Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

@johio93 Tråkigt att banken inte kan hjälpa till med sånt här.
Kan du flytta alla pengar ifrån det kontot som är kopplat till ditt betalkort? Då finns det inga pengar att dra på måndag om du inte har kredit på det. Värt ett försök iaf.

Banken säger att det redan dragits ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av johio93:

Banken säger att det redan dragits ändå

Tänkte inte på att dom redan var reserverade.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Livsnjutare 😎

Usch, ruttet.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Scam på blocket

Detta är dom som scamma mig. Blocket är extremt värdelösa på ta ner annonser där bedrägeri hålls igång. Denna har legat upp sen 10.00 idag tills nu 15.43

Permalänk
Medlem

Också jag åkte på denna scam igår kväll, det gällde en mini pc intel NUC 11 pro för 7000. Jag kunde pruta till 6200 utan större motstånd och han ville ha mitt namn och telefonnummer. Jag sa att jag tänkte betala via blocket säker affär, men när jag fick sms med en länk klickade jag ändå glatt på den och fyllde i.
Vilken idiot jag känner mig som nu, får se om banken kan hjälpa mig tillbaka med något av summan iallafall.

Visa signatur

innan du kritiserar någon, gå en mil i hans skor.
då är du en mil bort och har hans skor!

Permalänk
Medlem

Anmäl kortköpet via er bank. Banken kommer göra en anmälan till inlösenföretaget att produkten som betalats för inte levererats och då kommer mottagaren i andra änden få bevisa att de levererat. Har de inte det så får man pengarna tillbaka.
Va noga med att ni reklamerar kortbetalningen när ni pratar med banken, använd exakt den termen i kontakt med dem.

Detta är en urtypisk hit n´run, där de säljer massa saker och får ut pengar från inlösenföretaget, sen kommer massa chargebacks o sen står målvakten kvar med kraven.
Oftast får man tillbaka pengarna när det är kortbetalning. I dessa fall är det inlösenbolagen som står för smällen.

Bjuder på lite länkar
Swedbank -> https://www.swedbank.se/privat/kort/kortreklamation.html
Handelsbanken -> https://www.handelsbanken.se/sv/privat/konton-kort-och-betala...
SEB -> https://seb.se/privat/betala/kort-for-privatpersoner/reklamer...

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HCP:

Anmäl kortköpet via er bank. Banken kommer göra en anmälan till inlösenföretaget att produkten som betalats för inte levererats och då kommer mottagaren i andra änden få bevisa att de levererat. Har de inte det så får man pengarna tillbaka.
Va noga med att ni reklamerar kortbetalningen när ni pratar med banken, använd exakt den termen i kontakt med dem.

Detta är en urtypisk hit n´run, där de säljer massa saker och får ut pengar från inlösenföretaget, sen kommer massa chargebacks o sen står målvakten kvar med kraven.
Oftast får man tillbaka pengarna när det är kortbetalning. I dessa fall är det inlösenbolagen som står för smällen.

Bjuder på lite länkar
Swedbank -> https://www.swedbank.se/privat/kort/kortreklamation.html
Handelsbanken -> https://www.handelsbanken.se/sv/privat/konton-kort-och-betala...
SEB -> https://seb.se/privat/betala/kort-for-privatpersoner/reklamer...

Aha gäller detta även om man bekräftat med BankID? Jag har pratat med banken och förklarat vad som hänt samt vilken transaktion det gäller, men ska jag ringa tillbaka och "reklamera kortbetalningen" tycker du?

Visa signatur

innan du kritiserar någon, gå en mil i hans skor.
då är du en mil bort och har hans skor!

Permalänk
Medlem
Skrivet av daviie:

Aha gäller detta även om man bekräftat med BankID? Jag har pratat med banken och förklarat vad som hänt samt vilken transaktion det gäller, men ska jag ringa tillbaka och "reklamera kortbetalningen" tycker du?

Besök bankens hemsida från min länk ovan, har du annan bank så googla efter "reklamera kortköp banknamn" så hittar du.
Fyll i formuläret.
De är skyldiga att hantera detta enligt villkoren med mastercard och visa. Men de är inte så ofta sugna på att göra det.
Eventuellt måste det gå lite tid innan du kan göra det, så det är uppenbart att du inte kommer få något.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av daviie:

Aha gäller detta även om man bekräftat med BankID? Jag har pratat med banken och förklarat vad som hänt samt vilken transaktion det gäller, men ska jag ringa tillbaka och "reklamera kortbetalningen" tycker du?

