Microsoft slutar sälja Windows 10-licenser

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mikgus:

2023-1995=28 års muskelminne för att hitta startknappen och onlinekonto gör att linux är närmare än W11 nästa gång jag byter dator.

Du har en windowsknapp på tangentbordet..

Tryck på den, skriv nånting, tryck enter.
Kunde inte vara enklare eller mer konsistent.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Dualbootar med W10 och W11 men använder mera W10.

Varför dualboota w10-w11?¨
Finns det någon funktion som du saknar i någon av dom?

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Om inte Microsoft hade flyttat om typ 100 olika menyer så hade jag kunnat byta till Windows 11.
Nu kör jag vidare på tian tills det inte kommer några fler uppdateringar.

Ja det där är lite jobbigt. Har bara kört w11 i ett par månader och jag stör mig lite på att volymen styrs/application. Finns säkert en "master volym" någonstans har inte hittat den ännu och inte orkat google efter det heller

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomas1966:

Sitter på en Z170 plattform med en 7700K och all har blivit för dyrt att uppgradera. Det är inte värt att lägga 10K för det!

Vad har det med win11 att göra??

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Vad har det med win11 att göra??

Windows 11 stöder varken moderkortet eller CPU:n, så det är fysiskt omöjligt för honom att installera det.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F | Ryzen 9 5900X | be quiet! Dark Rock Pro 4 | Asus RTX 3070 Ti | 32GB Corsair Vengeance 3600MHz | Corsair RM650x | Corsair Carbide Air 540

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikgus:

2023-1995=28 års muskelminne för att hitta startknappen och onlinekonto gör att linux är närmare än W11 nästa gång jag byter dator.
Ja jag vet att det går att lösa men för mig är det irritationer som microsoft skapat bara för att djävlas.

Använd Windows knappen för startmenyn, alternativt flytta startknappen till vänster?

Skrivet av mikgus:

Steam, GOG och liknande underlättar för mig och gör mitt liv bättre. windows inloggning underlättar för microsoft.

Windows inloggning underlättar för mig, då syncas inställningarna mellan alla mina datorer.

Skrivet av mikgus:

Edit:
Är det någon som vet när W10 når EOL?

Oktober 2025

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorrsnus:

Windows 11 stöder varken moderkortet eller CPU:n, så det är fysiskt omöjligt för honom att installera det.

Inte alls fysiskt omöjligt! Går enkelt att installera W11 även på unsupported system, jag har själv gjort det på 3 av mina 4 datorer.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Inte alls fysiskt omöjligt! Går enkelt att installera W11 även på unsupported system, jag har själv gjort det på 3 av mina 4 datorer.

Oj, då sitter jag på gammal info. Hur bär man sig åt isåfall?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F | Ryzen 9 5900X | be quiet! Dark Rock Pro 4 | Asus RTX 3070 Ti | 32GB Corsair Vengeance 3600MHz | Corsair RM650x | Corsair Carbide Air 540

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorrsnus:

Oj, då sitter jag på gammal info. Hur bär man sig åt isåfall?

Om man aktiverar TPM stödet (många CPU:er även äldre än 8:e generationen har TPM) så kan man installera Windows 11 på samma sätt som Windows 10 för installationsprogrammet kontrollerar inte CPU:n om man gör en clean install. Annars är det bara att använda t.ex. programmet Rufus när man skapar en bootbar USB-sticka med Windows 11 installationsprogrammet så får du frågan om du vill ta bort kraven för bland annat TPM och sen kan du installera Windows 11

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av theBoosing:

1. Lustigt hur alla är så rädda för att logga in i windows, men steam och alla 400 alla tjänster är man inloggad på.
2. Jobbar med it och det går superbra att skapa ett lokalt konto, det är lite "gömt" bara för det otränade ögat.

Har mer att göra med allt skit som deras strunt konto ställer till med när det gäller installationen i sig.

Vet inte hur du hanterar dina system men jag gillar när mappar och partitioner har dom namn som jag satt på dom och inget annat.

Dessutom borde du veta att det är en stor skillnad mellan lokala konton och nätkopplade system.

Skulle aldrig lita på en dator som inte har ett lokalt konto av flera skäl.

Har stött på för mycket trassel med folk som inte fattar hur system som inte får eller ska vara nätkopplade ska sättas upp genom åren för att jag ska vara någon förespråkare för ms konton.

Sen att man sitter jobbmässigt och jonglerar med 2+ olika ms konton och O365 gör också att man göra undviker att beblanda sig med det alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorrsnus:

Windows 11 stöder varken moderkortet eller CPU:n, så det är fysiskt omöjligt för honom att installera det.

Ah, sorry my bad, fick helt plötsligt för mig att w11 fungera på 7xxx CPU, men det kanske va 8xxx?

