Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av azni:

RAV4 hybrid kan du köra på 0.55 utan problem. Billigare, bättre än elbil.

Hur laddar du den?

Vilken elbil? "Elbil" kategoriskt eller tänker du på en likstor SUV? Bz4x?

Permalänk
Medlem

Känner vi oss redo att lämna diskussionen om bränsleförbrukning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Går ju att komma ner till den förbrukning relativt lätt med våran Passat diesel 2021. Men med Bensin RAV4 så är nog ganska svårt att komma ner i eftersom att bensin drvina bilar brukar dra mer en diesel bilar sedan så är RAV4 en crossover vilket gör så att den har högre luftmotstånd också vilket drar upp förbrukning ganska mycket.

Var väl lite av min poäng. Claima att man ligger under en bils WLPT värde i förbrukning känns lite far fetch. Sen vet jag att man kan ligga där på en diesel i rätt förutsättningar. Men detsamma gäller ju elbilar också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lothair:

Var väl lite av min poäng. Claima att man ligger under en bils WLPT värde i förbrukning känns lite far fetch. Sen vet jag att man kan ligga där på en diesel i rätt förutsättningar. Men detsamma gäller ju elbilar också.

Inte alls omöjligt. Ligger några cl under med lillbensinaren om jag kollar på en lite nyare som har det deklarerat. Däremot går det inte realistiskt att nå NEDC annat än i jämn inte för hög fart. Där är diffen 1 dl/mil mot realiteten. Det skiljer alltså nästan 1,5 dl/mil mellan NEDC och WLTP. Hur det är ned RAV4 låter jag däremot vara osagt.

rättstavning
Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Inte alls omöjligt. Ligger några cl under med lillbensinaren om jag kollar på en lite nyare som har det deklarerat. Däremot går det inte realistiskt att nå NEDC annat än i jämn inte för hög fart. Där är diffen 1 dl/mil mot realiteten. Det skiljer alltså nästan 1,5 dl/mil mellan NEDC och WLTP. Hur det är ned RAV4 låter jag däremot vars osagt.

Var RAV4an jag finner högst osannolikt att man ligger under WLPT siffran i vanligt bruk. Dvs stadskörning etc. Eller när är förbrukningen egentligen intressant? då man kör på ett sjukt specifikt sätt för att kämpa ner siffran? eller som man kör dagligen? Det är ändå väldigt intressant att alla som kör bensinare i elbils forumet ligger på helt magiska siffor med alla sina bilar trots att jag själv inte känner en kotte som ligger på den siffran i förbrukning på sin fossilbil. Hela diskussionen börjar bli sjukt tröttsam och uttjatad.

Permalänk
Medlem

Gjorde en ny tråd där intresserade kanske kan diskutera elbilar vs bränsledrivna bilar? https://www.sweclockers.com/forum/trad/1679705-elbilar-vs-bra...

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur det är med leveranstider på nya bilar nu? Har det blivit bättre igen? Ska beställa en Volkswagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toobbbbee:

Någon som vet hur det är med leveranstider på nya bilar nu? Har det blivit bättre igen? Ska beställa en Volkswagen.

Hörde en som beställt en Skoda Enyaq i februari och hade preliminär tid mar-apr, alltså 13-14 månsder leveranstid

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Hörde en som beställt en Skoda Enyaq i februari och hade preliminär tid mar-apr, alltså 13-14 månsder leveranstid

Ah okej det lät väldigt länge, Tycker det verkar så himla olika när man hör med folk, min svåger beställde en ID4 Pro för ett par dagar sedan bara och har fått prel leverans Q1 2023 så trodde tillverkningen hade kommit ikapp lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Hörde en som beställt en Skoda Enyaq i februari och hade preliminär tid mar-apr, alltså 13-14 månsder leveranstid

Mina föräldrar väntar fortfarande på en Enyaq sen December 2021 och har inte hört något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Mina föräldrar väntar fortfarande på en Enyaq sen December 2021 och har inte hört något.

Ren katastrof.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Hur laddar du den?

Vilken elbil? "Elbil" kategoriskt eller tänker du på en likstor SUV? Bz4x?

