Bugg med Intels nätverkskort får tillfällig lösning

Permalänk
Melding Plague

Bugg med Intels nätverkskort får tillfällig lösning

Efter problem med tappad anslutning visas en lösning vara att stänga av en energibesparande funktion.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Precis detta problem jag och mina kompisar har haft. Äntligen börjar dom göra något åt det och slutar låtsas som att det inte finns. Tog bara några år =(

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600Mhz CL16 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B550-F Gaming Wifi | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
Medlem

Har detta kort på en av mina burkar, Intel har verkligen problem med det, tror det släppts i 4 olika hårdvarurevisioner och alla verkar ha problemet.
Att stänga av EEE verkar enligt den lilla efterforskning jag gjort vara en hit-or-miss lösning

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Har inte upplevt detta med mitt I226-V som sitter på mitt ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI, har då kopplat via Zyxel switchar(GS-105B v3, GS1200-8 och XGS1250-12) till en Asus RT-AX56U.

Permalänk
Medlem

Ibland får man vara glad om det går stabilt i 1Gbit läget.

Permalänk
Medlem

Hade problem med I225-V och Win10. Men efter att ha flashat firmware och installerat senaste drivrutinen direkt från Intel istället för via Asus så har det efter det skött sig.
Har inte märkt något konstigt nu med Win11.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

I225 Har det i mitt asus B550i har dock inte märkt av något ostabilt . Funkar klockrent sen den byggdes i somras

Visa signatur

X570 Asus Crosshair VIII Dark Hero/ Ryzen 5800X3D / 32GB 3200 MHz CL16/Noctua U12A/ 7800 XT Nitro + / Kingston KC3000 1TB x2, /Corsair RM850X V3/ Asus 27GP850P/ Samsung Odyssey G5 27”/ Fractel Design North

Permalänk
Medlem

Fick göra likadant på ett moderkort för längesedan. Då för att datorn startade sig själv.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Skrivet av Kezzo:

I225 Har det i mitt asus B550i har dock inte märkt av något ostabilt . Funkar klockrent sen den byggdes i somras

samma här B550-F

aldrig haft några problem med det.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

samma här B550-F

aldrig haft några problem med det.

Har också B550-F med l225v har haft problem med den.
Som de också framgår i bilden "on certain switches and routers"
Jag hade först ingen problem alls med asus, när jag gick över till ubiquti fick jag problem.
Jag löste problemet genom att köpa en usb-c dongel. tråkigt att höra att det fortfarande är problem med nätverkskortet, var över ett år sen när jag gav upp på den.

Permalänk
Medlem

Vem kör med "energispar" på en stationär?

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem

Att stänga av sådana här funktioner på grund av strömsparande har länge varit riktigt korkat. Man tycker sig vara duktigare än att istället fråga användaren vad som är viktigt.
Jag vet inte hur många gånger USB-portar har stängts av för strömbesparing, så att en gamepad, mus, TGB eller dongel sluta funka när den väl behövs som mest och inte sällan behöver man göra en omstart vilket saboterar allt av det man väntat på.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk

Vadå sparar man 0,1W för att sätta det i energisparläge?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av reaperishere:

Precis detta problem jag och mina kompisar har haft. Äntligen börjar dom göra något åt det och slutar låtsas som att det inte finns. Tog bara några år =(

Fast denna lösning har folk testat förut utan resultat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kezzo:

I225 Har det i mitt asus B550i har dock inte märkt av något ostabilt . Funkar klockrent sen den byggdes i somras

Skrivet av Rouge of Darkness:

samma här B550-F

aldrig haft några problem med det.

Ni har väl revision 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Fast denna lösning har folk testat förut utan resultat.

Jo fast nu verkar det som att de faktiskt har erkänt att problemet fortfarande finns trots deras "åtgärder" och att det möjligen är en hårdvarubugg.
Förut har folk kontaktat Intel om felet och de har hänvisat till produkttillverkaren som använder deras chipset och produkttillverkaren har hänvisat tillbaka till Intel

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600Mhz CL16 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B550-F Gaming Wifi | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
Skrivet av Nozomi:

Ni har väl revision 3

ingen aning...

inköpt typ 2021 eller nått.

