Steam fimpar stöd för Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Vad är det för spel då? Linux kanske hade varit något att prova, om det är spel som funkar där. (Väldigt många spel gör det numera p.g.a. Steam Deck.)

Det är allt från radio general till RimWorld och ETS2 och cities sedan har vi sims4 som bråkar lite på origin med win10.

Provar faktiskt Linux till och från när jag tröttnat lite på MS.
Minns jag hade strul som jag och kompisen inte lyckades lösa.
Var ett tag sedan jag testade nu, kanske kan vara värt att köra en dualboot och testa.
Vore trevligt att inte behöva lägga 7k på en ny dator när den jag har fortfarande klarar av de spelen jag kör mest

Visa signatur

CPU: 3800X GPU: Asus EKWB 3070 MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming Wifi II RAM: Crucial Ballistix Kylning: Egenbyggt vattenkyld med utgång från Fractal Design Kelvin 240

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Att man fortsatt använder ett totalt skrotat os faller ju på den enskildes ansvar. Dom har inget ansvar för att hålla steam fungerande i ett OS som inte längre ska användas.

Ska dom göra steam till 3.11 också?

Det är ju en sak att man inte längre supportar gamla OS, men att helt stänga ner för dom som sitter på gamla OS är en helt annan sak. Att clienten inte kör pga tekniska anledningar är ju inte mycket att göra nått åt. Men att helt stänga av hela spelbiblioteket för dom som sitter på äldre burkar är fan skandal.
Det finns gott om retro burkar som folk har satt upp just för att köra retrospel på, något som krävs då många gamla spel inte vet vad dom ska göra med modernare hårdvara/os. jag har själv en retroburk för att köra med 3D-brillor, som nu kommer sluta fungera.

Ett förslag är att man kompilerar en bakåtkompatibel mini client som bara är till för starta gamla spel.

Permalänk
Skrivet av Lordsqueak:

Det är ju en sak att man inte längre supportar gamla OS, men att helt stänga ner för dom som sitter på gamla OS är en helt annan sak. Att clienten inte kör pga tekniska anledningar är ju inte mycket att göra nått åt. Men att helt stänga av hela spelbiblioteket för dom som sitter på äldre burkar är fan skandal.
Det finns gott om retro burkar som folk har satt upp just för att köra retrospel på, något som krävs då många gamla spel inte vet vad dom ska göra med modernare hårdvara/os. jag har själv en retroburk för att köra med 3D-brillor, som nu kommer sluta fungera.

Ett förslag är att man kompilerar en bakåtkompatibel mini client som bara är till för starta gamla spel.

Gissningsvis valde de Electron som ramverk för att inte behöva avsätta egna utvecklare till precis den här sortens jobb. 🙂

Vill du vara framtidskompatibel, köp enbart DRM-fria spel, genom exempelvis GOG. Annars kommer dina spel sluta fungera förr eller senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Ja, det var bara ett tillägg för att varken jag eller vänner / företag haft W7 på många år. Men klart jag ser fortfarande lite personer här i forumet som svär vid W7 även efter EOL.

Oavsett vad så är det 3 år sedan det blev EOL och support borde slutat redan då.

Jag har kört med ESU så Windows 7 var inte EOL föränn 10:e Januari 2023.
Får fortfarande mindre uppdateringar dock på min laptop med ESU dock.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Det är ju en sak att man inte längre supportar gamla OS, men att helt stänga ner för dom som sitter på gamla OS är en helt annan sak. Att clienten inte kör pga tekniska anledningar är ju inte mycket att göra nått åt. Men att helt stänga av hela spelbiblioteket för dom som sitter på äldre burkar är fan skandal.
Det finns gott om retro burkar som folk har satt upp just för att köra retrospel på, något som krävs då många gamla spel inte vet vad dom ska göra med modernare hårdvara/os. jag har själv en retroburk för att köra med 3D-brillor, som nu kommer sluta fungera.

Ett förslag är att man kompilerar en bakåtkompatibel mini client som bara är till för starta gamla spel.

Det är inte så det har fungerat hittils, om man har steam installerat på en maskin slutar det inte fungera.
Jag har en dator med windows XP x64 och steam funkar finfint fortfarande så länge man inte installerar om steam. Den gamla versionen slutar helt enkelt att kunna uppdatera. Spelbiblioteket fungerar precis lika bra som det gjorde 2014, men du kan inte längre köpa nya spel eller se news och achievements. Men själva launchern, söka och att ta hem sina spel och installera dem funkar fortfarande felfritt.
Lösningen för XP användare har länge varit att köra de andra funktionerna som saknas via en annan apparat, typ en mobil eller dator som stödjer nyare websläsare.