Det är en icke laddhybrid. Nej men sett till vad elbilarna i det segmentet kostar så kommer du garanterat undan billigare med en Rav4 som dessutom har bättre utrymme än de flesta bilarna i det segmentet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toobbbbee:

Ah okej det lät väldigt länge, Tycker det verkar så himla olika när man hör med folk, min svåger beställde en ID4 Pro för ett par dagar sedan bara och har fått prel leverans Q1 2023 så trodde tillverkningen hade kommit ikapp lite.

Q1 2024 är nog mer troligt. Ett år är nog minimum idag.

Såg dock att halvledarbristen börjar lätta pga minskad efterfrågan på elektronik, men batterierna blir väl fortfarande en flaskhals.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toobbbbee:

Någon som vet hur det är med leveranstider på nya bilar nu? Har det blivit bättre igen? Ska beställa en Volkswagen.

Finns flera ID4 i lager för omgående leverans om man kan tänka sig att leva utan ”travel assist” och elektrisk baklucka.
Annars 12-14 månader.

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toobbbbee:

Ah okej det lät väldigt länge, Tycker det verkar så himla olika när man hör med folk, min svåger beställde en ID4 Pro för ett par dagar sedan bara och har fått prel leverans Q1 2023 så trodde tillverkningen hade kommit ikapp lite.

Jag beställde en ID4 pro i Juli och har fått preliminärt datum i början på Maj.
Så det verkar fortfarande vara ganska lång leveranstid tyvärr.
De "extra" tillvalen är dragkrok samt den uppgraderade ljudanläggningen (som också innehåller 12" skärm och HeadsUp-Display).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av azni:

RAV4 hybrid kan du köra på 0.55 utan problem. Billigare, bättre än elbil.

Det tror jag inte alls på, jag har kört RAV4 en del i jobbet och de siffrorna är långt ifrån de jag får, trots att jag bara kör de på långkörningar. Rapporter "från verkligheten" visar också helt andra siffror, 0,65-0,9 eller 0,75. En laddhybrid skulle kunna få lägre förbrukning förstås, lägre ju mer man använder den som en elbil och högre ju mindre.

Oavsett så är 0,55 över tio kronor milen bara för bensinen så då krävs ett elpris på typ fem kronor för att det ska bli dyrare med en elbil, sett till endast förbrukningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av azni:

Det är en icke laddhybrid. Nej men sett till vad elbilarna i det segmentet kostar så kommer du garanterat undan billigare med en Rav4 som dessutom har bättre utrymme än de flesta bilarna i det segmentet.

Det är bra att du är nöjd med din hybrid som du inte kan ladda. Min svärmor är också nöjd med sin Toyota-hybrid.
Är du elbilsintresserad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toobbbbee:

Ah okej det lät väldigt länge, Tycker det verkar så himla olika när man hör med folk, min svåger beställde en ID4 Pro för ett par dagar sedan bara och har fått prel leverans Q1 2023 så trodde tillverkningen hade kommit ikapp lite.

Tror mycket beror på vad du vill beställa, olika märken har olika långa ledtider på olika modeller.
Nöjer du dig sedan med en förbeställd bil kan det gå mycket snabbare än om du vill beställa den helt från grunden.

Går du in på VW och säger att du t.ex. vill ha första bästa ID4 som kommer in oavsett utrustning kan det gå riktigt snabbt med tanke på eventuella avbokningar och vad som beställts av handlaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

<Uppladdad bildlänk>
Det är bra att du är nöjd med din hybrid som du inte kan ladda. Min svärmor är också nöjd med sin Toyota-hybrid.
Är du elbilsintresserad?

Eftersom han förespråkar en icke laddbil, från ett företag som med näbbar och klor gjort allt de kan för att motarbeta övergången till elektriska bilar, så tror jag inte han är så värst elbilsintresserad...
Själv bojkottar jag Toyota sedan några år.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Eftersom han förespråkar en icke laddbil, från ett företag som med näbbar och klor gjort allt de kan för att motarbeta övergången till elektriska bilar, så tror jag inte han är så värst elbilsintresserad...
Själv bojkottar jag Toyota sedan några år.

