Krönika: Mellan köpvilja och det sunda förnuftet

Permalänk
Medlem

Prylgalen - yes. Men lessnat på att vara betatestare. 4k köpte jag 2013, då behövdes 2 hdmi/DisplayPort kablar för att få bild på en skärm. Buggade det ofta ja. Sedan hoppade jag på ny grafikarkitektur och var betatestare 1 år innan drivrutinerna gick att använda. Så dyra köp för att få produkter i framkant som då givetvis inte fungerar .... Har gjort att jag avvaktar till dess något är mer moget, vilket är bra för plånboken och så fungerar prylen som den ska. Vart är oledmonitorerna nu?

Permalänk
Medlem

Förr var ju det nya mkt större upgrade, nästan nödvändig för att kunna göra "det senaste" Idag är det lättare att hålla tillbaka tycker jag!

Visa signatur

MSI MAG B550M Mortar, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Corsair LPX 32GB (4x8GB) 3200MHz cl16, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750x v2, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Känner inte igen mig i det där, jag handlar vissa prylar direkt av grossist, 50% av butikspriset, det är samma pris butiker får köpa för, ibland vill grossisten sälja av och då brukar det vara 50% av grosspriset.
Jag får reda på kommande prylar långt innan de kommer, sitter ändå inte och väntar, varför ska man vänta med att leva när du kan leva nu?

Vilka elektronik- eller datordelar säljs med 50% marginal? Hahahahahha. Ingenting mer än sladdar.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Prylar är kul men brukar fundera länge på om jag verkligen kommer ha nytta av och använda det jag köper.

Kommer det göra tillräckligt skillnad mot det jag uppgraderar från. Oftast efter någon vecka eller två av funderande så inser jag att nej den kommer jag inte använda tillräckligt mycket för att vara värt det.

Sparar hellre till något som kommer göra stor skillnad och användas ofta. Grafikkort senast, dyrt men kommer användas varje dag i många år och göra spelen mycket roligare att spel än att hålla på att skruva ner alla inställningar hela tiden och få halvdan fps.

Är intresserad av 3D-skrivare men inser att jag kommer nog bara skriva ut några få saker i månaden om ens det
så blir inget sådant köp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

Dagens visdomsord: Känner du att du har (eller tar dig) råd att slösa pengar på elektronik du vill ha mer än behöver? Lägg några hundra eller någon tusenlapp i månaden på pensionen. Du har som du säger bara ett liv, och ingen kommer vilja tillbringa tiden då du inte längre borde behöva arbeta i fattigdom.
Det låter säkert aptråkigt för de flesta, men när man som mig närmar sig 50 hade jag inte haft något emot att ha alternativet att ha så mycket pengar att jag antingen kan leva i överflöd då, när jag har tid att njuta av sakerna, eller t.o.m dra mig tillbaka i förtid.
Att jobba tills jag lämnar in lockar inte så mycket för mig i alla fall, och rätt vad det är så kommer sådana tankar i kapp...enkel realitet.

Sant, är redan förbi den åldern du pratar om, och städade ur 70% av all elektronik jag hade föriga sommar, jag har inte samma glöd för teknikprylar som jag hade förut, det kan delvis skyllas åldern (medelålderskris?) att man vill ha det enklare, inte skada foten varje gång när man stöter in i en eller annan pryl som ligger på golvet, och man har delvis tröttnat på grafik kort som numera kostar 20K varje generation (topp kort) och numera får betala 50-80K för en riktig bra dator, 7000 Kr för ett instegs motherboard och det dubbla för det man betalade för ett topp kort 3-4 år sen, jag gillar prylar men det måste finnas en gräns nånstans.

Nu är det huset, mera fritid och frihet som prioriteras för min del i.af. Min 16 kärniga nu 5+ år gamla processor med Rog Zenith extreme motherboard + 3090 får hålla några år till. Köpte även ny mobil föriga året, men då blev det ett 1.5 år gammalt flaggskepp till 3500,- istället för nypriset på 15990,- Och den duger bra.

Permalänk
Skrivet av OSkar000:

Problemet nu är det omvända. Det händer på tok för lite för att det ska vara värt att uppgradera.

Det var skillnad när vi pratade prestandahopp på nära 100% under ett år.

