Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Suspekt säljare tradera

Frågade varför han sålde då svarade han för att uppgradera. Svarade då men du har ju sålt en jävla massa kort driver du internet café? Då svara han uppgradera ett par arbetsstationer bara...han har sålt 34 kort innan detta kortet tycker det känns lite märkligt varför skulle ett företag köpa kort på webhallen liksom?

https://www.tradera.com/item/341372/585455542/asus-rtx-3060-t...-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snusmunken:

Frågade varför han sålde då svarade han för att uppgradera. Svarade då men du har ju sålt en jävla massa kort driver du internet café? Då svara han uppgradera ett par arbetsstationer bara...han har sålt 34 kort innan detta kortet tycker det känns lite märkligt varför skulle ett företag köpa kort på webhallen liksom?

https://www.tradera.com/item/341372/585455542/asus-rtx-3060-t...-

Kan vara söldgods, men behöver inte vara det.

Spännande.

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Medlem

Han grävde antagligen efter kryptovalutor.

Permalänk
Skrivet av AllMessedUp:

Kan vara söldgods, men behöver inte vara det.

Spännande.

Ja det är ju nått som helt klart inte stämmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snusmunken:

Frågade varför han sålde då svarade han för att uppgradera. Svarade då men du har ju sålt en jävla massa kort driver du internet café? Då svara han uppgradera ett par arbetsstationer bara...han har sålt 34 kort innan detta kortet tycker det känns lite märkligt varför skulle ett företag köpa kort på webhallen liksom?

https://www.tradera.com/item/341372/585455542/asus-rtx-3060-t...-

Exakt vad är det som är suspekt? Alla hans omdömmen är gröna. Bara för att man säljer många datorkomponenter betyder det inte att man är suspekt. Dessutom erbjuder han kvitto på grafikkortet som han specifikt säger är köpt på Webhallen.

Gillar man inte en annons kan man ju bara gå vidare.

Permalänk
Skrivet av xSean145:

Exakt vad är det som är suspekt? Alla hans omdömmen är gröna. Bara för att man säljer många datorkomponenter betyder det inte att man är suspekt. Dessutom erbjuder han kvitto på grafikkortet som han specifikt säger är köpt på Webhallen.

Gillar man inte en annons kan man ju bara gå vidare.

Så du tycker det är normalt att sälja 35 dyra grafik kort som privatperson? Hur vet du att det inte är samma kvitto som han kopierat 35 ggr? Folk luras nått så fruktansvärt nuförtiden...

Permalänk

Hur får du det till 35?
Det ser i alla fall ut som att säljaren har startat om samma auktion flera gånger pga att ingen har lagt något bud, eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosendorfer:

Hur får du det till 35?
Det ser i alla fall ut som att säljaren har startat om samma auktion flera gånger pga att ingen har lagt något bud, eller?

Kolla in omdömen... Då ser du alla som köpt exakt samma kort..
Där ifrån får han 35 köpare.. 35 köpare av likadan annons som han lägger upp om och om igen .

Men skulle jag gissa så är det bara en cryptonisse som valt att lägga ner mining... Hade inte köpt av honom själv.

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Sötast

Köp...Köp inte...

I mitt perspektiv inte särskilt komplicerat ärende..

Permalänk
Medlem

Han har ju även sålt 4 moderkort och i3 processorer. Det känns ju inte som arbetsstationer då det är så starka grafikkort och känns inte som speldatorer med i3or. Känns som mining.

Kanske inte är något fel med korten men något lurt är det ju.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem

Fattar inte problemet. Kollade igenom hans omdömen, folk verkar nöjda? Försökte kolla om det var bottar, men dom har handlat hos andra också. Så vad är problemet? För mig ser det ut som att han håller på bli av med sina Mining saker. Vanlig grej, och det är bevisat sen länge sen att Mining behöver inte slita på ett kort. Enda negativa är väll att han inte erkänner till det om så är fallet.