Ja jag förstår inte riktigt varför Toyota är så anti heller. Är det för att de investerat mycket pengar i vätgas?
Toyota brukade ändå vara ett alternativ för mig, men inte sedan elbilar blev ett faktum.

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Ja jag förstår inte riktigt varför Toyota är så anti heller. Är det för att de investerat mycket pengar i vätgas?
Toyota brukade ändå vara ett alternativ för mig, men inte sedan elbilar blev ett faktum.

En vätgasbil (med bränslecell) är i grunden en elbil, så det hela är lite missvisande. Det är bara energibäraren som är en annan. Kruxet är att produktionen av vätgas inte riktigt finns, eller infrastrukturen, men man har har idén att vätgas ska användas till annat också. Lyckas man inte faller flera andra saker ihop också (t ex fartyg på ”e-metanol”, fossilfritt stål med vätgas i processen).

Ett batteri är inte en hink el, utan det är fråga om en kemisk reaktion där också, fast man kör den åt båda håller i själva bilen. Principiellt skulle man kunna bygga en ”laddhybrid” med bränslecell, men troligen behöver komponenterna krympas ytterligare. Drivlina för el har de redan och likaså ett (buffert)batteri, bara det att det är mindre.

Sedan är det flera tillverkare som hållt på med bränsleceller och vätgas, men Toyota är kanske den mest profilerade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

En vätgasbil är i grunden en elbil, så det hela är lite missvisande. Det är bara energibäraren som är en annan. Kruxet är att produktionen av vätgas inte riktigt finns, eller infrastrukturen, men man har har idén att vätgas ska användas till annat också. Lyckas man inte faller flera andra saker ihop också (t ex fartyg på ”e-metanol”, fossilfritt stål med vätgas i processen).

Ett batteri är inte en hink el, utan det är fråga om en kemisk reaktion där också, fast man kör den åt båda håller i själva bilen. Principiellt skulle man kunna bygga en ”laddhybrid” med bränslecell, men troligen behöver komponenterna krympas ytterligare. Drivlina för el har de redan och likaså ett (buffert)batteri, bara det att det är mindre.

Sedan är det flera tillverkare som hållt på med bränsleceller och vätgas, men Toyota är kanske den mest profilerade.

Allt detta vet jag, och säkert resten av alla i tråden också. Detta avhandlas varje gång vätgas nämns någonstans på nätet.

Frågan var ju inte om vätgas är en elbil eller inte, utan snarare varför Toyota är så anti rena elbilar(nej, inte vätgasbilar). Jag har då missat anledningen, om det ens finns en annan att de var sena på bollen.

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Allt detta vet jag, och säkert resten av alla i tråden också. Detta avhandlas varje gång vätgas nämns någonstans på nätet.

Frågan var ju inte om vätgas är en elbil eller inte, utan snarare varför Toyota är så anti rena elbilar(nej, inte vätgasbilar). Jag har då missat anledningen, om det ens finns en annan att de var sena på bollen.

Toyota har sysslat med vätgas bilar i 30+ år. De har väl sålt någon modell i snart 10 år. De trodde så som många andra på 90-talet att det var bästa lösningen och har lagt ner mycket tid och massa pengar på det. Sedan kom främst Tesla och visade en annan väg. Toyota fortsatte dock främst med hybridlösningar som en interimslösning i hopp att deras vätgassatsning skulle bära frukt. Dock insåg till och med deras bolagsstyrelse att det började bli försent om de inte hoppade på batteritåget. Risken finns ju att vätgas blir en parentes i historien. De kan ju dock få rätt i framtiden, och kanske har då ett rejält försprång. Det är väl mer än 1 miljard bilar som skall bytas ut till något annat än fossilbränsle och är ju fullt möjligt att vätgas har sin plats i vissa marknader / områden.

Visa signatur

[Asus P5B Dlx 430Mhz FSB] :: [Core 2 Duo E6400 2130@3440Mhz / Big Typhoon] :: [G-Skill PC6400 HZ DDR2 2GB 4-4-4-12] :: [X1900XT 680/800] :: 30" Dell 3007WFP

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Allt detta vet jag, och säkert resten av alla i tråden också. Detta avhandlas varje gång vätgas nämns någonstans på nätet.