Om du betalat med kort så är det inte centralt att bankID använts eller ej. Däremot kan man fundera på hur uppmärksam man är som användare som signerar utan att läsa vad som står i meddelandet och vem mottagaren är. Står det inget så är det ju bara att stänga ned.

Om du betalar med Trustly eller Swish så är skyddet mindre.
Faktura och inte betala förrän produkt i hand är ju säkrast.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Förlåt men hur sjutton kan ni gå på det här? Sidan ser för jävlig ut, URLen har inte ett dugg logisk koppling till Blocket, SMSet innehåller inte ens svenska tecken...?

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Ja jag blir gärna dumförklarad och får min uppmärksamhet ifrågasatt. Jag gör detta själv det senaste dygnet. Till mitt försvar har jag inte köpt via blocket särskilt ofta och aldrig "säkert köp" så visste inte hur det såg ut.
Sen i BankID så hette mottagaren Revolut**siffror*Dublin. Och Google och andra techföretag har ofta sina säten på Irland, när jag betalar mitt HBO max via PlayStore står det också nåt i stil med Google Ireland. Så det kändes inte heller så långsökt.

Min bank är för övrigt Ikano, jag har Preem Mastercard. Och man var tvungen att kontakta kundtjänst för att reklamera kortbetalningen, men de skulle skicka hem papper till mig när jag talade med de innan så det är möjligt att det är med där. Annars ringer jag dom igen för att påbörja den processen.

Ja jag har själv ifrågasatt min egen mammas tankeförmåga när hon fick sitt Facebookkonto kapat. Och nu står man här själv med skägget i brevlådan och skäms.

förtydligande
Visa signatur

innan du kritiserar någon, gå en mil i hans skor.
då är du en mil bort och har hans skor!

Permalänk
Medlem
Skrivet av daviie:

Ja jag blir gärna dumförklarad och får min uppmärksamhet ifrågasatt. Jag gör detta själv det senaste dygnet. Till mitt försvar har jag inte köpt via blocket särskilt ofta och aldrig "säkert köp" så visste inte hur det såg ut.
Sen i BankID så hette mottagaren Revolut**siffror*Dublin. Och Google och andra techföretag har ofta sina säten på Irland, när jag betalar mitt HBO max via PlayStore står det också nåt i stil med Google Ireland. Så det kändes inte heller så långsökt.

Min bank är för övrigt Ikano, jag har Preem Mastercard. Och man var tvungen att kontakta kundtjänst för att reklamera kortbetalningen, men de skulle skicka hem papper till mig när jag talade med de innan så det är möjligt att det är med där. Annars ringer jag dom igen för att påbörja den processen.

Ja jag har själv ifrågasatt min egen mammas tankeförmåga när hon fick sitt Facebookkonto kapat. Och nu står man här själv med skägget i brevlådan och skäms.

Scams blir bättre för varje dag, tyvärr är det så

Skämmas är bara en väg till bättring, kroppens sätt att svara för att man ska minnas det antar jag

Permalänk
Medlem

Skämmas vet jag inte om du/ni ska göra, lärdom möjligen att vara mer uppmärksam i alla lägen.
Att erkänna att man gjort fel och be om hjälp är en god egenskap hos människor. Se det på det sättet istället.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HCP:

Besök bankens hemsida från min länk ovan, har du annan bank så googla efter "reklamera kortköp banknamn" så hittar du.
Fyll i formuläret.
De är skyldiga att hantera detta enligt villkoren med mastercard och visa. Men de är inte så ofta sugna på att göra det.
Eventuellt måste det gå lite tid innan du kan göra det, så det är uppenbart att du inte kommer få något.

Det var detta jag gjorde via min bank länsförsäkringar.

Dock svarade dem med ett brev att jag var skyldig att stå för hela summan själv eftersom jag signerat med BankID.

Det handlade om cirka 12.000 kronor i mitt fall.

Om man läser lite på ARN och andra ställen kring hur de har dömt den senaste tiden så verkar det dock som banken är skyldiga att ersätta en om de inte kan bevisa att man har agerat hänsynslöst.

Han jag pratade med från polisen tyckte att det var underligt att banken svarat så som dom gjorde.

Så jag får väl se vad som händer.

