingen möjlighet att ladda hemma och kommer inte heller kunna lösa det.

Finns möjlighet till laddning på kontoret men är inte alltid säkert att det finns någon laddplats ledig då dom är rätt få.

Vågar man sattsa på en ID4 endå med dessa förutsättningar? Eller blir det dyrare att välja elbil pga att laddning på publika stationer med största sannolikhet kommer behövas regelbundet.

God Jul! 🙂

Tyvärr så skulle jag nog rekommendera Passaten. Att pendla 10 mil/dag utan tillgång till laddbox blir snabbt jobbigt, speciellt när det är kallt ute och man har en bil som laddar segt.

Allt beror på hur entusiastisk man är. Vill man testa något nytt och är beredd på att lägga ner tiden så kan elbil absolut vara en grej men annars skulle jag inte rekommendera det.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chippen2188:

Tyvärr så skulle jag nog rekommendera Passaten. Att pendla 10 mil/dag utan tillgång till laddbox blir snabbt jobbigt, speciellt när det är kallt ute och man har en bil som laddar segt.

Allt beror på hur entusiastisk man är. Vill man testa något nytt och är beredd på att lägga ner tiden så kan elbil absolut vara en grej men annars skulle jag inte rekommendera det.

Jag levde med elbil i 1-1.5 år.
Fick spendera timmar på macken för att ladda eftersom jag inte kan ladda hemma eller hos kunder.
Många timmar som försvann där i veckan

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Fick spendera timmar på macken för att ladda eftersom jag inte kan ladda hemma eller hos kunder.

Då behövde du ladda mer eller mindre varje dag... Var tredje dag kan man ofta kombinera med att veckohandla i någon närliggande butik eller något annat. Om man tar ett snabbare intervall, så räcker det med 20 min, varannan dag skulle jag kunna tänka mig.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DaBone:

Då behövde du ladda mer eller mindre varje dag... Var tredje dag kan man ofta kombinera med att veckohandla i någon närliggande butik eller något annat. Om man tar ett snabbare intervall, så räcker det med 20 min, varannan dag skulle jag kunna tänka mig.

Man får kanske 1km el om man laddar tex vid Ica, för mig att handla tar det inte ens en kvart. Värdelöst att plugga in bilen då det tar längre tid.
På vintern behövde jag ladda i över en timme varje dag, över nollan så räckte det med ”2.5” gånger i veckan i snitt, men tog alltid minst en timme om det inte är kö.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Med tio mil om dagen som diskussionen gällde får du överslagsmässigt handla två timmar om dagen med de 11 kW man oftast i bästa fall hittar vid matbutiker, om man inte har tur (eller otur med 3,7 kW) Jag tittade på Chargefinder och det finns ingen butik jag besöker som har snabbladdare. Vid några finns det max 50 kW en bit bort, t ex vid en mack eller snabbmatshak, och sedan får man gå. Inte så praktiskt för veckohandling och det är inte raketfart det heller, om än bättre. Eftersom det ofta bara är en enstaka kan den även vara upptagen.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Toobbbbee:

Har ett val av tjänstebil att göra och har otroligt svårt att bestämma mig, söker råd och tips! Hur hade ni gjort?

Kan välja mellan ID4 GTX, Passat GTE, Passat SC GT (Diesel) olika förmånsvärden men i slutändan skiljer det inte så mycket just där vad jag räknat, utan skillnaden sitter mer i bränsleform.

Jag kommer pendla till kontoret mån-fre ungefär 5mil enkel resa, 10mil dagligen.

Har ingen möjlighet att ladda hemma och kommer inte heller kunna lösa det.

Finns möjlighet till laddning på kontoret men är inte alltid säkert att det finns någon laddplats ledig då dom är rätt få.

Vågar man sattsa på en ID4 endå med dessa förutsättningar? Eller blir det dyrare att välja elbil pga att laddning på publika stationer med största sannolikhet kommer behövas regelbundet.

God Jul! 🙂

Jag är en stark förespråkare av elbil, rent generellt. Då inte bara för miljön, utan för att det just är så väldigt bekvämt och praktiskt. Men jag skulle nog tyvärr instämma med övriga i tråden om att dieseln är det som gäller här så länge du inte kan säkerställa laddning på kontoret eller hemma.

