Permalänk
Medlem

Märkliga Kraschar med ganska ny dator

Hej!

Har på senare tid upplevt märkliga kraschar efter ca 1-5 min spelande, efter omstart av dator brukar det vanligtvis fungera sen.
Men oerhört frustrerande fel.

Händelseförlopp:
-Jag startar datorn
-Öppnar spelet (vanligtvis Call of duty men även provat Apex nu)
-Börjar spela någon minut
-Skärmen blir svart (ingen signal) jag kör med Displayport
-Jag blir även utslängd från spelet (timed out) några sekunder efter skärmen slocknat/tappat signal enligt medspelare
-Ljudet är kvar några sekunder, men ibland kan jag fortsätta prata på tex Discord i minuter trots svart skärm och bortkopplad från spel.
-Enda som hjälper är omstart av dator, då kan jag vanligtvis starta spelet igen och spela utan problem

Åtgärder:
-Jag har installerat om drivrutiner till grafikkort då jag misstänkte det från början, dock utan framgång
-Misstänkte även Windows update då jag kör Win 11 men det verkar inte heller vara problemet
-Inte gjort mycket mer än detta.

Datorn är den jag har i signaturen och är byggd av webhallen.
Felet uppenbarade sig förra veckan första gången, vet inte om det kan varit i samband med uppdateringen av säsong 2 till CoD ?

Vad tror ni hårdvaru eller mjukvaru bekymmer ??

Tack på förhand.

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | Asus ROG Maximus Z690 Hero | Intel I9 12900K | DDR5 32Gb Corsair 5200Mhz | M2. WD SN850 2TB | Corsair HX1200W | Asus RTX 3090 ROG Strix OC | Corsair iCUE H150i Elite Capellix | 34" Alienware QD-OLED 3423DW

Permalänk
Medlem

Ingen som har en idé eller varit med om liknande ??

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | Asus ROG Maximus Z690 Hero | Intel I9 12900K | DDR5 32Gb Corsair 5200Mhz | M2. WD SN850 2TB | Corsair HX1200W | Asus RTX 3090 ROG Strix OC | Corsair iCUE H150i Elite Capellix | 34" Alienware QD-OLED 3423DW

Permalänk
Medlem

Kolla eventviewer i windows och se om du har några felmeddelanden där.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Sen update men kan ju bara nämna att mitt fel troligtvis har blivit löst.
Det var vid en städning av chassit som jag upptäckte att en av mina tre PCI-E kontakter till grafikkortet inte satt rätt monterad (trots att jag varit där och vickat på dem) men det är ju 6+2 kontakter och de som byggt datorn har råkat få den 2-poliga kontakten på "fel" sida om den 6-poliga.
Den 2-poliga har ju en liten spärr som ska in bakom den 6-poliga kontakten och den hade hamnat på fel sida helt enkelt
Felet har inte varit så väldigt frekvent men har varit väldigt störande när det väl uppenbarar sig.
Men det kan ju vara ett tips att kolla om man får suspekta system kraschar utan anledning

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | Asus ROG Maximus Z690 Hero | Intel I9 12900K | DDR5 32Gb Corsair 5200Mhz | M2. WD SN850 2TB | Corsair HX1200W | Asus RTX 3090 ROG Strix OC | Corsair iCUE H150i Elite Capellix | 34" Alienware QD-OLED 3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av jiimpan:

Sen update men kan ju bara nämna att mitt fel troligtvis har blivit löst.
Det var vid en städning av chassit som jag upptäckte att en av mina tre PCI-E kontakter till grafikkortet inte satt rätt monterad (trots att jag varit där och vickat på dem) men det är ju 6+2 kontakter och de som byggt datorn har råkat få den 2-poliga kontakten på "fel" sida om den 6-poliga.
Den 2-poliga har ju en liten spärr som ska in bakom den 6-poliga kontakten och den hade hamnat på fel sida helt enkelt
Felet har inte varit så väldigt frekvent men har varit väldigt störande när det väl uppenbarar sig.
Men det kan ju vara ett tips att kolla om man får suspekta system kraschar utan anledning

Och den här datorn har alltså Webhallen byggt?

@Webhallen

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"