Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Så fungerar ju inte internet.

Samma test vid olika tillfällen kan ju gå olika vägar. Vilka vägar det går kan du egentligen inte se fullt ut då sånt kan gömmas.

Tvivlar som sagt att de skulle göra något för att behandla Halebop-bredband annorlunda mot Telia, det skulle ju bara skapa merjobb. Ett fel hos kommunikationsoperatör eller konfigurationen av tjänsten hos dito kan däremot drabba ett varumärke och inte ett annat även om båda behandlas lika av leverantör utanför stadsnätet.

Var annorlunda på DSL-tiden när olika varumärken från samma ägarbolag kunde använda olika DSLAMs.

Hastigheter stryps av kommunikationsoperatörer, finns ingen ytterliggare komponent hos tjänsteleverantörer mer än allmän kapacitet, peering och routing. Hastighetstester gör du ju inte mot servrar som fysiskt ligger långt bort och som din operatör har dålig peering mot. Testar du mer brett kan du ha mycket variationer alltså.

Mja, tvivla du om du vill men jag kan inte argumentera emot ifall om du inte är villig att prova själv. Det där med mer jobb det kan man ju absolut tänka sig att det kan vara så, men hur mycket jobb är det inte med att anställa personal som skall svara på support, ta emot ärenden, ta emot beställningar, ta emot returer, felsöka med kund och allt där till på ytterliggare en extra leverantör och ett helt företag extra det är ju extra jobb om något.

Det är nog mer jobb att ta hand om Halebop en att ha olika konfigurationer men ja, ingen av oss av vet egentligen så vi kan ju bara gissa men det där med tptest, prova får du se. Jag får aldrig över 1000, inte ens på 3x10gbit round roubin setup, uploaden är max 1.8Gbit dock men aldrig mer. Öppnar man två stömmar samtidigt mot samma server hos bredbandskollen så kommer den första att köra klart på max och startar du en annan thread på samma linje såp kommer thread två att ligga på runt ~100kb/s tills den första är klar. Det är ju bara be om en demo server för att speedtesta hos valfri site som hyr ut servrar. Varför använer alla dacenters speedtest files men inte svenska isps?

Write to /dev/null: 694 M/s speed eliam@server1269:~$ wget -O /dev/null mirror.i3d.net/1000mb.bin --2015-11-09 14:20:51-- http://mirror.i3d.net/1000mb.bin

Det där är slött för att vara inom EU på den nivån, det är taget härifrån: https://www.webhostingtalk.com/showthread.php?t=1526142&page=...

Där anvädns samma källa som syns på den videon där dom "maxar" 10gbit, folk får inte ens över 7gbit till ANS-Xi. Det där är lurendrejerier dom där testen problemen är att det är så enkelt, så folk nöjer sig så men om man är seriös och vill veta och tycker det är kul då ser man det jag menar direk men personligen drabbas jag inte av det jag vet ju redan hastigheten, men jag tycker det är _jäkligt_ synd med byråkrati och 14 leverantörer, de drar ner på hastigheten och det drar ner på allt annat runt omkring. Det är väl därför sverige är ett U-Land inom IT 2023.

Antingen är det limiterat per port då alla har gbit i Sverige max och bahnhof har 10gbit, bahnof har öppnat en egen speedtest via weben nu och tog bort sin ftp server men ja för en som kan spelar det ingen roll men det är ju för jävligt imo att kunder som inte kan eller har lika stort intresse att ta sig ända in till tx/rx och räkna ut det skall behöva bli lurade.

Det är en limit, finns ingen annan förklaring. Övriga kunder med mer än 1gbit hänvisas till andra leverantörer.

Som att det inte finns andra leverantörer man kan testa emot te.x?

Kolla här: https://www.ookla.com/articles/10-gbps-speedtest

Varför visar dom inga källor på sina speedtest på dessa speedtest siter? Varför finns det ingen server? Vart testade den ifrån? Vad är det för fil den laddar ner? Alltså, skulle dom göra det där på en fil som är fylld med zeros, så blir hastigheten på det viset. som dom visar, så vad är deras källa? Deras egna demo server. Har aldrig arbetat mycket med svenska servrar, när swipnet fanns hos tele2 ~2006 var väl senast, men sverige sticker ut i sin responstid och det är telias förtjänst dom har alltid haft ett gott rykte på det, hastigheten med

Har man 2x10 gbit, testar 1x10gbit mot en lina, den andra mot en annan lina då kommer ju resultatet antagligne bli 2 detsamma på båda men om ena linan halkar ner till 110kb/s och den andraa kör max,. ja då är det ju 100% andra sidan som inte har mer bandbredd att dela ut ELLER så är det inkopplat på en limiterad port.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wuseman:

Mja, tvivla du om du vill men jag kan inte argumentera emot ifall om du inte är villig att prova själv. Det där med mer jobb det kan man ju absolut tänka sig att det kan vara så, men hur mycket jobb är det inte med att anställa personal som skall svara på support, ta emot ärenden, ta emot beställningar, ta emot returer, felsöka med kund och allt där till på ytterliggare en extra leverantör och ett helt företag extra det är ju extra jobb om något.

Det är nog mer jobb att ta hand om Halebop en att ha olika konfigurationer men ja, ingen av oss av vet egentligen så vi kan ju bara gissa men det där med tptest, prova får du se. Jag får aldrig över 1000, inte ens på 3x10gbit round roubin setup, uploaden är max 1.8Gbit dock men aldrig mer. Öppnar man två stömmar samtidigt mot samma server hos bredbandskollen så kommer den första att köra klart på max och startar du en annan thread på samma linje såp kommer thread två att ligga på runt ~100kb/s tills den första är klar. Det är ju bara be om en demo server för att speedtesta hos valfri site som hyr ut servrar. Varför använer alla dacenters speedtest files men inte svenska isps?

[code]
Write to /dev/null: 694 M/s speed
eliam@server1269:~$ wget -O /dev/null mirror.i3d.net/1000mb.bin
--2015-11-09 14:20:51-- http://mirror.i3d.net/1000mb.bin
[/quote]

Det där är slött för att vara inom EU på den nivån, det är taget härifrån: https://www.webhostingtalk.com/showthread.php?t=1526142&page=...

Där anvädns samma källa som syns på den videon där dom "maxar" 10gbit, folk får inte ens över 7gbit till ANS-Xi. Det där är lurendrejerier dom där testen problemen är att det är så enkelt, så folk nöjer sig så men om man är seriös och vill veta och tycker det är kul då ser man det jag menar direk men personligen drabbas jag inte av det jag vet ju redan hastigheten, men jag tycker det är _jäkligt_ synd med byråkrati och 14 leverantörer, de drar ner på hastigheten och det drar ner på allt annat runt omkring. Det är väl därför sverige är ett U-Land inom IT 2023.

