Drivrutin påstås ta kål på Radeon RX 6000-grafikkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av BengaBang:

Kan någon förklara för mig hur en drivrutin kan orsaka en kortslutning?

vRel. Ta nVidia till exempel. Det kom en drivrutin till 980 Ti korten som ändrade hela volttabellen P00 P04 och P04.
Om man hade överklockat kortet via firmware lekte drivrutinen lite som den ville och övervoltade GPUn då den körde Cuda relaterade laster. Vilket resulterade i total krash. Man kunde till exempel be korten dra ca 500000000000000W ifrån en 8pins kontakt. * (375W per kontakt samt ca 65W ifrån PCIE var rekomenderat, eller ca 55W. Så lite belastning som möjligt på moderkortet.)
Du kör hög spänning i detta fal låg men med en massa amper samtidigt så blir det för eller senare varmt. Antingen som du ser på en av bilderna så spricker chippet och vad som helst kan komma åt vad som helst. Kortis. Kan även bli ett överslag mellan komponenter. Kortis.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hillzing:

Samma här. Testade radeonkort för ca 20 år sen och det var en massa problem med deras drivrutiner...så pass att jag bestämde mig för att inte välja ett radeonkort igen.

Själv körde jag 9700pro på den angivna tiden du verkar antyda på (ca 2002-2005) och hade då aldrig något problem vad jag minns med det kortet och drivrutin, men dom senare åren har varit lite dribbel, men tycker ändå AMD fått till det hyfsat bra nu för tiden. Och efter 9700 pro:et har jag använt både 7950x(tror det hette så), 4870x2, r9 290x, rx580, och nu 5700xt. Har där emellan använt nåt nvidia 780gt. Har haft lite problem med drivarna, men inte mer än vanligt mot vad nvidia användare skulle ha haft om man slår ut det på samma tidsspann (ca 20 år), man skulle kunna tro att jag är AMD/ATi fan på grafikkorten, men dom har varit billigare, och hade bättre HDMI version stöd i början/mitten av 2000-talet, och bättre uppslpelning av film på den tiden. Jag hade hembioförstärkare och surround från ca 2008 fram till förra året (sålde min sr7010 då, till favör för två-kanals trevägs aktivt delat bygge)
Nästa kort blir nog ett Nvidia, men korten börjar bli så fruktansvärt dyra, man måste ju spara i en evighet för att motivera ett köp av den högre ligan av kort.
Men att kortet skulle brännnas av en driuvrutin har jag också svårt att tro.

Visa signatur

Moderkort: Asus X570-E Gaming, CPU: Ryzen 5800x, Kylning: Noctua D15S.chromax, Minne: Corsair Vengeance RGB PRO SL 32 GB 3600 MHz, PSU: EVGA 750W G2, Lagring: Sandisk 256 GB SSD (Systemdisk), M.2 Samsung 980 PRO 512GB (Spel), 4 mekaniska i olika storlekar + 4 externa usb diskar.
Chassi: Cheifetc Mesh ca-01b-bl-b Full Tower.

Permalänk
Medlem

Jaha då har även Sweclockers blivit en skitsajt med clickbait bullshit

Visa signatur

• AMD Ryzen 7 7800x3D • 32Gb G.Skill TZ5 Neo RGB DDR5 • XFX Radeon RX 6900XT Speedster Merc 319 Black Limited • Kingston Fury Renegade 1Tb M.2 NVMe • Microsoft Sculpt Ergonomic Desktop • Fractal Design Torrent • Internet 500Mbit Bredband2 •

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Ja jag vet inte. Bror köpte ett 6750XT till sin nya dator nyss och det är en hel del konstiga problem. Främst spel som kraschar och sen får han något felmeddelande om grafikdrivarna. Annat konstigt beteende också men CPU och RAM är felsökta utan problem.

Kolla även att PSU:n har tillräckligt med kräm

Permalänk
Medlem
Skrivet av BengaBang:

Kan någon förklara för mig hur en drivrutin kan orsaka en kortslutning?

Kort förklarat:
Drivrutiner kan styra strömtillförsel till enheter.
Med det sagt har jag ändå svårt att tro att felet beror på drivrutiner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matrixen:

Kolla även att PSU:n har tillräckligt med kräm

Nätagget är ett Corsair RM850e

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Det var då väldigt mycket ytligt spekulerande här i kommentarerna.

