Hur många m.2 platser kan jag få till? TUF x570

Permalänk
Medlem

Hur många m.2 platser kan jag få till? TUF x570

Jag har ett Asus TUF x570 Gaming Plus och undrar hur många m.2 platser jag kan få till.

Jag har en R 7 5700x och ett 4090 TUF oc.

Mitt mål är att kunna ha 4-6st m.2 platser med moderkortets 2 platser och sen plus ett m.2 expansionskort typ asus hyper eller liknande.

Är detta möjligt?
Läst lite att man kan sätta hyper kortet i PCIe plats 1 men då hamnar gpu på plats 2 och körs i x4?

Är lite nybörjare vad gäller PCIe lanes och sånt så all hjälp och förslag på lösningar är välkommet.

Permalänk
Avstängd

Chipsetet ger 16 lanes, CPU ger 24, sammanlagt max 40. Vill du inte begränsa något så betyder det att två grafikkort som tar 16 var plus två m2 som tar fyra var är max. Men grafikkorten begränsas inte nödvändigtvis så mycket av att få mindre bandbredd, så du får väl testa hur det funkar i 4x. Frågan är väl varför du behöver två rätt feta grafikkort som inte på något sätt kan jobba ihop, samtidigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Chipsetet ger 16 lanes, CPU ger 24, sammanlagt max 40. Vill du inte begränsa något så betyder det att två grafikkort som tar 16 var plus två m2 som tar fyra var är max. Men grafikkorten begränsas inte nödvändigtvis så mycket av att få mindre bandbredd, så du får väl testa hur det funkar i 4x. Frågan är väl varför du behöver två rätt feta grafikkort som inte på något sätt kan jobba ihop, samtidigt?

Var läser du att han har 2 grafikkort?

Permalänk
Medlem

Jag har inte processorns antal linor i huvet (edit: se inlägget från @snajk ovan), men jag tror att antalet PCIe-linor blir den kritiska faktorn mer än vilka kortplatser som funkar med vad. Varje M2 kräver 4 linor för full hastighet, så 6*4 = 24 linor bara till lagringen. Då ska i regel chipset ha ytterligare 4 linor, och graffet så många som blir över.

Ang. kortplatserna så tror jag att du har nytta av denna sida, om du inte sett den redan: https://www.asus.com/us/support/FAQ/1037507/

Det som behövs för att köra mer än 1 M.2-enhet i Asus Hyper och liknande kort är att moderkortet stöder "bifurcation" för kortplatsen, och at du har nog med PCIe-linor.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Avstängd
Skrivet av martengooz:

Var läser du att han har 2 grafikkort?

Ah, det var jag som blandade ihop det. Varför heter processorn 5700X och grafikkortet 5700XT från samma tillverkare?

Permalänk
Avstängd

Med ett grafikkort blir det lättare, ett sånt här ger fyra platser till utöver de två du har på moderkortet, dock kommer de gå i max PCIe 3.0 hastigheter, men det borde inte vara något större problem. Sen kan du säkert peta in ett par mindre kort på dina mindre PCIe-platser men då lär det bli begränsningar i hur mycket bandbredd som är tillgängligt för det stora kortet eller grafikkortet. Vilket kanske inte alls är ett problem dock.

Permalänk
Medlem

Du borde som sagt kunna använda ett Hyper-kort för att köra 4 st. SSDer på den första PCIe-porten, det ska fungera på ditt moderkort enligt Asus dokumentation. Men då får du som du är inne på sätta grafikkortet i den andra PCIe-porten som bara kör PCIe 4.0 x4.

TechPowerUp har gjort ett test på hur just 4090 skalar med PCIe om du vill se hur mycket du tappar på det. De testar inte just PCIe 4.0 x4, men bandbredden blir samma som PCIe 2.0 x16 eftersom varje PCIe-version är dubbelt så snabb som den förra.

Du kan med andra ord räkna med att tappa minst 6-8% i genomsnitt i spel, men det kan förstås variera mellan olika spel. Eventuellt kommer du tappa mer prestanda än så eftersom den andra PCIe-porten går via styrkretsen, det brukar ge lite sämre prestanda än PCIe-portar som är kopplade direkt till processorn.

Permalänk
Medlem

När jag läser på Asus hemsida https://www.asus.com/se/support/FAQ/1037507/
Så står det att PCIe 16x plats 2 kan bara köra 1 M.2.
Förstår jag korrekt då?
Betyder det att oavsett hur jag gör med hyper kort eller liknande så kommer den platsen bara kunna hantera 1 m.2 ssd?