Övrigt så känner man sig givetvis jättedum när man går på dessa scams, men många externa faktorer spelar in. Tex så var jag ute och sprang när jag fick notis att saken jag velat ha kom upp till ett pangpris, och när man endast har mobilen och är stressad och verkligen vill ha saken så försvinner många ”säkerhetsspärrar” man vanligtvis har i huvudet.

Permalänk
Medlem

Syns ju direkt i första meddelandet att det är scam. Inget seriöst svenskt företag skickar meddelande med a a och o istället för å ä ö.

Permalänk
Medlem
Skrivet av visa:

Det var detta jag gjorde via min bank länsförsäkringar.

Dock svarade dem med ett brev att jag var skyldig att stå för hela summan själv eftersom jag signerat med BankID.

Det handlade om cirka 12.000 kronor i mitt fall.

Om man läser lite på ARN och andra ställen kring hur de har dömt den senaste tiden så verkar det dock som banken är skyldiga att ersätta en om de inte kan bevisa att man har agerat hänsynslöst.

Han jag pratade med från polisen tyckte att det var underligt att banken svarat så som dom gjorde.

Så jag får väl se vad som händer.

Övrigt så känner man sig givetvis jättedum när man går på dessa scams, men många externa faktorer spelar in. Tex så var jag ute och sprang när jag fick notis att saken jag velat ha kom upp till ett pangpris, och när man endast har mobilen och är stressad och verkligen vill ha saken så försvinner många ”säkerhetsspärrar” man vanligtvis har i huvudet.

Du anmälde antagligen köpet som bedrägeri, då hanterar de överföringen av pengar precis som det och då gäller andra regler.
Då stämmer det att signeringen med bank-id är ditt ansvar. De försöker ofta lägga över det som civilrättsligt ärende också.

Men

Om du anmäler kortköpet istället, att produkten du betalat för inte har levererats så gäller helt andra regler. Skippa att det är en scam, skippa att du blev blåst.
Du betalade för Produkten A och har inte fått den levererad - kortreklamation.
Då gäller inte längre bankens regler, utan de villkor kortutfärdaren har satt upp med banken, som jag beskrev i mitt första inlägg.

Så börja om, gör en kortreklamation via bankens hemsida. Prata inte med dem så de lurar in dig i "du blev lurad" fällan, utan fyll i den enligt konstens alla regler att betald vara inte levererats så kortköpet reklameras. Du kan senare ev. kontaktas om mer detaljer.

Det är hyperviktigt att det är kortköpet och "no delivery" man anmäler. Så fort banken tror du varit minsta lilla oansvarlig försöker de med annat, för att slippa.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HCP:

Du anmälde antagligen köpet som bedrägeri, då hanterar de överföringen av pengar precis som det och då gäller andra regler.
Då stämmer det att signeringen med bank-id är ditt ansvar. De försöker ofta lägga över det som civilrättsligt ärende också.

Men

Om du anmäler kortköpet istället, att produkten du betalat för inte har levererats så gäller helt andra regler. Skippa att det är en scam, skippa att du blev blåst.
Du betalade för Produkten A och har inte fått den levererad - kortreklamation.
Då gäller inte längre bankens regler, utan de villkor kortutfärdaren har satt upp med banken, som jag beskrev i mitt första inlägg.

Så börja om, gör en kortreklamation via bankens hemsida. Prata inte med dem så de lurar in dig i "du blev lurad" fällan, utan fyll i den enligt konstens alla regler att betald vara inte levererats så kortköpet reklameras. Du kan senare ev. kontaktas om mer detaljer.

Det är hyperviktigt att det är kortköpet och "no delivery" man anmäler. Så fort banken tror du varit minsta lilla oansvarlig försöker de med annat, för att slippa.

Alla vill blåsa en. tom banken vill blåsa en känns det som. XD

Bra att det finns folk som dig som förklarar sånt här för oss okunniga i detta. tack.=)

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Ett problem kan väl bli att man inte använt huvudsidans betalnings metod utan gått förbi den och använt säljarens egna metod.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Ett problem kan väl bli att man inte använt huvudsidans betalnings metod utan gått förbi den och använt säljarens egna metod.

Spelar ingen roll, det är ett kortköp som gjorts, då gäller lite andra regler än t.ex. swish eller om man manuellt överfört pengar.

Edit: Möjligen om det är något väldigt uppenbart felaktigt, att det rimligtvis inte stämmer som man utan IT-kunskap eller liknande kunde förutse eller lägga märke till. Då kanske ansvaret faller på kortägaren.

