Anmäl dig till Roborock Challenge!
Permalänk
Medlem

PS5 och ev. ny TV

Hej! Kanske fel forum men här är mig fråga.

Funderar på att köpa PS5 och då verkar vår TV inte dra nytta av möjlig upplösning.

Vår TV är denna:

https://www.philips.se/c-p/46PFL6606T_12/6000-series-smart-le...

Budget är ca. 17 000:-

Är det värt en uppgradering av TV:n och i så fall vilken?

Avståndet till TV:n är väl ca. 2 meter.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Bildexpert 📺

En enklare 46-tummare från 2011 som din gamla TV. Det mesta kommer vara bättre och du har en budget som räcker till att välja bland det bästa av 2022-utbudet. Går igenom utbudet här: https://www.sweclockers.com/artikel/35135-tv-guiden-2022-23-d...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

En enklare 46-tummare från 2011 som din gamla TV. Det mesta kommer vara bättre och du har en budget som räcker till att välja bland det bästa av 2022-utbudet. Går igenom utbudet här: https://www.sweclockers.com/artikel/35135-tv-guiden-2022-23-d...

Tack men förstår inte riktigt denna mening: "En enklare 46-tummare från 2011 som din gamla TV."

Du menar att jag borde ha en nyare 46-tummare?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem

Vik ett lakan eller klipp ut en kartong och be någon hålla den, så kan du lättare se vilken storlek (tum) du tycker är bäst lämpad på det avståndet.

Sedan för vilken TV så är OLED det som är helt klart bäst just nu, om du kan leva med dess svagheter.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Checklista för PS5:
- HDMI 2.1
- Låg svarstid
- OLED

Förslag: LG OLED C2

You are most welcome!

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Larsp777:

Tack men förstår inte riktigt denna mening: "En enklare 46-tummare från 2011 som din gamla TV."

Du menar att jag borde ha en nyare 46-tummare?

Jag menat att du har en äldre TV av enklare modell. Det mesta nytt du köper, särskilt med din budget, kommer att vara påtagligt bättre på alla sätt.

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog aldrig lägga så mycket pengar på en så liten TV som det troligen är frågan om i detta fall. Små TV-apparater i premiumsegmentet får dessutom nog idag ses som ganska nischat, utbudet och därmed priskonkurrens är mindre bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Jag menat att du har en äldre TV av enklare modell. Det mesta nytt du köper, särskilt med din budget, kommer att vara påtagligt bättre på alla sätt.

Aha, ok. Jo, det är nog sant.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danmyr:

Checklista för PS5:
- HDMI 2.1
- Låg svarstid
- OLED

Förslag: LG OLED C2

You are most welcome!

Tackar!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Storleksmässigt bör du sikta på 55" eller 65" beroende på preferens. Utöver det finns det väldigt få rekommendationer att ge då du inte anger någon info om hur din kravbild ser ut. Så hosta upp lite mer info!

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 9600X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Storleksmässigt bör du sikta på 55" eller 65" beroende på preferens. Utöver det finns det väldigt få rekommendationer att ge då du inte anger någon info om hur din kravbild ser ut. Så hosta upp lite mer info!

Tja, vill ha bättre bild

Sedan funderar jag på en PS5.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Jag skulle nog aldrig lägga så mycket pengar på en så liten TV som det troligen är frågan om i detta fall. Små TV-apparater i premiumsegmentet får dessutom nog idag ses som ganska nischat, utbudet och därmed priskonkurrens är mindre bra.

Är inte säker på att det är just två meter. Vi har en trerummare så ganska normal lägenhet. Kan vara något mer.

Visa signatur

Permalänk
Bildexpert 📺

Att köpa en TV på basen "HDMI 2.1" är inget vidare eftersom det hänt mer än gång att man missar det man vill ha för en modern konsol:

• 4K/120 FRL
• VRR

En TV som marknadsförs som "HDMI 2.1" kan sakna ovanstående viktiga funktioner för modernt spelande och fortfarande med all rätt kallas "HDMI 2.1" eftersom den har 2.1-funktioner som eARC och ALLM. Alltid lika tragikomiskt att läsa användarbetyg i butikerna där någon är supernöjd för att de fått en en enkel, max 60 Hz-TV med "HDMI 2.1" för en billig summa pengar till sin series X eller PS5...

Låg latens i spellägen har alla TV i någon form, så länge man går på de etablerade tillverkarna är det ner kring 5–15 ms vid 120 Hz. Så det är ett icke-problem idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danieleet:

LG OLED C2-serien, 45% rabatt på LGs hemsida med kod BEN23_LG_SD.

T.ex. 65C2 för 16 170.
https://www.lg.com/se/tv/lg-oled65c26ld

Länk till fler C2-modeller: https://www.lg.com/se/search/search-all?type=B2C&bizType=B2C&...

Prisjakt 17 990
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=6003062

Lägger denna här. Case closed

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | ASUS Radeon RX 9070 XT 16GB Prime OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waliant:

Tack! Undrar lite över vilken storlek man bör ha. Vi har drygt 2 meter till tv:n.

