Auktion om sällsynt 3dfx Voodoo 5 6000-prototyp når 100 000 kronor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baggersson:

Hade Voodoo 2 i SLI, köptes i december 1998. Med Pentium 2 450 Mhz, vilken monsterdator det var på den tiden.
Kunde köra Quake2 i 1024x768 i konstanta 60 FPS, det ni!

Ja vilket lyx

Jag skulle vilja köpa ett Nvidia RTX kort.
Ett av spelen jag vill testa då är Quake 2.
Som tur är kostar inte RTX 4000 serien korten 12000 USD,
men får se om det kommer något som även kostar under 12000 SEK.
Så kanske det blir ett RTX kort i år.

Lite lustigt att samma spel 'återlanseras' runt 20 år senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Är det denna du tänker på?

https://www.modlabs.net/page/return-of-the-king-zx-c64-voodoo...

Och ja tror han både har sålt ett begränsat antal kort, och pratat om att open-sourca designen.

Jag slog till på ett. Vet inte varför egentligen men tyckte det var ett häftigt projekt. Spel som Half-Life och Unreal Tournament fungerar fint med 8xFSAA om man drar ner på upplösningen lite. Finns en fix som kallas "PCI-rework" som den tidigare 3dfx ingenjören Hank Semenec arbetat fram för att få Voodoo5 6000 korten stabilare. Denna lösning har implementeras på många prototyper i efterhand och är även implementerad på detta kort. Det gör att 4xFSAA och 8xFSAA fungerar utan problem.

https://web.archive.org/web/20220313221427fw_/http://www.thed...

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Hade varit coolt om det även gjort nyproduktion av Voodoo 5 5500.
Med 'bara' 2 GPU så borde det bli lite billigare att tillverka och kanske lite enklare att få fram tillräckligt med GPUer för lite fler tillverkade kort.
Men fortfarande ett kraftfullt alternativ, ja för att vara ett Voodoo kort åtminstone.

Ryssen Anthony Zxclxiv som återskapat Voodoo5 6000 korten via reverse engineering även gått lös på Voodoo5 5500 serien och tagit fram nya kort. Priset är dock förhållandevis saftigt, $650. De finns i både PCI och AGP utförande. Senaste revisionen har en switch där man kan välja mellan 64MB och 128MB minne.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

Fatta hur snabbt detta kortet hade varit om det bara hade haft backplate och RGB 😆

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

Jag slog till på ett. Vet inte varför egentligen men tyckte det var ett häftigt projekt. Spel som Half-Life och Unreal Tournament fungerar fint med 8xFSAA om man drar ner på upplösningen lite. Finns en fix som kallas "PCI-rework" som den tidigare 3dfx ingenjören Hank Semenec arbetat fram för att få Voodoo5 6000 korten stabilare. Denna lösning har implementeras på många prototyper i efterhand och är även implementerad på detta kort. Det gör att 4xFSAA och 8xFSAA fungerar utan problem.

https://web.archive.org/web/20220313221427fw_/http://www.thed...

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Skrivet av Delerium:

Ryssen Anthony Zxclxiv som återskapat Voodoo5 6000 korten via reverse engineering även gått lös på Voodoo5 5500 serien och tagit fram nya kort. Priset är dock förhållandevis saftigt, $650. De finns i både PCI och AGP utförande. Senaste revisionen har en switch där man kan välja mellan 64MB och 128MB minne.

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Kanske @CrispVanDahl borde lägga några beställningar när de har för lite att göra i framtiden

Permalänk

Vilka söta små kylflänsar på baksidan, för att inte nämna fläktarna...

Visa signatur

"What sharp little eyes you've got"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

Ryssen Anthony Zxclxiv som återskapat Voodoo5 6000 korten via reverse engineering även gått lös på Voodoo5 5500 serien och tagit fram nya kort. Priset är dock förhållandevis saftigt, $650. De finns i både PCI och AGP utförande. Senaste revisionen har en switch där man kan välja mellan 64MB och 128MB minne.

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Coolt!

Troligtvis kommer jag nog inte köpa ett. Men om man skulle ångra sig...
Finns det någon hemsida med mer information? Var kan man beställa?

Undrar också lite hur stor skillnad det är mellan AGP och PCI versionerna?
Jag förstår att AGP är ett snabbare gränssnitt än PCI.
Men samtidigt finns det många moderkort som har minst en PCI slot men som inte har någon AGP.

PCI började väl komma med senare 486:or och tidiga Pentium 1 datorer.
Man kanske inte gärna sätter ett sånt här påkostat fint grafikkort i en sån dator.
Men å andra sidan så om man går upp till Athlon 64 eller ett Socket 775 system för en senare Pentium 4 eller en Core 2 Duo / Core 2 Quad så är det många moderkort som övergett AGP för PCI Express, men som fortfarande har minst en legacy PCI port.
Finns även moderkort för senare generationer än Socket 775 / Core 2 som också har minst en PCI port. Även om det är ovanligare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Coolt!

Troligtvis kommer jag nog inte köpa ett. Men om man skulle ångra sig...
Finns det någon hemsida med mer information? Var kan man beställa?

Undrar också lite hur stor skillnad det är mellan AGP och PCI versionerna?
Jag förstår att AGP är ett snabbare gränssnitt än PCI.
Men samtidigt finns det många moderkort som har minst en PCI slot men som inte har någon AGP.

PCI började väl komma med senare 486:or och tidiga Pentium 1 datorer.
Man kanske inte gärna sätter ett sånt här påkostat fint grafikkort i en sån dator.
Men å andra sidan så om man går upp till Athlon 64 eller ett Socket 775 system för en senare Pentium 4 eller en Core 2 Duo / Core 2 Quad så är det många moderkort som övergett AGP för PCI Express, men som fortfarande har minst en legacy PCI port.
Finns även moderkort för senare generationer än Socket 775 / Core 2 som också har minst en PCI port. Även om det är ovanligare.