Antingen är det limiterat per port då alla har gbit i Sverige max och bahnhof har 10gbit, bahnof har öppnat en egen speedtest via weben nu och tog bort sin ftp server men ja för en som kan spelar det ingen roll men det är ju för jävligt imo att kunder som inte kan eller har lika stort intresse att ta sig ända in till tx/rx och räkna ut det skall behöva bli lurade.

Det är en limit, finns ingen annan förklaring. Övriga kunder med mer än 1gbit hänvisas till andra leverantörer.

Som att det inte finns andra leverantörer man kan testa emot te.x?

Jajaja, Kolla här: https://www.ookla.com/articles/10-gbps-speedtest

Så ser ett 10Gbit test ut, haha det gör det verkligen inte. Jag sitter ju och confat servrar på en hollänsk isp, testar jag mot i3d, laesweb, nforce, xfcense och alla dessa jag får ju super speeds. båda hållen.

Varför visar dom inga källor på sina speedtest på dessa skit speedtest siter? Varför finns det ingen server? Vart testade den ifrån?

Alltså, skulle dom göra det där på en fil som är fylld med zeros, så blir hastigheten på det viset. som dom visar, så vad är deras källa? Deras egna demo server. Har aldrig arbetat mycket med svenska servrar, när swipnet fanns hos tele2 ~2006 var väl senast, men sverige sticker ut i sin responstid och det är telias förtjänst dom har alltid haft ett gott rykte på det, hastigheten med

Alltså alla som var med innan fibern slog igenom minns säkert hur man kunde få super speeds på vissa filer, det var ingen bugg det var en filsom bara innehåller 0000 då det så. Det är exakt vad dom gör på det testtet på den videon, det ser man ju i princip om man har öga för det, kolla på siffrorna. Jag pratar om den videon på länken ovan där dom visar hur 10gbit test ser ut, haha! Ja, en sån lina testar man ju verkligen via en webläsare som drar typ hur mkt ram som helst men det är nog inte fallet här, jag skulle tro att dom använder wifi egentligen för det ser ut som en telefon, det där är framtidens wifi, om ens det.

Det där är exakt samma lurendrejeri som alla företag håller på med inom vpn branchen. Jag visade det i en vpn tråd om wireguard: Det går inte lita på en sak på webben, det finns ju verkyg för att kolla upp saker, folk har nästan tappoat förmågan att tänka kan man tro. Gå in på en vpn site med din vanliga ip så står det att din connection är unsafe, prova hur många andra vpner du vill förutom den som du går in på som skriver ut att anslutingen är säker den kommer säga att alla är osäker, tills du använder deras verktyg. Det är bedrägeri och lurendreji till 100% i min värld men jag fightas inte med sånt här längre. Det ända man får de är myndigheten emot sig och sina saker bneslagtagna och man får börja om, för 0kr, jag har varit med om det 3 gånger. Senast i onssdags för man ifrågasätter dessa, dom vet redan att dom inte skulla komma in men dom lyckas ju få en omitiverad.

Jag har gjort mkt gratis i mina dagar, jag har lärt mig en sak under alla desa år. Folk bryr sig egentligen inte, så fort det blir allvar så blir det tyst men jag är ju sjukt intresserad allmänt så jag vill ju naturligtvis berätta hur det är för det är ju andra som kanske bryr sig med.

Bäst att bara vara tyst egetnligen men jag ville bara säga hur det är, för det är såhär.

Jag provar allt, då slipper man tvivla och gissa men ja, jag lovar att det är så. TYVÄRR!

Slutet nät där jag bor sedan i somras. Den som kan får köra relevanta långtidstester, traceroute etc.

Ärligt talat vet jag inte vad du vill säga med resten av inlägget - Bahnhof kör hyrd fiber och egen utrustning om du beställer 10 Gigabit/s, och det är detta som är operatörsbyte jag tog upp tidigare. Med egen utrustning sitter givetvis begränsningen där. Andra har också 10 Gigabit/s, det har börjat rulla ut i några öppna nät

Får nog be dig begränsa dina inlägg lite.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Slutet nät där jag bor sedan i somras. Den som kan får köra relevanta långtidstester, traceroute etc.

Ärligt talat vet jag inte vad du vill säga med resten av inlägget - Bahnhof kör hyrd fiber och egen utrustning om du beställer 10 Gigabit/s, och det är detta som är operatörsbyte jag tog upp tidigare. Med egen utrustning sitter givetvis begränsningen där. Andra har också 10 Gigabit/s, det har börjat rulla ut i några öppna nät

Får nog be dig begränsa dina inlägg lite.

Bahnhof kör inte alls egen utrustning, eller det kanske dom gör på vissa saker, men inte på produkter som dom skickar ut till kund inte.

Skall jag begränsa mig för vadå? Dom underhålls av 7st ryska människor som arbtear på Oktetlabs Universitet i St Petersburg det är inget fel på dom, det är fel på svenska operatörer som påstår att dom underhåller sina saker själva.

Vill du ha länken dit hårdvaran köps in?

VDN Heter Ektarina Makarova. Vlken hårdvara menar du? Jag pratar om den som skickas ut till kund. Sen om dom kör egen utrustning på andra saker det har jag ingen aning om, det får dom väl göra om dom vill bara det inte drabbar mig eller andra.

Finns inte en ändaste fil på deras produkter som det står @bahnhof bakom, eller @dalakraft. Utvecklarna på produkerna är bl.a jag en av uvecklarna av och tusentals andra. Det skulle vara intressant att veta vad du får det ifrån att dom kör sina egna prylar. Du gissar ju.

Jag får be dig att läsa på lite om licenserna på produkterna som dom använder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wuseman:

Bahnhof kör inte alls egen utrustning, eller det kanske dom gör på vissa saker, men inte på produkter som dom skickar ut till kund inte.

Köper du 10 Gigabit/s av Bahnhof hyr de fibern, kopplar om i nod till deras egen switch och byter CPE i bostaden. Erbjuds på Vissa Telia Öppen Fiber eller Stokab-adresser.

Permalänk

Glad att jag bytte från Telia fiber efter att min bindningstid gick ut. Också glad att jag bytte till Bahnhof 10Gbit/s för 349kr/mån bundet i 3år istället får väl se vad det blir sen men nu är man ju van vid att ha snabbast möjliga och 1Gbit dedikerat till varje maskin här hemma...

