Jaha... Jag som trodde jag slapp det välkända problemet med Quest 2

Permalänk
Medlem

Jaha... Jag som trodde jag slapp det välkända problemet med Quest 2

Jag har inte blivit såhär häpen på länge.

Idag tänkte jag lägga ut mitt Quest 2 till försäljning då jag helt enkelt inte tycker det är min grej, jag har inte spelat på flera månader och känns inte värt att ha kvar det. Totalt kanske jag har lagt ner 30-40 timmar med VR.

Mitt Quest 2 har legat i en designerad TV bänk låda helt utan påfrestningar eller dylikt hela tiden, och så mesta vikten läggs på själva enheten när den ligger ner.

När jag skulle ta ur den, så innan jag ens tar tag i enheten ser jag att något är väldigt fel, jo, ena sidan av bandet har gått av helt, och i lådans kant ligger en liten plastbit!

https://i.imgur.com/bYmMcT6.jpg

Jag läste på mycket om detta problem när Quest 2an var ny, men i många fall landa det på för mycket användning eller oaktsamhet och jag vifta bort helhetsbilden till att det är nog bara oaktsamma användare.
Men nu, ioförsig nästan tre år senare så står jag själv här som ett offer och fattar ingenting.

För jag kan garantera, den har legat helt oberörd i lådan och som sagt inte legat emot något i kläm eller liknande, så därför kände jag behovet att lyfta upp detta lite att det är helt ofattbart vilken dålig kvalité detta "eLiTe" band är tillverkat av.
Det konstigaste är att jag har aldrig sedan det var helt nytt, varken tappat eller varit oaktsam med enheten, alltid lagt ner det lugnt och fint.
"Som tur är" så har det ju inte gått tre år ännu sedan inköp, så jag antar att jag måste ta kontakt med Inet nu och tjöta till mig ett nytt.
Bara så förbannat irriterande när jag hade velat sälja det ganska fort på grund av ekonomin.
Och en saftig prissänkning som kommer imorgon hjälper ju inte.
Fan!

Någon mer som varit med om snarlikt detta? Dvs att den har bokstavligen talat spruckit av sig själv såhär?

(NOTE: Detta är Elite Strap UTAN batteri)

Permalänk
Medlem

Har som tur är fortfarande klarat mig under mina 2.5 års ägo. Hoppas innerligt att den inte spricker om två veckor då jag bokat in VR helg med lite polare...

Angående prissänkningen är den ju fortfarande högre msrp än du troligen betala vid release, men alltid trist att det inte går som man tänkt sig när man beslutat sig för försäljning.

Uppdatera oss gärna om du lyckas få strappen utbytt.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem

Är bandet gjort i polyuretan (PU) och man inte får blandningen perfekt i samband med tillverkningen så är de dömda att antingen bli spröda och hårda eller allt kladdigare som inte går att tvätta bort då det är genomgående genom hela elasten och till sist når nivå att det blir klägg av dem med tiden - kemisk klocka.

Det går inte att göra något åt det mer än att få tag på nytillverkad dito.

Det är många remmar och bandspelare-band har blivit klägg efter varierande antal år - inom 3 år är dock ganska fort och borde rymmas inom reklamations-tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Är bandet gjort i polyuretan (PU) och man inte får blandningen perfekt i samband med tillverkningen så är de dömda att antingen bli spröda och hårda eller allt kladdigare som inte går att tvätta bort då det är genomgående genom hela elasten och till sist når nivå att det blir klägg av dem med tiden - kemisk klocka.

Det går inte att göra något åt det mer än att få tag på nytillverkad dito.

Det är många remmar och bandspelare-band har blivit klägg efter varierande antal år - inom 3 år är dock ganska fort och borde rymmas inom reklamations-tiden.

Jag har aldrig hållit i den produkten men ser inte den ut att vara formsprutad?

Dåligt torkning eller övertorkat material eller fel verktygstemp eller smälta kan också leda till konstigheter längre fram..

Eller så är det dåligt material i grunden.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Det är en tickande bomb.
När jag hade elite battery strap så efter 2år så sprack den bara så där, peta knappt i den.
Meta är väldigt bra support, du får säkert en ny om du kontaktar supporten.
Jag hade nytt elite battery strap hemma på mindre än en vecka, behövde inte ens skicka in et gamla. Visade bara bild på den trasiga + bild på kvitto. (köpte på elgiganten)

Det nya jag fick sålde jag direkt och köpte ett elite strap från Kiwi Design i stället, man riktigt känner kvalitetsskillnaden där. Det måste vara nått med själva plasten som blir spröd eller nått.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Det är en tickande bomb.
När jag hade elite battery strap så efter 2år så sprack den bara så där, peta knappt i den.
Meta är väldigt bra support, du får säkert en ny om du kontaktar supporten.
Jag hade nytt elite battery strap hemma på mindre än en vecka, behövde inte ens skicka in et gamla. Visade bara bild på den trasiga + bild på kvitto. (köpte på elgiganten)

Det nya jag fick sålde jag direkt och köpte ett elite strap från Kiwi Design i stället, man riktigt känner kvalitetsskillnaden där. Det måste vara nått med själva plasten som blir spröd eller nått.

Bra att det finns alternativ, har medans jag spelade en del köpt på mig bättre kudde runt ansiktet och det var som dag och natt (stället för silikonet) så synd att jag inte visste det tidigare att det även fanns bättre Elite straps

Men har skickat iväg ärende till Oculus nu, låter hoppfullt iallafall!

Permalänk
Medlem

mitt Elite-strap sprack på två olika ställen. fixa det genom att offra en billig skalkniv. tog ca 6 cm av bladet som stabilisering sedan lim och silvertejp. funka hur bra som helst. Nu har jag dock bytt till Kiwi.

Komplettering, tror bestämt att andra lagningen gjorde jag genom att klippa ut 2 st remsor från ett plastlock (typ glasspaket) och använda som stabilisator (en på varje sida) tillsammans med lim och tejp. Även det höll.

Permalänk
Medlem

Om du inte får en ny elite strap från Meta finns det en kopia som heter Aubika elite strap. De är så pass lika att dess "band" till och med passar i mekanismen på Metas elite strap. Jag vet dock inte om materialet är detsamma eller om de lyckats bättre med tillverkningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tJev:

Har som tur är fortfarande klarat mig under mina 2.5 års ägo. Hoppas innerligt att den inte spricker om två veckor då jag bokat in VR helg med lite polare...

Angående prissänkningen är den ju fortfarande högre msrp än du troligen betala vid release, men alltid trist att det inte går som man tänkt sig när man beslutat sig för försäljning.

Uppdatera oss gärna om du lyckas få strappen utbytt.

Jovars, betalade 499kr för min så jag ska ju inte klaga såsätt.

Har haft dialog med Meta nu, såg dystert ut ett tag när dom ville ha SN på strapen men det fanns ingen, dom skicka exakt samma copy paste svar att dom ville ha SN men jag skrev då åter igen att det finns bara "made in china" på min, då omslussades jag till någon ny på kundtjänst som i sin tur skrev att retur godkänns, men att det kan ta upp mot två veckor innan det hanteras... Känns inte som ett bra alternativ

Har gjort garantiärende hos Inet och dom har godkänt returen, tänker att det är väl skitsamma vem som tar hand om garantin, får ju nytt oavsett, men att Inet lär vara snabbare.

Permalänk
Medlem

Inet löste allt snabbt och bra som vanligt, det är verkligen en kedja för sig, kundservice i toppklass