Netflix prissänks i 30 länder – Sverige blir utan

Permalänk
Melding Plague

Netflix prissänks i 30 länder – Sverige blir utan

Priset för Netflix har stigit sakta men säkert de senaste åren, men streamingtjänsten bryter nu trenden och sänker månadskostnaden i flera länder.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Så klart inte Sverige. Dyrt och dåligt utbud. Dom hänger på en skör tråd hemma hos oss.

Dom gör det bara för att vara snäll också. Inte alls för att dom helt enkelt känner av tappet på folk.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Troligen har de fått ett så stort användartapp när de höjde priserna i de länderna att de sänker priserna nu

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Så klart inte Sverige.

Dom gör det bara för att vara snäll också. Inte alls för att dom helt enkelt känner av tappet på folk.

Såklart de inte sänker i länder med höga medelinkomster. De sänker på små marknader med sämre inkomster.

För övrigt vet jag inte vilka av dessa länder som skulle klassas som "västra Europa", betraktar själv Slovenien som öst.

Citat:

Ampere listed the territories that have seen Netflix drop its prices like this: Afghanistan, Albania, Algeria, Angola, Bangladesh, Belize, Benin, Bhutan, Bolivia, Bosnia & Herzegovina, Botswana, British Indian Ocean Territory, Bulgaria, Burkina Faso, Burundi, Cambodia, Cameroon, Cape Verde, Central African Republic, Chad, Christmas Island, Comoros, Congo – Brazzaville, Congo – Kinshasa, Côte d’Ivoire, Croatia, Cuba, Djibouti, Dominica, Dominican Republic, Ecuador, Egypt, El Salvador, Equatorial Guinea, Eritrea, Ethiopia, Fiji, Gabon, Gambia, Ghana, Grenada, Guatemala, Guinea, Guinea-Bissau, Guyana, Haiti, Honduras, Indonesia, Iraq, Jamaica, Jordan, Kenya, Kiribati, Laos, Lebanon, Lesotho, Liberia, Libya, Macedonia, Madagascar, Malawi, Malaysia, Mali, Mauritania, Mauritius, Mongolia, Montenegro, Morocco, Mozambique, Myanmar (Burma), Namibia, Nepal, Nicaragua, Niger, Palestinian Territories, Panama, Papua New Guinea, Paraguay, Philippines, Pitcairn Islands, Romania, Rwanda, Samoa, São Tomé & Príncipe, Senegal, Serbia, Seychelles, Sierra Leone, Slovenia, Solomon Islands, Somalia, South Sudan, Sri Lanka, St. Barthélemy, St. Helena, St. Lucia, St. Martin, St. Vincent & Grenadines, Sudan, Suriname, Swaziland, Tanzania, Thailand, Timor-Leste, Togo, Tonga, Tunisia, Tuvalu, Uganda, Vanuatu, Venezuela, Vietnam, Wallis & Futuna, Yemen, Zambia and Zimbabwe.

https://www.hollywoodreporter.com/business/business-news/netf...

Permalänk
Geeks Gaming

Kommer troligtvis avsluta vårt när säsong 3 av witcher är avslutad.

Visa signatur

|Fractal Design Arc Svart|Fractal Design Tesla R2 650W 80+ Gold|MSI X470 GAMING PLUS|AMD Ryzen 5 5600X|Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 16GB|RTX 2070 Super|

Permalänk
Medlem

Jag hoppas Netflix konkar så jag slipper betala 179:- för deras ****tjänst, som det är nu är jag tvingad av personer i min omgivning.

Permalänk
Medlem

Jag tillhör väl undantaget som tycker streamingtjänsterna är okej om du jämför med hur dyrt och dåligt det var att ha satellit-tv, Viasat/canal digital för 20-30 år sedan.

Du betalade med dåtidens penningvärde flera hundra för att få massor med reklamkanaler och kanske någon filmkanal.

Allt är relativt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Priset för Netflix har stigit sakta men säkert de senaste åren, men streamingtjänsten bryter nu trenden och sänker månadskostnaden i flera länder.
.
.
.
Varför Netflix gör prissänkningen är aningen oklart och det är även oklart varför dessa marknader valts ut.
.
.
.

Det är det inte. Netflix behöver sänka kostnaden för ett abonnemenang nu när de tar bort möjligheterna för delning. Annars blir kundbortfallet för stort

Permalänk
Medlem

Tror, som många andra, att de måste upplevt ett stort användar-tapp pga deras PR-mardröm kring lösenordsdelningen. Sverige kanske inte hade samma tapp och gissningsvis är det därför vi inte får någon sänkning?

