Leveranser av grafikkort rasade år 2022

Permalänk
Medlem

Vad hände Q317-Q118 egentligen? Miningboom?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Sålänge tillverkarna vill ha nästan dubbla priset mot vad kunderna anser är rimligt

Bullshit.
Hade 4080 funnits brett tillgängligt för säg $899 så hade det sålt som smör.

Permalänk
Medlem

Jag har gått över till konsol, kostade bra mycket mindre jämfört med att köpa ett high end grafikkort. Låt Nvidia och AMD sälja sina grafikkort till miners bäst dem vill, nej vänta mining hypen har dött ut.. Aja trist för dem.

Visa signatur

|| Citera för svar ||
--
Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & EK-Nucleus AIO 360 Dark | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E
--
Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | Stabilizers: AP TX Screw-in

Permalänk

Tre år sedan

Permalänk
Medlem

Alltså 8 av 10 ger inte över 4000 kr för ett grafikkort .Det gäller inte bara i Sverige utan det är så globalt .När kort i den prisklassen släpps kommer försäljningen öka igen .Varför köpa ett 3050 för o spela spel i 720 p liksom .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 11 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av gummybearkiller:

<Uppladdad bildlänk>
Det här kostar 20 000+ kr.
För halva den kostnaden får du Ett bra moderkort med en AMD 7700 med cpukylare och 32GB ram.
Enligt mig så bör ett bra grafikkort ligga på hälften av det, dvs ca 5000kr.
Men vi har oss själva att skylla när vi anser det ok att få ett par procent fler fps för dubbla kostnaden.
Vi är inne i en energikris vilket skapat en recession och vi tycker det är bra att dubbla elförbrukningen på en pc?
Nej, Nvidia och AMD behöver komma med energieffektivare och mycket billigare grafikkort med samma prestanda.
Utopi? Knappast när vi kört med samma format sedan hedenhös.

Ett par procent, 25 fps tycker jag är ganka mycket mellan 3080 och 4080. Detta är vad jag gav för dom senaste korten. 20-serien kostade förmodligen så mycket extra pga. RT kärnor som var bortkastade på flera sett. 40-serien är den första serien där man kan använda RT på riktigt med vettiga FPS.

1080 -5500
2080 -12490
3080 -13490
4080 -17099

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3300mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Bullshit.
Hade 4080 funnits brett tillgängligt för säg $899 så hade det sålt som smör.

Det blir ca 11200Kr. Jag tror inte det är consensus att XX80-SKUn borde ligga i den prisklassen. Ja, jag har räknat in moms.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

När jag köpte min första egentliga gamingdator, så fick man en prebuilt top-tier dator, dvs GTX 590 och i7-2700k och vad som nu kunde tänkas vara top-tier då, för runt 1500€, kanske lite mindre eller lite mer, minns inte exakt, och byggde man själv så säkerligen mindre.

Idag får man ju fan inte halva grafikkortet förden pengen om man skall ha samma tier, dvs XX90.

Betydligt större ökning i kostnad än vad inflation kan förklara, inte konstigt ifall det inte riktigt nappar för folk att köpa nytt nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFlyingFin:

När jag köpte min första egentliga gamingdator, så fick man en prebuilt top-tier dator, dvs GTX 590 och i7-2700k och vad som nu kunde tänkas vara top-tier då, för runt 1500€, kanske lite mindre eller lite mer, minns inte exakt, och byggde man själv så säkerligen mindre.

Idag får man ju fan inte halva grafikkortet förden pengen om man skall ha samma tier, dvs XX90.

Betydligt större ökning i kostnad än vad inflation kan förklara, inte konstigt ifall det inte riktigt nappar för folk att köpa nytt nu.

Är ju iofs ganska stor skillnad i material
590 =3 miljoner transistorer
4090 = 76.3 miljoner
Priset per transistor har ju inte riktigt ändrats på ett tag

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFlyingFin:

Även med ökad RnD, kostnaden för nya noder etc så är det fortfarande en helt oförsvarlig ökning. Mycket kan väl förklaras med att priserna sköt i höjden pga mining scalping och pandemi. Men det som är så fruktansvärt är att de nu behåller de priserna, trots att det inte alls är motiverat längre. Det är klart att folk med rätta är förbannade när de behåller de här priserna trots att det inte är motiverat av någonting längre.