Man får kontakta honom personligen om man är intresserad av att köpa något av hans kort. När jag köpte mitt Voodoo5 6000 så skickades det via en mellanhand i Italien på grund av sanktionerna mot Ryssland. Är man ute efter ett Voodoo5 5500 är det bättre att köpa ett original anser jag eftersom dom är betydligt billigare.

AGP är något snabbare än PCI men man är låst till relativt gamla system. Ska man få bästa möjliga snurr på ett Voodoo5 6000 så krävs en relativt snabb processor och det är lättare att åstadkomma om man kör på PCI versionen. Jag har testat mitt kort i en gammal Athlon 1GHz burk och det fungerar bra i äldre spel med stöd för Glide men ger inte särskilt bra poäng i 3DMark då grafikkortet saknar stöd för hårdvaru T&L vilket lägger mer last på processorn.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

Man får kontakta honom personligen om man är intresserad av att köpa något av hans kort. När jag köpte mitt Voodoo5 6000 så skickades det via en mellanhand i Italien på grund av sanktionerna mot Ryssland. Är man ute efter ett Voodoo5 5500 är det bättre att köpa ett original anser jag eftersom dom är betydligt billigare.

AGP är något snabbare än PCI men man är låst till relativt gamla system. Ska man få bästa möjliga snurr på ett Voodoo5 6000 så krävs en relativt snabb processor och det är lättare att åstadkomma om man kör på PCI versionen. Jag har testat mitt kort i en gammal Athlon 1GHz burk och det fungerar bra i äldre spel med stöd för Glide men ger inte särskilt bra poäng i 3DMark då grafikkortet saknar stöd för hårdvaru T&L vilket lägger mer last på processorn.

<Uppladdad bildlänk>

Tack för svar!

Troligtvis kommer jag inte skaffa ett.
Men om jag ändrar mig så vet jag lite mer.

Har du något/några favoritspel där du tycker Voodoo 5 korten gör sig extra bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Tack för svar!

Troligtvis kommer jag inte skaffa ett.
Men om jag ändrar mig så vet jag lite mer.

Har du något/några favoritspel där du tycker Voodoo 5 korten gör sig extra bra?

Unreal och Unreal Tournament. Half-Life är också en favorit. Egentligen fungerar ett Voodoo2 eller Voodoo3 nästan lika bra i äldre spel. Skillnaden är att man kan köra högre upplösning med Voodoo5 korten. Quake 3 blir lite snyggare då man kan köra 32 bitars färg. Det klarar även texturer på 2048x2048 pixlar i stället för 256x256 samt kantutjämning.

https://www.philscomputerlab.com/3dfx-voodoo-shootout-project...

Voodoo5 6000 är i sin tur ca dubbelt så snabbt som ett Voodoo5 5500.

https://www.extremetech.com/gaming/325466-i-wrote-the-first-f...

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av medbor:

Kanske @CrispVanDahl borde lägga några beställningar när de har för lite att göra i framtiden

Att det skulle bli för lite att göra känns i dagsläget rätt avlägset. Men kanske får be om lite budget för leksaker.

Permalänk
Medlem

Vill minnas att ni på Sweclockers gjorde ett längre reportage och test med detta kort för en 10 år sedan? Bla kunde den hjälpligt spela Doom 3 etc...

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Att det skulle bli för lite att göra känns i dagsläget rätt avlägset. Men kanske får be om lite budget för leksaker.

Permalänk
Skrivet av Klonas:

Vill minnas att ni på Sweclockers gjorde ett längre reportage och test med detta kort för en 10 år sedan? Bla kunde den hjälpligt spela Doom 3 etc...

10 år sedan, är du säker...detta kort är betydligt äldre än så..

Men det kanske var en recension på "retro" kort?

Visa signatur

PC: GeForce GTX 1080 Ti / GeForce GTX 560 TI / i7 4770K / 32GB / 1TB SSD+1.4TB / Bluray / 27".
Laptop A: ASUS N56VJ / GeForce GT 635M 2GB / i7 3630QM / 8GB / 960GB SSD / Bluray. // Laptop B: Dell XPS 13 (9380) / i7 8565U / 16 GB / 256GB M.2.
Server: GeForce GT 710 / Ryzen 5 1600 / 16GB / 250GB M.2 SSD+9,5TB / RDC-Controlled.
Additional Storage: 28,5TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klonas:

Vill minnas att ni på Sweclockers gjorde ett längre reportage och test med detta kort för en 10 år sedan? Bla kunde den hjälpligt spela Doom 3 etc...

En recension på ett Voodoo5 6000 ?
Ett kort som det uppenbarligen gjorts prototyper av... men som aldrig officiellt har gått till försäljning.

Sen för 10 år sen?
Som GambitSWE säger är Voodoo korten äldre än så.
Voodoo4 4500 och Voodoo5 5500 ska ha släppts år 2000.
Betydligt mer än 10 år sen...

Det låter ganska osannolikt.
Troligtvis blandar du ihop det med något annat.
Men kan du länka eller visa screenshot så får du gärna göra det.

Permalänk
Medlem

Det gjordes ett test på Voodoo5 5500 men detta var år 2000.

https://www.sweclockers.com/test/25463-3dfx-voodoo5-5500-agp

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

Nu är auktionen avslutad. Gick för $15000, ca 155000 SEK.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

Nu är auktionen avslutad. Gick för $15000, ca 155000 SEK.

Då ser vi fram emot färdigt test i nästa vecka, eller hur @CrispVanDahl?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

@CrispVanDahl kanske den här gången?