Jag avslutade mitt familjeabb denna månad så fort de började slingra sig om lösenorden - tycker de skjuter sig själva i foten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nickhe:

Troligen har de fått ett så stort användartapp när de höjde priserna i de länderna att de sänker priserna nu

Troligtvis, som med allt annat så är det marknadsekonomin som styr och konkurrensen till låga priser är troligen större i dessa länder eftersom befolkningen generellt sett har mindre pengar.

Permalänk
Medlem

Tror inte Netflix varit igång här på 3 mån. Avslutar nu tills det faktiskt finns något värt att se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leffe_B:

Jag tillhör väl undantaget som tycker streamingtjänsterna är okej om du jämför med hur dyrt och dåligt det var att ha satellit-tv, Viasat/canal digital för 20-30 år sedan.

Du betalade med dåtidens penningvärde flera hundra för att få massor med reklamkanaler och kanske någon filmkanal.

Allt är relativt.

Håller med fullständigt. Det är ingen rim och reson i allt detta klagande över priserna. Precis som du säger minns jag allt för väl hur jag betalade 4-500 per månad för att få ett fåtal kanaler, med en massa jag inte ville ha på köpet. Detta på 90-talet, 500 då är ungefär 750 idag. 179:- för Netflix dyraste känns löjligt i sammanhanget. Då kan jag dessutom titta när jag vill, med kabel-tv var jag låst till specifika tider.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Håller med fullständigt. Det är ingen rim och reson i allt detta klagande över priserna. Precis som du säger minns jag allt för väl hur jag betalade 4-500 per månad för att få ett fåtal kanaler, med en massa jag inte ville ha på köpet. Detta på 90-talet, 500 då är ungefär 750 idag. 179:- för Netflix dyraste känns löjligt i sammanhanget. Då kan jag dessutom titta när jag vill, med kabel-tv var jag låst till specifika tider.

Priset i sig är inte ett problem heller i min mening, men däremot har dom ju tappat så sjukt mycket i innehåll mot förut.
Kanske bara är jag, eller så har man blivit mer kräsen, men känner att det inte ens kommer en ny sevärd serie i månaden.
Dom första 2-3 åren av att jag hade Netflix ansåg jag det vara en av dom bästa tjänster jag någonsin köpt, numera funderar jag ändå på om det är värt 179/2:- per månad (vi är numera bara två kvar som splittar på kostnaden). Jag har inte sett en enda hel serie/säsong på Netflix under 2023 so far.

En snabb googling:
https://www.reddit.com/r/netflix/comments/vu1pm5/is_it_just_m...
https://gamerant.com/blockbuster-netflix-worst-reviewed-2022-...
https://www.forbes.com/sites/paultassi/2022/08/30/netflixs-qu...

https://www.thedailybeast.com/obsessed/is-netflixs-downfall-b...

Citat:

Whenever I log on there is certainly still an array of new shows jostling for my attention. So many of them. Yet I can’t say that many have blown me away. Has the streaming giant gone too far in picking quantity over quality?

Det är precis det här som är min uppfattning. Till synes så sprutar det in nya grejor, men det mesta är skräp. Är nog uppe i 10 serier jag/vi har påbörjat i år men gett upp efter några avsnitt.
Det känns bara som mängdproducerat skräp, vad som helst köps in bara för att det ska se ut som att det tillkommer saker.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sysop:

Jag hoppas Netflix konkar så jag slipper betala 179:- för deras ****tjänst, som det är nu är jag tvingad av personer i min omgivning.

Det är nog just det konkurrenterna siktar på. De spelar svälta räv tills det är få kvar så det kan höja själva utan så mycket konkurrens.
Just nu är det priskrig. Nya aktörer försöker ta andelar av de andra - och svälta ut konkurrensen. Flera av aktörerna har dessutom råd. Apples eller amazons tjänste måste inte gå med vinst alls. Det kan andra delar av deras utbud stå för.

Men räkna inte med att nuvarande priser är normalpriser. Det vi ser är lockpriser nu. Tror jag då.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Jag hoppas Netflix konkar så jag slipper betala 179:- för deras ****tjänst, som det är nu är jag tvingad av personer i min omgivning.

Suger att 4K är så dyrt. Bytte ner till HD då jag verkligen inte ville betala extra för något som HBO och de andra ger utan extra kostnad.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Håller med fullständigt. Det är ingen rim och reson i allt detta klagande över priserna. Precis som du säger minns jag allt för väl hur jag betalade 4-500 per månad för att få ett fåtal kanaler, med en massa jag inte ville ha på köpet. Detta på 90-talet, 500 då är ungefär 750 idag. 179:- för Netflix dyraste känns löjligt i sammanhanget. Då kan jag dessutom titta när jag vill, med kabel-tv var jag låst till specifika tider.