Jag säger inte att jag vet att det blir samma denna gång, men som sagt funkar fortfarande på XP x64

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Vad är det för spel då? Linux kanske hade varit något att prova, om det är spel som funkar där. (Väldigt många spel gör det numera p.g.a. Steam Deck.)

Det är inte pga Steam Deck, det är pga av wine, det är pga dxvk, osv. Att sedan Valve har hjälpt till med viss utveckling och även pengar är väl aldrig fel, men wine, dxvk, osv existerar inte pga Steam Deck.

Permalänk
Skrivet av filbunke:

Det är inte pga Steam Deck, det är pga av wine, det är pga dxvk, osv. Att sedan Valve har hjälpt till med viss utveckling och även pengar är väl aldrig fel, men wine, dxvk, osv existerar inte pga Steam Deck.

Man ska dock ge Valve en del cred: Stödet för Windowsspel i Wine var inte så bra som det är idag innan deras Steam Machine-satsning motiverade investering i plattformen.

Permalänk
Medlem

helvete, då kommer jag behöva bråka med ett flertal släktingars datorer då, varför kan alla inte ha ohälsosamma datorvanor och hålla sig för uppdaterade

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

8.1 var dock bra. Men väldigt få använde det.

Jag håller med. 8.1 var en bra version. Väldigt mycket bättre än vad 8.0 var.

Permalänk
Medlem

Sålänge jag inte behöver logga in med ett microsoft konto så spelar det ingen större roll vilket windows jag kör men Windows 7 och XP var top notch. Haft win10 sedan 2018 och det funkar bra idag. Fadern har windows 11 efter nån "råkat" uppdatera från win10 via windows update och visst det funkar men ux/ui gillar jag mindre än win10. Win7 gilla jag direkt, inget bullshit med "gömma" inställningarna du faktiskt vill åt bakom "simplare" vyer.

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem

Istället för att hålla på fjanta runt med Windows 7 skulle de kanske börja med att stödja macOS på Apple silicon bra

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av filbunke:

Det är inte pga Steam Deck, det är pga av wine, det är pga dxvk, osv. Att sedan Valve har hjälpt till med viss utveckling och även pengar är väl aldrig fel, men wine, dxvk, osv existerar inte pga Steam Deck.

Tack, jag vet hur allt detta funkar. Det jag menar är att Steam Deck har gjort Linux-gaming betydligt mer mainstream än innan, och att det aktivt finns betydligt fler folk vars jobb som de får betalt för är att se till att spel funkar på Linux, och att Valve, genom sina integrationer av dessa tekniker i sin Steamplattform, gjort dem mer tillgängliga för gemene spelare som inte vet vad "winetricks" är för något, och som inte vill veta det. Det är, precis som du skriver, inte bara Valve som gjort detta möjligt, det finns ett gediget förarbete som skapat den grund de står på (precis som det mesta inom teknikutveckling eller mänsklig civilisation i allmänhet), däremot så har existensen av Steam Deck skapas ett stort intresse bland Linuxgaming bland allt från spelare, entusiaster, spelstudior, programmerare.

Jag står därför för mitt påstående, det jag skrev i mitt inlägg. "Väldigt många spel fungerar på Linux p.g.a. Steam Deck." Notera att jag skrev just Steam Deck, inte Valve. Med det menade jag alltså plattformens existens som drivit intresse som gjort att spela på Linux numera funkar bättre än någonsin, inte att Valve plötsligt gått in och skapat magisk teknik som inte funnits tidigare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ztenlund:

Embedded fanns inte inbyggt, utan var väl utplockat ut Embedded-versionen. Man fick alltså stoppa in det själv.

Jo jag vet. Det gällde även Zune-temat och XP MCE-temat vad jag minns. Jag hade något silvrigt tema också som jag tror behövde laddas ned.

Citat:

Typ: https://www.deviantart.com/vishal-gupta/art/Official-Windows-...

Jag minns inte var jag hämtade det ursprungligen, så se det bara som ett sätt att visa bilden.

Jag kan inte påminna mig någon som gillade ME ens när det begav sig.

Tja, jag vet inte. Man hade inte så bra koll på världen i stort när det gäller sådana här saker då, och ens uppfattning beror nog mycket på ens bekanta som var teknikintresserade och de få sidor man läste på då, men för mig kändes allt hat mot Me mest som en efterkonstruktion. Många var sura för att man var tvungen att boota om med en startdiskett för att köra DOS, men det känns lite hårt att det skulle göra det till det sämsta OS:et genom tiderna eller liknande. Själv körde jag DR-DOS på en separat disk för att spela gamla spel, men ärligt talat bootade jag nog inte den särskilt många gånger, redan då var ju DOS-spel rätt föråldrade jämfört med dåtidens spel liksom.