Tekniskt sätt Miningrigg är ju en arbetsstation

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Avstängd

Erbjuds traderas egna säkerhet så får du ju produkten och måste godkänna den innan säljaren får pengarna av tradera.

Permalänk
Skrivet av CreativeX:

Fattar inte problemet. Kollade igenom hans omdömen, folk verkar nöjda? Försökte kolla om det var bottar, men dom har handlat hos andra också. Så vad är problemet? För mig ser det ut som att han håller på bli av med sina Mining saker. Vanlig grej, och det är bevisat sen länge sen att Mining behöver inte slita på ett kort. Enda negativa är väll att han inte erkänner till det om så är fallet.

Tekniskt sätt Miningrigg är ju en arbetsstation

Han ska vara ärlig och svara mig att han använt korten till mining då. Och jo mining sliter mycket mera på korten jag köpte ett rtx 2060 super fe som använts till mining efter 30 minuter spelande så frös hela datorn men pixlar över hela skärmen starta om och vart samma sak hela tiden efter en stunds spelande. Så det var en jävligt onödig resa för min del då säljaren inte var ärlig. Men nu har jag ett Rtx 2060 super fe som inte har använts för mining och är jättenöjd 😊

Permalänk
Medlem

Det är både ja och nej på frågan om mining sliter mer på grafikkort!

Är det tex en vettig minare så är det stor risk att korten har körts nedvoltade för att maximera coin per watt.
Nedvoltade kort slits mindre och körs med lägre värme.

Utöver det så är ju värmen samma hela tiden när det minas, vilket gör att fläktar körs i samma hastighet hela tiden.
Vilket är bra då det är upp o ned varvningarna som med ganska stor marginal sliter näst mest på fläktar uppstarten från stillastående sliter mest.
Det är även nyttigt för kretskort/chip och framförallt alla lödningar att hålla samma värme hela tiden så att dessa inte expanderar/krymper med värme skillnaderna, då det kan skapa sprickor i främst lödningar med tiden.

Nedvoltat och mindre värme är även bra för slitaget av gpu då det är högre volt och högre värme som skapar electron migration=det som sliter på gpu/cpu.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreativeX:

Fattar inte problemet. Kollade igenom hans omdömen, folk verkar nöjda? Försökte kolla om det var bottar, men dom har handlat hos andra också. Så vad är problemet? För mig ser det ut som att han håller på bli av med sina Mining saker. Vanlig grej, och det är bevisat sen länge sen att Mining behöver inte slita på ett kort. Enda negativa är väll att han inte erkänner till det om så är fallet.

Tekniskt sätt Miningrigg är ju en arbetsstation

Vet du hur Tradera fungerar?

Går att fixa 100x fake omdömen på 5 minuter, finns absolut noll säkerhetsnät och inga lagar som gäller då skiten är i någon gråzon när det gäller privatköp.

Säljaren vinner 99% av tvister osv osv, finns inget som reglerar siten och finns inga lagar som är på köparens sida.

Även om du skulle köpa stöldgods så är du som köpare förloraren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Vet du hur Tradera fungerar?

Går att fixa 100x fake omdömen på 5 minuter, finns absolut noll säkerhetsnät och inga lagar som gäller då skiten är i någon gråzon när det gäller privatköp.

Säljaren vinner 99% av tvister osv osv, finns inget som reglerar siten och finns inga lagar som är på köparens sida.

Även om du skulle köpa stöldgods så är du som köpare förloraren.

aha så det går fixa 100x fake omdömen som "handlat" hos andra med? I så fall är det väldigt långsökt enligt mig. Går man in på vissa av dem så har dem ju handlat hos andra användare. Menar du att dom andra användarna dom handlat hos är samma person?

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreativeX:

aha så det går fixa 100x fake omdömen som "handlat" hos andra med? I så fall är det väldigt långsökt enligt mig. Går man in på vissa av dem så har dem ju handlat hos andra användare. Menar du att dom andra användarna dom handlat hos är samma person?