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Köper du 10 Gigabit/s av Bahnhof hyr de fibern, kopplar om i nod till deras egen switch och byter CPE i bostaden. Erbjuds på Vissa Telia Öppen Fiber eller Stokab-adresser.

Ja, det stämmer säkert. Då är det samma där, dom köper en tjänst för att sedan sälja det är inget fel med det alls men att säga att dom äger saker som dom inte gör det var det jag blev irriterad över. Det är inga hemligheter alls detta så det gör mig ännu mera negativt inställt till dom. Men ja, jag skall inte gå djupare in på detta för jag tror inte vi kommer längre.

Men Bahnhof varken underhåller, utvecklar, skapar eller har någonting med en del av deras "produkter" att göra det vet jag inte vart du fått ifrån heller för det står inte "Bahnhof" på något heller längrew men ja, som sagt detta är långt ifrån vad jag ville fråga från början så jag skall spendera min tid på något anat.

https://imaqliq.com/en/
https://imaqliq-com.translate.goog/about/certificates/?_x_tr_...

Dom ända som inte säger som det är det är svenska företag. Fråga mig ej varför.

Sverige, Bromma. https://www.global-ix.ru/se/

Detta är känsliga saker i min värld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 9110a:

Jag har haft den den rabatten med Telia också. Gick dock ner till 250/250 förra året, kände inte att jag behövde 500/500.

Försökte få till ett bra pris på både 250/250 och 500/500. Gick inte, även fast jag sa att jag kommer lämna dom ifall jag inte får ett bättre pris. Sagt och gjort, bekräftelse finns på mailen redan.

Skriv gärna här hur det går vid din nästa förhandling.

Jag vill bara flika in att det är inte den specifika personen på kundtjänst eller savedesk(uppsägningsavdelningen) som bestämmer hur mycket rabatt man kan eller inte kan få, alla priser styrs uppifrån med tydliga riktlinjer så att "förhandla" går inte riktigt. De som jobbar på savedesk jobbar mot provision och vill så klart binda om ditt abonnemang och kommer 99/100 ggr ge den bästa rabatten som går för att undvika uppsägning av abonnemang.

Har själv jobbat på Telias savedesk och många gånger fått höra "kom igen, bättre kan du" från kunder.
Om det går så långt att en kund väljer att avsluta sitt abonnemang så har de på savedesk garanterat erbjudit alla kampanjer/rabatter som går.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wuseman:

Ja, det stämmer säkert. Då är det samma där, dom köper en tjänst för att sedan sälja det är inget fel med det alls men att säga att dom äger saker som dom inte gör det var det jag blev irriterad över. Det är inga hemligheter alls detta så det gör mig ännu mera negativt inställt till dom. Men ja, jag skall inte gå djupare in på detta för jag tror inte vi kommer längre.

Men Bahnhof varken underhåller, utvecklar, skapar eller har någonting med en del av deras "produkter" att göra det vet jag inte vart du fått ifrån heller för det står inte "Bahnhof" på något heller längrew men ja, som sagt detta är långt ifrån vad jag ville fråga från början så jag skall spendera min tid på något anat.

https://imaqliq.com/en/
https://imaqliq-com.translate.goog/about/certificates/?_x_tr_...

Dom ända som inte säger som det är det är svenska företag. Fråga mig ej varför.

Sverige, Bromma. https://www.global-ix.ru/se/

Detta är känsliga saker i min värld.

Bara för att de äger något betyder det inte att det inte sköts av någon annan, samma sak om Eltel byter en fastighetsswitch åt Telia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wuseman:

Bahnhof kör inte alls egen utrustning, eller det kanske dom gör på vissa saker, men inte på produkter som dom skickar ut till kund inte.

Skall jag begränsa mig för vadå? Dom underhålls av 7st ryska människor som arbtear på Oktetlabs Universitet i St Petersburg det är inget fel på dom, det är fel på svenska operatörer som påstår att dom underhåller sina saker själva.

Vill du ha länken dit hårdvaran köps in?

VDN Heter Ektarina Makarova. Vlken hårdvara menar du? Jag pratar om den som skickas ut till kund. Sen om dom kör egen utrustning på andra saker det har jag ingen aning om, det får dom väl göra om dom vill bara det inte drabbar mig eller andra.

Finns inte en ändaste fil på deras produkter som det står @bahnhof bakom, eller @dalakraft. Utvecklarna på produkerna är bl.a jag en av uvecklarna av och tusentals andra. Det skulle vara intressant att veta vad du får det ifrån att dom kör sina egna prylar. Du gissar ju.

Jag får be dig att läsa på lite om licenserna på produkterna som dom använder.

Skärpning!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Bara för att de äger något betyder det inte att det inte sköts av någon annan, samma sak om Eltel byter en fastighetsswitch åt Telia.

Har dom bara gjort rätt för sig så är det ju inga problem alls det är ju synd att dom inte gör det dock. Ta telia te.x dom går så långt så dom döper om produkterna till något helt random dom kommer på själva.

Vem bär då ansvaret?

Läs på lite om sass om du är intresserad det är verkligen intressant, den som vill tjäna pengar kommer inte tycka om att läsa detta men går man på vad som är rätt juridisk, moraliskt och är helt ärlig så finns sanningen på länken till gnu.org här: https://www.gnu.org/philosophy/who-does-that-server-really-se...

SaaSS means using a service implemented by someone else as a substitute for running your copy of a program

Vem var ägaren? Vi kommer nog inte längre här, jag har mycket att lära om förhandlingar och stadsnät osv men det är nog inget för mig det har jag märkt, jag är mer en vanlig nörd helt enkelt som vill ha rätten att ta del av det som jag och många andra fantastiska utvecklare skapar som 82% av internet använder sig av som kör någon typ av server, egentigen är jag inte själv påverkad då jag inte använder deras produkter och det jag använder tar jag mig rätten att ta reda på ingen får ju sno kod och sedan inte dela med sig? Det är ett licensebrott, att ta sig in i någon annans egendom är emot lagen därför gör man ej det. Tro fasen att folk hackar företagens prylar när dom gör såhär tyvärr blir det såMan kan inte köpa eller äga det som är öppet och fritt, dom tror det dock

.
Permalänk
Avstängd

Kostar 10gbit 329kr hos Bahnhof? Inte dåligt. Hade köpt in relativt bra server skapat en server miljö och hyrt ut olika vps och satt dessa på 100mbit per slot så har man en bra inkomst sedan så kan man ju bara typ spara 1gbit eller ja vad man önskar till sig själv. Så surfar man gratis. Kan man ju göra på 1gbit med men ja 10gbit är grymt, vad är det för router man får om man beställer det då? Kollade på bahnhof men det stod inget förutom att det skall komma en. Det lär vi i väst få vänta på för här är det ara 1gbit portar i princip överallt till och med på switcharna som vi ansluts till i området så det lär ju dröja flera år innan det kommer hit med dessa hastigheterr dom bytte ju nyss ut fiberkonverten. Hade också skaffat 10gbit utan tvekan men jag har för slö dator eller för slött nätverskort.

