Asus OLED-spelskärm på 27 tum sällskapar rekordsnabb 540 Hz-pjäs

Permalänk
Medlem
Skrivet av barr1:

Nej, snarare löjligt hur denna typen av kommentarer alltid kommer upp när det gäller uppdateringsfrekvenser här på SweC.

Jag fattar att man vill ha hög refreshrate om man spelar FPS och speciellt tävlingsinriktat, men någonstans måste det ju finnas en gräns för när fördelarna tar slut? Man måste ju ha en reaktionstid och muskontroll som är helt omänsklig om man ska ha en fördel mot en som tex har en 240hz monitor.

Om två exakt lika duktiga spelare mötte varandra och den ena har en 240 och den andra har 540hz, vad skulle skillnaden bli och hur skulle man veta att det var just på grund av den högre uppdateringsfrekvensen och inte bara tur eller otur?

För mig känns det mer som ett försäljningsknep, det är förmodligen en otroligt låg procentdel som verkligen skulle ha någon nytta av det. Vissa verkar ju tro att så länge du har mer hz på din skärm än andra så kan du inte förlora i ett spel, du ser ju informationen före din motståndare, klart man vinner då, även om det bara rör sig om några frames tidigare, knappt uppfattbart för de flesta.

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesen:

Jäkligt löjligt att pusha tekniken framåt, undra vart mänskligheten varit om vi tyckt allt var löjligt

Teknologiska framsteg är hur bra som helst, men hur många har faktiskt nytta av 540hz?
Känns mer som försäljningsknep för mig, det är ju en oskriven sanning att ju mer FPS och HZ du har desto bättre kommer du bli.
Inget annat spelar någon roll.

Om jag mötte en proffsspelare som satt på en 60hz monitor och jag hade en 540hz så skulle förmodligen proffset vinna hur lätt som helst ändå.

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlackRed Guy:

Sitter själv på IPS 28" 4K så det känns lite för litet ändå.

Men riktigt krispigt i spel😇

Kan tänka mig det 😄 Och grafikorten börjar ju kunna hantera upplösningen rätt bra ändå, men fortfarande en bit ifrån vad jag vill ha när man kör fps.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DeFeCT79:

Jag fattar att man vill ha hög refreshrate om man spelar FPS och speciellt tävlingsinriktat, men någonstans måste det ju finnas en gräns för när fördelarna tar slut? Man måste ju ha en reaktionstid och muskontroll som är helt omänsklig om man ska ha en fördel mot en som tex har en 240hz monitor.

Om två exakt lika duktiga spelare mötte varandra och den ena har en 240 och den andra har 540hz, vad skulle skillnaden bli och hur skulle man veta att det var just på grund av den högre uppdateringsfrekvensen och inte bara tur eller otur?

För mig känns det mer som ett försäljningsknep, det är förmodligen en otroligt låg procentdel som verkligen skulle ha någon nytta av det. Vissa verkar ju tro att så länge du har mer hz på din skärm än andra så kan du inte förlora i ett spel, du ser ju informationen före din motståndare, klart man vinner då, även om det bara rör sig om några frames tidigare, knappt uppfattbart för de flesta.

Helt sjukt hur alla ni missat inlägget på sida 1. Där en medlem citerar laxpudding.

Att folk inte läser ens första sidan av en tråd..

Sweclockers får göra en artikel som handlar om hertz och fps snart. Även om samma gamla inlägg kommer komma ändå.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Sloback:

Verkligen. Känns som det va igår folk importerade koreaskärmar för att få ut 120 Hz, även om det typ är 10 år sedan.

Då jag var i den svängen var det unika med Koreaskärmarna att de hade 1440p och IPS; ingen av de egenskaperna förekom ens på egen hand på "vanliga" skärmar med mer än 60 Hz. Min Catleap Q270 2B klarade 110 Hz, och jag hade stor glädje av den i flera år. Får väl passa på att rikta ett tack till @Ceogar, som fick mig att lämna 60 Hz bakom mig!