Jag har ett wifikort som tar upp en av pcie x4 slotsen.

Kan jag använda en sån här och få 2 platser till?
https://www.inet.se/produkt/6601549/m-2-adapterkort-med-plats...

Sen använda ett till kort på en 4x plats för att få en till m.2 plats?
Då landar jag på 5 totalt

Tror ni det funkar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kishino:

När jag läser på Asus hemsida https://www.asus.com/se/support/FAQ/1037507/
Så står det att PCIe 16x plats 2 kan bara köra 1 M.2.
Förstår jag korrekt då?
Betyder det att oavsett hur jag gör med hyper kort eller liknande så kommer den platsen bara kunna hantera 1 m.2 ssd?

Korrekt, det andra porten kan endast hantera en PCIe-enhet. Det går endast att använda mer än en SSD via Hyper-kortet om PCIe-porten som används har stöd för s.k. bifurcation, d.v.s. att PCIe-banorna går att dela upp till flera enheter.

Skrivet av kishino:

Kan jag använda en sån här och få 2 platser till?
https://www.inet.se/produkt/6601549/m-2-adapterkort-med-plats...

Den där adaptern använder två PCIe x4-portar (notera den utdragbara porten ovanpå), så den går inte att använda på ditt moderkort om du även vill kunna använda ett grafikkort.

Den enda lösningen om du inte vill flytta på grafikkortet är tyvärr att köra 3 M.2 SSDer, två via M.2-portarna och en via en PCIe-adapter på x4-porten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Den där adaptern använder två PCIe x4-portar (notera den utdragbara porten ovanpå), så den går inte att använda på ditt moderkort om du även vill kunna använda ett grafikkort.

Den enda lösningen om du inte vill flytta på grafikkortet är tyvärr att köra 3 M.2 SSDer, två via M.2-portarna och en via en PCIe-adapter på x4-porten.

Men jag har ju 3st 4x platser på moderkortet. Varför kan jag inte använda den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Korrekt, det andra porten kan endast hantera en PCIe-enhet. Det går endast att använda mer än en SSD via Hyper-kortet om PCIe-porten som används har stöd för s.k. bifurcation, d.v.s. att PCIe-banorna går att dela upp till flera enheter.

Endast mer än en? Så om jag sätter i fler än 1 ssd på Hyper kortet så fungerar det? Det låter konstigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av kishino:

Men jag har ju 3st 4x platser på moderkortet. Varför kan jag inte använda den?

Du har en x16, en x16 kopplad som x4, samt 3 st. x1. När jag skriver x4 så menar jag den andra x16-porten som bara är kopplad som x4.

Skrivet av kishino:

Endast mer än en? Så om jag sätter i fler än 1 ssd på Hyper kortet så fungerar det? Det låter konstigt

Nej, jag skrev att PCIe-porten måste ha stöd för bifurcation om det ska gå att använda mer än en SSD via den. Det är endast den första PCIe-porten på ditt moderkort som har stöd för det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av perost:

Du borde som sagt kunna använda ett Hyper-kort för att köra 4 st. SSDer på den första PCIe-porten, det ska fungera på ditt moderkort enligt Asus dokumentation. Men då får du som du är inne på sätta grafikkortet i den andra PCIe-porten som bara kör PCIe 4.0 x4.

TechPowerUp har gjort ett test på hur just 4090 skalar med PCIe om du vill se hur mycket du tappar på det. De testar inte just PCIe 4.0 x4, men bandbredden blir samma som PCIe 2.0 x16 eftersom varje PCIe-version är dubbelt så snabb som den förra.

Du kan med andra ord räkna med att tappa minst 6-8% i genomsnitt i spel, men det kan förstås variera mellan olika spel. Eventuellt kommer du tappa mer prestanda än så eftersom den andra PCIe-porten går via styrkretsen, det brukar ge lite sämre prestanda än PCIe-portar som är kopplade direkt till processorn.

Enligt Asus så har moderkortet 2 PCIe 4.0 x16 portar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Enligt Asus så har moderkortet 2 PCIe 4.0 x16 portar.

Den enda är dock endast kopplad som en x4-port.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av perost:

Den enda är dock endast kopplad som en x4-port.

Är du säker? För jag hittar inte något om det någonstans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Du har en x16, en x16 kopplad som x4, samt 3 st. x1. När jag skriver x4 så menar jag den andra x16-porten som bara är kopplad som x4.