Det är ju som att jämföra äpplen och päron.

Vi har mängder med streaming tjänster idag, som allihopa måste konkurrera om samma kunder och samma pengar. Problemet är ju dock att just de serier eller filmer som du vill se, antagligen inte finns tillgänglig på en och samma tjänst. I USA har folk exempelvis i snitt 4 video streaming abonnemang. Att då jämföra ett paket från 90-talet som i princip hade alla kanaler någon skulle vilja ha, med ett abonnemang som de flesta finner så "bristfälligt" att de har 4 stycken olika tjänster i snitt - det går ju inte.

Det säger ju sig själv också att om priset på en av dessa tjänster folk abonnerar på går upp, så kommer det antagligen ske på bekostnaden av en annan. I snitt lägger folk i Sverige ut 713 kr i månaden på mediekonsumtion, mestadels då video och musik. Med andra ord, väldigt liten skillnad från vad du själv säger det kostade på 90-talet.

Så pengarna sprids bara ut på olika former av abonnemang - kunden har fått mer valfrihet, det är allt. Betyder inte att 179:- för Netflix är skäligt.

Permalänk
Medlem

Då Netflix lägger ner allt intressant de faktiskt försökt ta fram och i övrigt mest höjer priset och försämrar utbudet så är tjänsten för mig nog permanent avslutad. Netflix var för flera år sedan kanon men tappet har varit märkbart.

Konkurrenterna har i dag både bättre utbud och prissättning. Och spel spelar jag helst ändå på en dator.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cimlite:

Det är ju som att jämföra äpplen och päron.

Vi har mängder med streaming tjänster idag, som allihopa måste konkurrera om samma kunder och samma pengar. Problemet är ju dock att just de serier eller filmer som du vill se, antagligen inte finns tillgänglig på en och samma tjänst. I USA har folk exempelvis i snitt 4 video streaming abonnemang. Att då jämföra ett paket från 90-talet som i princip hade alla kanaler någon skulle vilja ha, med ett abonnemang som de flesta finner så "bristfälligt" att de har 4 stycken olika tjänster i snitt - det går ju inte.

Det säger ju sig själv också att om priset på en av dessa tjänster folk abonnerar på går upp, så kommer det antagligen ske på bekostnaden av en annan. I snitt lägger folk i Sverige ut 713 kr i månaden på mediekonsumtion, mestadels då video och musik. Med andra ord, väldigt liten skillnad från vad du själv säger det kostade på 90-talet.

Du får komma ihåg att på den tiden var detta bara för kabel/satellit-tv. Ovanpå det köptes det musik, filmer och dylikt utöver.

Sedan är det ju också så att skulle vi hamna i situationen där bara en av streamingtjänsterna överlever, då kan du vara lugn för att priset stiger rejält.

Så klart är det inte helt jämförbart, sällan saker är det över tid. Tycker dock många verkar glömma bort att man har tillgång till allt material när som helst, var som helst. Det hade man inte förr, man var låst till tablåer och man kunde definitivt inte ta del av det utanför hemmet. Ville man dessutom kunna se det på två ställen var man oftast tvungen ha dubbla boxar osv.

Det jag ser är att detta handlar om någon slags bekvämlighetsfälla. Kanske är det också en effekt av nedladdningen där man kunde få tag på det mesta gratis. Då blir allt dyrt i jämförelse. Det kan man fortfarande förstås men streamingtjänsterna har gjort att mycket material är tillgängligt direkt.

Själv betalar jag för Netflix och Prime. Utifrån mina preferenser så tycker jag att prisskillnaden är berättigad, det finns mer som jag är intresserad av på Netflix. Dessutom tycker jag Primes interface är kasst. Hade HBO ett tag men efter en dryg månad utan att ha hittat något jag ville se så sa jag upp den direkt. Utöver det så är jag sådan att hittar jag en film jag verkligen gillar så pass att jag kan se den flera gånger, då köper jag den på Bluray.

För min del tycker jag som sagt inte att priserna är höga alls för vad man faktiskt får. Sedan är det så klart utifrån var och ens preferenser vad man vill ha. Finns inget material man vill titta på så är det ju dumt betala för tjänsten men att klaga på priset enbart för prisets skull känns lite som ett i-landsproblem.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Jag hoppas Netflix konkar så jag slipper betala 179:- för deras ****tjänst, som det är nu är jag tvingad av personer i min omgivning.