Det är verkligen kul att utvecklingen gått framåt så kraftigt de senaste åren: nu har vi exempelvis 4K OLED @ 120 Hz, 1440p IPS @ 240 Hz och som sagt rena esportskärmar med 500 Hz. Även om det inte finns någon "perfekt" skärm som är "bäst på allt" har det blivit betydligt mer sällsynt att ställas inför de pest-eller-kolera-val som var så vanliga för inte alltför många år sedan.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jorvin:

Kan tänka mig det 😄 Och grafikorten börjar ju kunna hantera upplösningen rätt bra ändå, men fortfarande en bit ifrån vad jag vill ha när man kör fps.

Ooh!

Det kan jag tänka mig!

Permalänk
Medlem

Inte för mig
Gillar inte UW, blir lite "tennis-effekt" för mig då jag har en synskada vilket gör att jag inte ser ytterkanterna på en skärm som är för bred på det avståndet jag behöver ha min skärm på.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeFeCT79:

Jag fattar att man vill ha hög refreshrate om man spelar FPS och speciellt tävlingsinriktat, men någonstans måste det ju finnas en gräns för när fördelarna tar slut? Man måste ju ha en reaktionstid och muskontroll som är helt omänsklig om man ska ha en fördel mot en som tex har en 240hz monitor.

Om två exakt lika duktiga spelare mötte varandra och den ena har en 240 och den andra har 540hz, vad skulle skillnaden bli och hur skulle man veta att det var just på grund av den högre uppdateringsfrekvensen och inte bara tur eller otur?....

Det återstår att se.
Du blir inte automagiskt bättre för att du har en bättre skärm... Men!.. du kan inte bli bättre än vart din skärm sätter gränsen.
Mao, det krävs träning för att dra nytta av fördelarna.

Låt säga att det handlar om att dra musen till ett mål på skärmen och klicka.
Du kan själv testa att röra runt musen i en cirkel, ser du hur långt mellan varje frame som musen hinner röra sig.
Det finns med andra ord en verklig gräns för hur snabbt du kan svepa musen över skärmen, och fortfarande klicka på ett mål. Mindre mål och snabbare rörelse ökar chansen att målet hamnar mellan uppdateringarna. Det är alltså nödvändigt att dra musen långsamt över målet.

Om vi bortser från hur människor fungerar, och det övriga begränsningarna i systemet, så har vi här ett mätbart exempel på varför högre hz, kan få en tränad person att kunna klämma av ett "skott" snabbare.
Med obegränsad hz, så kan man i teorin bara svepa runt musen och klicka i farten. Men med lägre hz, så är man tvungen att sakta ner vid målet för att ha en chans att träffa. Vilket betyder att någon på en 240hz monitor kommer att ha en långsammare musföring (är det ett ord?) är vad en på 480hz skärmen kan ha.
Ju lägre hz, desto mer paus vid målet för att vara säker på en träff.

Sen finns det ju massor av andra anledningar, som tex att ögat behöver ett visst antal frames för att kunna översätta ett par frames till en rörelse. Detta är något som sker innan hjärnan börjar tänka på vad som händer. Det behövs helt enkelt ett antal frames för att man ska kunna ser hur fort något rör sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Hör inget i spel. Då jag startar apex och den går upp till drygt 3000 fps hör jag coilwhine men inte med 500 fps i cs. Testar årligen hörseln pga brandman så hör hela spannet perfekt sist jag testade.

Mer ontopic så skulle 1440p OLED-skärmen nog sitta väldigt fint men samtidigt köpte jag ming 1440p 240 Hz för bara två år sen. Får se prislappen och recensioner.

Hur gammal är du? Låter otroligt att du hör hela spannet perfekt.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk

Stoppa in G-syncmodulen i 27-tummarn istället så slår jag till direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jens-Ragnar:

Stoppa in G-syncmodulen i 27-tummarn istället så slår jag till direkt.