Så ja ökningen sedan du köpte din första dator är till stor del bara motiverad av äcklig girighet från företagens sida. Det borde inte vara så. Det är sorgligt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Det gör ont när bubblor spricker.
När man minskar tillgången, och höjer priset, så kommer färre att köpa, samtidigt blir det ännu färre som köper då prisvärdheten är dålig, så vad gör dom, jo dom skeppar ännu färre för att försöka upprätthålla marginalerna.
På så vis skapas det negativa spiraler.
Prisvärdhet och marginaler kommer alltid vara motpoler, även om dom ibland kan vara något förskjutna.

Min oro är att AMD & Nvidia har en vilja att sluta massproducera konsumentgrafikkort och att det inte poppar upp tillräckligt med konkurrenter.
Handen på hjärtat är det nog få entusiaster som hellre skulle se slit och släng datorer, istället för att kunna byta ut delar. Då skulle vi landa på samma ställe som bilar & telefoner, hujeda mig.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFlyingFin:

Ja, jämför man med vad RAM, lagring, etc kostade på 1990-talet ser man ju att priserna sjönk under en rad år, kanske nådde de botten för typ 10 år sedan i flera avseenden (priset för en riktigt bra burk), och om man ser på min signatur så är jag ganska nöjd med min 2600K, jag kommer inte att ta fram stora plånboken för att köpa nytt liksom (men jag tillhör inte heller gamer-målgruppen inser jag).

Jag tror att folk vant sig med att teknik (datorer, TV, etc) ska bli billigare eller åtminstone märkbart bättre. Nu har GPU och även high-end-mobiltelefoner barkat iväg i pris; mobilernas kostnad kan i någon mån döljas av dyra abonnemang som bakar in en del av telefonpriset, men GPU gör hål i plånboken - och om man inte har extrema krav, vem vill betala extremt mycket? Jag gissar att de flesta som är intresserade av 4070 eller bättre redan sitter på ganska bra grejor som kanske duger tills vidare.

På sikt tror jag dock att andelen datoranvändare med monstergrafikkort kommer att sjunka. Det kommer att gå bra att spela i 1080@60fps på inbyggd grafik, och det kommer att funka hjälpligt i 4K också. När mobiltelefonerna kan prestera bra i 4K, vem vill då ha en burk under skrivbordet som drar 1kW när man spelar? En del, men inte de flesta.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Ja, jämför man med vad RAM, lagring, etc kostade på 1990-talet ser man ju att priserna sjönk under en rad år, kanske nådde de botten för typ 10 år sedan i flera avseenden (priset för en riktigt bra burk), och om man ser på min signatur så är jag ganska nöjd med min 2600K, jag kommer inte att ta fram stora plånboken för att köpa nytt liksom (men jag tillhör inte heller gamer-målgruppen inser jag).

Jag tror att folk vant sig med att teknik (datorer, TV, etc) ska bli billigare eller åtminstone märkbart bättre. Nu har GPU och även high-end-mobiltelefoner barkat iväg i pris; mobilernas kostnad kan i någon mån döljas av dyra abonnemang som bakar in en del av telefonpriset, men GPU gör hål i plånboken - och om man inte har extrema krav, vem vill betala extremt mycket? Jag gissar att de flesta som är intresserade av 4070 eller bättre redan sitter på ganska bra grejor som kanske duger tills vidare.

På sikt tror jag dock att andelen datoranvändare med monstergrafikkort kommer att sjunka. Det kommer att gå bra att spela i 1080@60fps på inbyggd grafik, och det kommer att funka hjälpligt i 4K också. När mobiltelefonerna kan prestera bra i 4K, vem vill då ha en burk under skrivbordet som drar 1kW när man spelar? En del, men inte de flesta.