Ja du har rätt, jag tänkte fel.
Kan jag använda x1 adapterkort istället då? Eller då kanske man bara får 1/4 hastighet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Enligt den här recensionen är det så, det skulle verkligen behövas separata namn på den fysiska storleken på slotsen och hur många banor som är kopplade. Nu används ju x16 oftast för båda.

https://laurentschoice.com/2019/tech-review/asus-tuf-gaming-x...

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Står i specarna på produktsidan du själv länkar till?

Citat:

Expansion Slots

AMD X570 chipset
1 x PCIe 4.0 x16 (max at x4 mode)
3 x PCIe 4.0 x1

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Man hittar informationen under Tech Specs på ASUS hemsida vid Expansion Slot

https://www.asus.com/motherboards-components/motherboards/tuf...

AMD Ryzen™ 5000 Series/ 3000 Series Desktop Processors
1 x PCIe 4.0 x16 (x16 mode)

AMD Ryzen™ 5000 G-Series/ 4000 G-Series/ 2000 Series Desktop Processors
1 x PCIe 3.0 x16 (x16 mode)
AMD RyzenTM 3000 G-Series / 2000 G-Series Processors
1 x PCIe 3.0/2.0 x16 (x8 mode)

AMD X570 chipset
1 x PCIe 4.0 x16 (max at x4 mode)
3 x PCIe 4.0 x1

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det står på sidan du själv länkade till om du klickar på Tech Specs: "1 x PCIe 4.0 x16 (max at x4 mode)". Notera att specen är lite rörig eftersom de listar olika PCIe-portar beroende på vilken typ av processor man har.

Skrivet av kishino:

Ja du har rätt, jag tänkte fel.
Kan jag använda x1 adapterkort istället då? Eller då kanske man bara får 1/4 hastighet?

Ja, tekniskt sett skulle det fungera, men du får förstås bara ut x1-hastighet då. Jag vet dock inte om det finns såna adaptrar att få tag på, vanligtvis är de x4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Ah, det var jag som blandade ihop det. Varför heter processorn 5700X och grafikkortet 5700XT från samma tillverkare?

X för eXtreme och T för grafikkorT ?

Permalänk
Avstängd

Ni har rätt. Jag var på telefonen och hittade inte rätt info.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martengooz:

X för eXtreme och T för grafikkorT ?

Förklara då gärna t.ex. 3800XT

Permalänk
Medlem

Det går inte använda nåt sånt här för att få 2st m.2 platser i x2 på x16 slot nr 2?
https://www.proshop.se/Haarddisk-tillbehoer/RaidSonic-ICY-BOX...
x2 speed kan jag leva med men funkar de tro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kishino:

Det går inte använda nåt sånt här för att få 2st m.2 platser i x2 på x16 slot nr 2?
https://www.proshop.se/Haarddisk-tillbehoer/RaidSonic-ICY-BOX...
x2 speed kan jag leva med men funkar de tro.

Det står inget på ProShops sida, men kollar man på tillverkarens sida så framgår det att den adaptern klarar en NVMe och en SATA M.2 (via SATA-kontakter på kortets kortsida ser det ut som). Jag känner inte till någon lösning för att köra flera NMVe SSDer via en PCIe-port som inte har stöd för bifurcation.

Permalänk
Medlem

Det finns adaptrar med PLX-chip som kan förvandla färre PCIe-linor till flera till priset av reducerad hastighet, men det är en minst sagt rörig marknad som jag inte rekommenderar att man ger sig in i. Men jag undrar lite vad du vill nå för övergripande mål med din frågeställning, vad vill du åstadkomma?

Med 6 NVMe + ett 4090 så kommer processorns 24st PCIe-linor att bli en flaskhals, så du kommer att behöva kompromissa med något.

Du skriver att du är ok med lägre hastighet om du kan ha fler NVMe-enheter, men det finns få fördelar med fler långsamma enheter jämfört med färre som går i full hastighet. Grejen är at NVMe-protokollet är så effektivt, att PCIe-linorna är flaskhalsen snarare än själva NVMe-SSDn. En modern gen4 NVMe-drive maxar i stort sett sina 4st PCIe 4.0-linor på 7-komma-nånting Gb/s. Jag känner inte till något scenario där två enheter i "halv" hastighet - t.ex. gen4 x2 eller gen3 x4 - presterar bättre än en modern gen4 x4-enhet. Två, säg, gen3-enheter (ca 3500Mb/s) i raid0 kommer att ha liknande sekventiell överföringshastighet som en gen4-enhet (ca 7000Mb/s), men sämre accesstid för de flesta operationer. Så om du inte har en drös NVMe liggande redan, eller tänker skaffa de största på marknaden för att maxa lagringen, så vinner du inget på att ha fler enheter än det finns PCIe-resurser till.