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikgus:

2023-1995=28 års muskelminne för att hitta startknappen och onlinekonto gör att linux är närmare än W11 nästa gång jag byter dator.

Ja jag vet att det går att lösa men för mig är det irritationer som microsoft skapat bara för att djävlas.

Steam, GOG och liknande underlättar för mig och gör mitt liv bättre. windows inloggning underlättar för microsoft.

Edit:
Är det någon som vet när W10 når EOL?

Standard win 10 är EOL 2025.

Utgåvor med LTSC är 10 år på 2019 utgåvorna och 5 år på 2021 utgåvorna än så länge.

Microsoft verkar ha glömt bort alla säkerhets kunder som har air gap networks eller system som aldrig ska komma åt ett nätverk under sin tekniska livslängd.

Microsoft konton är inte ett alternativ i dom miljöerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ford Prefect:

En till sak som kanske irriterar folk med lite förmåga att spå framtiden är att detta är steget innan "Windows as a service" där användaren måste prenumerera på tjänsten.

Windows 10 är redan "Windows as a Service" i den bemärkelsen att äldre feature releases slutar supportas/fungera samt att de rullande uppdateringarna är mer eller mindre tvingande.

Bortsett från just LTSB/LTSC så slutar feature releases att supportas efter 18 eller 30 månader beroende på om det var vår- eller höst-release.

I och med Windows 11, så gick Microsoft över till enbart en release per år och vi vet alla hur det gick

Själv gillade jag Windows från tiden innan Microsoft skapade all röra med Windows 10.

Hade gärna kört Windows 10 Version 1703 på alla mina datorer, men det har Microsoft effektivt satt stopp för. Nu är Windows 10 LTSC (1809) nästan lika bra på desktop-sidan, men det blev en stor försämring för Windows-plattor (där Microsoft effektivt dödade hela marknaden pga idiotisk licensmodell).

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lonewolfshade:

Standard win 10 är EOL 2025.

Utgåvor med LTSC är 10 år på 2019 utgåvorna och 5 år på 2021 utgåvorna än så länge.

Microsoft verkar ha glömt bort alla säkerhets kunder som har air gap networks eller system som aldrig ska komma åt ett nätverk under sin tekniska livslängd.

Microsoft konton är inte ett alternativ i dom miljöerna.

Menar du att de kunderna skulle sitta och installera windows 11 home retail då eller?

De har inte tagit bort möjligheten till lokala konton, bara ändrat vad som är default. Har man behov som inte är default finns alla möjligheter att lösa det.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Kört win11 sen insider preview, gillar det starkt så förstår nog inte riktigt problemet med det, bortsett från att man är/var tvungen att ha ett Microsoft konto, några extra klick för att komma åt det man söker.

Märker själv positiva prestandaförbättringar i spelen jag spelar, flyter på bättre och mer smooth. Systemet känns mer rapp. Hade även vilja testa linux om spelen man spelar hade stöd för linux vilket dom inte har pga easy anti cheat.

Permalänk

Jag blev illa tvungen att byta till windows 10 och kan inte påstå att jag gillat det, windows 11 ännu mindre. Detta är nog bägaren som som får droppen att rinna över för min del, blir nog linux på hel tid hädanefter

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Ah, sorry my bad, fick helt plötsligt för mig att w11 fungera på 7xxx CPU, men det kanske va 8xxx?

Det är bara några få 7xxx cpu:er, inte alla. Googla så kommer du se vilka.

Skrivet av gizm0:

Kört win11 sen insider preview, gillar det starkt så förstår nog inte riktigt problemet med det, bortsett från att man är/var tvungen att ha ett Microsoft konto, några extra klick för att komma åt det man söker.

Märker själv positiva prestandaförbättringar i spelen jag spelar, flyter på bättre och mer smooth. Systemet känns mer rapp.

Jag håller helt med. Mina dator känns snabbare med Windows 11, iallafall mina bärbara datorer

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Kan fortfarande inte uppgradera då min dator är för gammal.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Vad har det med win11 att göra??

Finns folk som har datorer där både moderkortet och processors är äldre än det datum då TPM skapades.

så det finns inga mjukvarulösningar för det hela.

Sist jag kollade hade mitt moderkort inte heller plats för en fysisk tpm modul.

Så det är ingen ide att försöka installera windows 11 på sådana system eftersom det inte finns några fördelar med win 11 på dom.

Kommer nog köra windows 11 på min am5 dator när jag byggt klart den men det kommer vara med lokalt konto och med en utrensad installation.

Finns inget skäl att köra default windows 11 Pro för mig än.

Permalänk
Medlem

Microsoft försöker alltid tvinga användare in i deras nästa version.
Pågår samma diskussion i Mac-världen?