Med laddning tillgänglig där bilen oftast står parkerad är elbil helt fantastiskt bekvämt (jag laddar t.ex. min i garaget). Men utan tillgång till egen laddplats blir det ett jäkla miklande för att få det att fungera. Tyvärr.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toobbbbee:

Ja har kört alla tre, trivs med alla tre så det är mer drivmedelsfrågan som kommer avgöra valet 🙂

Du hade ingen förhöjd upplevelse av eldrivlinan då?

Jag kan inte längre köra bilar med traditionell drivlina utan att känna att det är en underlägsen teknisk lösning. En kompromiss i kontroll och känsla. Det finns fördelar med växellåda men för vardagskörning är skillnaden milsvid.

Tänkte för två år sedan att jag aldrig skulle kunna (orka) leva med elbil utan laddning hemma. Nu har jag laddat bilen på hotell, gym och på jobbet utan att ladda hemma sedan slutet av augusti. Men jag förstår om du inte mäktar med det. Det ser väldigt olika ut beroende på var man bor och håller till. Ta hybriden nu och doppa tårna i laddammen tills du känner dig redo för helel.

God Jul!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Man får kanske 1km el om man laddar tex vid Ica, för mig att handla tar det inte ens en kvart. Värdelöst att plugga in bilen då det tar längre tid.
På vintern behövde jag ladda i över en timme varje dag, över nollan så räckte det med ”2.5” gånger i veckan i snitt, men tog alltid minst en timme om det inte är kö.

Skrivet av ztenlund:

Med tio mil om dagen som diskussionen gällde får du överslagsmässigt handla två timmar om dagen med de 11 kW man oftast i bästa fall hittar vid matbutiker, om man inte har tur (eller otur med 3,7 kW) Jag tittade på Chargefinder och det finns ingen butik jag besöker som har snabbladdare. Vid några finns det max 50 kW en bit bort, t ex vid en mack eller snabbmatshak, och sedan får man gå. Inte så praktiskt för veckohandling och det är inte raketfart det heller, om än bättre. Eftersom det ofta bara är en enstaka kan den även vara upptagen.

Ja, ska man bara använda slöladdare så är det ju inte så roligt. Men nu för tiden verkar det finnas snabbladdare i närheten av de flesta köpcentrum jag har varit på i alla fall. Är ju bara att kolla upp om det finns någon på den rutt man vanligtvis åker eller i närheten. Hur det än är, så lär det bli billigare än med en bränslebil.
Lånade frugans dieselbil i veckan och vart ju nästan mörkrädd hur dyrt det blev.

Om frågeställaren bor i Alingsås, så borde väl 5 mil bli Göteborg, Borås eller Vänersborg typ... och där borde det finnas gott om laddare?

Visa signatur

Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Tack för inputen! 🙂 Hade väldigt gärna gått över till elbil men har börjat släppa den tanken mer och mer, blir svårt att få ihop pusslet med småbarnslivet utan att kunna ladda hemma. Hur är det med Laddhybrid kontra Diesel i mitt fall tror du? Samma förutsättningar till laddning, men vinner jag nåt/tillräckligt på att hybriden delvis laddar sig själv samt möjligtvis på kontoret ibland? Vad hade du valt? 🙂

Skrivet av stgr:

Ja precis, det är nog tyvärr så det blir om man inte kan ladda hemma och det blir nog tufft att kombinera det med småbarnslivet tidsmässigt för mig med.

Skrivet av Xyborg:

Jag är en stark förespråkare av elbil, rent generellt. Då inte bara för miljön, utan för att det just är så väldigt bekvämt och praktiskt. Men jag skulle nog tyvärr instämma med övriga i tråden om att dieseln är det som gäller här så länge du inte kan säkerställa laddning på kontoret eller hemma.

Med laddning tillgänglig där bilen oftast står parkerad är elbil helt fantastiskt bekvämt (jag laddar t.ex. min i garaget). Men utan tillgång till egen laddplats blir det ett jäkla miklande för att få det att fungera. Tyvärr.