Sen är det en annan sak som du behöver ha i åtanke när du funderar på sätt att koppla enheterna. Processorn har som sagt 24st PCIe-linor, 16 till PCIE1-slotten, 4 till M2_1-slotten, och de återstående 4 går direkt till X570-chipsetet. Detta innehåller i sin tur (att döma av specarna som länkats tidigare) ett PLX-chip, och det är det som gör att det kan ge ytterligare 11 PCIe-linor - 4st till M2_2-slotten, 4st till PCIE2-slotten (som alltså ser ut som en x16 men egentligen är en x4), samt tre ytterligare x1-kortplatser. Utöver det har den också USB, audio, och SATA-portar. Men allt detta samsas alltså om en ensam x4-koppling till processorn! Och som sagt, en ensam NVMe gen4-enhet klarar av att mätta hela den kopplingen vid sekventiell överföring.

Konsekvensen av detta blir att även om du kan få in flera NVMe på x4-kortplatsen på något vis, så samsas de inte bara med varann, utan också med en eventuell NVMe i M2_2-platsen. Samma sak, om du sätter ditt 4090 i x4-platsen, om du då också har en NVMe gen4 i M2_2-platsen, så har du garanterat FPS drops så fort den NVMe-enheten kliar sig på näsan. (Allt detta samsas också med ett gäng USB, evt. SATA, och ljud, men bandbredden som dessa kräver är nog försumbar i sammanhanget)

Men ovanstående matematik på plats, så kan vi börja tänka på dina möjligheter! Jag ser 2-3 scenarier:

1. 5x NVMe, kompromiss med grafik: Du sätter 4090 i x4-slotten och lämnar M2_2 tom. Då blir grafiken det enda bandbreddskrävande som går via chipset, och du har processorns alla återstående 20 PCIe-linor lediga till NVMe. Med M2_1 samt ett Hyper M2-kort i x16-slotten (PCIE1) får du plats med 5st NVMe gen4 i full hastighet. En sjätte NVMe i M2_2 skulle sabotera grafikprestandan för mycket, det är inte värt det. Detta förutsätter att du inte använder en massa bandbredd via chipsetets USB-portar samtidigt, men saker som tangenbord, mus och ljud är så resurssnålt så det kommer inte att påverkas. (det finns också 2 USB-portar som går direkt till CPU, som skulle gå att ha till evt. mer krävande USB-prylar)

2. 2x NVMe, "normal" grafiklösning: 4090-kortet i x16-slotten som vanligt, samt en gen4 NVMe vardera i M2_1 och M2_2. Det är det tråkiga alternativet som de flesta nog skulle ha kört. Eftersom det enda bandbreddskrävande som sitter på chipset är en ensam NVMe, så kommer den att ha väsentligen samma hastighet som den som sitter i M2_1. Detta räcker t.ex. för redundant lagring, och du kan skaffa ett par större gen4-enheter för att kompensera för antalet.

3. (mer fishy) Som alternativ (2) fast med tre NVMe varav två går i gen3-hastighet. Det är fysiskt möjligt att få in en ytterligare NVMe i x4-slotten med någon form av riser, men den skulle alltså bråka om chipsetets bandbredd med den som sitter i M2_2. Detta kunde vara relevant om minst två av NVMe-enheterna var gen3, för två sådana skulle bandbredden räcka. Men det finns alltså ingen prestandamässig fördel med 2st gen3-enheter över 1st gen4-enhet.

Hade du förresten någon plan om hur flera NVMe skulle integreras i systemet? Någon form av raid? Berätta gärna lite mer om vad du vill åstadkomma, om inte annat för att det vore intressant att höra

Edit: Jag missade att du också har ett x4 wifi-kort. Det tar ju en del bandbredd av chipsetet också, vet inte hur mkt det påverkar.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem

Har du en last som verkligen tjänar på så mycket NVMe-lagring? I sådana fall öppna plånboken och köp Threadripper eller Xeon så du får fler PCIe-banor. Om det hela bara är en fix idé, glöm den och kör på ett gäng SATA SSD istället.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem

Tack alla för svaren. Jag har lärt mig en massa
Jag får nöja mig med 3st helt enkelt och så får dom vara lite större bara.
Har nämligen några liggandes hemma så därför ville jag kunna använda flera än 3.