Samma här!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rieperman47:

Det mänskliga ögat kan endast se skillnaden på prislappen.

Har för mig att maxgränsen för vad ögat/hjärnan kan uppfatta ligger vid 600 Hz, utifrån något test av stridspiloters förmåga att uppfatta fiendeplan? 540 är ju nära nog.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Hade varit finfint om Asus kunde släppa en rejält (passivt) kyld 27" oled 120+ Hz 4K också, kom igen Asus (eller någon annan), pliiiiiiiiiis?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeFeCT79:

Jag fattar att man vill ha hög refreshrate om man spelar FPS och speciellt tävlingsinriktat, men någonstans måste det ju finnas en gräns för när fördelarna tar slut? Man måste ju ha en reaktionstid och muskontroll som är helt omänsklig om man ska ha en fördel mot en som tex har en 240hz monitor.

Om två exakt lika duktiga spelare mötte varandra och den ena har en 240 och den andra har 540hz, vad skulle skillnaden bli och hur skulle man veta att det var just på grund av den högre uppdateringsfrekvensen och inte bara tur eller otur?

För mig känns det mer som ett försäljningsknep, det är förmodligen en otroligt låg procentdel som verkligen skulle ha någon nytta av det. Vissa verkar ju tro att så länge du har mer hz på din skärm än andra så kan du inte förlora i ett spel, du ser ju informationen före din motståndare, klart man vinner då, även om det bara rör sig om några frames tidigare, knappt uppfattbart för de flesta.

Mer information är väl bättre? Nu snackar vi inte några frames utan 540hz är mer än dubbelt så många frames per sekund kontra 240hz förutsatt att spelet och hårdvaran i övrigt levererar, kommer folk dra nytta av det? Absolut men förmodligen inte du och jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeFeCT79:

Teknologiska framsteg är hur bra som helst, men hur många har faktiskt nytta av 540hz?
Känns mer som försäljningsknep för mig, det är ju en oskriven sanning att ju mer FPS och HZ du har desto bättre kommer du bli.
Inget annat spelar någon roll.

Om jag mötte en proffsspelare som satt på en 60hz monitor och jag hade en 540hz så skulle förmodligen proffset vinna hur lätt som helst ändå.

Reaktionstid etc är en grej som kanske inte blir så mycket bättre nej, men det blir snyggare med mer framerate eftersom det minskar temporal aliasing, alltså den naturliga rörelseoskärpan blir mindre stegad ju högre framerate man har o det är garanterat synligt i över 500hz också. Jag beskriver det med ett par bilder här.

Permalänk
Medlem

Behöver snart uppgradera mina ögon.

Permalänk
Medlem

Satt och scrollade i kommentarerna efter hans svar! Inget svar

Jag kommer och tänka på när LTT testade ihop med Shroud och uppdateringshastigeter.
Men är nyfiken på lax kommentar, kommer alltid med matnyttig "rätt" info

Edit:

https://youtu.be/OX31kZbAXsA?t=1907

Hög FPS och hög RR får en proffs spelare att träffa mer "Låg" refreshrate (tex144hz) visar gammal information längre.

Lagt till länk för Shrouds tester i csgo
Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av atego:

Satt och scrollade i kommentarerna efter hans svar! Inget svar

Svaret du söker finns i en annan (snarlik) tråd!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Pixel responsen är tillbaka där den skall va Take my money!

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem

När det gäller oled skärmen så ska tydligen reflexfiltret inte va någon höjdare.

Permalänk

den där anti glare coatingen såg inte bra ut.. dödar hypen lite på oleden

Permalänk
Skrivet av highspeed:

den där anti glare coatingen såg inte bra ut.. dödar hypen lite på oleden

Vi får vänta på Samsungs version. De ska vara mer glossy.

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

När får vi den första 1 kHz- skärmen?

TVn med "1000Hz" fanns ju redan för några år tillbaka 😂 Väldigt konstigt att paneltillverkarna helt glömt bort tekniken de använde då 😉

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeFeCT79:

Börjar det inte bli lite löjligt nu med dessa uppdateringsfrekvenser?

