Vad är det som händer i grafikkortsvärlden?

Permalänk
Medlem

Vad är det som händer i grafikkortsvärlden?

Ska bygga en dator till sonen, tänkte ge han mitt kort och uppgradera min dator. Idag har jag ett begagnat Titan X som jag köpte för 3300:- för några år sedan. ett RTX2060 super ligger på 4000 +-. Då får jag i bästa fall runt 30% prestandaökning enligt tester. RX6700 för runt 5500:- ger rund 60% ökning. Ett GTX1660 super ger ingen ökning alls!?
Jisses! mitt kort är 8 år gammalt! Sover dom på Nvidia och AMD eller har dom kommit så långt i utvecklingen att den stannat av lite?

Permalänk
Medlem

Ett 2060 Super eller 2070 kan man med lite tur vinna på Tradera för strax över 2 tusen. Jag har även sett ett 2070 Super gå för 2200kr men det gick troligen lite billigare för att säljaren var från Danmark.

3060 och 3060ti går ibland för skapliga priser på Tradera.

Permalänk
Medlem

Det blir ju lite skevt när du jämför ett top of the line kort med "middle ground" kort eller till och med ett budget kort som är 2-4 år gamla.

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Titan X var dåtidens flaggskepp. Som du har sett så ligger dagens (egentligen gamla) low-end kort på en liknande nivå som det.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem
Skrivet av EmilH:

Ska bygga en dator till sonen, tänkte ge han mitt kort och uppgradera min dator. Idag har jag ett begagnat Titan X som jag köpte för 3300:- för några år sedan. ett RTX2060 super ligger på 4000 +-. Då får jag i bästa fall runt 30% prestandaökning enligt tester. RX6700 för runt 5500:- ger rund 60% ökning. Ett GTX1660 super ger ingen ökning alls!?
Jisses! mitt kort är 8 år gammalt! Sover dom på Nvidia och AMD eller har dom kommit så långt i utvecklingen att den stannat av lite?

vill inte vara den du jämför ett toppkort som kostade runt 13k med kort i budget/mellan segmentet. jämför kortet med ett 4090 istället så ska du se att skillnaden är enorm. Liksom ett 3060 presterar likvärdigt med ett 1080 TI som i sin tur är likvärdigt med ditt kort. kolla på gtx 960 så presterade det nästan identiskt med gtx 680. båda jämförelserna är xx60 kort som presterar med toppkortet 2 generationer innan. Så skulle snarare säga att det tuffar på precis som det alltid gjort.

Sen sure grafikkort har gått upp i pris något så enormt mycket efter covid och hela mining bomben. Men är nog något som man får lära sig leva med.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

vill inte vara den du jämför ett toppkort som kostade runt 13k med kort i budget/mellan segmentet. jämför kortet med ett 4090 istället så ska du se att skillnaden är enorm. Liksom ett 3060 presterar likvärdigt med ett 1080 TI som i sin tur är likvärdigt med ditt kort. kolla på gtx 960 så presterade det nästan identiskt med gtx 680. båda jämförelserna är xx60 kort som presterar med toppkortet 2 generationer innan. Så skulle snarare säga att det tuffar på precis som det alltid gjort.

Sen sure grafikkort har gått upp i pris något så enormt mycket efter covid och hela mining bomben. Men är nog något som man får lära sig leva med.

Visst har du en poäng i det, men samtidigt, kortet kostade runt 10000:- nytt och ett 4090 kostar 23000:-, så din jämförelse haltar ju lite också. Jag tror däremot att vi kan vara eniga i att kortpriserna har stuckit iväg orimligt mycket. Förhoppningsvis så blir pris/prestanda lite mer rimlig framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonaz_81a:

Ett 2060 Super eller 2070 kan man med lite tur vinna på Tradera för strax över 2 tusen. Jag har även sett ett 2070 Super gå för 2200kr men det gick troligen lite billigare för att säljaren var från Danmark.

3060 och 3060ti går ibland för skapliga priser på Tradera.

Jag är lite rädd för Tradera bara, handlat där en gång, jag tvungen att hota med polisanmälan för att han skulle skicka varan. Verkar vara mycket skumt folk där. Begagnade pc-delar köper jag hellre här på Swec, dom flesta här känns seriösa och jag aldrig haft några problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av EmilH:

Visst har du en poäng i det, men samtidigt, kortet kostade runt 10000:- nytt och ett 4090 kostar 23000:-, så din jämförelse haltar ju lite också. Jag tror däremot att vi kan vara eniga i att kortpriserna har stuckit iväg orimligt mycket. Förhoppningsvis så blir pris/prestanda lite mer rimlig framöver.

Glöm inte 8 års inflation och svag krona.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EmilH:

Visst har du en poäng i det, men samtidigt, kortet kostade runt 10000:- nytt och ett 4090 kostar 23000:-, så din jämförelse haltar ju lite också. Jag tror däremot att vi kan vara eniga i att kortpriserna har stuckit iväg orimligt mycket. Förhoppningsvis så blir pris/prestanda lite mer rimlig framöver.

Asså priset är juuh uppe bara för att folk köpte dom när det gick upp under pandemin och folk köper dom typ fortfarande nu så just prestanda/pris är rent artificiell och kommer va kvar så länge folk köper nya kort till dessa priser.

Visa signatur

here we go!