Precis, har börjat släppa tanken om en elbil, men börjat grubbla på om jag ska sattsa pä en Passat Laddhybrid eller Diesel, Samma förutsättningar till laddning, men vinner jag nåt/tillräckligt på att hybriden delvis laddar sig själv samt möjligtvis på kontoret ibland? Vad hade du valt? 🙂

Skrivet av MP-Jan:

Du hade ingen förhöjd upplevelse av eldrivlinan då?

Jag kan inte längre köra bilar med traditionell drivlina utan att känna att det är en underlägsen teknisk lösning. En kompromiss i kontroll och känsla. Det finns fördelar med växellåda men för vardagskörning är skillnaden milsvid.

Tänkte för två år sedan att jag aldrig skulle kunna (orka) leva med elbil utan laddning hemma. Nu har jag laddat bilen på hotell, gym och på jobbet utan att ladda hemma sedan slutet av augusti. Men jag förstår om du inte mäktar med det. Det ser väldigt olika ut beroende på var man bor och håller till. Ta hybriden nu och doppa tårna i laddammen tills du känner dig redo för helel.

God Jul!

Lutar åt hybriden blir svårt att helt och hållet lita på att ladda bilen på stan med en elbil samt småbarnsliv känner jag!

God Jul!

Skrivet av DaBone:

Ja, ska man bara använda slöladdare så är det ju inte så roligt. Men nu för tiden verkar det finnas snabbladdare i närheten av de flesta köpcentrum jag har varit på i alla fall. Är ju bara att kolla upp om det finns någon på den rutt man vanligtvis åker eller i närheten. Hur det än är, så lär det bli billigare än med en bränslebil.
Lånade frugans dieselbil i veckan och vart ju nästan mörkrädd hur dyrt det blev.

Om frågeställaren bor i Alingsås, så borde väl 5 mil bli Göteborg, Borås eller Vänersborg typ... och där borde det finnas gott om laddare?

Det finns gott om publika laddare både i Alingsås och Göteborg men vet inte om jag kommer att mäkta med att få ihop livspusslet om man tex måste åka iväg på söndag kväll och ladda för att kunna komma till arbetet på måndag. Om man endå gör denna resa med elbil och laddar ute, blir det inte dyrt?

Permalänk
Medlem

Fick min Cupra Born förra veckan och har redan märkt att det blir lite halvdrygt.när man inte har laddning hemma. Vår förening är inte klara att få till laddplatser men det kommer väl under 2023. Åka iväg och ladda publikt är inte så roligt när batteriet är kallt och man bara kommer upp i mellan 40-50 kW och får pynta ganska hög kostnad för det. VW-gruppen tog bort alla rabatter från från we charge, easy charge och allt vad det heter, precis när jag skulle tecknad abb så känns inte alls attraktivt att teckna något hos dem. En grannförening har parkeringsplatser med publika laddare på 22kW för 5 kr/kWh. Har 11 kW onboard laddare så får väl parkera där några timmar ibland och fylla på. Ser verkligen fram emot att min förening blir klara med platser så jag kan ha min egen. 🫤

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetskaft:

Fick min Cupra Born förra veckan och har redan märkt att det blir lite halvdrygt.när man inte har laddning hemma. Vår förening är inte klara att få till laddplatser men det kommer väl under 2023. Åka iväg och ladda publikt är inte så roligt när batteriet är kallt och man bara kommer upp i mellan 40-50 kW och får pynta ganska hög kostnad för det. VW-gruppen tog bort alla rabatter från från we charge, easy charge och allt vad det heter, precis när jag skulle tecknad abb så känns inte alls attraktivt att teckna något hos dem. En grannförening har parkeringsplatser med publika laddare på 22kW för 5 kr/kWh. Har 11 kW onboard laddare så får väl parkera där några timmar ibland och fylla på. Ser verkligen fram emot att min förening blir klara med platser så jag kan ha min egen. 🫤

Du kan skaffa Elli för 165:- i månaden kan du ladda på Ionity för 3,30 Kwh
4,30 för AC på andra ställen och 4,95 DC på andra ställen.
Hade jag inte haft så jag kunde ladda hemma hade jag kört med det men då har jag ca 4Km till närmaste inonity

