Drivrutin påstås ta kål på Radeon RX 6000-grafikkort

Permalänk
Melding Plague

Drivrutin påstås ta kål på Radeon RX 6000-grafikkort

En reparationsbutik i Tyskland rapporterar att de nyligen har fått in en stor andel Radeon RX 6000-grafikkort med död grafikkrets. Drivrutinen är gemensam nämnare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Trodde det var 22.12.1 versionen som ställde till det?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Skandal. Det finns ingen ursäkt som är godtagbar för detta. Blir en jävla grop för dem att ta sig ur om det ens går. Sådant här skadar förtroendet rejält.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Faller på sin egen orimlighet. En drivrutin som har distribuerats globalt har orsakat ett 60 tal döda grafikkort som återfinns hos en reparationsbutik. I tyskland.

Resten av världen hade tydligen en j-la tur.

Permalänk
Avstängd

oj, denna drivrutin använder jag. 5700.

Permalänk

tack för nyheten, uppdaterade precis till senaste versionen av W11 och den krävde en ny drivare, så precis innan jag fick meddelandet så läste jag nyheten. det blir 22.5.1 istället.

Visa signatur

Louqe Ghost S1|3700x|BlackRidge|Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI|MSI 2080 Ventus V2|32 GB 3200 cl16|1.5 TB M2|Corsair SF750

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moffell:

Faller på sin egen orimlighet. En drivrutin som har distribuerats globalt har orsakat ett 60 tal döda grafikkort som återfinns hos en reparationsbutik. I tyskland.

Resten av världen hade tydligen en j-la tur.

Håller helt med, det här låter tämligen otroligt.

Vore det en specifik drivrutin borde det gå att reproducera problemet vilket ingen verkar gjort än trots att det var ett en tre fyra dagar sedan detta dök upp. Kunde en global drivrutin spräcka kisel vore det kanske lite större bjällror som skulle höras. Jag tror inte ett dyft på det här (med brasklapp för att jag inte vet hur ofta kort lämnas in till en privat firma för felsökning, de här lär ha varit stendöda, men även med den okunskapen tror jag mer på lila får på Bornholmen)

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Vad är det med AMD och deras drivrutiner? Har varit skit sen 15+år tillbaka då jag sist hade ett 4830.
Är största anledningen till att jag alldrig kommer köpa AMD, även om de skulle ha bättre prestanda än nvidia.

Visa signatur

Asus Z370-F / I7 9700k / Asus RTX3080 TUF OC

Permalänk
Medlem

Kan någon förklara för mig hur en drivrutin kan orsaka en kortslutning?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dennisen:

Vad är det med AMD och deras drivrutiner? Har varit skit sen 15+år tillbaka då jag sist hade ett 4830.
Är största anledningen till att jag alldrig kommer köpa AMD, även om de skulle ha bättre prestanda än nvidia.

Ja jag vet inte. Bror köpte ett 6750XT till sin nya dator nyss och det är en hel del konstiga problem. Främst spel som kraschar och sen får han något felmeddelande om grafikdrivarna. Annat konstigt beteende också men CPU och RAM är felsökta utan problem.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Håller helt med, det här låter tämligen otroligt.

Vore det en specifik drivrutin borde det gå att reproducera problemet vilket ingen verkar gjort än trots att det var ett en tre fyra dagar sedan detta dök upp. Kunde en global drivrutin spräcka kisel vore det kanske lite större bjällror som skulle höras. Jag tror inte ett dyft på det här (med brasklapp för att jag inte vet hur ofta kort lämnas in till en privat firma för felsökning, de här lär ha varit stendöda, men även med den okunskapen tror jag mer på lila får på Bornholmen)

Det mest intressanta med det här är egentligen hur lågt sweclockers vill gå med sin rubriksättning. Vi närmar oss Fotbolldirekt klass här alltså.

Känns mest som en PR manöver från reparationsföretaget än någonting annat. Tyvärr så genererar det ju klicks så det sprider sig genom okritisk media.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Skandal. Det finns ingen ursäkt som är godtagbar för detta. Blir en jävla grop för dem att ta sig ur om det ens går. Sådant här skadar förtroendet rejält.

Hade inte nVidia en drivare som grillade 480-kort? Dom tog sig ju ur det så jag tror AMD kan ta sig ur detta. Sen att en firma i Tyskland har ett 60tal kort med samma fel och skyller på drivaren vet jag inte hur mkt jag kan lita på. Eftersom att drivaren finns globalt borde problemet vara betydligt större än vad det är nu, sen att kort bara dör är helt klart en sak som måste utredas.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dennisen:

Vad är det med AMD och deras drivrutiner? Har varit skit sen 15+år tillbaka då jag sist hade ett 4830.
Är största anledningen till att jag alldrig kommer köpa AMD, även om de skulle ha bättre prestanda än nvidia.

Jag personligen har aldrig haft problem med deras drivrutiner..

Tänk nu på att den allsmäktiga PS5'an kör AMD och deras drivers i sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dennisen:

Vad är det med AMD och deras drivrutiner? Har varit skit sen 15+år tillbaka då jag sist hade ett 4830.
Är största anledningen till att jag alldrig kommer köpa AMD, även om de skulle ha bättre prestanda än nvidia.

Samma här. Testade radeonkort för ca 20 år sen och det var en massa problem med deras drivrutiner...så pass att jag bestämde mig för att inte välja ett radeonkort igen.

Permalänk
Medlem

Detta låter lite väl otroligt för att ha någon substans. En drivrutin som varit ute i det vilda i snart 2 månader som dödar grafikkorten. Om det verkligen var ett problem så hade det varit ett mycket större ståhej. Och som andra redan har frågat ovan: Hur kan mjukvaran kortsluta en krets?