Reklamerar man kortköpet för no-delivery så är de tvingade att efterfråga bevis från inlösenombudet på att leverans skett, när och hur.
Kan de inte frambringa detta så får banken tillbaka pengar av inlösenföretaget och till slut också kortinnehavaren får tillbaka dem.
Efter en dispute har startats har de 2v på sig att inkomma med bevis på leverans, svarar de inte vinner man automatiskt.

Är det ett kreditkort är det ännu enklare, då kan man få tillbaka pengarna nästan samma dag. (beroende på utfärdare).

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem

Om man använt kreditkort så reglerar svenska kreditlagen detta. Den som står för krediten har samma ansvar som säljaren att produkten levereras enligt beskrivet skick. Det är superenkelt att reklamera, har till och med gjort det när det dragits fel i kassor i fysiska butiker. Hela arbetsbördan läggs på kreditgivaren.

När det gäller debitkort som drar pengar direkt från ett bankkonto så står detta mig veterligen inte under samma lag men som andra sagt i tråden så har alla seriösa banker en hantering även av detta. Om det är p.g.a. krav från MasterCard/VISA eller ett försök att göra debitkort mer likvärdiga kreditkort vet jag ej.

Permalänk
Medlem

Här finns t.ex. regler för VISA.
Kanske finns på svenska också, tittade inte så noga.

https://www.visa.co.uk/how-you-pay-matters/chargeback-purchas...

Där kan man se bl.a. detta

Citat:

Through a chargeback, your bank can try to get your money back from the seller on your behalf it isn’t a legal right, but your bank is committed to helping you, and will treat any claim fairly.
You can do this if you paid by credit, debit or pre-paid card and:

• Your order didn’t arrive or the service was not provided

• Your order is faulty or doesn’t match the description

• The seller has gone out of business

You’ll find more information about what to do next below.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HCP:

Du anmälde antagligen köpet som bedrägeri, då hanterar de överföringen av pengar precis som det och då gäller andra regler.
Då stämmer det att signeringen med bank-id är ditt ansvar. De försöker ofta lägga över det som civilrättsligt ärende också.

Men

Om du anmäler kortköpet istället, att produkten du betalat för inte har levererats så gäller helt andra regler. Skippa att det är en scam, skippa att du blev blåst.
Du betalade för Produkten A och har inte fått den levererad - kortreklamation.
Då gäller inte längre bankens regler, utan de villkor kortutfärdaren har satt upp med banken, som jag beskrev i mitt första inlägg.

Så börja om, gör en kortreklamation via bankens hemsida. Prata inte med dem så de lurar in dig i "du blev lurad" fällan, utan fyll i den enligt konstens alla regler att betald vara inte levererats så kortköpet reklameras. Du kan senare ev. kontaktas om mer detaljer.

Det är hyperviktigt att det är kortköpet och "no delivery" man anmäler. Så fort banken tror du varit minsta lilla oansvarlig försöker de med annat, för att slippa.

Tack för info, ska se om det gör någon skillnad för mig.

Tack igen.

Permalänk
Medlem

Nu blev min polisanmälan nerlagd då det var "uppenbart att brottet inte går att utreda".

Men blocket har väl nån form av loggar på sina användare. Min bank kan väl se vart pengarna skickades och vem som är ägare till det kontot är väl inte omöjligt att ta reda på.

Ett ärligare svar hade varit "nerlagd pga för lite resurser och ej tillräckligt stor förlust". Men surt att vi små vanliga människor ska kunna bli utsatta för alla möjliga brott och ej få upprättelse.

Får hoppas på att banken/kreditkortsinstitutet kan ersätta mig åtminstone.

Visa signatur

innan du kritiserar någon, gå en mil i hans skor.
då är du en mil bort och har hans skor!

Permalänk
Medlem
Skrivet av daviie:

Nu blev min polisanmälan nerlagd då det var "uppenbart att brottet inte går att utreda".

Men blocket har väl nån form av loggar på sina användare. Min bank kan väl se vart pengarna skickades och vem som är ägare till det kontot är väl inte omöjligt att ta reda på.

Ett ärligare svar hade varit "nerlagd pga för lite resurser och ej tillräckligt stor förlust". Men surt att vi små vanliga människor ska kunna bli utsatta för alla möjliga brott och ej få upprättelse.

Får hoppas på att banken/kreditkortsinstitutet kan ersätta mig åtminstone.

