Microsoft: "Game Pass försämrar spelförsäljningen"

Permalänk
Medlem

Fast å andra sidan hade ju inte folk köpt alla spel som dom spelar via gamepass så det måste väl vara bättre att få in lite pengar än ingenting alls?
Jag har kört 20+ spel via gamepass förra året men hade inte köpt något av dom om jag varit tvungen att köpa dom för fullpris.

Permalänk
Medlem

Vi går längre och längre ifrån riktigt ägande för varje dag, leasing, lån, hyra, låna, …

Kommer bli mer tydligt att ha en ägande klass och en omsättande klass mer och mer. Inflationen, lön, skatt och böter straffar bara arbetare

Permalänk
Medlem

När det funnits så mycket pengar så har utvecklingen gått för fort. Nu när senaste noderna på 3 och 5nm kommer så är kunden inte längre beredd att betala priset. Min bedömning är att dagens tillverkning nod kommer vara fram tills försäljningen kräver betydligt mer prestanda. Tittar man på AMDs CPUer så är det minimal prestanda mellan 65wcpu och 170w CPU. Skulle AMD valt Max 65W så skulle moderkorten varit betydligt mycket billigare vilket skulle gynnat försäljningen.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Vi går längre och längre ifrån riktigt ägande för varje dag, leasing, lån, hyra, låna, …

Kommer bli mer tydligt att ha en ägande klass och en omsättande klass mer och mer. Inflationen, lön, skatt och böter straffar bara arbetare

Ja, leasa är kul, tills några mega-jättar äger allt. Då kommer de göra det Nvidia gör med GPUer, råna skjortan av konsumenterna som då kommer att sakna alternativ eftersom det är skyhöga barriärer för nya aktörer...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk

Tror inte det bara påverkar försäljningen av spel som släpps till gamepass heller.
Många som verkar köra tänket "väntar tills det släpps på gp". Se bara på Hogwarts Legacy försäljning fördelat på konsolerna. 82% till Ps och resterande 18% till xbox (fysisk försäljning i uk).

-4thePlayers

Visa signatur

Delat konto.

DrAg00nEn - #MultiplatformGamer
4thePlayers - #PlayStationGamer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

Klart det går, men då måste du vända dig till en butik som säljer spel - inte hyr ut dom.
Dock gillar storföretag att man hyr, så det brukar ta lite tid innan deras hamnar till försäljning. Om de gör det.

Nja, de vill gärna hävda att du bara hyr, men det är diskutabelt rent juridiskt då det står "köp" på knappen

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Och streamingtjänster minskar filmförsäljningen.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Det måste finnas bra spel exklusiva till plattformen om man vill sälja spel och hårdvara och göra både utvecklare och spelare nöjda.
Att ge bort spel dag 1 känns ju generöst för en konsument som prenumererar, men det håller ju inte i längden, vilket kritiker till gamepass pratat om läänge.

Nu när facit kommer har Sony tredubblat sin försäljning medans MS gått ner med 30% vad gäller hårdvara. Att släppa spel på PS5 kommer därmed bli mera attraktivt för tredje part så MS kommer halka efter rejält mycket mera denna generation.

Gamepass ger netflixångest och tillslut går man dit de bra spelen finns. Problemet med Xbox är att allt kommer till PC, medans Sony bara släpper några procent där. Det gör att PC plus PS5 gör Xbox överflödigt.

Känns konstigt att man förstog detta för flera år sedan medans Phil blundat hårt. Hur fick han sin position ens?

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredag:

Det måste finnas bra spel exklusiva till plattformen om man vill sälja spel och hårdvara och göra både utvecklare och spelare nöjda.
Att ge bort spel dag 1 känns ju generöst för en konsument som prenumererar, men det håller ju inte i längden, vilket kritiker till gamepass pratat om läänge.

Nu när facit kommer har Sony tredubblat sin försäljning medans MS gått ner med 30% vad gäller hårdvara. Att släppa spel på PS5 kommer därmed bli mera attraktivt för tredje part så MS kommer halka efter rejält mycket mera denna generation.

