Granne misshandlar sin sambo - vad kan jag göra?

Permalänk
Skrivet av griid:

114 14 i sin ära, men om någon blir misshandlad är det helt fel nummer, då kön kan vara bisarrt lång.
Misshandel är det 112 som gäller. Det rekommenderar polisen själva.

Såklart, men om man vill få generell rådgivning om hur man ska göra i situationen.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Som flera skriver, ring 112 direkt varje gång det händer. Om du vill ha tips och råd, ring Kvinnofridslinjen på 020-50 50 50, om du upplever att det är svårt att komma vidare med polisen. Det går att ringa som man även om man är indirekt drabbad (som du är). Men som sagt, ring 112 varje gång det sker.

Jag har varit med om något liknande, där det var svårt att hitta grannen (men vi lyckades till slut) och polisen var tydliga mot mig att jag skulle ringa 112 varje gång jag hörde något. Situationen kan vara direkt livsfarlig för kvinnan i fråga.

Permalänk
Medlem

Prova att ta kontakt med familjeenheten på kommunen. Kan hända sig att någon där kan ge dig konkreta och bra tips på hur du bäst går framåt. Familjeenheten arbetar med våld i nära relationer och utsatta familjer, de sitter inne på kunskap och information.

Stort tack till dig för att du engagerar dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av coopdeo:

Som flera skriver, ring 112 direkt varje gång det händer. Om du vill ha tips och råd, ring Kvinnofridslinjen på 020-50 50 50, om du upplever att det är svårt att komma vidare med polisen. Det går att ringa som man även om man är indirekt drabbad (som du är). Men som sagt, ring 112 varje gång det sker.

Jag har varit med om något liknande, där det var svårt att hitta grannen (men vi lyckades till slut) och polisen var tydliga mot mig att jag skulle ringa 112 varje gång jag hörde något. Situationen kan vara direkt livsfarlig för kvinnan i fråga.

Har som sagt redan pratat med Kvinnofridslinjen. Ska fortsätta ringa 112, men skulle verkligen behöva lokalisera lägenheten. Eftersom det håller på så kort stund tänker jag springa ut i trapphuset nästa gång och lyssna om jag kan lokalisera det. Därefter ringa 112 och peka dem i rätt riktning.

Skrivet av [SmR]BMF:

Prova att ta kontakt med familjeenheten på kommunen. Kan hända sig att någon där kan ge dig konkreta och bra tips på hur du bäst går framåt. Familjeenheten arbetar med våld i nära relationer och utsatta familjer, de sitter inne på kunskap och information.

Stort tack till dig för att du engagerar dig.

Har kontakter på enheten för Våld i nära Relation i min kommun och har varit i kontakt med dem. De säger att om jag kan lokalisera varifrån det kommer så kan jag göra en orosanmälan, men annars finns det inget de kan göra.

Visa signatur

---

Permalänk
Skrivet av Gorian:

Hej,
Vet inte riktigt vad jag ska göra, så vänder mig till de kloka hjärnorna här på Swec.

Jag har sedan december ungefär (alltså i ca 4 månader, i skrivande stund) hört skrik, glåpord, dunsar och skrik i förtvivlan lite nu och då. Det är svårt att säga hur ofta, men säg kanske var tredje dag i snitt. Det är alltid samma sak: arg man skriker på kvinna, liten hund skäller frenetiskt, dunsar i golv eller väggar (svårt att säga vilket). Då och då hör man också skrik från kvinnan (tänk typen av skrik man ger ifrån sig när man är i nöd, eller när nån drar en i håret, om nu det ringar in det bättre). Det pågår som högst i fem minuter och sen är det i regel tyst i några timmar/resten av dagen. Så inte ihållande under någon längre stund.

Ljudet kommer från någon grannlägenhet, men jag har inte lyckats lokalisera vilken. Jag tror inte det är i min korridor, för nästan alla har flyttat in efter december och mig veterligen har ingen hund. Men i och med att jag hör dunsarna från stampande/tumult så borde lägenheten vara belägen på samma våningsplan som jag eller våningen över (om det nu inte transporteras via väggarna eller ventilationen, men det är svårt att säga). Min nuvarande arbetshypotes är att det är på samma våningsplan som jag men i granntrapphuset (min lägenhet ligger vägg-i-vägg med motsvarande lägenhet i trapphuset bredvid, så vi "delar golv", så att säga).