Är det någon som har fixat så man har rätt setup för att maxa 10gbit på sin privata lina? Vad får man för speed ner på en torrent te.x från Ubuntus senaste release som har många seeders eller vad man nu tesar mot?

329kr. Helt sjukt billigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wuseman:

Kostar 10gbit 329kr hos Bahnhof? Inte dåligt. Hade köpt in relativt bra server skapat en server miljö och hyrt ut olika vps och satt dessa på 100mbit per slot så har man en bra inkomst sedan så kan man ju bara typ spara 1gbit eller ja vad man önskar till sig själv. Så surfar man gratis. Kan man ju göra på 1gbit med men ja 10gbit är grymt, vad är det för router man får om man beställer det då? Kollade på bahnhof men det stod inget förutom att det skall komma en. Det lär vi i väst få vänta på för här är det ara 1gbit portar i princip överallt till och med på switcharna som vi ansluts till i området så det lär ju dröja flera år innan det kommer hit med dessa hastigheterr dom bytte ju nyss ut fiberkonverten. Hade också skaffat 10gbit utan tvekan men jag har för slö dator eller för slött nätverskort.

Är det någon som har fixat så man har rätt setup för att maxa 10gbit på sin privata lina? Vad får man för speed ner på en torrent te.x från Ubuntus senaste release som har många seeders eller vad man nu tesar mot?

329kr. Helt sjukt billigt.

Garanterat att du får en fiberkonveretare och får ha egen utrustning om du vill ha över gigabit.
Men att hosta VPS osv är inte tillåtet på privatanslutningar egentligen så om de kommer på dig är du körd.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Skrivet av wuseman:

Kostar 10gbit 329kr hos Bahnhof? Inte dåligt. Hade köpt in relativt bra server skapat en server miljö och hyrt ut olika vps och satt dessa på 100mbit per slot så har man en bra inkomst sedan så kan man ju bara typ spara 1gbit eller ja vad man önskar till sig själv. Så surfar man gratis. Kan man ju göra på 1gbit med men ja 10gbit är grymt, vad är det för router man får om man beställer det då? Kollade på bahnhof men det stod inget förutom att det skall komma en. Det lär vi i väst få vänta på för här är det ara 1gbit portar i princip överallt till och med på switcharna som vi ansluts till i området så det lär ju dröja flera år innan det kommer hit med dessa hastigheterr dom bytte ju nyss ut fiberkonverten. Hade också skaffat 10gbit utan tvekan men jag har för slö dator eller för slött nätverskort.

Är det någon som har fixat så man har rätt setup för att maxa 10gbit på sin privata lina? Vad får man för speed ner på en torrent te.x från Ubuntus senaste release som har många seeders eller vad man nu tesar mot?

329kr. Helt sjukt billigt.

Nu gör du sjukt flummiga inlägg och spårar iväg hela tiden men 349kr kostar den som jag skrev. Och nej, det är inte tillåtet att starta kommersiell webhosting på en privat lina.

Jag har inte brytt mig om att fixa 10Gbit någonstans utan kör dedikerat 1Gb till varje maskin här hemma som sagt plus dedikerat 1Gbit till Wifi. Men är lite sugen på att fixa ett 10Gb NIC till NASen.

Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Garanterat att du får en fiberkonveretare och får ha egen utrustning om du vill ha över gigabit.
Men att hosta VPS osv är inte tillåtet på privatanslutningar egentligen så om de kommer på dig är du körd.

Nej man får en Huawei HN8255Ws kombinerad fiberomvandlare/router med en 10Gb ethernetport på LAN-sidan och 4st 1Gb ethernetportar.

Edit: numera verkar man få en Zyxel AX7501 enligt hemsidan

Inte illa, WiFi 6 router. Min Huawei är WiFi 5.
https://service-provider.zyxel.com/global/en/products/fiber-o...

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Nu gör du sjukt flummiga inlägg och spårar iväg hela tiden men 349kr kostar den som jag skrev. Och nej, det är inte tillåtet att starta kommersiell webhosting på en privat lina.

Nej man får en Huawei HN8255Ws kombinerad fiberomvandlare/router med en 10Gb ethernetport på LAN-sidan och 4st 1Gb ethernetportar.

Jag har inte brytt mig om att fixa 10Gbit någonstans utan kör dedikerat 1Gb till varje maskin här hemma som sagt plus dedikerat 1Gbit till Wifi. Men är lite sugen på att fixa ett 10Gb NIC till NASen.

Edit: numera verkar man få en Zyxel AX7501 enligt hemsidan
<Uppladdad bildlänk>

Inte illa, WiFi 6 router. Min Huawei är WiFi 5.
https://service-provider.zyxel.com/global/en/products/fiber-o...

Det låter inte illa pinkat. Bra value!

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bennyfax:

Internet som 100 Mbit blir bara dyrare och dyrare. Själv tycker jag det borde bli billigare med tiden eftersom behovet går upp med utveckling och nya standarder. Många klarar sig på 100 Mbit men det är knappt att man vill ha det, ändå vill Telia ha 549:- i månaden där jag bor (Stockholm)

Går behoven upp så kan inte ISP:n längre överteckna abbonemang i lika hög grad, vilket innebär ökade kostnader, vilket leder till att det inte blir billigare för deras kunder.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TobiasStockholm:

Nu gör du sjukt flummiga inlägg och spårar iväg hela tiden men 349kr kostar den som jag skrev. Och nej, det är inte tillåtet att starta kommersiell webhosting på en privat lina.

Jag har inte brytt mig om att fixa 10Gbit någonstans utan kör dedikerat 1Gb till varje maskin här hemma som sagt plus dedikerat 1Gbit till Wifi. Men är lite sugen på att fixa ett 10Gb NIC till NASen.

Nej man får en Huawei HN8255Ws kombinerad fiberomvandlare/router med en 10Gb ethernetport på LAN-sidan och 4st 1Gb ethernetportar.

Edit: numera verkar man få en Zyxel AX7501 enligt hemsidan
<Uppladdad bildlänk>

Inte illa, WiFi 6 router. Min Huawei är WiFi 5.
https://service-provider.zyxel.com/global/en/products/fiber-o...

