Permalänk

NordVPN långsam?

ville prova på vpn och skaffade nordvpn. internet känns mkt långsammare.

ska det vara så? eller är en (eller flera?) specifik funktion som segar ner extra mkt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av relevantia:

ville prova på vpn och skaffade nordvpn. internet känns mkt långsammare.

ska det vara så? eller är en (eller flera?) specifik funktion som segar ner extra mkt?

Kör du udp eller tcp? Vad har för router
Kör du via router eller app?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Kul användarnamn på någon som inte ger någon relevant bakgrundsinformation i sin fråga

Förutom de relevanta frågorna ovan så är det relevant hur ”känns långsamt” kan kvantifieras jämfört med din normala hastighet. VPN har ju dessutom möjlighet att skicka trafik till andra sidan jorden innan trafiken går till destinationen, så vilken server du valt eller inte valt och vart trafiken ska gå kan också spela roll.

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Kör du udp eller tcp? Vad har för router
Kör du via router eller app?

vpn protocol: auto (recommended)
har telia router.
via app.

Permalänk
Skrivet av KAD:

Kul användarnamn på någon som inte ger någon relevant bakgrundsinformation i sin fråga

Förutom de relevanta frågorna ovan så är det relevant hur ”känns långsamt” kan kvantifieras jämfört med din normala hastighet. VPN har ju dessutom möjlighet att skicka trafik till andra sidan jorden innan trafiken går till destinationen, så vilken server du valt eller inte valt och vart trafiken ska gå kan också spela roll.

jag har valt sverige.
kommer inte in på min banksida dessutom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av relevantia:

jag har valt sverige.
kommer inte in på min banksida dessutom.

Kolla så din bank inte blockerar vpn.
Om man rätt som det är byter land så kan det självklart bli problem att logga in. Men i samma land ska det inte bli det.

Har ingen koll vad NordVPN har för inställningar. Men du kan ha den oturen att de inte funkar så bra för dig.
När jag testade så var NordVPN riktigt dålig. Men folk prisade den till höger och vänster. Bytte vpn och har inte kollat efter någon annan.
Allt hänger på var deras servrar ligger.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Kör på Mullvad!

Permalänk
Medlem
Skrivet av relevantia:

jag har valt sverige.
kommer inte in på min banksida dessutom.

Om du kör och testar med och utan vpn på.
Vad har du?
Samt vilket enhet kör du appen på?

Jag har 1000/1000 och kör vpn på routern (asus) och har fortfarande ~ 100 Mbit över vpn.
Sen beror det ju på vilken server du ansluter, då alla inte är lika snabba/belastade

Jag har nordvpn

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk

idag försvann internet helt och hållet. var tvungen att återställa nätverkskortet.
har avslutat mitt medlemskap på nordvpn med återbetalning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av relevantia:

idag försvann internet helt och hållet. var tvungen att återställa nätverkskortet.
har avslutat mitt medlemskap på nordvpn med återbetalning.

Om internet försvinner låter det ju snarare som problem på din sida?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av relevantia:

vpn protocol: auto (recommended)
har telia router.
via app.

Skulle påstå att där har du en stor stoppkloss.

Hade själv en asus router ac66u tappade 90% av hastigheten med VPN påslaget (100/100 Mbit), bytte till en ac86u får ut 100%.
Det jag menar är att telias router är inte mycket att hänga i julgranen.

Ska också tillägga att jag kör via wifi.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

På dator är det inte långsamt har en 500/500 mb lina.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W