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Du kan skaffa Elli för 165:- i månaden kan du ladda på Ionity för 3,30 Kwh
4,30 för AC på andra ställen och 4,95 DC på andra ställen.
Hade jag inte haft så jag kunde ladda hemma hade jag kört med det men då har jag ca 4Km till närmaste inonity

Jag har ca 35 km till närmaste Ionity. 🫤

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toobbbbee:

Det finns gott om publika laddare både i Alingsås och Göteborg men vet inte om jag kommer att mäkta med att få ihop livspusslet om man tex måste åka iväg på söndag kväll och ladda för att kunna komma till arbetet på måndag. Om man endå gör denna resa med elbil och laddar ute, blir det inte dyrt?

Åka iväg på söndag kväll behöver du väl inte... men, alla gör vi olika. Själv skulle jag tagit det på väg till jobbet eller på väg hem.
Gått upp en timme tidigare eller kommit hem en timme senare... Dock tar det normalt inte en timme och beroende på hur ofta du laddar, så går det att få ner tiden till runt 20 min. Grejen är hur man laddar i det fallet. Ladda aldrig fullt, utan håll dig i de nedre regionerna, så att laddcyklen kommer igång rätt. Personligen försöker jag hålla 10% när jag kommer till en laddstation, för då ger laddstolpen fullt direkt, sen laddar jag inte mer än till runt 70%, för då börjar det sakta ner mer och mer. Då står man bara och ödslar tid i onödan. Man har tillräckligt för att komma iväg nästa dag och och komma tillbaka för att "snabbladda"...

Om det blir dyrt? Kollade vad ni har för laddare i Alingsås och de snabbaste finns vid Max (InCharge). Där finns 2st CCS på 120kW.
Priset som jag kan se i min app (PlugShare) är 4,5kr/kW... Nu vet jag inte hur mycket en ID4 drar per mil, men har för mig att det tagits upp tidigare i tråden eller du kanske rent av vet själv. 2kW/mil = 9kr/mil...

Brukar ladda en del i de inre delarna av småland på mina långturer och hamnar oftast runt 5kr/kW och min Tesla drar beroende på hur jag kör och väderlek mellan 1,4-2.1kW/mil.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fetskaft:

5 kronor hos grannföreningen låter ändå hyfsat prisvärt tycker jag. Parkerar du där över en natt så har du ju fullt batteri på morgonen, om du inte stoppar laddningen innan dess. Dagens höga och osäkra elpriser har ju dragit upp priset på typ all publik laddning rätt kraftigt. I våras kostade Göteborgs kommuns publika laddare 2,50 men nu kostar de 7 kronor exempelvis. Men fortfarande billigare än bensin eller diesel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

5 kronor hos grannföreningen låter ändå hyfsat prisvärt tycker jag. Parkerar du där över en natt så har du ju fullt batteri på morgonen, om du inte stoppar laddningen innan dess. Dagens höga och osäkra elpriser har ju dragit upp priset på typ all publik laddning rätt kraftigt. I våras kostade Göteborgs kommuns publika laddare 2,50 men nu kostar de 7 kronor exempelvis. Men fortfarande billigare än bensin eller diesel.

Min bil drar 0.55 liter bensin/mil i 90km/h.
Kr 10.25 per mil. (18.64 literpris)
Hur mycket billigare blir det med elbil om man betalar 7kr/KWh?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Beror väl på vad för bil det är, om man kollar på 90 km/h så blir det väl kring samma kostnad per mil som bensinbilen i de flesta elbilar ifall man betalar 7 kr/kWh. Vissa bilar lite mindre och andra lite mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Åker du konstant i 90 km/h? Min förra bensinare drog 0,8 blandad körning, och min bensinare innan den drog 0,95. Blir billigare med el för 7 kr i båda fallen. Onödigt att göra dessa jämförelser mellan random bilmodeller. Går alltid att hitta exempel som är extrema åt både det billiga och dyra hållet. Blir ganska skevt om man står där och jämför elbilar med en liten VW Lupo eller något liknande. 🫤