Flummiga och flummiga, ja vill inte verka flummigjag är helt seriös men tack att du sa till, missade att det var 349:-. och inte 329:-

Ok, jag har inte läst på den delen faktiskt men det förvånade mig för man kan ju tro att det är lagligt när man kollar hur det ser ut menar jag för det är ju en del som filmar och lägger upp sig själva live på nätet och drar in cash på detta via ads och det drar ju med trafik är ju inte mindre fel en det som jag jag fick upp som möjlighet om man hade den hastigheten själv alltså att köra en del vpser. Det skrev jag lite med glimten i ögat för då spelar ju heller inte rabatter så jätte stor roll då vi pratar om rabatter, då kan man ju surfa gratis tänkte jag men jag blev missförstod förstår jag.

Nåja, vill inte bli tagen som en flummer när man är helt seriös men jag kan förstå vad du menar för jag tror vi använder saker på olika sätt och det jag pratar för är för mig själv så det blir ofta ganska "ensamt" eller vad man skall säga mot alla andra men läser man på lite och vill förstå så kommer man förstå det bättre men jag är intresserad överlag därför jag frågar så mycket, sen kanske jag vet mer eller mindre om vissa saker men det är kul att träffa likasinnade men när det handlar om vissa saker speciellt pengar så blir det nästan alltid att de skär sig så jag skall tänka på att inte gå in i sånna diskussioner för mkt om de framstås som flummigt.

----

Aha, Zyxel. Den routern såg jag dom skriva om häromdagen på OpenWRT den skickade bara ut "garbage" till serial console och anledningen till vart att dom hade fixat en exploit/säkerhetsfix på ett malware som kommit ut nån timme innan dom dom skrev om det, Zyxel .. Zyxel visar att att Bahnhof nu har valt en mycket bra leverantör som tar säkerheten på högsta allvar och följer licenser enligt praxis. Ser man på, saker förändras på några minuter i forum men ja, zyxel är jävligt mycket mer seriöst äen det som varit tidigare så det är ju bara bra för alla. Jag hittade just den familjen för zyxel på följande pdf: https://www.penta.com.tr/Sites/1/upload/files/WiFi6_Urun_Bros...

Fanns ett 10gbit kort för en tusing på dustin såg jag snabbt dom har verkligen gått ner i pris nicen för 10gbit dom kostade ju hur mycket som helst för inte sålängesedan så det är det ju lätt värt att lägga på speciellt på nas, det är väl typ exakt där man skulle behöva 10gbit om man för över mycket data. Men det var kul att diskutera med er all amen nu skall jag ta mig an uppdraget att rapportera en CVE för en operatör från sverige som har delat med sig av sin källkod till mig så kan vi alla bfå ett säkrare och tryggare hem, det är JAG som äger den fixen och ingen får äga den, verkligen inte alla skall få samma rät att få skydda sig. Skall skriva i en annan tråd men vad skall man säga.

Grattis till den extremt sjukt galna fina uppkopplingen! Det lär dröja tills jag får en sådan upplkoppling för som sagt, det var seriöst det finns inga 10gbit portar här i bväst förutom i centrala Göreborg kanske och alla SFP är från Inteno i dom flesta kommuner här, dom är från 2012

Men jag har inte bråttom!

// wuseman

Permalänk
Skrivet av wuseman:

Flummiga och flummiga, ja vill inte verka flummigjag är helt seriös men tack att du sa till, missade att det var 349:-. och inte 329:-

Ok, jag har inte läst på den delen faktiskt men det förvånade mig för man kan ju tro att det är lagligt när man kollar hur det ser ut menar jag för det är ju en del som filmar och lägger upp sig själva live på nätet och drar in cash på detta via ads och det drar ju med trafik är ju inte mindre fel en det som jag jag fick upp som möjlighet om man hade den hastigheten själv alltså att köra en del vpser. Det skrev jag lite med glimten i ögat för då spelar ju heller inte rabatter så jätte stor roll då vi pratar om rabatter, då kan man ju surfa gratis tänkte jag men jag blev missförstod förstår jag.

Nåja, vill inte bli tagen som en flummer när man är helt seriös men jag kan förstå vad du menar för jag tror vi använder saker på olika sätt och det jag pratar för är för mig själv så det blir ofta ganska "ensamt" eller vad man skall säga mot alla andra men läser man på lite och vill förstå så kommer man förstå det bättre men jag är intresserad överlag därför jag frågar så mycket, sen kanske jag vet mer eller mindre om vissa saker men det är kul att träffa likasinnade men när det handlar om vissa saker speciellt pengar så blir det nästan alltid att de skär sig så jag skall tänka på att inte gå in i sånna diskussioner för mkt om de framstås som flummigt.

----

Aha, Zyxel. Den routern såg jag dom skriva om häromdagen på OpenWRT den skickade bara ut "garbage" till serial console och anledningen till vart att dom hade fixat en exploit/säkerhetsfix på ett malware som kommit ut nån timme innan dom dom skrev om det, Zyxel .. Zyxel visar att att Bahnhof nu har valt en mycket bra leverantör som tar säkerheten på högsta allvar och följer licenser enligt praxis. Ser man på, saker förändras på några minuter i forum men ja, zyxel är jävligt mycket mer seriöst äen det som varit tidigare så det är ju bara bra för alla. Jag hittade just den familjen för zyxel på följande pdf: https://www.penta.com.tr/Sites/1/upload/files/WiFi6_Urun_Bros...

Fanns ett 10gbit kort för en tusing på dustin såg jag snabbt dom har verkligen gått ner i pris nicen för 10gbit dom kostade ju hur mycket som helst för inte sålängesedan så det är det ju lätt värt att lägga på speciellt på nas, det är väl typ exakt där man skulle behöva 10gbit om man för över mycket data. Men det var kul att diskutera med er all amen nu skall jag ta mig an uppdraget att rapportera en CVE för en operatör från sverige som har delat med sig av sin källkod till mig så kan vi alla bfå ett säkrare och tryggare hem, det är JAG som äger den fixen och ingen får äga den, verkligen inte alla skall få samma rät att få skydda sig. Skall skriva i en annan tråd men vad skall man säga.

Grattis till den extremt sjukt galna fina uppkopplingen! Det lär dröja tills jag får en sådan upplkoppling för som sagt, det var seriöst det finns inga 10gbit portar här i bväst förutom i centrala Göreborg kanske och alla SFP är från Inteno i dom flesta kommuner här, dom är från 2012

Men jag har inte bråttom!