Jag är tveksam till att detta kräver en artikel på huvudsidan.

Edit: Varifrån kommer alla dessa som "testade ATi under yngre stenåldern" och pga någon märklig anledning bestämt sig för att i alla lägen efter det kampanja för Nvidia? Varför hänger ni på ett forum som ska diskutera teknik och hårdvara när ni uppenbarligen inte ens är intresserade? Märkligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moffell:

Faller på sin egen orimlighet. En drivrutin som har distribuerats globalt har orsakat ett 60 tal döda grafikkort som återfinns hos en reparationsbutik. I tyskland.

Resten av världen hade tydligen en j-la tur.

Kanske främst beror på någon viss specifik batch gpu:er, som alla (?) råkade hamna i Tyskland.

Kanske beror på någon riktad rysk attack mot Tyskland (men varför bara Tyskland i så fall, och vad tusan skulle det ge överhuvudtaget, så ... nä).

Vettefasen, men mycket underligt, det hela.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Mitt 6900XT har inte gått upp i räknar senaste drivrutinen men.

Tänker också att det skulle märkas mer om detta var ett stort problem. Men avvaktar för säkerhets skull att använda datorn på några dagar.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Meningslöst tjafs klarar vi oss utan.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BM-Mods:

Hade inte nVidia en drivare som grillade 480-kort? Dom tog sig ju ur det så jag tror AMD kan ta sig ur detta. Sen att en firma i Tyskland har ett 60tal kort med samma fel och skyller på drivaren vet jag inte hur mkt jag kan lita på. Eftersom att drivaren finns globalt borde problemet vara betydligt större än vad det är nu, sen att kort bara dör är helt klart en sak som måste utredas.

Ja, det har skett, och om det nu stämmer i det här fallet så vet man ju att AMD absolut inte vill att det ska ske igen, så speciellt orolig behöver man nog inte vara.
Nvidia ansvarade även för 40% av Vista krascherna men allt tycks glömmas bort med det här företaget.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Men avvaktar för säkerhets skull att använda datorn på några dagar.

Det här med text och sarkasm, min mätare har aldrig fungerat

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

De här korten originerar imo från en mining farm, det fanns ett par containrar av stulna kort för ett par år sedan med, de här korten bör fortfarande täckas av garanti. Så vad gör de hos KrisFix?

Permalänk
Expertgissare

Jag tor att det sitter en hel del frussna tyskar utan gas men "billig" svensk el att överklocka sina grafikkort till bristningsgränsen för att få upp lite värme

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem

Om det stämmer att det är drivrutinen så ja då är det skandal men tar det här med en nypa salt tills det är bevisat.

Permalänk
Medlem

Inte många rätt AMD gör...

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Hade inte nVidia en drivare som grillade 480-kort? Dom tog sig ju ur det så jag tror AMD kan ta sig ur detta. Sen att en firma i Tyskland har ett 60tal kort med samma fel och skyller på drivaren vet jag inte hur mkt jag kan lita på. Eftersom att drivaren finns globalt borde problemet vara betydligt större än vad det är nu, sen att kort bara dör är helt klart en sak som måste utredas.

GTX 490 var det. Ett kort med dubbla GPU kretsar.
Det verkar skumt om det bara är kort i Tyskland som är drabbade. Kan det vara kort som tidigare använts för mining?

Permalänk
Snusfri

Det kan helt enkelt vara så att en/flera batch(er) är känsligare mot de förändringar som gjorts i drivrutinen som sägs vara boven.

Tex: Batch 120 klarar korten 0.975v, medans i Batch 121 så är gränsen 0.925v, drivrutin 22.1.12 ändrar till 0.970v.
Batch 120 fortsätter fungera som vanligt då de korten klarar det, medans Batch 121 inte gör det och många kort går sönder.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dennisen:

Vad är det med AMD och deras drivrutiner? Har varit skit sen 15+år tillbaka då jag sist hade ett 4830.
Är största anledningen till att jag alldrig kommer köpa AMD, även om de skulle ha bättre prestanda än nvidia.

dra ett bolag över en kant ..fören drivrutin 15 år tillbax e ju ett skämt )(

Visa signatur

i5 2500k,,,,asus p8z77-v pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Det kan helt enkelt vara så att en/flera batch(er) är känsligare mot de förändringar som gjorts i drivrutinen som sägs vara boven.

Tex: Batch 120 klarar korten 0.975v, medans i Batch 121 så är gränsen 0.925v, drivrutin 22.1.12 ändrar till 0.970v.
Batch 120 fortsätter fungera som vanligt då de korten klarar det, medans Batch 121 inte gör det och många kort går sönder.

Låter ju rätt troligt med tanke på att det verkar vara ett lokalt fenomen.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Nvidia ansvarade även för 40% av Vista krascherna men allt tycks glömmas bort med det här företaget.

Slumpmässig blåskärm var vanligt för några år sedan med. För mig hände det bara när man kollade på Youtube, med hårdvaruacceleration igång. Problemet fanns i flera versioner av Nvidias drivrutiner.

Såklart mycket värre om grafikkortet grillas, men är tveksam till denna "nyhet" innan det finns fler källor.

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Skandal. Det finns ingen ursäkt som är godtagbar för detta. Blir en jävla grop för dem att ta sig ur om det ens går. Sådant här skadar förtroendet rejält.

Du inser väl att det måste finnas någon annan förklaring eftersom det är bara en verkstad i Tyskland och ett 60 tal kort som är drabbade?

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80