En väldigt uppenbar anledning till att det bara skulle vara från en serviceverkstad i Tyskland är för att alla andra som felsöker samma symptom fortfarande håller på att eliminera andra variabler. Att de råkar vara i Tyskland har inget med saken att göra, hade varit samma argument om det rörde sig om en norsk serviceverkstad.

Mängden kort kontra antalet installationer är en bättre poäng men det rör sig tveklöst om ett väldigt ovanligt fall som leder till problemen.

Anledningen till att man skickar kort till sitt eget val av serviceverkstad istället för återförsäljare eller tillverkaren kan vara en hel drös av saker. Till exempel en eller flera av "litar inte på att tillverkare/butik kommer att vara ärliga med felet", "vill se video på felsökningen", "vill bara ha det fixat fort", "har plockat isär kortet själv och insåg att jag inte kunde hitta/lösa felet själv så har ingen garanti kvar", "har haft dålig erfarenhet av service från tillverkare/butik tidigare", etc.

Sedan detta med att mjukvara skulle ha sönder hårdvara är absolut möjligt. Med programmerbara spänningsomvandlare är det trivialt att permanentskada kort om man vill, så det är inte långsökt att det uppstår ett drivrutinsrelaterat problem. Ren spekulation men om det till exempel skulle vara ett räknefel i logiken som slangar ut registervärden till PMIC så kan lite vad som helst hända med spänningen.

De verkar ändå få hjälp av AMD för vidare felsökning nu så vi får helt enkelt vänta och se.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk

Utgå ifrån var korten kommer ifrån. Att de rör sig om 61st kort känns bara suspekt. Att en GPU-rep. fått dom på bordet - suspekt. Allt är möjligt de får man inte glömma men de här måste bevisas mer tydligt vilken historik som ligger bakom. Ibland är de drivrutinerna ibland MOSFET ibland bägge två.
Historik på detta annars får de vara!

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem
Skrivet av coolerfreak:

Utgå ifrån var korten kommer ifrån. Att de rör sig om 61st kort känns bara suspekt. Att en GPU-rep. fått dom på bordet - suspekt. Allt är möjligt de får man inte glömma men de här måste bevisas mer tydligt vilken historik som ligger bakom. Ibland är de drivrutinerna ibland MOSFET ibland bägge två.
Historik på detta annars får de vara!

Om man vänder på steken och utgår från att det skulle vara ett drivrutinsfel, så inser man också att det skulle ta väldigt lång tid att eliminera alla andra fel.

Dessutom har vi sett exempel redan bara tidigare i tråden på hur kunder hanterar symptomen; kort 1 slutar fungera, kort 2 slutar fungera på samma sätt, tillbaka för helt annat kort. Chansen att förklaringen drivrutinsfel som smäller hårdvara letar sig hela vägen tillbaka genom återförsäljare till kund, som inte ens har ett exemplar av kortet kvar, är extremt låg. Sannolikt skulle det svaret knappt ens sprida sig ut till återförsäljare och lösningen åker ut i en ny druvrutin utan vidare förklaring.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
AKA AudioBamse
Skrivet av Moffell:

Faller på sin egen orimlighet. En drivrutin som har distribuerats globalt har orsakat ett 60 tal döda grafikkort som återfinns hos en reparationsbutik. I tyskland.

Resten av världen hade tydligen en j-la tur.

Bra poäng.

Hade förresten inte Nvidia något liknande problem för en tid sedan, det var nån ny drivrutin som gjorde att fläkten inte snurrade som den skulle och kunde därför göra GPUn för varm, om jag inte minns fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AudioBase:

Bra poäng.

Hade förresten inte Nvidia något liknande problem för en tid sedan, det var nån ny drivrutin som gjorde att fläkten inte snurrade som den skulle och kunde därför göra GPUn för varm, om jag inte minns fel.

825 651 visningar 24 mars 2011
IMPORTANT: The supplied Geforce Drivers 267.52 for Geforce GTX 590 will not stop the card from overheating when overclocking. Please use newer versions from the Nvidia website and stay away from 267.52. Otherwise this may happen ...

Benchmark running was 3DMark 11. Settings used during card failure:

GPU Clock @ 772 MHz

GPU VCore @ 1,025 V

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Om ni läser kommentarerna till originalvideon från den Tyska verkstaden så har även folk från andra delar av världen haft samma fel sedan drivrutinen släpptes. Inklusive en annan verkstad som har haft 10 kort med samma fel och av namnet på personen att döma ligger någonstans i ex-Yugoslavien.