Jag känner mig maktlös i situationen och upplever det hela som sjukt stressande. Först och främst för att jag känner empati för kvinnan förstås, men också för att bråken nu börjat ske nattid, vilket gör att jag vaknar av dem och har svårt att somna om (speciellt om jag ringt 112 och ska släppa in poliser). Det har gått till den gräns att sömnbristen påverkar min arbetsförmåga. Dessutom har jag svårt att finna ro i mitt eget hem, då jag är "på spänn" inför att ska dra igång igen.

Vad jag gjort hittills:
- Lämnat tips till polisen två gånger
- Ringt 112 en gång under pågående bråk nattid (de skickade två bilar, men som sagt - bråken pågår bara i några minuter, så det hade hunnit tystna innan de kom och vi lyckades inte lokalisera lägenheten)
- Ringt Kvinnofridslinjen och beställt informationsmaterial från dem som jag kommer tejpa upp i trapphusen (har inte kommit än)
- Spelat in ljudet från ett bråk, där man hör både hundskallen, dunsarna och kvinnans förtvivlade skrik (spelade upp det för polisen när de var här)
- Kontaktat en granne i trapphuset bredvid som bord vägg-i-vägg med mig och frågat om hen hört samma ljud (EDIT: Har fått svar nu, hen har inte hört något. Så troligen från min trappuppgång då)
- Försökt bena ut vilken lägenhet det kan vara genom uppgifter på Ratsit (hur länge folk bott på adressen, samt huruvida de har en hund och i så fall vilken sort. Av hundskallen att döma låter det som en liten hund).

Jag inser att jag kanske framstår som en tokstolle som lägger näsan i blöt. Men fan, kvinnan är ju i nöd! Sådär ska man inte behöva ha det!

Tips på hur jag ska hantera situationen mottages tacksamt.

En polisanmälan för kvinnomisshandel kan göras av den som har utsatts för brottet, även vanligt att vänner eller grannar till parterna anmäler. Att anmäla kan vara ett sätt att få slut på en våldsam situation.

Brottet lyder under allmänt åtal vilket innebär att polis eller åklagare är skyldiga att utreda brottet, när det kommit till deras kännedom, även om den som är utsatt inte vill det.

Permalänk
Medlem

Önskar att jag hade en mer upplyftande och intressant uppdatering att bjuda på, men tyvärr har jag fortfarande inte lyckats lokalisera vilken lägenhet ljudet kommer ifrån. Det tog ett ganska långt uppehåll (~14 dagar eller så) efter att jag sprang runt med polisen, men nu har det börjat igen. Inte nattid ännu dock.

Jag sprang runt i båda trapphusen nyss och försökte lokalisera ljudet, men det går fasen inte. Jag funderar på om det inte är värt att skriva ett inlägg i den där bostadsappen ändå, och fråga om det är fler som hör ljuden. Tänker att man då tillsammans kanske kan ringa in lägenheten. Har förstått att det är ganska vanligt vid våld i nära relation att grannar hört ljuden under längre tid, men att detta uppdagas först efter att någon enskild tagit sig i kragen och agerat. Kanske inlägget kan vara startskottet?

Eller riskerar det att göra saken värre? Att idioten ändrar metod, eller att jag själv blir utsatt för hot/trakasserier (likt några i tråden gett exempel på)?

Hur skulle ni ha gjort?

EDIT: Just ja, hunden tycks ha försvunnit också. Har inte hört den sen poliskvällen. Tidigare skällde den varje gång det stökades, men nu hörs den inte alls.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Hundägare brukar rasta hunden, förmodar att den inte gör alla sina behov inomhus (men med kvinnomisshandlare ver man aldrig).
Sätt dig på span vid ingångarna till huset, se vilka som har hund. Följ diskret efter de som skulle kunna misstänkas när de kommer hem med hunden, se vilken lägenhet dom går till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Önskar att jag hade en mer upplyftande och intressant uppdatering att bjuda på, men tyvärr har jag fortfarande inte lyckats lokalisera vilken lägenhet ljudet kommer ifrån. Det tog ett ganska långt uppehåll (~14 dagar eller så) efter att jag sprang runt med polisen, men nu har det börjat igen. Inte nattid ännu dock.