I225-V sitter på mitt iaf.

och det enda jag hittar i device manager som möjligen skvallrar om rev är:
Matching device ID
PCI\VEN_8086&DEV_15F3&REV_02

och just rev_02 återkommer lite här och där i detaljerna så misstänker att mitt kort har rev 2.

mitt moderkort är B550-F Gaming rev X.0x enligt cpu-Z

chipset rev 00
southbridge rev 051

om det kanske säger mer om vad mitt modermodem borde vara utrustat med för rev på nätverkskretsen.

vet inte riktigt var jag ska leta efter exakt rev nummer på nätverkskretsen..

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av obbeluff:

Har också B550-F med l225v har haft problem med den.
Som de också framgår i bilden "on certain switches and routers"
Jag hade först ingen problem alls med asus, när jag gick över till ubiquti fick jag problem.
Jag löste problemet genom att köpa en usb-c dongel. tråkigt att höra att det fortfarande är problem med nätverkskortet, var över ett år sen när jag gav upp på den.

Jag köpte ett nätverkskort för att fixa problemet efter all frustration med fixar som inte fixade det helt. Har bytt router sedan dess, men har inte testat om det skulle göra skillnad.

Visa signatur

Nada.

Permalänk
Medlem

Otroligt att denna problematik har pågått i åratal vid det här laget, utan någon ordentilg lösning från Intel.

Permalänk
Medlem

Har inte märkt några problem på mina burkar. Däremot Bluetooth-kretsen funkar inte på någon av datorerna med B550i eller X570i (Asus).. ingen aning om det är länkat till problematiken här.

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

1: AM4 3600X, RTX 4060 OC, X570-I, 32GB 3200MHz, SF450, 34”
2: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3600MHz, SF750, 34”
3: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3200MHz, SF600, 34”

Permalänk
Medlem

Har tydligen ett I225-V, dock inga problem med det. Z690 bräda.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miska:

Vem kör med "energispar" på en stationär?

Det är default och de flesta ändrar inte på default. Sitter man på det här forumet så kanske man har lärt sig att de där energibesparande inställningarna är ett bra ställe att börja pilla när det strular med Ethernet (eller Wifi, eller USB, eller...) men det är ju långt ifrån alla som vet det.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Om det visar sig att det inte går att åtgärda felet med ny fw eller drivrutin så borde man antingen få reklamera sitt moderkort eller så borde Intel skicka ut ett instickskort som ersättning.

Undrar om realtek har liknande problem. Funderar att sätta ett RT 2,5Gbps i min server, men ser att många klagar på att det är instabilt, men man kan väl gissa att anledningen är att det sitter ett Intel närverkskort i andra änden.

Permalänk
Medlem

För ovanlighetens skull lönar det sig att ha lite äldre hårdvara, jag har inte haft några problem med I211 på mitt X370

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Är det inte förvånande låg kunskap om tekniken när författaren kallar en controller för ett nätverkskort?

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miska:

Vem kör med "energispar" på en stationär?

Alla som inte vill elda för kråkorna.
Alla som inte gillar att hemmet blir varmare än nödvändigt.
Alla som gillar tysta datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Alla som inte vill elda för kråkorna.
Alla som inte gillar att hemmet blir varmare än nödvändigt.
Alla som gillar tysta datorer.

Min dator är hur tyst som helst, trots att det sitter 8 fläktar i den, varav 2 på grafikkortet, och nej, datorn är inte varm. Den snittar ca 24° C, lite över rumstemperaturen (19° C), och vid load ca 27° C.

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miska:

Min dator är hur tyst som helst, trots att det sitter 8 fläktar i den, varav 2 på grafikkortet, och nej, datorn är inte varm. Den snittar ca 24° C, lite över rumstemperaturen (19° C), och vid load ca 27° C.

Tänker inte vara den som är den, men det finns inte en chans i ett brinnande helvete att det är 3 grader skillnad mellan idle och load ens i den mest effektiva kylningen rimliga pengar kan uppbringa

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Medlem
Skrivet av nidas:

Tänker inte vara den som är den, men det finns inte en chans i ett brinnande helvete att det är 3 grader skillnad mellan idle och load ens i den mest effektiva kylningen rimliga pengar kan uppbringa

Skrev ju "snitt" vilket betyder genomsnitt. Man tar hela helvetet och räknar ihop det och får ett genomsnitt av summan.

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem

Stänger alltid av all energisparande funktioner, dom orsakar bara problem.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"