Egentligen inte, så länge det är rimligt/möjligt att nå upp till den frameraten som krävs för att utnyttja det så är det ju bara fördelar för dig om du spelar det spelet.

Det finns en anledning att de visar Vertigo och en CT som flyger över skärmen (dvs, CS:GO, det enda spelet som körs i 400+ FPS).

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Alltså dagens kommentar, lever hellre med en 120Hz LG panel....

Visa signatur

Lenovo Thinkpad P50 | 32GB RAM | SSD 750GB | Lenovo ThinkPad USB 3.0 Dock | 2x ASUS 24" (VP248QG)

Permalänk
Medlem

Vore kul att jämföra den skärmen i 400 vs 500Hz och se om man märker någon skillnad (blindtest då så får folk välja vilken de tycker ser jämnast ut).

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeFeCT79:

Jag fattar att man vill ha hög refreshrate om man spelar FPS och speciellt tävlingsinriktat, men någonstans måste det ju finnas en gräns för när fördelarna tar slut? Man måste ju ha en reaktionstid och muskontroll som är helt omänsklig om man ska ha en fördel mot en som tex har en 240hz monitor.

Om två exakt lika duktiga spelare mötte varandra och den ena har en 240 och den andra har 540hz, vad skulle skillnaden bli och hur skulle man veta att det var just på grund av den högre uppdateringsfrekvensen och inte bara tur eller otur?

För mig känns det mer som ett försäljningsknep, det är förmodligen en otroligt låg procentdel som verkligen skulle ha någon nytta av det. Vissa verkar ju tro att så länge du har mer hz på din skärm än andra så kan du inte förlora i ett spel, du ser ju informationen före din motståndare, klart man vinner då, även om det bara rör sig om några frames tidigare, knappt uppfattbart för de flesta.

Klart det lär hjälpa, ju mer info vi får till oss och kan agera på. Det är ju det detta handlar om. Spel går ofta ut på att följa mål eller genskjuta mål med muspekaren även om du inte fysiskt ser muspekaren i ett FPS tex. Ju mer följsamt målet rör sig över skärmen desto lättare är det att med precision följa det. Du är lite insnöad på reaktionstiden här tror jag.

Men givetvis är det som du säger minskad avkastning. Det blir dubbelt så tungt att driva 480hz mot 240hz och skillnaden i flyt blir ju visserligen stor dem relativt varandra...Men inte lika stor som hoppet från 120 till 240...Eller som hoppet från 60 till 120. Så man får ut mindre och mindre av detta fördubblade prestandakrav man måste övervinna vid varje hopp om vi säger så.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Vore kul att jämföra den skärmen i 400 vs 500Hz och se om man märker någon skillnad (blindtest då så får folk välja vilken de tycker ser jämnast ut).

Om allt annat är samma lika så lär inte nån märka nån skillnad nej. Att gå från 400 till 500hz är ju typ som att gå från 60 till 75hz, o det märker du inte heller speciellt mycket av (dock mer än 400 till 500 pga diminishing returns).
Från 400 till 800hz däremot lär man se lite skillnad när det kommer till aliasing.

Permalänk
Medlem

Nvidia's interpolering behöver ju dubbla frekvensen för att pusha ut alla AI genererade bildrutorna, men 270Hz är fortfarande lite overkill. 3,7ms reaktionstid har ingen människa, de kvickaste knapp-pepprarna ligger mellan 6-8ms, dvs runt 144Hz.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk

Någon som sett vad PG27AQDM har för portar?
Usb-c hade varit trevligt t.ex

Visa signatur

Phanteks P600S | ASUS Z790-F Strix | i7 13700K | Arctic Liquid Freezer II 360 A-RGB |
RTX 4080 ROG Strix Gaming OC White | Samsung 980 PRO 1TB | Corsair 850W |
Windows 11 | Alienware AW2723DF | iPhone 14 Pro |