Det har ju aldrig varit fler med monster gpuer på steam dock? Så tror nog de få som spelar pc köper nog bästa

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Som så många redan nämnt så är det nog de orimliga priserna på korten plus att lönen är mindre värd idag, i alla fall Nvidias, som gör att folk drar sig för att köpa det senaste. Jag menar 14000+ för ett grafikkort, eller knappt 10000 för nästa, sämre modell, oavsett hur snabb den är känns orimligt. Jag skulle ha råd men jag låter bli av den anledningen.

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Även med ökad RnD, kostnaden för nya noder etc så är det fortfarande en helt oförsvarlig ökning. Mycket kan väl förklaras med att priserna sköt i höjden pga mining scalping och pandemi. Men det som är så fruktansvärt är att de nu behåller de priserna, trots att det inte alls är motiverat längre. Det är klart att folk med rätta är förbannade när de behåller de här priserna trots att det inte är motiverat av någonting längre.

Alltså bara FYI, för 2017 när Pascal såldes så låg slutade Nvidas vinstmarginal på 35% och bruttomarginal på 60%, för 2022 låg den på 15% respektive 57%. Nu finns det massor av faktorer so spelar in här, men folk verkar tro att nvidia bara dubblat priset för att lägga det i egen ficka, men det är långt ifrån så enkelt, 2022 - med sina sjuka priser - är långt ifrån nvidias lönsammaste år.

Är väl värt att nämna att t ex amd cpu-utveckling har haft likvärdig transistor/kr utveckling som hos nvidia, t ex, 8C ryzen CPUer har haft ungefär samma prisbild från zen1 till zen4, transistorantalet har fördubblats. 4070Ti har 3x så många transistorer som 1080Ti.

Permalänk
Medlem

Transistorer har alltid ökat i antal, köper inte att de skulle ligga på samma styckpris när man krymper storleken.

Har slutat vänta på att fantasipriserna ska upphöra. Nästa köp blir PS6. Highend sprang iväg från max 15.000 till minst 30.000 på bara 10 år. Det är orimligt.

Ska man kompromissa låter jag hellre proffsen optimera mot en SKU tills fläktarna smälter.

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredag:

Transistorer har alltid ökat i antal, köper inte att de skulle ligga på samma styckpris när man krymper storleken.

Har slutat vänta på att fantasipriserna ska upphöra. Nästa köp blir PS6. Highend sprang iväg från max 15.000 till minst 30.000 på bara 10 år. Det är orimligt.

Ska man kompromissa låter jag hellre proffsen optimera mot en SKU tills fläktarna smälter.

Nej samma pris är dem inte dock kostar dem marginellt mindre men man använder nästan dubbla mängden/generation. Varje transistor blir också fler lödpunkter vilket är mer material.... Etc etc

Enbart via inflationen (ej räknat med att vissa material har ökat mer än så) så skulle en dator som kostade 15k 2012, kosta ca 20k idag
För 20k kan du nästan få in 7900xt+7600x vilket skulle vara bland de bästa man kan köpa för prestanda idag.....

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

Givetvis inte, antar att lägsta inställningar är ett subjektivt uttryck, kör 1440p 144 hz, alla andra inställningar, tex Anti-Alising, Antistropic Filtering, post-processing, shadows, liquid osv.

Ska man gå efter det närmaste absoluta uttrycket så är det väl att ta alla inställningarna och sätta dem på det lägst valbara alternativet.
Sen kan det ibland gå att välja ännu lägre inställningar, framförallt gällande upplösning och skalning om man editerar config filer. Men är väl lite överkurs.

Det finns kanaler på YouTube som experimenterar med att ta olika grafikkort eller olika processorer mm och testa och benchmarka och kanske köra grafikkort som är eller åtminstone borde vara för gamla/klena i spel och inställningar som inte är vettiga för hårdvaran.

bl.a.

I slutet av videon kör han 4K med RTX i Cyberpunk 2077 på ett RTX 3050
Spoiler, han får ca 14 FPS.