Men ME var en mindre uppgradering från 98SE precis som det var en mindre uppgradering av 98 och 98 av OSR2 och OSR2 av vanliga 95. Inga av dessa revolutionerade saker på något sätt, men de var ju ändå stadiga förbättringar liksom. För mig var de stora förbättringarna med ME att det bootade snabbt, för boot-tider var ju långa då, och att det stödde USB 2. Plötsligt funkade det med spel och liknande på externa diskar så jag slapp gå runt med en intern IDE-disk i en antistatpåse som jag kopplade in i polarnas datorer.

Citat:

2000 var väl inte så lyckat att köra för hemmabruk (om man ville spela) i början, men jag vet att en del envist bråkade med det ändå. Dessutom behövde det mer minne, vilket är ett klassiskt fenomen... Jag minns att jag hade en burk med 128 MB som jag satte i ett Audigy 2 Platinum i. Om det var så att drivrutinerna inte fanns eller bara fungerade dåligt har raderats ur mitt minne, men jag fick installera 2000 istället för 98SE. Inte en chans att det fungerade bra med 128 MB, så det åkte i en överbliven 256-sticka.

Tja, 2000 gav mig lite NT4-vibbar på nåt sätt. Att de hade sminkat upp ett OS för företag så att det nästan såg ut som deras konsument-OS, men i bakgrunden var det nertyngt av all corporate säkerhet, nätverksfunktioner och liknande. 9x kändes mycket "tunnare" eller hur man ska förklara det, som att program och spel kördes närmare hårdvaran på något sätt. Men det gick över rätt fort (för 2000, NT4 var i mitt huvud fast där för evigt), jag antar för att datorerna blev snabbare så att det inte spelade så stor roll längre.

Permalänk
Skrivet av jan-banan:

Istället för att hålla på fjanta runt med Windows 7 skulle de kanske börja med att stödja macOS på Apple silicon bra

Steam funkar fint på Apple Silicon. Det är bara i princip alla spel som saknas. 😆

Permalänk
Skrivet av snajk:

Jo jag vet. Det gällde även Zune-temat och XP MCE-temat vad jag minns. Jag hade något silvrigt tema också som jag tror behövde laddas ned.
Tja, jag vet inte. Man hade inte så bra koll på världen i stort när det gäller sådana här saker då, och ens uppfattning beror nog mycket på ens bekanta som var teknikintresserade och de få sidor man läste på då, men för mig kändes allt hat mot Me mest som en efterkonstruktion. Många var sura för att man var tvungen att boota om med en startdiskett för att köra DOS, men det känns lite hårt att det skulle göra det till det sämsta OS:et genom tiderna eller liknande. Själv körde jag DR-DOS på en separat disk för att spela gamla spel, men ärligt talat bootade jag nog inte den särskilt många gånger, redan då var ju DOS-spel rätt föråldrade jämfört med dåtidens spel liksom.

Men ME var en mindre uppgradering från 98SE precis som det var en mindre uppgradering av 98 och 98 av OSR2 och OSR2 av vanliga 95. Inga av dessa revolutionerade saker på något sätt, men de var ju ändå stadiga förbättringar liksom. För mig var de stora förbättringarna med ME att det bootade snabbt, för boot-tider var ju långa då, och att det stödde USB 2. Plötsligt funkade det med spel och liknande på externa diskar så jag slapp gå runt med en intern IDE-disk i en antistatpåse som jag kopplade in i polarnas datorer.
Tja, 2000 gav mig lite NT4-vibbar på nåt sätt. Att de hade sminkat upp ett OS för företag så att det nästan såg ut som deras konsument-OS, men i bakgrunden var det nertyngt av all corporate säkerhet, nätverksfunktioner och liknande. 9x kändes mycket "tunnare" eller hur man ska förklara det, som att program och spel kördes närmare hårdvaran på något sätt. Men det gick över rätt fort (för 2000, NT4 var i mitt huvud fast där för evigt), jag antar för att datorerna blev snabbare så att det inte spelade så stor roll längre.

2000 var företagsinriktat och få maskiner på den tiden var kraftfulla nog för att gå riktigt snabbt med ett riktigt operativsystem i botten. 9x var ju mer eller mindre DOS med smink, så självklart hade du känslan av att vara närmare hårdvaran där. XP var det första NT-baserade som var explicit inriktat på konsumentmarknaden, och vid det laget hade processorer och minnesmängder kommit ikapp, och det var realistiskt att spela på de här maskinerna. Med det sagt körde jag själv 98SE riktigt länge även efter att XP släppts just på grund av att det gav lägre overhead.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

2000 var företagsinriktat och få maskiner på den tiden var kraftfulla nog för att gå riktigt snabbt med ett riktigt operativsystem i botten.

