m2.disk installation på asus maximus hero 2 z97 & asus z97-a

Permalänk

m2.disk installation på asus maximus hero 2 z97 & asus z97-a

hej en fråga försöker installera m.2 disk.
hittar den varken i bios eller i enhetshanteran på något av moderkorten? jag vet icke vad jag gör för fel har försökt letat både här och youtube kan nogon hjälpa mig för jag får inte ordning påt?

mvh Darren

Permalänk
Medlem
Skrivet av WitchDoctor91:

hej en fråga försöker installera m.2 disk.
hittar den varken i bios eller i enhetshanteran på något av moderkorten? jag vet icke vad jag gör för fel har försökt letat både här och youtube kan nogon hjälpa mig för jag får inte ordning påt?

mvh Darren

Beroende på vilka portar som används av grafikkort och sånt så kan vissa portar för M.2 stängas av på vissa moderkort.

Vad har du inkopplat och var?

Permalänk

tack för hjälp men jag hittade det, den var på pcie istället för m.2 mode

Permalänk
Medlem
Skrivet av WitchDoctor91:

tack för hjälp men jag hittade det, den var på pcie istället för m.2 mode

Jag återupplivar denna tråden igen för jag har liknande problem tror jag. Men jag skulle vilja veta vart du hittade den inställningen med att swappa mellan pcie och m2.

Bios hittar inte min disk överhuvud taget.
Och jag hittar varken info i bios eller i manualen om inställningen för att ändra mellan pcie och m2.
Eftersom den inte hittas av bios kan jag heller inte välja enable eller disable som jag kan göra på övriga diskar.

Visst kan den vara död men jag har varit försiktig när jag flyttat över den från gamla datorn. Så det lär knappast vara att den är trasig.

All hjälp vore tacksamt!

Visa signatur

Fractal North, Corsair AX860, ASUS TUF Gaming Z790-Plus WIFI, Intel Core i7-13700K, Noctua NH-U12A, Corsair 64GB DDR5 6000MHz, ASUS 4080 TUF Gaming, Kingston Fury Renegade 4TB M.2, Samsung 850 EVO 500GB M.2 + Corsair Force GT 240GB + 3st Mekaniska tot. 16TB

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Colery:

Jag återupplivar denna tråden igen för jag har liknande problem tror jag. Men jag skulle vilja veta vart du hittade den inställningen med att swappa mellan pcie och m2.

Bios hittar inte min disk överhuvud taget.
Och jag hittar varken info i bios eller i manualen om inställningen för att ändra mellan pcie och m2.
Eftersom den inte hittas av bios kan jag heller inte välja enable eller disable som jag kan göra på övriga diskar.

Visst kan den vara död men jag har varit försiktig när jag flyttat över den från gamla datorn. Så det lär knappast vara att den är trasig.

All hjälp vore tacksamt!

Z97 var första generationen med stöd för M.2. Då oftast endast x2 och inte x4.

Vi börjar med, vad har du för disk och vilket moderkort?
Har du många diskar i SATA-portarna och har du många PCIe-kort installerade?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Z97 var första generationen med stöd för M.2. Då oftast endast x2 och inte x4.

Vi börjar med, vad har du för disk och vilket moderkort?
Har du många diskar i SATA-portarna och har du många PCIe-kort installerade?

Vi kan släcka den här tråden lika snabbt igen för jag lyckades lösa det. Även om jag fortfarande inte vet vad felet är...

Det var inte helt rätt tråd att hoppa in på för jag har inte samma moderkort. Du ser mina prylar i signaturen.
Men det var den där gamla 500gb Samsungdisken som inte ville sig. Hade stoppat i den i M2-port nr2.
Har bara grafikkortet som går på PCIe-slottarna. Så inget extra alls.
Men jag googlade runt i ett par timmar nu totalt och hittade bara liknande förslag som ovan på att enable/disable på just den disken eller att jag glömt sätta bokstav på disken etc. Men den dök inte upp i disk management heller. Eftersom inget av prylarna lät som det skulle funka så blev jag sur och bytte plats på disken till M2-slot 4. Då funkade det hur bra som helst... Det är inte som att det går att sätta diskarna fel för de har ju ett spår i precis som ramen har.

Kanske är glapp i kontakten eller så är just den slotten bränd från fabrik.

Tack ändå DavidtheDoom för att du tog dig tid! Bra ställe att hänga på det här för alla är så hjälpsamma

Visa signatur

Fractal North, Corsair AX860, ASUS TUF Gaming Z790-Plus WIFI, Intel Core i7-13700K, Noctua NH-U12A, Corsair 64GB DDR5 6000MHz, ASUS 4080 TUF Gaming, Kingston Fury Renegade 4TB M.2, Samsung 850 EVO 500GB M.2 + Corsair Force GT 240GB + 3st Mekaniska tot. 16TB

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Colery:

Vi kan släcka den här tråden lika snabbt igen för jag lyckades lösa det. Även om jag fortfarande inte vet vad felet är...