Jag sprang runt i båda trapphusen nyss och försökte lokalisera ljudet, men det går fasen inte. Jag funderar på om det inte är värt att skriva ett inlägg i den där bostadsappen ändå, och fråga om det är fler som hör ljuden. Tänker att man då tillsammans kanske kan ringa in lägenheten. Har förstått att det är ganska vanligt vid våld i nära relation att grannar hört ljuden under längre tid, men att detta uppdagas först efter att någon enskild tagit sig i kragen och agerat. Kanske inlägget kan vara startskottet?

Eller riskerar det att göra saken värre? Att idioten ändrar metod, eller att jag själv blir utsatt för hot/trakasserier (likt några i tråden gett exempel på)?

Hur skulle ni ha gjort?

Sök upp din adress på ratsit och se om du hittar någon/några lägenheter med par på adressen. Kan ge lite vägledning iaf.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Skrivet av scienta:

Sök upp din adress på ratsit och se om du hittar någon/några lägenheter med par på adressen. Kan ge lite vägledning iaf.

På Ratsit kan man även se om hundar finns på adressen, förutsatt att hundarna är chippade.

Permalänk

Du nämnde i ditt första inlägg att du försökta hitta en potentiell lägenhet med ratsit. Jag skulle gå vidare på det spåret och försöka använda uteslutsmetoden. Om du hör dessa ljud väldigt bra(?) är nog sannolikheten stor att det är en av dina direkta grannar. Du kanske har som mest 8 direkta grannar:

Använd ratsit/mrkoll för att se vilka som är dina direkta grannar.
Tex. Personen som bor i grön lägenhet är ensam skriven och är 70+, och tycker det inte passar in på ljuden du hör. Knacka på (inte när du hör ljuden) och fråga om denna person hör några ljud som du beskriver*. Har grannen aldrig hör något kanske du kan utesluta lägenheterna i gult. osv.

*: Ha en backup historia om personen som öppnar gör att du känner dig osäker.

Ledsen om jag repeterar eller missat någon info.

Edit: Vill bara förtydliga att jag inte menar att du ska göra detta så du själv kan konfrontera den potentiella lägenheten. Detta är bara så du kanske kan hjälpa lite mer när du anmäler/pratar med polisen igen.

Visa signatur

MacBook Pro 13" 2018

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bagarbosse:

Hundägare brukar rasta hunden, förmodar att den inte gör alla sina behov inomhus (men med kvinnomisshandlare ver man aldrig).
Sätt dig på span vid ingångarna till huset, se vilka som har hund. Följ diskret efter de som skulle kunna misstänkas när de kommer hem med hunden, se vilken lägenhet dom går till.

Skrivet av Silverrygg:

På Ratsit kan man även se om hundar finns på adressen, förutsätt att hundarna är chippade.

Just ja, det glömde jag skriva i min uppdatering: hunden har försvunnit. Har inte hört den igen sen kvällen jag sprang runt med polisen. Tidigare skällde den varje gång det bråkades, nu hörs den inte alls.

Skrivet av scienta:

Sök upp din adress på ratsit och se om du hittar någon/några lägenheter med par på adressen. Kan ge lite vägledning iaf.

Skrivet av JohnSmith13:

Du nämnde i ditt första inlägg att du försökta hitta en potentiell lägenhet med ratsit. Jag skulle gå vidare på det spåret och försöka använda uteslutsmetoden. Om du hör dessa ljud väldigt bra(?) är nog sannolikheten stor att det är en av dina direkta grannar. Du kanske har som mest 8 direkta grannar: <Uppladdad bildlänk>
Använd ratsit/mrkoll för att se vilka som är dina direkta grannar.
Tex. Personen som bor i grön lägenhet är ensam skriven och är 70+, och tycker det inte passar in på ljuden du hör. Knacka på (inte när du hör ljuden) och fråga om denna person hör några ljud som du beskriver*. Har grannen aldrig hör något kanske du kan utesluta lägenheterna i gult. osv.