Gamepass ger netflixångest och tillslut går man dit de bra spelen finns. Problemet med Xbox är att allt kommer till PC, medans Sony bara släpper några procent där. Det gör att PC plus PS5 gör Xbox överflödigt.

Känns konstigt att man förstog detta för flera år sedan medans Phil blundat hårt. Hur fick han sin position ens?

Gamepass är ju till PC med?! Och var "bra" pris i början 49sek i månaden(någon/några 10sek i just när man tog det).
Men jag sa upp mitt eftersom filsystemet var helt omöjligt att pilla med som halvnovis.
Moddar funkade inte och jag var tvungen att formatera en disk för att få tillbaka utrymmet efter jag avinstallerat spelen.
Fick korrupta saves på Mutant:year zero och sedan på wasteland 3 avinstallera/installera hjälpte inte och saves kom man inte åt då gav jag upp.
Kanske det har blivit bättre sedan jag använde skiten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av användare-234:

Jag köpte 8 år av Playstation plus när det var en rea. Sedan lyckades jag uppgradera den till en högre tear nu när det var rea på det. Så nu har jag tillgång till asmycket spel i många år framöver för 2000-3000 SEK. Tji där fick de.

Jag tror inte jag har köpt spel för 3 tusen senaste 8 år tbh

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem

De inte självklart att game pass skulle minska på spelförsäljningen. Har netflix kannibaliserat på itunes och biotittande? Microsoft känner man dock har varit lite för generösa med titlar de publicerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Har netflix kannibaliserat på itunes och biotittande? .

Ja, hade tex Avatar 2 lagts upp på Netflix dag 1 så hade såväl biobesök som iTunes köp för nämd film rasat ja.

Permalänk
Medlem

Med flera barn här hemma fungerar gamepass utmärkt. Jag själv spelar ett spel i taget och det tar mig oftast flera månader att spela igenom. Barnen däremot laddar ständigt ner nya spel. De ser någon kompis på sin vän-lista sitta och spela något, går med i dess party och laddar samtidigt hem spelet. Oftast udda indie titlar. 10 minuter senare sitter de och spelar online, helt utan att föräldrar behöver involveras på grund av nya inköp.

Jag är osäker på om det är ekonomiskt lönsamt. Men det ger en stor frihet, på samma sätt som jag inte behöver sitta och fundera på vilken musik jag ska köpa den här månaden.

Permalänk

Jag har testat Gamepass på PC, men det var inget för mig. Kunde inte bestämma mig för vad jag skulle spela så det blev att man testade en hög spel i 20 min för sen inte spela något av det. För mig är det nog bättre att köpa ett mindre antal spel per år och faktiskt spela igenom dom.
Men att Gamepass minskar spelförsäljningen är ju inte så konstigt.

Permalänk
Medlem

Kommer ju inte som en överraskning direkt.

Det är ju bara att titta på hur det gått för framför allt musikbranschen sen streamingtjänsterna tog över en stor del av marknaden. Musiker t.ex. kan knappt leva på musikförsäljning längre, dom stora pengarna kommer från turnerande och till viss del merch, dom får knappt några pengar alls från tjänster som Spotify o.dyl.

Gissar att gamepass inte riktigt täcker upp dom pengarna som försäljning av spel gjorde tidigare. Det senaste jag hörde, från MS själva om lönsamheten, var att det bara precis gick runt ekonomiskt, att dom inte direkt gjorde nån vinst på gamepass. Men det kan ju ha ändrat sig nu. Men om det fortfarande är så, så undrar man ju hur mycket av kakan utvecklarna får när spelen ligger på gamepass?

Själv föredrar jag att "köpa" mina spel, oavsett om det är vid release eller senare i en rea. Jag spelar bara ett spel i taget och spelar igenom det (springer aldrig bara igenom main storyn heller, så det kan ta tid), sen hoppar jag på nästa. Sen vill jag veta att spelet finns tillgängligt när jag vill spela det och jag har inget emot att betala pengar till dom utvecklare som gör spel jag gillar.