Behöver ni verkligen den dyraste abb formen? Vi har 4K TV men för vår del funkar den billigare utan problem. Skulle säga att en stor del av Svenska befolkningen tänker inte på om det är 4 K sändning eller inte. Jag värdesätter själv kvalité men finner mig allt för ofta att fastna i storyn snarare än det visuella men så har jag också tröttnat rejält på alla där här storslagna superhjälte filmer\serier.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Ser inget konstigt i att man har olika priser i olika länder, framförallt om man har olika utbud som i detta fallet.

Jag kan hålla med om att Netflix inte har ett super utbud men jämför jag med övriga så är det ganska jämt skägg, vi tittar på sådär 3-4 serier från samtliga tjänster vi har.

Vi betalar mindre än vad vi gjorde med parabol-TV men har ett klart bättre och flexiblare utbud så vi klagar inte. Det spelar egentligen ingen roll vad man gör idag, det kommer alltid finnas någon som tycker att det är fasligt dåligt.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Snusfri

Sa upp Netflix för några år sedan, inte saknat det alls.
Enda streaming jag har kvar nu är Prime och Tidal för musik.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Du får komma ihåg att på den tiden var detta bara för kabel/satellit-tv. Ovanpå det köptes det musik, filmer och dylikt utöver.

Sedan är det ju också så att skulle vi hamna i situationen där bara en av streamingtjänsterna överlever, då kan du vara lugn för att priset stiger rejält.

Så klart är det inte helt jämförbart, sällan saker är det över tid. Tycker dock många verkar glömma bort att man har tillgång till allt material när som helst, var som helst. Det hade man inte förr, man var låst till tablåer och man kunde definitivt inte ta del av det utanför hemmet. Ville man dessutom kunna se det på två ställen var man oftast tvungen ha dubbla boxar osv.

Det jag ser är att detta handlar om någon slags bekvämlighetsfälla. Kanske är det också en effekt av nedladdningen där man kunde få tag på det mesta gratis. Då blir allt dyrt i jämförelse. Det kan man fortfarande förstås men streamingtjänsterna har gjort att mycket material är tillgängligt direkt.

Själv betalar jag för Netflix och Prime. Utifrån mina preferenser så tycker jag att prisskillnaden är berättigad, det finns mer som jag är intresserad av på Netflix. Dessutom tycker jag Primes interface är kasst. Hade HBO ett tag men efter en dryg månad utan att ha hittat något jag ville se så sa jag upp den direkt. Utöver det så är jag sådan att hittar jag en film jag verkligen gillar så pass att jag kan se den flera gånger, då köper jag den på Bluray.

För min del tycker jag som sagt inte att priserna är höga alls för vad man faktiskt får. Sedan är det så klart utifrån var och ens preferenser vad man vill ha. Finns inget material man vill titta på så är det ju dumt betala för tjänsten men att klaga på priset enbart för prisets skull känns lite som ett i-landsproblem.

Självklart. Men folk köper också musik, filmer och spel idag trots att de har tillgång till streaming tjänster. Antagligen bra mycket mer än vad de gjorde på 90-talet överlag - om för ingen annan anledning än bra mycket enklare att göra idag.

Och att det är ett i-landsproblem är ju inget argument, kan man ju säga om hur det var på 90-talet också. Var ju ingen som behövde varken kabel eller satellit-TV för att överleva. Det var ju bekvämlighet då också. Min familj hade exempelvis inte råd till det på den tiden, så det var inget jag växte upp med. Vi klarade oss gott och väl ändå. 🤷‍♂️

Permalänk
Medlem

Gillar inte riktigt hur de lägger upp det. Vill man ha högre kvalitet och HDR måste man betala för fler skärmar. Måste också betala varje månad, ingen möjlighet att betala årsvis med viss rabatt exempelvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leffe_B:

Jag tillhör väl undantaget som tycker streamingtjänsterna är okej om du jämför med hur dyrt och dåligt det var att ha satellit-tv, Viasat/canal digital för 20-30 år sedan.

Du betalade med dåtidens penningvärde flera hundra för att få massor med reklamkanaler och kanske någon filmkanal.

Allt är relativt.

Jag är en som anser att mediedistribution inte borde blir markant sämre och dyrare än för 5 år sedan.