De flesta kort som har lämnats in med felet verkar vara utanför garantitiden så därför hamnar de hos en privat verkstad.

Många i kommentarerna säger att där finns en bugg i den senaste drivrutinen som slutar med .2 där fläktkurvan inte appliceras, även om den visas i AMDs mjukvara så måste man applicera den manuellt varje gång man startar datorn. Allmänt verkar mjukvaran orsaka mer coil-whine hos majoriteten och även högre temperaturer. De flesta som är problemfria har undervoltat/underclockat sina kort.

Förutom 6800 och 6900 kort har även flera döda 6600 kort nämnts i kommentarerna. Inte insatt i AMDs modeller så vet inte om det är XT TX XTXTX eller vad de nu heter.

Många som har fått slumpmässiga problem som crasher osv, de flesta har rollat tillbaka till tidigare drivers för att bli av med problemen.

Visa signatur

Intel Core 2 Q9450 2.66GHz @ 3.2GHz | Gigabyte GA-X48T-DQ6 | Corsair TWIN3X4096-1600C7DHX G 2x2048MB DDR3 7-7-7-20 | Sapphire Radeon HD4870 | Noctua NH-U12P Quadra-heatpipe | Zalman ZM850 HP Silent 850W | 2x Raptor WD1500 150GB RAID 0 | Intel M80G2 SSD | Cooler Master Cosmos 1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dennisen:

Vad är det med AMD och deras drivrutiner? Har varit skit sen 15+år tillbaka då jag sist hade ett 4830.
Är största anledningen till att jag alldrig kommer köpa AMD, även om de skulle ha bättre prestanda än nvidia.

Längre än 15 år. AMD och tidigare ATi innan de blev uppköpta har "alltid" haft dåligt rykte om sina drivrutiner. Redan när ursprungliga Radeon släpptes kring 2000 var det många som var skeptiska just för att de tidigare Rage-korten (90-tal) hade så dåliga drivrutiner. De har genom åren försökt rycka upp sig med olika koncept som "Catalyst", "Crimson" och "Adrenalin" men det har alltid fallit platt.

En del av problematiken ligger nog i att Nvidia har råd att sponsra spelutvecklare till en mycket högre grad. Hur många gånger har man inte fått en Nvidia-logga uppkörd i ansiktet även om man inte har ett Nvidia kort, eller fått se en lång lista med Nvidia buzzwords innan man kommer in i spelet? Sedan är troligen AMD:s team som utvecklar drivrutiner bara en bråkdel så stort som Nvidia:s.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hillzing:

Samma här. Testade radeonkort för ca 20 år sen och det var en massa problem med deras drivrutiner...så pass att jag bestämde mig för att inte välja ett radeonkort igen.

Du kör inte intel heller då som propp antar jag?
Företag kan utvecklas och när man tittar på studier på just stabilitet så ligger AND före Nvidia

Visa signatur

Blank

Permalänk
Skrivet av Tauri85:

Är nog nån form av flytande metall eller nåt annat skumt då vatten som du säger kan frysa eller orsaka kortslutning om det läcker etc

Det är vatten ,och det tillsätts vid lågt tryck i ångkammaren så att det kokar vid en lägre temperatur än vid normalt atmosfärstryck
Skulle inte ”flytande metall” vara värre med avseende på kortslutningsrisk då?

Permalänk
Medlem

Ja blir så otroligt irriterad, inte nog med detta så funkar inte mitt 7900 XT kort med 3D TV, de blir en vertikal splittring på bilden/tv:n inget jag gjort fungerar ja kan inte ens använda VSR de finns inte även om ja sätter på det. Det är nu över 4 pers som bekräftat detta (Dom har också 7900 serien) att det inte heller funkar med deras 3D TV, vi kom på att det har med 3D funktionen o göra som gör att de blir nått knas ÄVEN om vi inte ens har 3D påslaget. Så här ser det ut
Om ni inte ser bilden klicka här istället. https://imgur.com/a/6oGvpRV

Permalänk
Medlem

Många kylkammare i andra applikationer använder vanlig mineralolja som inte leder ström.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Många kylkammare i andra applikationer använder vanlig mineralolja som inte leder ström.

Mineralolja används som kylmedium men inte i ångkammare som det pratas om här. Det är omöjligt att förånga mineralolja vid så låga temperaturer och höga tryck som det handlar om här.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Mineralolja används som kylmedium men inte i ångkammare som det pratas om här. Det är omöjligt att förånga mineralolja vid så låga temperaturer och höga tryck som det handlar om här.