Jag kör med W10 tills jag bygger min nästa dator tror jag, vilket inte kommer hända på ett tag med dessa priser som råder just nu, trots ett stort hårdvaruintresse.

Den mest obegripliga saken är ju högerklick menyn på skrivbordet, i vissa fall måste man stega genom två menyer för att komma till enkla funktioner som låg i första steget i W10.

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Menar du att de kunderna skulle sitta och installera windows 11 home retail då eller?

De har inte tagit bort möjligheten till lokala konton, bara ändrat vad som är default. Har man behov som inte är default finns alla möjligheter att lösa det.

Nu jobbar jag på för stora företag för att Pro skulle användas, men det finns flertalet företag där man endast kör Pro versionen av Windows och där sa Microsoft tidigare att dom skulle fasa ut lokala konton precis som på Home.

Dom lär ha fått tillräckligt med återkopplingar för att förstå varför det är en dålig ide men det betyder inte att dom inte försöker leda användare till att installera med Microsoft konto hela tiden.

Det är inte svårt att se att Micrososft vill gå mer och mer åt hyra mjukvara hållet även med Windows i sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Du har en windowsknapp på tangentbordet..

Tryck på den, skriv nånting, tryck enter.
Kunde inte vara enklare eller mer konsistent.

Bortsett från när chrome helt plötsligt inte dök upp alls när man skrev in "ch", den tyckte character map var bättre att highlighta än något jag fram tills dess startat varje dag på det sättet..

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Klart du kommer kunna boota installationer, de slutar inte fungera bara för att MS lägger ned uppdateringar till det. Liksom man kan installera vilket Windows OS man vill iadg.

Men "nedgraderat från Enterprise till billigare vid uppgradering?" du kommer inte mycket "högre" än Enterprise?*

1. Man vill helt enkelt inte använda MS-tjänster för man har ingen nytta av det? Men vill man spela så måste man ha Steam exempelvis..
2. Det är helt jävla efterblivet att dölja och försöka tvinga folk till att använda Ms-konto för inloggning, problemen började redan i W10 men slutanvändare ska få bara göra ett val "Använda lokalt konto" eller "Använda MS-konto"

Skulle inte förvåna mig att dom som vägrar att logga in med ett online konto på windows.

SHar säkert redan haft ett xbox någon i gång i tiden eller ett Microsoft konto för att kan uttnytja game pass på datorn men av någon anleding så är det "livsfarligt" för dessa personer att logga in mer deras microsoft konto på Windows som egentligen bara ger en fördelar. Över att ha ett offline konto.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem

Tröttnade på Windows till slut så jag installerade PopOS på alla datorer i hushållet. Har en win10-partition som backup för bankid med sladd. Fungerar riktigt bra och täcker hushållets behov. Kör AMD moderkort och GPU. Säger inte att "alla ska byta" utan snarare att ha det som ett alternativ om man nu stör sig på Microsofts beteende.

Permalänk
Medlem

Så att uppgradera gratis från Win7/8 slutar fungera den 31e jan?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Varför dualboota w10-w11?¨
Finns det någon funktion som du saknar i någon av dom?

Inte annat än jag råkar ha två st mindre SATA SSD diskar (+1st NVMe) i datorn som jag inte har så stor användning för annars. Så har de båda installationerna bara hängt kvar när man nångång har behövt installera om systemet.

Jag har lite funderat att köra benchmarks mellan de två operativsystemen för att jämföra nu när jag har Raptor Lake så är mera intressant att se hur mycket betydelse i praktiken det finns med den förbättrade schedulern i W11 men hittills har jag inte hittat något som påpekat att det skulle vara skillnad i prestanda i praktiken.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Så att uppgradera gratis från Win7/8 slutar fungera den 31e jan?

Förmodligen inte då de även fungerar i Windows 11 med.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ford Prefect:

Ett operativsystem är ett måste, windows är installerat på betydligt fler datorer än Steam och "alla 400 tjänster". Det går att aktivt välja bort tjänster som man inte litar på när det gäller hantering av sin personliga data.

En till sak som kanske irriterar folk med lite förmåga att spå framtiden är att detta är steget innan "Windows as a service" där användaren måste prenumerera på tjänsten.

Det kanske är ett gammalmodigt sätt att tänka, men om jag betalar för något så vill jag inte fastna i en dold prenumeration där jag betalar med mina personuppgifter, utan möjlighet att säga upp prenumerationen annat än att byta ut produkten. Kanske skulle vi kräva en ny typ av märkning/konsumentupplysning där företagen får specificera inköpspris samt hur mycket personliga uppgifter som inhämtas per år i medel?