Det var inte bra på tidigt tvåtusental, det är inte riktigt så vidare bra nu heller, men det var relativt bra för några år sedan. Det är en utveckling att klaga över.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Ja de inbillar väl sig att Sverige fortfarande är ett land med köpstarka konsumenter som har råd med saker. Inflationen har ju dock inneburit en rejäl sänkning av reallönerna här men det kanske de inte vet om.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Behöver ni verkligen den dyraste abb formen? Vi har 4K TV men för vår del funkar den billigare utan problem. Skulle säga att en stor del av Svenska befolkningen tänker inte på om det är 4 K sändning eller inte. Jag värdesätter själv kvalité men finner mig allt för ofta att fastna i storyn snarare än det visuella men så har jag också tröttnat rejält på alla där här storslagna superhjälte filmer\serier.

Priset är inte problemet, det är utbudet som inte matchar och deras allmänt dåliga attityd gentemot kunderna, samt att man slänger in icke efterfrågade spel i en streamingtjänst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Priset i sig är inte ett problem heller i min mening, men däremot har dom ju tappat så sjukt mycket i innehåll mot förut.
Kanske bara är jag, eller så har man blivit mer kräsen, men känner att det inte ens kommer en ny sevärd serie i månaden.
Dom första 2-3 åren av att jag hade Netflix ansåg jag det vara en av dom bästa tjänster jag någonsin köpt, numera funderar jag ändå på om det är värt 179/2:- per månad (vi är numera bara två kvar som splittar på kostnaden). Jag har inte sett en enda hel serie/säsong på Netflix under 2023 so far.

En snabb googling:
https://www.reddit.com/r/netflix/comments/vu1pm5/is_it_just_m...
https://gamerant.com/blockbuster-netflix-worst-reviewed-2022-...
https://www.forbes.com/sites/paultassi/2022/08/30/netflixs-qu...

https://www.thedailybeast.com/obsessed/is-netflixs-downfall-b...

Det är precis det här som är min uppfattning. Till synes så sprutar det in nya grejor, men det mesta är skräp. Är nog uppe i 10 serier jag/vi har påbörjat i år men gett upp efter några avsnitt.
Det känns bara som mängdproducerat skräp, vad som helst köps in bara för att det ska se ut som att det tillkommer saker.

Hoppa runt som många andra. Jag kör Amazon Prime sen 3 måander tillbaka, körde 6 mån Netflix innan dess och HBO i 3 månader innan dess. Finns ingen poäng med att stanna hos en aktör hela tiden. Var som gräshoppa, beta av en område och hoppa til nästa.

Har fastnat på nån serie i Amazon tils vidare, sen blir det HBO igen.

Skrivet av Kyraal:

Jag har drivit en Plex-server för vänner och familj under många år nu utan kompensation och jag följer med statistiken ganska noggrannt. Märker en stadigt gradvis ökning av användningen av servern de senaste åren i och med prishöjningar och segregering av utbudet. När Netflix var som mest dominerande, hade bra priser och bra utbud, var det nästan ingen som använde min server förutom mig själv och frun, vilket är en stor skillnad från nu när det kan vara 10 pers som varje kväll sitter och tittar.

När jag frågar vad det är de uppskattar är det vanligaste svaret att allt finns på ett och samma ställe. Folk gillar inte att behöva sitta och använda externa tjänster för att veta vad som streamer på vilket tjänst, men på senare tid är det fler som svarar att det har med priset att göra eftersom de behöver så många streamingtjänster om de ska täcka det de och deras familje vill se, plus prishöjningarna.

Plex är ju bäst i jämförelse. Skiter fullständigt i ersättningen till producenter och liknande. Ska de sälja någon prenumeration till mig så ska det vara enkel och smidig, lyckas man med det då får man mina pengar.

Blir man som aktör girig och startar 43895093248750248 miljarder olika streamingstjänster då använder jag mest Plex mest igen.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem

mitt UHD prenumeration sänktes från ca 85 till 56kr.

bodde en sväng i Kairo för några år sedan och återaktiverade mitt konto där för att barnen skulle ha något att titta på.
Väl hemma i Sverige så fortsätter det rulla på med det billigare priset

Visa signatur

Q1=Q2+QE

Permalänk
Medlem

Hemma hos mig så hoppar vi runt mellan tjänster. Har en tjänst det vi vill ha kör vi på det en månad och sen avslutar vi och sen byter till annat om det finns något vi vill se där. Just nu kör vi utan något alls då vi har sett det vi vill se

Permalänk
Medlem

För min del skulle det räcka med att de lanserade ny abonnemangsmodell med två parametrar som avgör priset - den ena är upplösning & bitrate, den andra är antal samtidiga streams. Då skulle jag välja UHD som parameter 1 och en enda samtidig stream som parameter 2, och skulle därmed kunna få sänkt pris eftersom fyra samtidiga streams är extremt onödigt i mitt fall.

Visa signatur

5950X, 3090