Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Någon som använder SSHFS i Windows 10 eller tips på lösning för att montera en nätverksenhet över internet.

Permalänk
Medlem

Någon som använder SSHFS i Windows 10 eller tips på lösning för att montera en nätverksenhet över internet.

Tjenare Swec

Har en gammal filserver som kör FreeBSD och håller på att flytta allt till en ny installation då jag uppgraderat os och diskar.

Har i många år använt Samba för att komma åt filer från min Windowsmaskin.

För fjärråtkomst körde man ju förr FTP och sen istället SFTP / WinSCP.

Låter släkt och vänner dumpa backuper på min maskin, för att jag inte vill höra historier om viktiga foton osv som försvinner när diskar kraschar.

Då har ju WinSCP varit ett alternativ som man kan hjälpa de flesta igång med.

Dock vore det trevligt att få känslan av att kunna ansluta till en nätverksenhet som beter sig som en lokal disk rakt upp och ner, för att förenkla filhanteringen. Något jag själv önskat ibland när man är bortrest och vill komma åt saker hemifrån utan att behöva ladda ner fil för fil manuellt.

Försökte för nått år sen eller så att tunnla samba över ssh, men det är bara krångligt beroende på hur windows hanterar portar så ja tröttnade och gav upp.

Sen hörde jag om SSHFS och tänkte att det kunde vara ett alternativ..

Laddade ner SSHFS bös från Github

Installerade men får det inte att funka, det försöker ansluta mot min FreeBSD sshd men det loggar inte in.
Grejat lite och testat tipsen om att ändra path varibeln i kommandotolken när jag kör kommandona för att ansluta en nätverksenhet. Försöker jag ansluta genom Gui gnäller windows på att den inte hittar maskinen.
Jag verkar inte vara den enda som har lite strul med paketet från länken ovan..

Att ansluta till SSH går ju bra..

Så frågan är ju då, någon här som installerat och fått det att fungera ?

Alternativt, någon som har en annan bra lösning ?

Tack på förhand

/Karaff

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

kör det på min windowsburk mot en sftp-server (sftpgo) jag har uppsatt, kan inte minnas att jag gjorde något mer än att installera och knappa in inloggningsuppgifterna.
Kommer du in med winscp med samma adress & u/p ?

Permalänk
Medlem

Om man har backuppen mountad och man får ransomware blir ju backuppen slaktad också, det är ingen bra ide alls att mounta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av N.:

kör det på min windowsburk mot en sftp-server (sftpgo) jag har uppsatt, kan inte minnas att jag gjorde något mer än att installera och knappa in inloggningsuppgifterna.
Kommer du in med winscp med samma adress & u/p ?

Just nu går det inte alls för i ett ögonblick av totalt hjärnsläpp så lyckades jag radera maskinens /etc katalog.

Dummaste jag gjort någonsin men så är det iaf. Tur jag har gamla burken rullandes med alla filer fortfarande, går snabbast att installera om maskinen och tanka över allt igen.. Haha.. Ska vara lite snabbare med backup på systemet nästa gång.

Skrivet av Ernesto:

Om man har backuppen mountad och man får ransomware blir ju backuppen slaktad också, det är ingen bra ide alls att mounta.

Helt rätt, dock löser jag detta med snapshots på bekantas filer.

Dessutom har jag ju en backup på maskinen på flera ställen, kalla diskar.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Om du kör freebsd bör du ju köra zfs med zfs snapshots och bectl för boot environments.

Då kan du klanta dig bäst du vill o kommer alltid tillbaka till ett fungerande system med alla dina filer

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Medlem

Loggar du in med keypair eller lösenord? Jag vill minnas att det var lite olika sätt att adressera servern beroende på hur man ansluter.

Jag har en aktiv anslutning som jag når med keypair, och som adresseras med

\\sshfs.kr\oegat@host\

Det kritiska tror jag var [kr] som fungerar som växlar till sshfs-protokollet, "k" betyder key-based authentication, "r" stod för nåt annat som jag inte minns. Det fungerar för mig iaf. Så det kanske du kan testa när du skaffat en ny /etc.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quim:

Om du kör freebsd bör du ju köra zfs med zfs snapshots och bectl för boot environments.

Då kan du klanta dig bäst du vill o kommer alltid tillbaka till ett fungerande system med alla dina filer

Jepp, första gången jag praktiserar FreeBSD med boot från ZFS faktiskt.

Tack för tipset ang bectl.

Det har ju gått bra hittils.. i 19 år eller vad det gått sen jag provade FreeBSD första gången..

Skulle bara .. . greja med en överföring med rsync och hämtade hem filer från andra maskinen.

Klantade mig lite och avbröt överföringen, sen skulle jag ta väck den överföringen jag påbörjat.
Gick lite hastigt och tänkte inte på det förrän jag skulle in i /etc som jag inte hittar.

Tror jag skrev rm -R /etc istället för rm -R ./etc eller något liknande .. härlig känsla att upptäcka att hela /etc försvunnit haha.

Slutade med att jag bestämde mig för att bara installera om maskinen och dra hem filerna från kopian på andra maskinen.

Skrivet av Oegat:

Loggar du in med keypair eller lösenord? Jag vill minnas att det var lite olika sätt att adressera servern beroende på hur man ansluter.

Jag har en aktiv anslutning som jag når med keypair, och som adresseras med

\\sshfs.kr\oegat@host\

Det kritiska tror jag var [kr] som fungerar som växlar till sshfs-protokollet, "k" betyder key-based authentication, "r" stod för nåt annat som jag inte minns. Det fungerar för mig iaf. Så det kanske du kan testa när du skaffat en ny /etc.

ok, får kolla på det när jag hinner / orkar, tack för tipset.

Just nu har jag några hundar gig backup att tanka hem och lite saker att återinstallera på min burk bara

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Finns också SFTP-Drive ej testat själv men ser ut som ett bra program.

Permalänk
Medlem

Det fins ju hur många guider som helst, någon borde fungera tycker jag - tex. https://phoenixnap.com/kb/sshfs är säkert en av hundratals. Sedan bör man läsa på hur man skapar nyckelpar för SSH och veta var de skall placeras, få det att fungera och sedan stänga av all passwordsinloggning på SSH-servern och endast nyckelpars-inloggning - speciellt om SSH-servern skall vara åtkomligt publikt över internet. - det är rätt behänding med passwordslös inloggning och för att olika skript skall kunna göra jobbet (som backupprocesser) så är det närmast en nödvändighet.

En sak att tänka på när man provar - det är skillnad på windows '\' och posix/unix '/' som avdelare i sökvägar och ibland hanterar klienten detta med snygg konvertering, ibland inte och kanske måste skriva liknande ' \\sshfs\user@host/../../media/user/' där allt efter user@host måste skrivas enligt 'unix-way' för att sökvägarna skall fungera. Det andra är att kolla att användaren på servern verkligen har rättigheter till de sökvägar/mappar som den sökvägen riktas till för användaren, annars kan uppkopplingen misslyckas av den orsaken.

med andra ord fungerar inte sökvägarna som tänkt, prova '/' där du annars kör med '\' i windows - speciellt på strängar av sökvägar som misstänks skickas över till serversidan (av BSD/Linux-typ) - som tex. allt efter 'user@host'