Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Vad är detta för bedrägeri ?

Permalänk
Medlem

Vad är detta för bedrägeri ?

Hallå,

Osäker på om detta är rätt underforum, hjälp till att flytta om det behövs.

Jag har sålt gamla prylar på Facebook Marketplace - skulle inte rekommendera det, skamerbjudanden, no show etc., men det är fortfarande mycket bekvämare än andra metoder. Då och då får jag sådana här erbjudanden

"Ok med tanke på avståndet så kommer jag att göra din betalning via DPD EXPRESS leverans. DPD skickar en brevbärare till din dörr med kontanter i ett kuvert så fort du får pengarna, du ger då varan till brevbäraren och han skickar den till min dörr om är det ok för dig?"

Jag misstänker/tror att detta är en bluff, men inte riktigt säker på hur de kommer att lura mig. Har någon sett den här bluffen personligen - hur fungerar de?

Tack.

Permalänk
Medlem

En brevbärare som kommer med kontanter? Dra den om Rödlöken och sargen!

Permalänk
Medlem

Finns massor av inlägg med dessa.
Men, de är ute efter en "handpenning" eller liknande mindre summa pengar i vanlig ordning för att leveransen ska kunna "ske"

Visa signatur

Ghost S1 + Lenovo T5
30" 21:9 IPS 200 Hz

tidigare:
SGPC K39 - 9600k, 1660S, 350w 1U

Permalänk
Medlem

Vet inte, tänker att något skiter sig med leveransen och det inte är ett DPD bud, utan en tjuv som nu vet att du har värdefulla saker i ditt hem?

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Endast sett detta utomlands tidigare, brukar vara att man sen får en länk där man ska betala försäkring för försendelsen, och blir förfrågad om och om igen tills man gör det eller ger upp. Brukar inte komma en kurir.

https://www.reddit.com/r/ireland/comments/p0ye7i/has_anyone_s...
En post från Irlands reddit, funnits där ett tag.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem

Ja, bedrägeriet brukar gå ut på att få dig att betala en försäkring för beloppet som ska skickas, i utbyte mot att köparen lovar att ersätta dig när budet kommer med pengarna. Men försäkringen är bara en scam, och något bud med pengar kommer aldrig dyka upp.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Ja, bedrägeriet brukar gå ut på att få dig att betala en försäkring för beloppet som ska skickas, i utbyte mot att köparen lovar att ersätta dig när budet kommer med pengarna. Men försäkringen är bara en scam, och något bud med pengar kommer aldrig dyka upp.

ja

detta låter som det mest troliga scenariot. de skickar en länk till mig så att jag kan ange "upphämtningsadressen", sen måste jag betala för deposition för något liknande som de lovar att återbetala med sitt "kuvert".

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

En brevbärare som kommer med kontanter? Dra den om Rödlöken och sargen!

självklart. Det luktar åtminstone fiskigt. Jag brukar svara försiktigt med GTFO, men jag är nyfiken på hur de kommer att försöka lura pengar ur mig. Nu tror jag att jag har svaret

Permalänk
Skrivet av delta76:

"Ok med tanke på avståndet så kommer jag att göra din betalning via DPD EXPRESS leverans. DPD skickar en brevbärare till din dörr med kontanter i ett kuvert så fort du får pengarna, du ger då varan till brevbäraren och han skickar den till min dörr om är det ok för dig?"

Detta sker varje dag, hela tiden. Texten är typ samma på alla, copy paste. Byt ut till FEDEX eller liknande och du hittar exakt samma meddelande på google. Bara att blocka omgående.

https://sakerhetskollen.se/aktuella-brott/bedragare-vid-forsa...

Permalänk
Medlem

Det är supervanligt. Bara säg att de ska swisha det fulla beloppet till dig i förskott så försvinner dessa skojare direkt.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av ztenlund:

En brevbärare som kommer med kontanter? Dra den om Rödlöken och sargen!

Jag har fått kontanter skickade till mig så det är möjligt;)