Här är ett annat exempel

8K gaming på ett RTX 1650
Fast med äldre och mindre krävande titlar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Är ju iofs ganska stor skillnad i material
590 =3 miljoner transistorer
4090 = 76.3 miljoner
Priset per transistor har ju inte riktigt ändrats på ett tag

Som tur är så behövs det ingen som sitter där och löder dit varje transistor för hand.
Det hade blivit dyra grafikkort...!
Tillgången hade också blivit lidande om de hade kunnat göra typ 4 grafikkort om året.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Som tur är så behövs det ingen som sitter där och löder dit varje transistor för hand.
Det hade blivit dyra grafikkort...!
Tillgången hade också blivit lidande om de hade kunnat göra typ 4 grafikkort om året.

Nej men å andra sidan skall maskiner kalibreras så varje lödning etc blir rätt. Är ju ett par extra kalibreringar att justera 3m vs 76m 😊

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det var inget som helst fel med a750 för 3090:-kr som jag köpte förra veckan...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon75480:

Alltså bara FYI, för 2017 när Pascal såldes så låg slutade Nvidas vinstmarginal på 35% och bruttomarginal på 60%, för 2022 låg den på 15% respektive 57%. Nu finns det massor av faktorer so spelar in här, men folk verkar tro att nvidia bara dubblat priset för att lägga det i egen ficka, men det är långt ifrån så enkelt, 2022 - med sina sjuka priser - är långt ifrån nvidias lönsammaste år.

Är väl värt att nämna att t ex amd cpu-utveckling har haft likvärdig transistor/kr utveckling som hos nvidia, t ex, 8C ryzen CPUer har haft ungefär samma prisbild från zen1 till zen4, transistorantalet har fördubblats. 4070Ti har 3x så många transistorer som 1080Ti.

Vad jag vet så tillverkas inte transistorer för hand utan det är litografi. En wafer är fortfarande en wafer. Man kan väl tänka att jamen det är mer komplexa chip nu. Visst, men de har också mer hjälp i designen av AI, som de själva utvecklat. Så kostnaden för tillverkning ökar inte linjärt med antalet transistorer. Det är inte så det fungerar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Vad jag vet så tillverkas inte transistorer för hand utan det är litografi. En wafer är fortfarande en wafer. Man kan väl tänka att jamen det är mer komplexa chip nu. Visst, men de har också mer hjälp i designen av AI, som de själva utvecklat. Så kostnaden för tillverkning ökar inte linjärt med antalet transistorer. Det är inte så det fungerar.

Fast wafer kostnaden har ju nästan gjort det?
3090 28.3m
4090 76.3m (2.7* så många)
Wafer (rykte)
3000 serien ~ 8000$
4000 serien 20000$
8*2,7 =21.6 så nästan samma skillnad mellan wafer och transistor

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Min första dator köpte jag 2011, den kostade ~18.000, den hade ett 590 i sig
Min andra dator köpte jag 2015, den kostade ~14.000, den hade ett 960 i sig
Nu kollar jag på en ny igen, då ska alltså bara grafikkortet, 4070, kosta 12.000?

Utöver det ligger nu ett billigt moderkort på typ 3000kr

För priset på en hel dator för några år sedan får man nu 2 delar, tro fan att försäljningen går dåligt. Men inflation då, klart att det är dyrare? Kan göra en pris analys:
Komponent | Dator 1 | Dator 2 | Dator 3?
Chassi: 1000kr | 900kr | 1800kr
Moderkort: 1400kr | 1500kr | 2700kr
Processor: 1800kr | 2700kr | 3700kr
RAM: 700kr | 700kr | 1000kr
SSD/Hårddisk: 3400+700kr | 900+600kr | 1000kr
Grafikkort: 5000kr | 3800kr | 13.000kr
PSU: 1200kr | 800kr | 1900kr
CPU Kylning: 800kr | 500kr | 1100kr