Samma sak hände mig, men det ringde en utredare någon vecka senare.

Det tar nog lite tid för dem att koppla ihop ärendena till samma ”kategori” eller vad man ska säga så håller tummarna att de ringer dig också!

Permalänk

Kan rapportera att scamen håller fortfarande på att snurrar.

En snubba försökte exakt samma historia på mig nyss på en 4070 ti for 7700.

Tur att man är en paranoid jäkel och googlade på länken som skickades via sms och hittade denna tråd.
Så hatten av för denna tråd då det verkar vara det enda stället jag kan hitta som faktiskt har dokumenterat och konfirmerat att länken var just en scam.
Annars hade kanske gåt värre ut för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av willhalloward:

Kan rapportera att scamen håller fortfarande på att snurrar.

En snubba försökte exakt samma historia på mig nyss på en 4070 ti for 7700.

Tur att man är en paranoid jäkel och googlade på länken som skickades via sms och hittade denna tråd.
Så hatten av för denna tråd då det verkar vara det enda stället jag kan hitta som faktiskt har dokumenterat och konfirmerat att länken var just en scam.
Annars hade kanske gåt värre ut för mig.

Bra att du rapporterar här! Passa på att polisanmäla också!

Något mer man kan göra för att det ska vara lättare att hitta hit?

Permalänk
Medlem

Jag pratade med förundersökningsledaren från polisen i min utredning för någon månad sedan. Då hade dom lyckats lokalisera ett företag som låg bakom annonsen i mitt fall och tre individer som låg bakom företaget. Men sedan några veckor senare las utredningen ner.

Trött man blir.

Permalänk
Medlem

Var en millimeter från att åka på den här sortens scam nu, så den händer fortfarande där. Är inte van vid att köpa på blocket eller hur det funkar där, men såg en Macbook Pro till ett brakpris. Suspekt tänkte jag, men hoppades på att det bara var nån som hade felvärderat den och den låg i fel kategori så folk kanske inte hade hittat den då.

Kontaktade och sa att jag var intresserad, och snart nog skulle jag ge dem telefonnummer där jag skulle få betalningslänk. Han skrev väldigt korrekt svenska, vilket var förvånansvärt. Det mest imponerande är att han hade modifierat html eller photoshoppat en screenshot och fotat skärmen med mobilen så att det såg legit ut som att han behövde mitt nummer.

Usch, skäms för att jag nästan gick på det, och är sur över att jag nu måste punga ut det tredubbla till Apple om jag faktiskt vill ha en Macbook Pro.

Permalänk
Medlem

Jag har noterat ett par till saker om denna scam.

Gjorde en whois på domänen som länkades i SMS:et, och den var registrerad samma dag som annonsen kom upp och av en rysk registrar (reg.ru). Har rapporterat den domänen till reg.ru:s abuse avdelning. Får bara hoppas att personen registrerade med ett eget kreditkort, men tvivlar på det. Personen är alltså troligtvis från öststaterna, och kanske till och med inte bor i Sverige. Isåfall är det svårt för polisen att komma åt dem.

Sen en annan intressant detalj är att annonsen kom upp just i fredags 18:15 av alla tider på veckan. Precis när helgen börjat med andra ord. Rapporterade annonsen på Blocket och beskrev händelsen det ögonblick jag förstod att det var scam, men nu snart 24 timmar senare ligger den fortfarande uppe. Det verkar som att Blocket inte har någon som jobbar på helgen, och scammersarna är inte helt dumma nuförtiden, för de verkar veta denna detalj. De har alltså fritt fram hela helgen att få så många som möjligt lurade. Säg att de lyckas lura ett par personer på en sån summa som denna under en helg. Sen på måndag kanske annonsen tas ned och de blir bannade. Men nästa helg är det fritt fram att scamma igen. Det är ändå 24k per vecka.

Blocket borde verkligen ha en person som jobbar distans under helgen och stryper dessa scams direkt, för det känns som att om jag som är väldigt datorvan nästan gick på den så är det många vanliga människor som råkar ut för den.

Permalänk
Medlem

Nyreggad Edvin som säljer ett 4070ti billigt fiskar telenummer och ska förklara hur blocket köpskydd fungerar. Men om man skulle skicka in en betalning via blockets app, är scammen då att han stänger ner annonsen på blocket och tar bort den riktiga köpförfrågan och samtidigt dyker ett sms till scamsiten upp istället?