Ny installation av Windows, problem vid boot.

Permalänk

Ny installation av Windows, problem vid boot.

Hej! har precis installerat om Windows, har fått problem men att vid uppstart så får jag ingen signal till skärmen föränn efter ca 3-4 min. Då får jag upp svart skärm med texten "All settings were reset to default values." press F1 osv.

Googlat runt lite och det jag kan se är att jag ska byta batteriet i moderkortet och/eller gå in i BIOS och återställa inställningarna, jag har gjort både och utan resultat. Jag är inte så jättekunnig så väldigt svårt att felsöka, antar att någon komponent börjar bli kass.

GPU : GTX 1070
Moderkort: MSI Z97M Gaming
CPU: i7 4790K
Ram: 16GB 1600mHz

Tacksam för all hjälp!

Permalänk

Ingen som har någon som helst aning? hade ni köpt nytt allt förtom GPU o börjat på ny kula?

Vill spela Hogwarts men står still just nu.....

Permalänk
Medlem

Du behöver satsa på ett nyare system, det du har idag har väldigt många år på nacken.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

Vilken version av Windows? 10 eller 11?
Skulle generellt satsa på att köra Win10 med de komponenterna du har då Win11 verkar vara otroligt tjinkig med vilken hårdvara man rullar det på.
Dessutom känns inte ens Win11 i närheten av färdigt.

Annars vetefanken vad problemet kan ligga...
Har du kört systemet en tid innan och bara installerat om OS'et?

Permalänk
Medlem

Det enda som förändrats är alltså en ominstallation av Windows? Inget annat?

Meddelandet ser alltså ut att komma från BIOS/UEFI? Har du i så fall gått in i BIOS och satt korrekta inställningar igen? Testa att börja med "Load optimized defaults" och se om det gör skillnad. I så fall kan man justera saker därefter.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razken:

Vilken version av Windows? 10 eller 11?
Skulle generellt satsa på att köra Win10 med de komponenterna du har då Win11 verkar vara otroligt tjinkig med vilken hårdvara man rullar det på.
Dessutom känns inte ens Win11 i närheten av färdigt.

Annars vetefanken vad problemet kan ligga...
Har du kört systemet en tid innan och bara installerat om OS'et?

Den datorn är inte kompatibel med W11 så är det den som installerats kanske det förklarar en del av problemen.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Skrivet av blunden:

Det enda som förändrats är alltså en ominstallation av Windows? Inget annat?

Meddelandet ser alltså ut att komma från BIOS/UEFI? Har du i så fall gått in i BIOS och satt korrekta inställningar igen? Testa att börja med "Load optimized defaults" och se om det gör skillnad. I så fall kan man justera saker därefter.

Ja, eller alltså jag fick virus, gjorde en om installation. Fick problem vid ominstallationen med ssd och partition osv... så följd denna guide, https://www.youtube.com/watch?v=tgQ-KP0Zh8U&t=32s och sedan fungerade datorn som den skulle, gjorde windows update osv (WINDOWS 10) updaterade drivrutiner osv. sedan stängde av datorn och dagen efter när jag startade datorn fick jag detta problem, (svart skärm vid boot och typ 5-10 minuter sen kommer error meddelandet) Har varit inne i bios och resetat till optimized deafults typ 10 ggr ingen skillnad, har även kollat boot ordningen och första är "Windows boot manager" som det skall.

Svårt och få med allt i text....

Permalänk
Skrivet av sp1k3n:

Du behöver satsa på ett nyare system, det du har idag har väldigt många år på nacken.

Ja, antar det. Varit inne och kikat lite, så jävla dyrt med delar idag så de svider ju lite, speciellt om man ska ha DDR5. Men får nog bli ett nytt system.
Men duger mitt 1070 i dagens läge? hade ju varit skönt o kunna behålla iaf nätaggregat och GPU ialafall.

Permalänk
Skrivet av Razken:

Vilken version av Windows? 10 eller 11?
Skulle generellt satsa på att köra Win10 med de komponenterna du har då Win11 verkar vara otroligt tjinkig med vilken hårdvara man rullar det på.
Dessutom känns inte ens Win11 i närheten av färdigt.

Annars vetefanken vad problemet kan ligga...
Har du kört systemet en tid innan och bara installerat om OS'et?

Det är windows 10, kört med detta system i flera år, bara bytt ut RAM för något år sedan och GPU när den lanserades. Antar att moderkortet börjar bli dåligt.

Permalänk
Medlem

Prova med att byta batteriet på moderkortet.

Sedan kan ju kanske PSUn börja bli klen efter många års användning, det kan resultera i underliga problem. Alternativt att det är dålig kontakt pga oxidering eller dylikt i anslutningar på moderkortet.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av jockmock15:

Ja, antar det. Varit inne och kikat lite, så jävla dyrt med delar idag så de svider ju lite, speciellt om man ska ha DDR5. Men får nog bli ett nytt system.
Men duger mitt 1070 i dagens läge? hade ju varit skönt o kunna behålla iaf nätaggregat och GPU ialafall.

Håll ögonen på begagnat i marknaden här så kanske du kan hitta nåt till bra pris.
Huruvida grafikkortet duger får någon annan svara på, jag spelar inte själv.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Skrivet av Alphahanne:

Prova med att byta batteriet på moderkortet.

Sedan kan ju kanske PSUn börja bli klen efter många års användning, det kan resultera i underliga problem. Alternativt att det är dålig kontakt pga oxidering eller dylikt i anslutningar på moderkortet.

Har testat byta batteriet utan resultat...

Har denna PSU ska ju vara helt ok. om det är den så är det ialafall 10 års garanti.
EVGA Supernova G2 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av jockmock15:

Har testat byta batteriet utan resultat...

Har denna PSU ska ju vara helt ok. om det är den så är det ialafall 10 års garanti.
EVGA Supernova G2 850W

Det där är ett bra nätaggregat så det är knappast problemet. Likaså grafikkortet även om det finns bättre idag.
Det du behöver byta är moderkort, cpu och minnen, grafikkortet kan du byta vid ett senare tillfälle, om du känner att det inte räcker till för dina spel.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"