Visa signatur

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Larsp777:

Tack! Undrar lite över vilken storlek man bör ha. Vi har drygt 2 meter till tv:n.

Det som passar ditt tittande. Alla är olika och det finns inga regler som på något sätt är universella. Förutom reaktionen att man ofta inser att man kunde ha köpt en större när man ändå var igång.

Utgå från det du har. 55-tum kommer vara betydande större, cirka två dm bredare bild, men också smalare ram. Tycker du din 46:a är på gränsen, sikta på en 48-tummare istället. Då kommer bilden utöka till ytan som idag är ramen på din gamla TV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det som passar ditt tittande. Alla är olika och det finns inga regler som på något sätt är universella. Förutom reaktionen att man ofta inser att man kunde ha köpt en större när man ändå var igång.

Utgå från det du har. 55-tum kommer vara betydande större, cirka två dm bredare bild, men också smalare ram. Tycker du din 46:a är på gränsen, sikta på en 48-tummare istället. Då kommer bilden utöka till ytan som idag är ramen på din gamla TV.

Nej, tycker inte att 46-tummaren är på gränsen men vill inte att det ska kännas för stort. Min sambo ska bli nöjd också

Tänker att problemen med större TV är att man ska kännas att man sitter för nära.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waliant:

Gäller rabattkoden nu?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsp777:

Nej, tycker inte att 46-tummaren är på gränsen men vill inte att det ska kännas för stort. Min sambo ska bli nöjd också

Tänker att problemen med större TV är att man ska kännas att man sitter för nära.

Här kan du jämföra hur stora olika storlekar är, kanske är lättare att visualisera framför dig då du kan utgå från den storlek du har idag och jämföra med de alternativ som finns.

https://www.displaywars.com/

Och ja, rabattkoden gäller nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waliant:

Verkar vara allmän sänkning överallt. Tillfälligt?

Är det denna på Elgiganten? Dyker inte upp på Prisjakt:

https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/tv-tillbe...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Köp den via LG istället så sparar du flera tusen. Det är samma TV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsp777:

En tv blir aldrig för stor, man vänjer sig ganska fort och sedan undrar man hur sjutton man kunde ha en mindre tv innan

När jag införskaffade min första 65" tyckte jag; damn vad stor den är!
Idag är den på gränsen att vara för liten ^^

Och när jag ser 55" och lägre tycker jag definitivt att det är för litet nu för tiden.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danieleet:

Köp den via LG istället så sparar du flera tusen. Det är samma TV.

Fick inte koden att fungera. Ska man göra på något särskilt sätt?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Vik ett lakan eller klipp ut en kartong och be någon hålla den, så kan du lättare se vilken storlek (tum) du tycker är bäst lämpad på det avståndet.

Sedan för vilken TV så är OLED det som är helt klart bäst just nu, om du kan leva med dess svagheter.

Läste att det blir inbränningar, är det det som är svagheten?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsp777:

Ja.
Men de säjs bli bättre varie år som går och ser man bara till att försöka inte kålla på allt för många statiska bilder för länge och kör med hög ljusstyrka (ju högre ju lättare bränner det) så är det ett mindre problem, MEN ändå ett problem.

Min LG C7 från 2017 såg jag hadde fått inbäning nu i somras. Och det är den röda färgen som är lätast att bränna. Och om jag skulle köpa en ny tv idag så blir det mäst troligt en OLED till

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Ja.
Men de säjs bli bättre varie år som går och ser man bara till att försöka inte kålla på allt för många statiska bilder för länge och kör med hög ljusstyrka (ju högre ju lättare bränner det) så är det ett mindre problem, MEN ändå ett problem.

Min LG C7 från 2017 såg jag hadde fått inbäning nu i somras. Och det är den röda färgen som är lätast att bränna. Och om jag skulle köpa en ny tv idag så blir det mäst troligt en OLED till

Läste något om att för att minska inbränning så blinkar bilden eller något? Är det något man märker i så fall?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsp777:

tummregeln är alltid, tänk på vad du vill ha, och köp ett steg större. ALLA som köper ny TV vänner och familj säger alltid "jag skulle köpt en större teve" efter en måndag men om du har 47 idag kanske 65 blir find? jag sitter 2 meter ifrån en 75

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

tummregeln är alltid, tänk på vad du vill ha, och köp ett steg större. ALLA som köper ny TV vänner och familj säger alltid "jag skulle köpt en större teve" efter en måndag men om du har 47 idag kanske 65 blir find? jag sitter 2 meter ifrån en 75

Ok, ja de är väl mer som datorskärmar antar jag. Sitter en halv meter ifrån min 49 tums skärm utan problem

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Fanns ett tips i fyndtråden: https://www.komplett.se/product/1224719/tv-ljud-bild/tv/lg-77...

Rätt mycket över budget men stor som fan i alla fall, med alla funktioner du vill ha och en bra soundbar "på köpet".

Men annars tycker jag det låter som om du bör sikta in dig på 55 tum. Två meter ifrån är inte så långt avstånd, vi har typ tre meter och 65 tum vilket känns lite litet ibland.