*: Ha en backup historia om personen som öppnar gör att du känner dig osäker.

Ledsen om jag repeterar eller missat någon info.

Edit: Vill bara förtydliga att jag inte menar att du ska göra detta så du själv kan konfrontera den potentiella lägenheten. Detta är bara så du kanske kan hjälpa lite mer när du anmäler/pratar med polisen igen.

Har gått igenom listan på Ratsit (inkl. hundar), MrKoll (där kan man se vilka som bor i respektive lägenhet på ett bra sätt) och Lexbase flera gånger. Har kollat upp samtliga med hundar skrivna på adressen, men ingen matchar rent geografiskt i förhållande till min lägenhet. Har även gått på "par-spåret", men tycker inte riktigt det ger så mycket heller. Dels bor de flesta i par, dels kan man vara ihop med en partner utan att denne är skriven på adressen.

Vad som däremot hjälper litegrann är att man på MrKoll kan se från vilket datum personen blev skriven på adressen. Då kan man utesluta vissa i alla fall (de som flyttat in efter att ljuden började).

Hm, men du kommer ändå med ett sunt inlägg, @JohnSmit13. Jag kan nog uppa min kartläggning lite, åtminstone genom att dokumentera lägenheterna.

Visa signatur

---

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gorian:

Just ja, det glömde jag skriva i min uppdatering: hunden har försvunnit. Har inte hört den igen sen kvällen jag sprang runt med polisen. Tidigare skällde den varje gång det bråkades, nu hörs den inte alls.

Har gått igenom listan på Ratsit (inkl. hundar), MrKoll (där kan man se vilka som bor i respektive lägenhet på ett bra sätt) och Lexbase flera gånger. Har kollat upp samtliga med hundar skrivna på adressen, men ingen matchar rent geografiskt i förhållande till min lägenhet. Har även gått på "par-spåret", men tycker inte riktigt det ger så mycket heller. Dels bor de flesta i par, dels kan man vara ihop med en partner utan att denne är skriven på adressen.

Vad som däremot hjälper litegrann är att man på MrKoll kan se från vilket datum personen blev skriven på adressen. Då kan man utesluta vissa i alla fall (de som flyttat in efter att ljuden började).

Hm, men du kommer ändå med ett sunt inlägg, @JohnSmit13. Jag kan nog uppa min kartläggning lite, åtminstone genom att dokumentera lägenheterna.

Något som slog mig är om det kan ha varit en annan grannes hund som skällt när de har bråkat? Är du hyfsat övertygad om att hunden kom från samma lägenhet/källa? För hundar kan ju börja skälla och reagera på ljud och annat utifrån. Bara en tanke. Nu verkar ju hunden ha försvunnit dock. Annars vore det ju enklare då en hund, precis som folk skriver, måste rastas flera gånger per dag. Om ägaren nu följer lagar och regler för hundhållning.

Jag skulle vara försiktig med att fråga andra grannar öppet i en bostadsapp då det spontant känns som en risk att även förövaren kan se det. Exakt hur du hör dig för vet jag inte. Kanske börja med de grannar du känner eller kan utesluta är förövaren?

Att kolla upp sina grannar på Ratsit och liknande är bra men förstår att det inte är det enklaste utifrån informationen du har.

Permalänk
Medlem

Jag glömmer aldrig när jag var med en HSB-reparatör på praktik och vi skulle fixa en låskolv hos en boende.
Hon kom till dörren efter att barnen öppnat, tejpad över ögat och så svullen och blå att hon inte hade sett något även utan omplåstring.

Jag och reparatören bara tittade på varandra som om vi visste precis.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk

Du har rätt att ha ljudinspelning i ditt hem, om du råkar fånga ett misstänkt brott på band och lämnar till polisen så är det upp till myndigheterna vad de vill göra med inspelningen.

Om inte myndigheter och polisen tar det på allvar, dina misstankar och inspelningar, så kan du inte göra mer, utan att blanda dig i personligen. Och om myndigheter i Sverige inte tar konkreta och legitima misstankar om brott på alvar är det dags för svensson att göra uppror.