Jag har PS Plus Essentials, men dom flesta spel jag spelar är "köpta" spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

En idé kan ju vara att inte lansera de nyaste titlarna på gamepass.

Ja, lite förvånande har det ju varit att det inte varit ett embargo ens på 4-6 månader. Målsättningen måste väl ändå ha varit att sälja så många spel som möjligt till fullpris.

Permalänk
Avstängd

Då kan ju Microsoft höja priset till 250-300kr/mån och då kunna betala dom spel företag bättre som gör att fler fler lanserar på game pass samt dom ökar katalog för Xcloud så vi får samma genom att betala det höga priset.

250kr kan jag lätt betala om Xcloud får samma spel som Game pass på xbox konsolen

Samt att Microsoft med dessa poäng vi får för att söka på bing m.m kan välja att stödja spel när säg 100 poäng ger spelföretag 100kr samt vissa bjuder på något kul i spelet.

Då känar dom ju massor på alla som vill spendera dessa poäng för att spelföretag ska vara kvar. Sen borde dom även skapa en samlingsplats där spelföretag som inte hakar på cloud och game pass kan ansöka och får dom ihop de belopp dom vill ha från anvädares poäng så kommer dom lansera spelet åt ALLA.

Men tror endå Activision och Microsoft kommer lansera Warzone när dom köpt. Där får dom ju in massa pengar från Game Pass i Warzone ju. Resten är inte så noga då endå Call Of Duty är samma typ hela tiden och inte så speciellt.

Permalänk
Medlem

Många verkar inte veta att man kan få Gamepass för 500kr/år.
Använd guiden här:
#19846316

Permalänk
Quizmaster Göteborg 2023
Skrivet av Bozzeta:

Många verkar inte veta att man kan få Gamepass för 500kr/år.
Använd guiden här:
#19846316

Jag tror jag har hittat billigare?

https://www.cjs-cdkeys.com/products/Xbox-Game-Pass-Ultimate-1...

Köpte en key förra veckan utan några problem.

Pris:

28;- / månad
336;- / år

Permalänk
Medlem
Skrivet av coxen:

Jag tror jag har hittat billigare?

Ja det finns massa skumma koder, koder som inte går att stackas, som ska aktiveras via vpn och säljs av rysk och turkisk maffia.

Permalänk
Medlem

Gamepass är det bästa som hänt spelmarknaden enligt mig

Visa signatur

WINDOWS 11 X64 | ASUS X570 | AMD RYZEN 3950X | RX 7900 XTX | G.SKILL 3600MHZ 32GB | SAMSUNG 980 PRO 2TB | WD 16TB | NZXT KRAKEN X73 | RAZER ORNATA CHROMA | EVGA SUPERNOVA T2 850W | LOGITECH G604 MUS | PHANTEKS NV7 | LG 34GK950F | LG OLED77G1 |

Permalänk
Medlem

Deras våta dröm är att man både "hyr" spelet och betalar för det? Jo, tjena!

Permalänk
Quizmaster Göteborg 2023
Skrivet av Bozzeta:

Ja det finns massa skumma koder, koder som inte går att stackas, som ska aktiveras via vpn och säljs av rysk och turkisk maffia.

Jag köpte denna helt vanligt. Med paypal. Utan VPN. Reggas på Microsofts egna hemsida.

Varför måste man stacka? Är ju bara att köpa en ny kod när den andra tar slut?

Permalänk
Avstängd

För mig så tror jag att jag köper mer spel nu än någonsin tidigare, om man inte räknar några år när Humblebundle var rätt bra, men de spelen spelade jag ju sällan särskilt mycket, eller alls, och de kostade ju typ inget. Men det är väldigt sällan jag köper ett spel till fullpris. Gamepass, parat med alla spel man redan har på steam eller epic, gör ju att det alltid finns något att spela så det känns mindre aktuellt att lägga 700 på ett spel bara för att ha det nu istället för om ett halvår liksom.