Frågan var ju inte om vätgas är en elbil eller inte, utan snarare varför Toyota är så anti rena elbilar(nej, inte vätgasbilar). Jag har då missat anledningen, om det ens finns en annan att de var sena på bollen.

Tror det är som du är inne på, dom är sena på bollen gällande BEV och trodde stenhårt på vätgasen.
Har väl inte heller blivit bättre av att den modellen dom släppt har visat sig ha en hel del problem, sen att dom troligen är ledande på just vätgasbilar gör väl också att dom försöker svänga marknaden.

Permalänk
Medlem

Synd att japanerna är så sega med moderna elbilar.
Gillar dem annars som märken.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det tror jag inte alls på, jag har kört RAV4 en del i jobbet och de siffrorna är långt ifrån de jag får, trots att jag bara kör de på långkörningar. Rapporter "från verkligheten" visar också helt andra siffror, 0,65-0,9 eller 0,75. En laddhybrid skulle kunna få lägre förbrukning förstås, lägre ju mer man använder den som en elbil och högre ju mindre.

Oavsett så är 0,55 över tio kronor milen bara för bensinen så då krävs ett elpris på typ fem kronor för att det ska bli dyrare med en elbil, sett till endast förbrukningen.

Det du länkar är den gamla generationen som är ganska mycket sämre än den nya. 0.55 är absolut inte orealistisk siffra på den nya generationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Ja jag förstår inte riktigt varför Toyota är så anti heller. Är det för att de investerat mycket pengar i vätgas?
Toyota brukade ändå vara ett alternativ för mig, men inte sedan elbilar blev ett faktum.

Har inget emot Toyotas bilar över lag och de har gjort bra bilar genom åren. Men när de aktivt motarbetar rena elbilar och försöker fördröja övergången på alla möjliga sätt, då får det vara. De kan lika gärna försvinna och bli historia för min del.
Deras ledning har aldrig trott på ren eldrift, utan satsat allt på hybrider och vätgas.
Men hur har det gått med den försäljningen? Vätgasmarknaden är väl ett knappt synbart streck i staplarna i statistiken på sålda bilar.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk

En uppdatering en vecka med ID3 Max (2.4 mjukvaran) åkt 42 mil och 28mil har varit motorväg har idag ett snitt på 1.9kwh per mil totalt på dessa 42 mil.

Så har laddat 72kwh hemma nu för 0.38kr/kWh och på jobbet blev det 16kwh för 1kr/kwh.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Medlem

Rätta mig om jag har fel, Toyotas satsning på vätgas beror på att deras infrastruktur bygger på det. Dom förstod inte att övriga världen inte har vätgas som bensinmackar.

Att elbilar idag inte är för alla, det förstår jag. Finns alltid extremfall som inte funkar med elbil och jag välkomnar alla som frågar och vill lära sig mer.
Jag har kört Elbil sen 2015 och tycker det är helt överlägset än fossilbil. Men jag har 2 fossilbilar i hushållet och kan inte byta ut dom än. Skulle mer än gärna byta dom till en elbil, men dom har inte egenskaperna jag söker än.

Blir lite ledsen och se dom som kommer in i tråden och bara hävdar saker utan nån trovärdig källa. Som tex att ~95% Litium batterier skrotas. Vart då? Tror mer på att batteritillverkare skulle köpa dom för att göra nya batterier om så var fallet.

Att en elbil tappar räckvidd på vintern är inget konstigt. Mitt tips är om du är på skidsemester och inte kan ladda över natt, slå inte på värmen om du ska till backen i full mundering.
Åkte med min Tesla Model S i en vecka utan värmning, funkade jättebra och vi var ända klädda för en dag i backen.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

Någon som har en MG4 med stora batteriet? Är nyfiken på laddhastigheten, för det är just det stora batteriet som det ryktas om kan ladda "snabbt". Förstår ju att det är vinter så svårt att testa kanske.