Man kan resonera på olika sätt och det beror på vilka prylar man pratar om.
Inom vissa prylar är det stora inte att gå från 100% förbättring i prestanda på ett år utan för att prylen går ifrån att man faktisk kommer använda den.
Lite så är det för mig med smartklocka, jag vet inte när jag skaffade min första. Det beror på hur man definierar ordet smartklocka, men jag har köpt så många och alltid imponeras på förbättringarna, men efter ett kort tid slutat använda den. -Att ladda dem varje på på en unik laddare är det som främst får mig att tröttna.

Så det är inte mycket som behövs till för att produkten ska bli bättre. Det tragiska är att jag även upplever jag blir äldre. Dagens smartklockor hade varit grymma när jag är 20år, jag är inte längre 20år. Då blir det där pyttelilla interfacet inte lika roligt att jobba med.
Och jag tar hellre upp min mobil.

*edit*
Jag själv är supersugen på en ny eltandborste funderar på Orabl B i10 för 4500kr.
Ja, den är hutlös dyr. Men som jag tolkar ska den vara tystare än i9 (ny motor), vilket är bra då jag går upp förre kl 05:00 ibland.
Men vad är det för skitfodral man får med? Kvaliten känns bedrövlig, den är väldigt svår att ens öppna Och varför inte ha usb c laddare.? Menar de att man ska ha en egen laddare för deras tandborste och ha med sig osv.
Steget från att jag ska köpa tandborsten är superliten. De behöver inte ändra ett skit på borsten utan endast på det övriga.

Och då sitter jag där och väntar med mitt köp.. I samma situation är jag med flera produkter. Jag är sugen på att köpa en märkmaskin som man kan göra etiker från min mobil, men den har usb microuttag. Ska jag ha en egen laddkabel med sig för bara den.
Det är bara en tidsfråga som sagt innan produkter blir bra.

Permalänk
Medlem

Vi kör på " need, not want " här hemma och det har fungerat bra. Sen så försöker vi även laga prylar på gått i sönder, istället för att köpa en nyare variant. Visst finns det prylar man vill ha(PSVR2) men sånt som får vänta, speciellt i dessa tider.

Och varje gång vi köper något nytt så försöker vi slänga något annat som inte behövs eller går att laga, så att man går + -, annars hade ju hemmet blivit överfyllt med prylar?

Permalänk
Medlem

Förbeställer Playstation varje generation, då man vet att de håller länge och levererar spel i toppklass. Samma med PSVR2, den lär stå sig fint till PS6.

Lätta beslut.

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem

Det går över med ålder och antal barn 😉

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 2600 Mobo: Asus Prime X470 PRO Ram: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz PSU: Cooler Master 700 W GPU: XFX Radeon RX 5700 XT 8 GB SSD: Samsung EVO 850 500 GB SATA 2.5" HDD: Massa diskar Chassi: Fractal Design Define R3

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av Bankai:

Vi kör på " need, not want " här hemma och det har fungerat bra. Sen så försöker vi även laga prylar på gått i sönder, istället för att köpa en nyare variant. Visst finns det prylar man vill ha(PSVR2) men sånt som får vänta, speciellt i dessa tider.

Och varje gång vi köper något nytt så försöker vi slänga något annat som inte behövs eller går att laga, så att man går + -, annars hade ju hemmet blivit överfyllt med prylar?

Need, not want är riktigt bra att köra. Det känns som ett rimligt sätt att värdera köp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Du får söka dig till ett Pro Team själv. 😂

Jag känner att du och jag har fått så bra kontakt nu, så jag kommer skicka beställningar till dig. <3

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

*edit*
Jag själv är supersugen på en ny eltandborste funderar på Orabl B i10 för 4500kr.
Ja, den är hutlös dyr. Men som jag tolkar ska den vara tystare än i9 (ny motor), vilket är bra då jag går upp förre kl 05:00 ibland.
Men vad är det för skitfodral man får med? Kvaliten känns bedrövlig, den är väldigt svår att ens öppna Och varför inte ha usb c laddare.? Menar de att man ska ha en egen laddare för deras tandborste och ha med sig osv.
Steget från att jag ska köpa tandborsten är superliten. De behöver inte ändra ett skit på borsten utan endast på det övriga.

