Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Vad använder ni för att "bränna" iso och img filer till SD kort.

Permalänk
Medlem

Vad använder ni för att "bränna" iso och img filer till SD kort.

Tänkte först använda Rufus men den ger ju bara fat32 och ntfs filsystem och inte ext 4.
Sen kollade jag på balenaEtcher-Portable-1.13.1,men där kan man ju inte välja filsysten.
Hur gör ni?

Visa signatur

Bra dator.-Acer Aspire 7745G
Rapp dator.Gigabyte GA-AX370 gamers5-Ryzen 5 5600X Corsair 16Gb 3200C-RadeonRX6650XT-Samsung EVO 1000Gb
Raspberry pi 5 8Gb Corsair 256Gb SSD USB
NAS Qnap 4 bays

Permalänk

Jag brukar köra Unetbootin, men vet inte om det har vad du efterfrågar.
https://unetbootin.github.io/

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem

Filsystemet kommer ju från filen.
Så kör du ner en linux iso blir det nån ext variant t.ex.
Medans en windows iso får NTFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssen:

Sen kollade jag på balenaEtcher-Portable-1.13.1,men där kan man ju inte välja filsysten.

Varför skulle man behöva välja filsystem, det specas väl ändå av imagen snarare än användaren?

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem

Hmm ja när jag installerar Linux på hårrdisk så använer jag ju partions programmet och gör ext 4 partioner.

Visa signatur

Bra dator.-Acer Aspire 7745G
Rapp dator.Gigabyte GA-AX370 gamers5-Ryzen 5 5600X Corsair 16Gb 3200C-RadeonRX6650XT-Samsung EVO 1000Gb
Raspberry pi 5 8Gb Corsair 256Gb SSD USB
NAS Qnap 4 bays

Permalänk
Medlem

Ifrån Linux kan man kopiera iso-filen direkt till disken den ska läggas på och man behöver vara root.
cat path/to/archlinux-version-x86_64.iso > /dev/mmcblk0
Man får först kolla med lsblk och fdisk-l så att man inte råka skriva över fel lagringsenhet.

Är det till en raspberry Pi så finns raspberry pi imager.
https://www.raspberrypi.com/software/

Sällan jag gör detta i Windows men usbimager kan vara värt att testa (funkar på många olika OS).
https://gitlab.com/bztsrc/usbimager/

Som flera redan nämnt innehåller imagen redan filsystemet så det är inget man ska behöva välja.

Permalänk
Medlem

Jag brukar enbart använda `dd` eftersom det alltid finns tillgängligt.

Gällande filsystem så är det som någon tidigare var inne på att det ligger inbakat i filen. Exempelvis om det är Linux-distro som du ska lägga över på SD-kortet så brukar man ange hela device:en(ex. /dev/sdc) utan att specificera partition(ex. /dev/sdc1) och detta är för att ISO:n innehåller partitionstabell och filsystem.

Permalänk
Medlem

Varför krångla till det, kör DD?

Kommandon som t ex DD och möjligheten att använda pipe är ju sånt som gör att cli och *nix är så kraftfullt och praktiskt.

Edit: du kan inte välja filsystem när du bränner en ISO, du får det som är skapat i ISOn.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Jag kör alltid med Etcher portable, även på Linuxburkarna.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

dd eller på senare år pv för att få lite progress och ETA

Permalänk
Medlem

Tack för svaren,jag får väl tro på er då

Visa signatur

Bra dator.-Acer Aspire 7745G
Rapp dator.Gigabyte GA-AX370 gamers5-Ryzen 5 5600X Corsair 16Gb 3200C-RadeonRX6650XT-Samsung EVO 1000Gb
Raspberry pi 5 8Gb Corsair 256Gb SSD USB
NAS Qnap 4 bays

Permalänk
Medlem

Balenaetcher är jobbig. Den skrivskyddar USB-minnet eller minneskortet man skriver till så man inte ens kan formatera utan att köra diskpart i cmd. Aldrig haft det problemet med Rufus.

Permalänk
Medlem

Som svar på den fråga som ställs: pi imager
Den enda gången jag skriver till ett minneskort (och inte ett USB-minne) är när jag ska köra kortet i en Raspberry Pi.
Varför gå över ån efter vatten liksom...

Visa signatur

Linux Mint 21.1 Vera Cinnamon @Mintbox Mini 2 Pro

Permalänk
Medlem

Jag högerklickar och väljer "Skapa startbart USB-minne".

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

DD 9 gånger av 10. Har någon grafisk också men nu minns jag inte vilken det är.
Dock sällan jag skriver till SD-kort, kör mest sticka.

Visa signatur

///Arch

Permalänk
Medlem
Skrivet av orp:

Jag brukar enbart använda `dd` eftersom det alltid finns tillgängligt.

Någon av de första gångerna jag använde 'dd' var tillsammans med optionen 'conv=swab'.

Det var visserligen i samband med en bandstation med DC600-band.

Permalänk
Avstängd

Jag använder mig av 7z och flyttar filerna direkt från img filen till sd kortet ifall om jag bara skall flytta över filerna till en mapp te.x på sdkortet om jag använder det som en backup lagring eller bara allmän lagring.

mount /dev/mmX /mnt/sdcard 7z x image-filen.img -o /mnt/sdcard

Fungerar likadant på windows fast man får ändra målmappen naturligtvis till något som nedan i dos/powershell där D då naturligtvis skulle vara sdkortet i detta exempel:

7z.exe x image-filen.img -o D:\backupMapp

Skall den vara bootbar så skulle jag använda mig av grub2 eller ventoy för att bara kopiera över hur många iso filer man vill för att sedan kunna ha både efi och bios boot: https://www.ventoy.net/en/screenshot.html och hur många olika system som helst att välja på genom att bara kopiera/klistra img/iso filen men det kanske inte var aktuellt här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wuseman:

Skall den vara bootbar så skulle jag använda mig av grub2 eller ventoy för att bara kopiera över hur många iso filer man vill för att sedan kunna ha både efi och bios boot: https://www.ventoy.net/en/screenshot.html och hur många olika system som helst att välja på genom att bara kopiera/klistra img/iso filen men det kanske inte var aktuellt här.

Ventoy verkar vettig för en nybörjare som mig ska testas....

Visa signatur

Bra dator.-Acer Aspire 7745G
Rapp dator.Gigabyte GA-AX370 gamers5-Ryzen 5 5600X Corsair 16Gb 3200C-RadeonRX6650XT-Samsung EVO 1000Gb
Raspberry pi 5 8Gb Corsair 256Gb SSD USB
NAS Qnap 4 bays