// wuseman

Bra att du tog min kommentar konstruktivt. Du har absolut en poäng i att vissa företag inte är så kul att ha o göra med (tänker typ Huawei/kinesiska staten), utan det som framstår som flummigt är din kritik mot att internetleverantörer skulle låtsas som att de tillverkar tekniken/produkter själva, det tror jag inte det är någon som har påstått att de gör (tillverkar själva). Att vissa internetleverantörer rebrandar routrar m.m tror jag mer har att göra med att de tror att det "förenklar" för konsumenten så att de slipper ha koll på krångliga produktnamn.

Samt att du skriver så långa meningar med stavfel att de blir svårläst och på gränsen till osammanhängande.

Håller med om att Zyxel verkar vara ett bättre märke överlag.

Finns 10Gb Intel NIC på amazon/ebay för typ 400kr

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Fick med inte behålla mina 299kr/mån för 250/250.. Fick 100/100 för 349kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Går behoven upp så kan inte ISP:n längre överteckna abbonemang i lika hög grad, vilket innebär ökade kostnader, vilket leder till att det inte blir billigare för deras kunder.

Generellt läggs ökade kostnader på kunderna, även inflationen men det är löjliga priser på 100 Mbit som tappat sitt värde. Tror inte det finns något som motiverar prisökningarna vi sett men det skiljer sig. Tex har vi i en förening jag känner till tjänsteleverantören kunnat leverera 100 eller 1000 Mbit till hushåll i 20 års tid nu för ungefär samma summa. Kontrakt på 5-7 år i taget och för hushållen ökade månadskostnaden med några kronor.

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TobiasStockholm:

Samt att du skriver så långa meningar med stavfel att de blir svårläst och på gränsen till osammanhängande.

Tack så mycket för din feedback, jag tycker det är bra med folk som säger till och inte håller tyst hur skall man annars kunna veta om man har problem med någonting man inte känner till. Jag skall vara ärlig och säga att jag har nog inget gemensamt intresse med dig överhuvudtaget men det är inget illa menat. Du tänker på saker som att det skiljer 20kr i det jag skrev och du tänker på hur jag stavar och skriver och tycker att jag skriver "flummigt"

Mjaaa, är du intresserad av området alls egentligen för jag tror helt ärligt inte att du är ett dugg insatt inom området men hade du varit det då hade jag skrivit ihop en autotranslate till min terminal som jag nu sitter i och faktiskt ligger på en baudrate på 115200.

Jag kan ju tycka att du skulle kunna fixa en translate via en extension store om du använder en vanlig webläsare om det är ett problem så är problemet löst men om du ej vill det så tror jag ej att vi har mycket gemensamt det är inget ont menat alls.

Jag tror inte Zyxel är bättre, dom är bättre dom sköter sig ju i exemplarisk form. Det gjorde inte dom förra fakta finns och källa finns, men visst säger man emot mig så antar jag att man vet bättre än mig på området om det som användes innan Zyxel eller fortfarande används i viss form och jag förväntar mig ju att man inte tror utan att man vet.

Källan finns på min github, fölr alla saker jag har skriit om i tråden. Jag gissar inte.

Undra varför dom bytte förresten?

Mja, Wifi 5 kom 2014. Wifi 6 2019. Det är 4 årsen. Wifi 7 är runt hörnet.

Jag kan rätt mycket om detta faktiskt som nu tas upp (inte om stadsnät men hastigheter m.m) men stava jätte bra och sådär, det finns det ingen tid för att bli bäst på och lära sig för min del men jag gör mitt bästa tro mig, det blir svårt att få svar från mig om det inte ens går att försöka lösa ett problem som skulle stava rätt som sagt.

Vem skall då ge dig svaren?

// wuseman

Permalänk
Skrivet av wuseman:

Tack så mycket för din feedback, jag tycker det är bra med folk som säger till och inte håller tyst hur skall man annars kunna veta om man har problem med någonting man inte känner till. Jag skall vara ärlig och säga att jag har nog inget gemensamt intresse med dig överhuvudtaget men det är inget illa menat. Du tänker på saker som att det skiljer 20kr i det jag skrev och du tänker på hur jag stavar och skriver och tycker att jag skriver "flummigt"

Mjaaa, är du intresserad av området alls egentligen för jag tror helt ärligt inte att du är ett dugg insatt inom området men hade du varit det då hade jag skrivit ihop en autotranslate till min terminal som jag nu sitter i och faktiskt ligger på en baudrate på 115200.

Jag kan ju tycka att du skulle kunna fixa en translate via en extension store om du använder en vanlig webläsare om det är ett problem så är problemet löst men om du ej vill det så tror jag ej att vi har mycket gemensamt det är inget ont menat alls.

Jag tror inte Zyxel är bättre, dom är bättre dom sköter sig ju i exemplarisk form. Det gjorde inte dom förra fakta finns och källa finns, men visst säger man emot mig så antar jag att man vet bättre än mig på området om det som användes innan Zyxel eller fortfarande används i viss form och jag förväntar mig ju att man inte tror utan att man vet.

Källan finns på min github, fölr alla saker jag har skriit om i tråden. Jag gissar inte.

Undra varför dom bytte förresten?

Mja, Wifi 5 kom 2014. Wifi 6 2019. Det är 4 årsen. Wifi 7 är runt hörnet.

Jag kan rät tmycke tom detta faktiskt men stava jätte bra och sådär, det finns det ingen tid för att bli bäst på för min del men jag gör mitt bästa men ja, det blir svårt att få svar från mig om det inte ens går att försöka lösa ett problem som skulle stava rätt som sagt.

// wuseman

Och där blev det flummigt igen 😂

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TobiasStockholm:

Och där blev det flummigt igen 😂

Jaha, ja jag har verkligen svårt att förstå vad du menar med flummigt men men.

Citat:

We strongly advise you to consult with your local ISP (Internet Service Provider)
before running any firmware installation on the ISP-provided Zyxel device.

Zyxel är svinbra. Så den som vill veta om Bahnhof är bra, fråga bahnhof efter källkoden och se om dom delar med sig av den för du är nyfiken på vad det är för remote client tool som dom använder sig av som finns i datasheeten, det står ju där i pdfen jag visade, dom två sista raderna exakt. Det koommer jag aldrig glömma förens jag kan ta reda på vad det är själv men jag vet ingenting om deras setups så det är inget jag lägger ner tid på men skulle jag haft dom då skulle jag lätt frrågat men jag vet att jag är ganska unik ellerr inte unik i världen men i Sverige här bara alla tar för för givet allt är perfekt men ja, som jag skrivit 100 gånger kolla resutlatet och inte åps redovisningen. Allt jag har skrivit om i tråden finns som sagt på min github öppet för den som veta mer om det jag skrivi tom och den som inte bryr sig, fine? Det är helt okej men jag tycker det är verkligen att jag är fantastiskt på en sak som många andra inte är det kanske är det som är skillnaden.