Det är även sjukt att se hur folk i allmänhet helt skiter i att deras data samlas in. Det har skett en enorm glidning senaste decenniet i den frågan. Ingen på 80-, 90-talet hade accepterat att staten sätter upp mikrofoner i hemmen, eller att brev skickade på posten var uppsprättade vid ankomst.

Jag håller med om vissa delar av detta. Men det är ju relativt. Min telefon kräver ett konto som gärna och default sparar vart jag rör mig dygnet runt, all kommunikation jag gör över telefonnätet samtal (inte själva samtalen men till vem och när och så) och sms, men också (G-) mail och förstås alla mina sökningar via Google och så vidare. Att MS på min dator har koll på vilka Bing-sökningar jag gör via Edge eller vilka program jag startar är ett väldigt litet problem i sammanhanget.

Sen är det väl ingen som skulle acceptera att staten sätter mikrofoner i hemmen eller att ens brev var uppsprättade idag heller. Men att Google scannar mina mail för att placera mig i ett segment för annonsering är ändå rätt långt ifrån det exempelvis och det är ändå väldigt mycket mer integritetskränkande än vad MS gör i Windows.

Att politiken har pushat för mer övervakning och mer dold övervakning, till och med av personer som inte ens är misstänkta, är förstås katastrof på många sätt men det är uppenbarligen befolkningens vilja med tanke på hur de röstar och vad de säger i undersökningar och så. Jag hoppas förstås att denna våg av att så mycket prioritera säkerhet före integritet slår tillbaka åt andra hållet snart, men vi får väl se.

Skrivet av lonewolfshade:

Standard win 10 är EOL 2025.

Utgåvor med LTSC är 10 år på 2019 utgåvorna och 5 år på 2021 utgåvorna än så länge.

Microsoft verkar ha glömt bort alla säkerhets kunder som har air gap networks eller system som aldrig ska komma åt ett nätverk under sin tekniska livslängd.

Microsoft konton är inte ett alternativ i dom miljöerna.

Windows Home är inte heller ett alternativ i de miljöerna så det är väl inget problem?

Sen förstår jag inte allt gnäll på att så mycket har ändrats i elvan för det har det ju inte. Startmenyn i mitten är väl det uppenbara men det är lätt ändrat och enligt min uppfattning så har typ alla ändrat det. Jag sitter i mycket demos och grejer via Teams så jag ser en massa olika desktops från mer eller mindre tekniska personer varav typ hälften kör elvan, vilket för det mesta bara märks av genom att startknappen har den nya loggan. Någon enstaka har start i mitten men det är typ max en procent inklusive chefer, BA, HR och andra "otekniska" personer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pskjonte:

Microsoft försöker alltid tvinga användare in i deras nästa version.
Pågår samma diskussion i Mac-världen?

Det finns alltid ett visst motstånd till förändringar även i Mac-världen. Däremot är supporten från Apple långt bättre än i Windows-världen.

Går relativt obehindrat köra kvar på Big Sur (macOS 11) och Monterey (macOS 12). Ventura (macOS 13) ogillas främst pga att gränssnittet närmat sig iPadOS vilket märks i inställningsmenyerna.

Själv är jag kvar i Monterey medan min sambo är försökskanin på Ventura.

I övrigt så sker det sällan några drastiska förändringar i macOS, utan det har fungerat på liknande sätt de senaste 20 åren.

Många programvaror för macOS fungerar på High Sierra (macOS 10.13) från 2017 som i sin tur går att köra på 13-14 år gamla maskiner. Har själv en gammal iMac från 2010 som fungerar utmärkt fortfarande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lonewolfshade:

Finns folk som har datorer där både moderkortet och processors är äldre än det datum då TPM skapades.

så det finns inga mjukvarulösningar för det hela.

Sist jag kollade hade mitt moderkort inte heller plats för en fysisk tpm modul.

Så det är ingen ide att försöka installera windows 11 på sådana system eftersom det inte finns några fördelar med win 11 på dom.

Kommer nog köra windows 11 på min am5 dator när jag byggt klart den men det kommer vara med lokalt konto och med en utrensad installation.

Finns inget skäl att köra default windows 11 Pro för mig än.

Resonerade som dig när jag byggde en ny dator i november förra året. Dels va w11 400kr billigare än w10 och nu med ny dator så kändes det bara dumt att köra w10 när man väl hade fullgott hårdvarustöd så kände jag att det spelar ingen roll. Dom andra datorerna i hushållet kör win10.

Märker ingen större skillnad på win10/win11, sen att vissa saker flyttat runt kan väl skapa irritation.
Personligen kör jag inloggat MS konto då jag ser fler fördelar än nackdelar med det. Fick bland annat enkelt tillbaka mitt Officepaket som jag köpte för 199kr på någon keysite direkt från MS kontot. Hade tappat bort mailet med s/n men det löstes direkt när jag loggade in.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w