Fixa bra omdömen är enkelt, sälj varor för 1-20kr, köp det med fake konto dvs dig själv eller dina polare, verifiera att du sålt skiten, du är nu den mest populära säljaren på Tradera.

Sälj stöldgods/ingenting men få pengarna, råkar köparen inte kunna bevisa att du inte skickade sten till den personen istället för 25k GPU som du annonserade = boom, bra säljare + vinst.

Vad är du ute efter, finns 0 kontroll över den marknaden och scams sprider sig som cancer på den plattformen.

Har du någonsin varit i kontakt med deras kundtjänst så fattar du också att ingen av dem befinner sig i Sverige och oftast hamnar du hos en chattbot tills du måste eskalera och har du tur så svarar de dig på svenska...

Så många varningsignaler att om du handlar där så är du får du skylla dig själv när du blir lurad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Fixa bra omdömen är enkelt, sälj varor för 1-20kr, köp det med fake konto dvs dig själv eller dina polare, verifiera att du sålt skiten, du är nu den mest populära säljaren på Tradera.

Sälj stöldgods/ingenting men få pengarna, råkar köparen inte kunna bevisa att du inte skickade sten till den personen istället för 25k GPU som du annonserade = boom, bra säljare + vinst.

Vad är du ute efter, finns 0 kontroll över den marknaden och scams sprider sig som cancer på den plattformen.

Har du någonsin varit i kontakt med deras kundtjänst så fattar du också att ingen av dem befinner sig i Sverige och oftast hamnar du hos en chattbot tills du måste eskalera och har du tur så svarar de dig på svenska...

Så många varningsignaler att om du handlar där så är du får du skylla dig själv när du blir lurad.

Har du ens använt Tradera?
Jag har använt Tradera sen 2004 och har över 500 omdömen men känner inte igen mig i något av det du skriver... Jag köper och säljer grafikkort och datorkomponenter till hushållers datorer och har aldrig blivit lurad. Självklart så är det väl möjigt att bli det även på Tradera, men risken är betydligt mindre än tex Blocket som jag helt slutat med då jag blivit lurad 9 av 10 gånger. De flesta säljare är förövrigt rädda om sina omdömen.

Om du dessutom ringer till Traderas kundtjänst så pratar dom perfekt svenska så strunta i bottarna

I det här fallet är det helt klart en miner som lagt ner, kryllar av dem på Tradera.

Att skaffa 100 omdömen genom kompisar på sålda grafikkort, skulle förövrigt kosta 20 000 i provisionskostnader...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snusmunken:

Han ska vara ärlig och svara mig att han använt korten till mining då. Och jo mining sliter mycket mera på korten jag köpte ett rtx 2060 super fe som använts till mining efter 30 minuter spelande så frös hela datorn men pixlar över hela skärmen starta om och vart samma sak hela tiden efter en stunds spelande. Så det var en jävligt onödig resa för min del då säljaren inte var ärlig. Men nu har jag ett Rtx 2060 super fe som inte har använts för mining och är jättenöjd 😊

Du har erfarenhet av ett kort som varit trasigt och du gör kopplingen att mining skadar kort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snusmunken:

varför skulle ett företag köpa kort på webhallen liksom?

Varför skulle de inte göra det? Inte som att företag bara handlar på dustin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av suhrim:

Varför skulle de inte göra det? Inte som att företag bara handlar på dustin.

Många köper ju direkt av tillverkarna också, tex.

Permalänk
Medlem

På tal om suspekta säljare så vann jag budgivningen på ett Yale Doorman lås och betalade med kort.
Försöker få tag i säljaren, men telefonnumret är avstängt, finns ingen person med det namnet på adressen och han svarar inte på meddelande.
Spärrar kortet, gör polisanmälan och anmäler det till Tradera.... helt plötsligt så svarar snubben på meddelande på en gång, han undrar varför jag har polisanmält honom.
Jag skrev till honom exakt varför och han sa att han skulle skicka låset och jag undrar varför han uppger falsk adress och ett avstängt telefonnummer men inte fått något svar än.

Visa signatur

//Daniel