Jag har redan förändrat hur jag kommer att kommunicera i framtiden för att jagt tyckte det var snällt att användaren sa till.
När jag säger till attt att jag tror att intresset inte är lika stort det märker jag ju på en sekund så blir det en mening and everything dies. Tråkigt, men ja. Jag hade väl rätt det är väl itne fel att ha rätt du hade ju rätt om mig jag måste verkligen lära stava rätt men jag har inte tänkt göra karriär som foruminist jag har täntk jag skulle möta andra likasinnade och hjälpa till om jag kan och läsa det som är intressant men jag är verkligen _inte_ en vanlig användare jag kan inget om det som andra kan och ingen kan det jag kan jag de är synd som fan men jag tror att många är intresserade men ja, kanske träffar man någon som brinner för exakt samma sak till 110% sedan man var en kid, det är det ända som gäller för mig.

Jag förstår mycket väl TS i frågeställningen. Det är klart man vill komma undan så billigt som möjligt från dom som tjänar så mycket pengar som möjligt det är så systemet fungerar tyvärr lyckligtvis så har jag aldrig gjort något annat än här så jag kan ju spendera stora summor på bredband för det är viktigt för mig men ffs.

Men, det jag vill säga är att jag är klar här men det blev väldigft mycket om just en ISP och detta gäller ALLA det finns dom som sköter sig perfekt på detta planet, dom näms aldrig. Men jag ville bara säga det att det kunde lika gärna varit wusemans internet bolag som något annat, dom som sköter sig dom hör man sällan något om det är positivt.

Bahnhof är ju svin bra men man måste ju inte älska allt dom gör för det och samma med Telia.

Men nog om detta mina vänner, glada miner nu skall jag inte skriva med om stadsnät och priser det är absolut inget för mig egentligen men jag fick lära mig en del så tack igen för svaren tidigare.

PS: Jag visste att vi inte hade något gemensamt, det var inget ont menat. Men, jag stannar här för det finns ingen mening att skriva mer men jag kunde fortsatt, as you did!

För allt i världen, öppna ögonen den som inte vet hur det fungerar. Stoppar man virus och räddar världen får man fängelse, man får påhälsning. Störande att folk inte tror på en, kolla här:

Marcus Hutchins, a 23-year-old British-based malware researcher who gained attention in May for detecting a “kill switch” that effectively disabled the WannaCry worm, was detained by the FBI in Las Vegas on Wednesday, a U.S. Justice Department spokesman said. He was among tens of thousands of hackers who had descended on the city during the annual Black Hat and Def Con conventions.

FBI arrests WannaCry hero for alleged role in Kronos banking malware

Alltså, den som inte ser igenom har läst domen om detta den har verkligen ett stort ekonomiskt intresse men rätt o om teknikens värld. Det är väl klart att inte han skulle ha stoppat det gratis? Det var ju tänkt att någon som skulle tjäna miljarder på detta skulle göra en mega vinst. Läs domen, wakeup. Man väljer sina vänner, jag väljer bort dom onda jag.

https://malwaretech.com/
https://techcrunch.com/2017/08/03/marcus-hutchins-malwaretech...
https://twitter.com/EFF/status/893194831136030720

Det spelar en STOR roll för mig detta, alltså. Det spreds ju via dåliga internet operatörers setups med standard lösenordet. Det var inte jag som sa att företagen som använder routrar som var mest infekterade var bra och brydde sig om kunderna. Right? Jag tycker det är viktigare att man betalar lite extra för att få ett bra skydd och det kostar med säkerhet. Det skrev jag i mitt inlägg 1 och 3.

Ingen var intresserad av att kolla upp vad som hänt i histrorian 50 inlägg senaree. Jag visade även bilder på statistiken? Kolla företagen :

## bezeq

## bezeqint

## golan

## hadara

## hyperoptic

## paltel

## telekom_srbija

## ttnet

Bilderna är från mig själv, välkommen till verkligheten! Nu tog jag bortr 6st operatörer varav 4 svenska för att vara neutral

Vad tänker ni på nu när ser bilderna?

Kriget startade 2021. Det är skit med krig det är bättre att man samarbetar, dom ända som har en uppdaterad firmware det är Hong Kong. Den är 2023. Vi är olika, som sagt, man kan inte kunna allt inte jag heller.

Vem blir förloraren med en dålig tuppdaterad firmware? Jo, konsumenten, du och jag, min granne, tanten på ica. Det blir inget bra det är bättre man samarbetar men men, livet är inte perfekt men jagf vill visa vi är verkligen olika.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wuseman:

Stoppar man virus och räddar världen får man fängelse, man får påhälsning. Störande att folk inte tror på en, kolla här:

Marcus Hutchins, a 23-year-old British-based malware researcher who gained attention in May for detecting a “kill switch” that effectively disabled the WannaCry worm, was detained by the FBI in Las Vegas on Wednesday, a U.S. Justice Department spokesman said. He was among tens of thousands of hackers who had descended on the city during the annual Black Hat and Def Con conventions.

FBI arrests WannaCry hero for alleged role in Kronos banking malware

Alltså, den som inte ser igenom har läst domen om detta den har verkligen ett stort ekonomiskt intresse men rätt o om teknikens värld. Det är väl klart att inte han skulle ha stoppat det gratis? Det var ju tänkt att någon som skulle tjäna miljarder på detta skulle göra en mega vinst. Läs domen, wakeup.

Det vi tycker är flummigt är när du som ovan svävar ut i rena konspirationsteorier. Marcus Hutchins må förvisso ha sysslat med bra saker flera år när han blev arresterad, men det stämmer faktiskt att han har ett mörkare cybercrime-förflutet från när han var yngre. Detta erkände han själv senare. Han var ung och dum helt enkelt, precis som många ungdomar som sedan åker fast. Se lulzsec och liknande grupper som exempel.

https://www.malwaretech.com/public-statement

https://www.wired.com/story/confessions-marcus-hutchins-hacke...

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Bra att du tog min kommentar konstruktivt. Du har absolut en poäng i att vissa företag inte är så kul att ha o göra med (tänker typ Huawei/kinesiska staten), utan det som framstår som flummigt är din kritik mot att internetleverantörer skulle låtsas som att de tillverkar tekniken/produkter själva, det tror jag inte det är någon som har påstått att de gör (tillverkar själva). Att vissa internetleverantörer rebrandar routrar m.m tror jag mer har att göra med att de tror att det "förenklar" för konsumenten så att de slipper ha koll på krångliga produktnamn.