Notera hur grafikkortet är den enda komponenten som verkligen ökat i pris. Processorn gå upp i vad jag skulle kalla ett rimligt tempo, ram blir billigare med tanke på att både dator 1&2 hade 8GB, och den tredje då ska ha 32GB, 4 gånger mer för endast 300kr, förvaring blir billigare iom att jag nu inte kommer bry mig om fysisk hårddisk, men utöver det har SSD minskat i pris och ökat i kapacitet, första datorn var dyr med sina 3400kr för 180GB, för att SSD var helt nytt då, nu kostar 1TB knappt 1000kr. Chassi är smaksak så priset varierar därefter, moderkort ser rimlig ut, men går en farlig trend då många kort nu ligger på 5000+kr, kylning mer eller mindre oförändrad, PSU mer eller mindre oförändrad.

hur förklarar man en 300% prisökning för grafikkort, när nästan alla andra delar ligger på samma pris trots prestanda ökningar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wento:

Nu kollar jag på en ny igen, då ska alltså bara grafikkortet, 4070, kosta 12.000?

För priset på en hel dator för några år sedan får man nu 2 delar, tro fan att försäljningen går dåligt. Men inflation då, klart att det är dyrare? Kan göra en pris analys:

Notera hur grafikkortet är den enda komponenten som verkligen ökat i pris. Processorn gå upp i vad jag skulle kalla ett rimligt tempo, ram blir billigare med tanke på att både dator 1&2 hade 8GB, och den tredje då ska ha 32GB, 4 gånger mer för endast 300kr, förvaring blir billigare iom att jag nu inte kommer bry mig om fysisk hårddisk, men utöver det har SSD minskat i pris och ökat i kapacitet, första datorn var dyr med sina 3400kr för 180GB, för att SSD var helt nytt då, nu kostar 1TB knappt 1000kr. Chassi är smaksak så priset varierar därefter, moderkort ser rimlig ut, men går en farlig trend då många kort nu ligger på 5000+kr, kylning mer eller mindre oförändrad, PSU mer eller mindre oförändrad.

hur förklarar man en 300% prisökning för grafikkort, när nästan alla andra delar ligger på samma pris trots prestanda ökningar?

Du jämför ju inte ens samma komponenter/prestanda
960 så kan du inte jämföra med ett 4070ti som hittas för ~11k
960 får du jämföra med 3060 som kostar, 4-5k

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Känns som man läser om detta en gång minst en gång per vecka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wento:

Mer än hälften var dubbelt så dyrt, grafikkort var visserligen 300% men inte så stor skillnad faktiskt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Du jämför ju inte ens samma komponenter/prestanda
960 så kan du inte jämföra med ett 4070ti som hittas för ~11k
960 får du jämföra med 3060 som kostar, 4-5k

3060 är påväg ut dock om jag inte misstar mig, därför ville jag inte utgå ifrån den, men det ändrar inte det faktum att sedan 2011 isåfall så gick 590 för 5000kr, nu ligger den på ~25.000kr

500% på 12 år? Ganska absurt enligt mig.

Idag är alltså ett 4090 inte långt ifrån vad bda mina tidigare datorer kostade tillsammans.

Ett 4080 kostar lika mycket som mina första dator, en rätt maxad speldator i sin tid, och ett 4070 kostar lika mycket som min andra dator. För en enstaka komponent. Helt orimligt.

Jag skulle spekulera i att dom fått en prisboost av mining, och nu vill man inte komma ner till rimliga priser när man ser att det ändå säljer, samtidigt satsar man på tjänster som GeForce now, för att stoppa folk från att äga sin egen dator och istället betala 200/månaden för att hyra in sig på deras riggar. Det skulle ta 7½ år av GeForce now att komma till samma pris som ett 4080.

Kapitalistens våta dröm, äg inte något själv, betala en månadshyra så äger vi åt dig åt dig.

Permalänk
Medlem

Dags att släppa Nvidia 5000-serien nu, med RTX 5080 (Alpha), RTX 5080 (Pro), RTX 5080 (2.0) och RTX 5080 (X) i täten, där instegsmodellen med 4GB RAM ligger på $2700 MSRP.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Vad hände Q317-Q118 egentligen? Miningboom?

Stämmer bra, Ethereum fick fäste.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.