Och då sitter jag där och väntar med mitt köp.. I samma situation är jag med flera produkter. Jag är sugen på att köpa en märkmaskin som man kan göra etiker från min mobil, men den har usb microuttag. Ska jag ha en egen laddkabel med sig för bara den.
Det är bara en tidsfråga som sagt innan produkter blir bra.

5000 spänn för en tandborste. Waow!
Mycket ska man se innan ögonen trillar ur!
För mig är det priset lika främmande som 50.000 spänn för en tandborste haha.

Men ja - så är jag också kvar med de traditionella stenåldersditona utan el och batterier ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

5000 spänn för en tandborste. Waow!
Mycket ska man se innan ögonen trillar ur!
För mig är det priset lika främmande som 50.000 spänn för en tandborste haha.

Men ja - så är jag också kvar med de traditionella stenåldersditona utan el och batterier ;).

Ja det är dyrt.
Tillverkarna både Philips och Oral B kör med följande metod:.
De släpper en drös tandborstar med marginell skillnad, jag skulle gissa att de går back på de billigaste men tar igen det på borstarna. Jag köpte innan den absolut billigaste för att utvärdera om jag ens ville ha en eltandborste.
Den absolut billigaste tar 22h att ladda och en massa andra dumheter. Det är bara öppna plånboken för marginella förbättringar.

När det gäller Oral-B i10 så skulle motorn vara lite tystare och det är en otroligt viktigt grej för oss som vill borsta oss tidigt på morgonen utan att väcka katten och annat.
Tillverkaren skryter om att Oral-B i10an har ett fodral med inbyggd laddare. Det stämmer, men det är ytterst få personer som inte direkt säger att fodralet suger. Bara en sådan sak som att öppna fodralet är svårt. Och fodralet finns att testa på elgiganten för den som ej tror mig.

Jag gissar att nästa version Oral-B i11 kommer komma med ett fodral som vanligt folk säger att den är okej.

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Ja det är dyrt.
Tillverkarna både Philips och Oral B kör med följande metod:.
De släpper en drös tandborstar med marginell skillnad, jag skulle gissa att de går back på de billigaste men tar igen det på borstarna. Jag köpte innan den absolut billigaste för att utvärdera om jag ens ville ha en eltandborste.
Den absolut billigaste tar 22h att ladda och en massa andra dumheter. Det är bara öppna plånboken för marginella förbättringar.

När det gäller Oral-B i10 så skulle motorn vara lite tystare och det är en otroligt viktigt grej för oss som vill borsta oss tidigt på morgonen utan att väcka katten och annat.
Tillverkaren skryter om att Oral-B i10an har ett fodral med inbyggd laddare. Det stämmer, men det är ytterst få personer som inte direkt säger att fodralet suger. Bara en sådan sak som att öppna fodralet är svårt. Och fodralet finns att testa på elgiganten för den som ej tror mig.

Jag gissar att nästa version Oral-B i11 kommer komma med ett fodral som vanligt folk säger att den är okej.

Snälla dra upp en medlemsrecension av den när du testat. Är grymt nyfiken på om det är värt.

Permalänk
Skrivet av Enviro:

Snälla dra upp en medlemsrecension av den när du testat. Är grymt nyfiken på om det är värt.

Ja, fast jag avvaktar p.g.a att jag ej gillar fodralet. Det är för tok mycket pengar om jag ej är helt nöjd.
Dessa bättre eltandborstar har en App till mobilen så man kan se hur man har kört med tandborsten, var man körde för länge etc..
Så det är en cool grej, som jag hade köpt om fodralet hade varit bättre.
https://www.youtube.com/watch?v=vK21Q8HUeVw

Angående priset. Så är inte tandvård idag gratis precis.

Permalänk

Jag testade köpa en dyrare el-tandborste en gång men vår hund kunde inte motstå kvalitetsförbättringen så han tuggade upp den omedelbart. Dom billigare lämnar han ifred.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av Nyarlathotep:

Jag testade köpa en dyrare el-tandborste en gång men vår hund kunde inte motstå kvalitetsförbättringen så han tuggade upp den omedelbart. Dom billigare lämnar han ifred.

Din hund är en riktig finsmakare!