Samt att du skriver så långa meningar med stavfel att de blir svårläst och på gränsen till osammanhängande.

Håller med om att Zyxel verkar vara ett bättre märke överlag.

Finns 10Gb Intel NIC på amazon/ebay för typ 400kr

Du tog dig tid

Då det inte hade något med vad jag skrev att göra såg jag det bara som osammanhängande argumentationsfel.

Har svårt att förstå hur man kommer dit.

I fibernät kan det ibland vara intressant vem som kontrollerar utrustningen och det var det enda som diskuterades. Helt främmande att någon skulle behöva förklara att egen utrustning inte betyder att de står i renrum själva och tillverkar halvledare och fiberoptik, det var ju inte utrustning som diskuterades.

När du tankar bilen du använder så tankar du väl din egna bil oavsett om du äger eller leasear den? Du tankar inte taxibilen när du beställer en taxiresa. Du tillverkar heller inte bilen för att den är din egna bil.

Jag kan inte bry mig mindre om Huawei sitter i Telias och andra nät som switchar och routrar, det var ju inte ämnet heller så jag ska inte behöva diskutera dem heller. P.g.a. sanktionerna så tog det ett tag och det är numera stora leveransproblem för Huawei eftersom de inte kan tillverka egna kretsar längre och lagren verkar tagit slut, men Bahnhof har hittat en annan leverantör nu när 10G-produkter för denna marknad börjat mogna så finns ingen vits styra mot det spåret – du får en 10 Gigabits/s SFP i switchen i noden och 10 GbE ethernet på CPE. Mer behöver vi i mitt kontext inte säga om tjänsten för det är vad som skiljer mot om de agerar tjänsteleverantör i nät begränsade till 1 Gigabit/s eller kan göra operatörsbyten (eller bygga stängda nät för flerfamiljshus) och äga delar av nätet själv där de själva sätter begränsningen.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Du tog dig tid

Då det inte hade något med vad jag skrev att göra såg jag det bara som osammanhängande argumentationsfel.

Har svårt att förstå hur man kommer dit.

I fibernät kan det ibland vara intressant vem som kontrollerar utrustningen och det var det enda som diskuterades. Helt främmande att någon skulle behöva förklara att egen utrustning inte betyder att de står i renrum själva och tillverkar halvledare och fiberoptik, det var ju inte utrustning som diskuterades.

När du tankar bilen du använder så tankar du väl din egna bil oavsett om du äger eller leasear den? Du tankar inte taxibilen när du beställer en taxiresa. Du tillverkar heller inte bilen för att den är din egna bil.

Jag kan inte bry mig mindre om Huawei sitter i Telias och andra nät som switchar och routrar, det var ju inte ämnet heller så jag ska inte behöva diskutera dem heller. P.g.a. sanktionerna så tog det ett tag och det är numera stora leveransproblem för Huawei eftersom de inte kan tillverka egna kretsar längre och lagren verkar tagit slut, men Bahnhof har hittat en annan leverantör nu när 10G-produkter för denna marknad börjat mogna så finns ingen vits styra mot det spåret – du får en 10 Gigabits/s SFP i switchen i noden och 10 GbE ethernet på CPE. Mer behöver vi i mitt kontext inte säga om tjänsten för det är vad som skiljer mot om de agerar tjänsteleverantör i nät begränsade till 1 Gigabit/s eller kan göra operatörsbyten (eller bygga stängda nät för flerfamiljshus) och äga delar av nätet själv där de själva sätter begränsningen.

Japp
Kan vi inte alla försöka styra tråden tillbaka on topic nu?

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Japp
Kan vi inte alla försöka styra tråden tillbaka on topic nu?

TS kan gå in på www.bredbandswebben.se och skriva sin adress då han vill nyteckna.

Det jag menade med mitt första inlägg i tråden är att uppsägningsavdelningen kommer vara mer måna om dig om du också har TV och mobil hos Telia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Fick med inte behålla mina 299kr/mån för 250/250.. Fick 100/100 för 349kr.

Det var det bästa dom kunde erbjuda till mig med.

Tackade nej, hoppas på bättre erbjudande vid Black Friday

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Fick med inte behålla mina 299kr/mån för 250/250.. Fick 100/100 för 349kr.

Var glad för det. Hade samma, 299:- för 100/100, men kunde endast få 399:-
Hade det inte varit för att fastigheten är låst till Telia hade jag aldrig valt dom pga deras priser, but hey that's my own fault.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Har också öppen fiber. Kör Telias BF-deal i år (till nästa BF) med 299 för 500/500 inkl TV-paket, det tyckte jag var en riktigt bra deal.

Annars hos mig när jag kollar nu finns t.ex. Boxer för 250 kr/mån i 6 månader (ingen bindningstid) för 250/250, så om du också ser det kan du ju hoppa på. Vet inte om det är olika erbjudanden på olika adresser i Öppen fiber.

Till hösten så får jag försöka se om Telia förlänger erbjudandet, men annars hoppar jag till någon annan, brukar byta ISP varje år, det går ju inte att betala de ordinarie priserna, det är galet.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

@Hulle jo det kan man göra, ordinarie priser är inte så farligt MEN det beror hel på vilket fibernät man är ansluten till och vilka leverantörer som finns.

I grova drag så har jag sett att en del stadsnät har 100/100 till ordinarie pris från 280-340kr och i andra nät så är det cirka 100kr till på det, 380-440kr och det innebär att en del stadsnät faktiskt är dyrare. För inte tala om att många plockat bort de lägre hastigheterna. Vissa stadsnät har haft en prisökning under ett visst antal år jämfört med andra där man i stort sett legat kvar på samma prisnivå.

Sedan är Telia, Tele2, Comviq, Telenor över lag dyrare än andra operatörer. Det gäller iofs inte alla stadsnät har jag sett men man kan säga att det är så i genomsnitt. Du har tur om du kan få ok fart från någon av dessa operatörer till bra ordinarie pris.

@wuseman tänkte bara uppmärksamma dig på en sak, har du tänkt på hur mycket du spammar. Jag upplever det i alla fall på det viset. De flesta orkar inte läsa så lång text samt att det är så många långa inlägg. Ett tips är att har man så mycket information att presentera är det bättre sammanställa ett dokument med bilder etc och bearbeta texten så det inte blir så mycket utfyllnads information.