God poäng.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Gillar hur han nu går ut och säger att drivrutinerna inte är felet utan snarare att att korten där kretsen spruckit alla kommer från samma säljare och att dom har lagrats i hög luftfuktighet och det är orsaken. Och att drivrutinerna omöjligt kan ha orsakat det då dom inte har möjlighet att kringgå korten firmware.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Gillar hur han nu går ut och säger att drivrutinerna inte är felet utan snarare att att korten där kretsen spruckit alla kommer från samma säljare och att dom har lagrats i hög luftfuktighet och det är orsaken. Och att drivrutinerna omöjligt kan ha orsakat det då dom inte har möjlighet att kringgå korten firmware.

Lägger till videon också: https://www.youtube.com/watch?v=8Ejlt-7-h9o

Så slutsumman är att det inte är drivrutinerna...

Permalänk
Medlem

Som sagt. Eftersom dessa kort kom från samma land och nu uppenbarligen samma säljare också, samt att problemet inte har uppstått någon annanstans, så borde de flesta förstått att det var något lurt med detta.

Tillägg: Att driverversionen råkade vara en gemensam faktor är egentligen inte så konstigt eftersom alla dessa kort köptes i samband med att den drivern släpptes. En ren slump. Korten hade med största sannolikhet råkat ut för samma problem oavsett vilken driver som använts.

Tillägg:
Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Alphahanne:

Eftersom dessa kort kom från samma land och nu uppenbarligen samma säljare också

Fast visste vi det innan? Jag kan inte minnas att han nämnde det i originalvideon. Han tar emot kort från hela världen också (ffa hela Europa).

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Fast visste vi det innan? Jag kan inte minnas att han nämnde det i originalvideon. Han tar emot kort från hela världen också (ffa hela Europa).

Därför jag skrev "och nu uppenbarligen"

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Gillar hur han nu går ut och säger att drivrutinerna inte är felet utan snarare att att korten där kretsen spruckit alla kommer från samma säljare och att dom har lagrats i hög luftfuktighet och det är orsaken. Och att drivrutinerna omöjligt kan ha orsakat det då dom inte har möjlighet att kringgå korten firmware.

Verkligen.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Journalism är inte lätt. Det är tråkigt att denna Kris inte har ett grepp om hur redaktionell integritet kan upprätthållas. Att gå ut med en sådan grej utan att ha på fötterna är skadligt.

Det gäller till viss del även Sweclockersredaktionen. Denna "nyhet" skulle aldrig hamnat på framsidan.

Tråkigt att det belönas med massor av views och sidvisningar.

Edit: Enda rätta att göra redaktionellt är att uppdatera nyheten med denna nya information.

Permalänk
Medlem

Kanske hög tid att @sweclockers går ut med en förklaring och sprider detta också och inte bara dessa fakenews.

Permalänk
Medlem

Så, AMD gör bra drivrutiner igen...? 😂🥰😘

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Novdid:

Det gäller till viss del även Sweclockersredaktionen. Denna "nyhet" skulle aldrig hamnat på framsidan.

Till viss del ja. Men SweC brukar ta upp rykten ibland men är oftast tydliga med det.
Som här:

Citat:

Drivrutin påstås ta kål på Radeon RX 6000-grafikkort

Krisfix spekulerar i att det kan handla om ...

I skrivande stund är inte särskilt mycket bekräftat om problematiken som Krisfix beskriver, och i videon efterfrågas fler upplevelser som kan styrka eller dementera teorin. Uppgifterna har ännu inte påtalats av någon annan källa och kommentar från AMD finns inte heller i nuläget.

Jag tycker inte SweC har gjort något fel. Om någon tolkar denna nyhet som "AMD är sämst" så är är det på dem.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Till viss del ja. Men SweC brukar ta upp rykten ibland men är oftast tydliga med det.
Som här:

Jag tycker inte SweC har gjort något fel. Om någon tolkar denna nyhet som "AMD är sämst" så är är det på dem.

Och jag skrev "till viss del" för att jag fram till relativt nyligen inte har sett SweC som en publikation som sprider lösa rykten. Handlar om redaktionell riktning. Det är möjligt att Sweclockers har en annan inriktning numera.

Oavsett så är en uppdatering av nyheten på sin plats.