Det var inte helt rätt tråd att hoppa in på för jag har inte samma moderkort. Du ser mina prylar i signaturen.
Men det var den där gamla 500gb Samsungdisken som inte ville sig. Hade stoppat i den i M2-port nr2.
Har bara grafikkortet som går på PCIe-slottarna. Så inget extra alls.
Men jag googlade runt i ett par timmar nu totalt och hittade bara liknande förslag som ovan på att enable/disable på just den disken eller att jag glömt sätta bokstav på disken etc. Men den dök inte upp i disk management heller. Eftersom inget av prylarna lät som det skulle funka så blev jag sur och bytte plats på disken till M2-slot 4. Då funkade det hur bra som helst... Det är inte som att det går att sätta diskarna fel för de har ju ett spår i precis som ramen har.

Kanske är glapp i kontakten eller så är just den slotten bränd från fabrik.

Tack ändå DavidtheDoom för att du tog dig tid! Bra ställe att hänga på det här för alla är så hjälpsamma

Jag sparar signaturen i tråden för att inlägget ska ha bestående värde:

Citat:

Fractal North, Corsair AX860, ASUS TUF Gaming Z790-Plus WIFI, Intel Core i7-13700K, Noctua NH-U12A, Corsair 64GB DDR5
6000MHz, ASUS 4080 TUF Gaming, Kingston Fury Renegade 4TB M.2, Samsung 850 EVO 500GB M.2 + Corsair Force GT 240GB +
3st Mekaniska tot. 16TB

För att svara ämnet och ditt problem:
Samsung 850 Evo är en SATA-disk.
Denna disk fungerar endast i M.2-platser med SATA-stöd.

Enligt Asus-specifikation (moderkort eller hemsida) så är det endast M.2_4 som stödjer SATA:

Citat:

Total supports 4 x M.2 slots and 4 x SATA 6Gb/s ports*
Intel® 13th & 12th Gen Processors
M.2_1 slot (Key M), type 2242/2260/2280/22110
- Intel® 13th & 12th Gen processors support PCIe 4.0 x4 mode
Intel® Z790 Chipset
M.2_2 slot (Key M), type 2242/2260/2280 (supports PCIe 4.0 x4 mode)
M.2_3 slot (Key M), type 2242/2260/2280/22110 (supports PCIe 4.0 x4 mode)
M.2_4 slot (Key M), type 2242/2260/2280 (supports PCIe 4.0 x4 & SATA modes)
4 x SATA 6Gb/s ports
* Intel® Rapid Storage Technology supports PCIe RAID 0/1/5/10, SATA RAID 0/1/5/10.

Du har helt rätt i att alla portar är M-nycklade men det är en fysisk specifikation. Det finns även en elektrisk specifikation på vad det finns för signaler i porten. Går att jämföra med HDMI och HDMI 2.0 som är två olika grejer, den ena en port, den andra en specs på vad som fungerar i porten.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag sparar signaturen i tråden för att inlägget ska ha bestående värde:
För att svara ämnet och ditt problem:
Samsung 850 Evo är en SATA-disk.
Denna disk fungerar endast i M.2-platser med SATA-stöd.

Enligt Asus-specifikation (moderkort eller hemsida) så är det endast M.2_4 som stödjer SATA:

Du har helt rätt i att alla portar är M-nycklade men det är en fysisk specifikation. Det finns även en elektrisk specifikation på vad det finns för signaler i porten. Går att jämföra med HDMI och HDMI 2.0 som är två olika grejer, den ena en port, den andra en specs på vad som fungerar i porten.

Vilket jäkla lotto jag är som "råkade" ta slot 4 då... herregud. Jag har varit så arg här hela dagen
Intressant. Jag har spanat på att det kanske var fel typ av disk. Men båda min diskar är 2280 och det stödjer de ju. Hade ingen aning om att de kan klassas som SATA-diskar trots M2-slot.
Då kan jag sova gott inatt. Tack för hjälpen!

Visa signatur

Fractal North, Corsair AX860, ASUS TUF Gaming Z790-Plus WIFI, Intel Core i7-13700K, Noctua NH-U12A, Corsair 64GB DDR5 6000MHz, ASUS 4080 TUF Gaming, Kingston Fury Renegade 4TB M.2, Samsung 850 EVO 500GB M.2 + Corsair Force GT 240GB + 3st Mekaniska tot. 16TB

Permalänk
Medlem

På mitt nya Nzxt n5 är det 4x M2 men endast ett med sata stöd för äldre M2 det är det nerdre på ovansidan man har även lagt ett M2 på undersidan av kortet !!!!!
Var pcii kort sitter verkar på detta MB sakna betydelse för läsning från olika M2