Jo, men tanken var ju att det skulle4 vara efterföljaren till både NT4 och 98.

Citat:

9x var ju mer eller mindre DOS med smink, så självklart hade du känslan av att vara närmare hårdvaran där.

Precis, för att man var det.

Citat:

XP var det första NT-baserade som var explicit inriktat på konsumentmarknaden, och vid det laget hade processorer och minnesmängder kommit ikapp, och det var realistiskt att spela på de här maskinerna.

Tja, det gick att spela på NT4 också, drivrutinstödet var inte så bra bara, och det ställde ju högre krav på hårdvaran generellt.

Citat:

Med det sagt körde jag själv 98SE riktigt länge även efter att XP släppts just på grund av att det gav lägre overhead.

När du kunde kört Me?

Permalänk
Skrivet av snajk:

Jo, men tanken var ju att det skulle4 vara efterföljaren till både NT4 och 98.
Precis, för att man var det.
Tja, det gick att spela på NT4 också, drivrutinstödet var inte så bra bara, och det ställde ju högre krav på hårdvaran generellt.
När du kunde kört Me?

Jo; det tog som sagt ett tag för PC-hårdvaran att komma ikapp de extra behoven som ett riktigt operativsystem har. Microsoft var helt enkelt för optimistiska med hur snabbt utvecklingen skulle gå och hur effektiv kod de själva kunde skriva. Linuxupplevelsen vid samma tid var inte dålig, men där saknades ju de flesta spel.

Permalänk
Skrivet av NodCommander:

Synd att det saknas värdig ersättare till 7an bara. Men det är väl så dom gör OS numera, så obehagliga som möjligt att använda.

Gick över till Windows 10 nästan direkt efter jag testade det, var stor förtjust i Windows 7 men ack så usel 7:an var jämfört med 10:an

Windows 11 var ingen höjdare än så länge iaf när jag testat det

Permalänk
Medlem

men SUCK.

dom har alltså MASSOR av spel folk redan köpt, och som dom -fortfarande- säljer, som är gjorda för XP till och med. men inget sätt att spela dom på det systemet.

önskar dom hade en "legacy" client som var mer basic, men lät dig ladda ner/spela spel du äger. som kan köras på XP och upp. eller varför inte till och med win95.

alternativt om de nu är så oroliga över säkerhet så låt en bara koppla in befintlig steam library som laddats ner på annan dator, via usb sticka eller kopierat över, och spela det. alltså typ "offline". endast login, sen spela befintligt bibliotek.

tror dom hade tjänat mycket på det.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Skrivet av GizmoTheGreen:

men SUCK.

dom har alltså MASSOR av spel folk redan köpt, och som dom -fortfarande- säljer, som är gjorda för XP till och med. men inget sätt att spela dom på det systemet.

önskar dom hade en "legacy" client som var mer basic, men lät dig ladda ner/spela spel du äger. som kan köras på XP och upp. eller varför inte till och med win95.

alternativt om de nu är så oroliga över säkerhet så låt en bara koppla in befintlig steam library som laddats ner på annan dator, via usb sticka eller kopierat över, och spela det. alltså typ "offline". endast login, sen spela befintligt bibliotek.

tror dom hade tjänat mycket på det.

1. Många spel gjorda för XP fungerar fortfarande.
2. Vad tror du de tjänar mest på: Att sälja spel de får lov att sälja oavsett om de fungerar eller inte, eller att förhandla om rättigheterna med en massa individuella utgivare för att få sälja deras hittills DRM-skyddade spel som, effektivt sett, abandonware?

Som jag skrev förut: Vill du vara så säker som möjligt på att kunna spela ett spel även i framtiden, köp DRM-fria spel helt utan online-funktionalitetskrav.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

1. Många spel gjorda för XP fungerar fortfarande.
2. Vad tror du de tjänar mest på: Att sälja spel de får lov att sälja oavsett om de fungerar eller inte, eller att förhandla om rättigheterna med en massa individuella utgivare för att få sälja deras hittills DRM-skyddade spel som, effektivt sett, abandonware?

Som jag skrev förut: Vill du vara så säker som möjligt på att kunna spela ett spel även i framtiden, köp DRM-fria spel helt utan online-funktionalitetskrav.

ja, det är det som är min poäng, spelen funkar fortfarande, men jag kan/får inte installera dom då steam-klienten inte stöder XP, och snart inte win7 heller. en riktig setback för "retro" spelande. licenserna till spelen på steam har dom ju redan!

gäller även retro-spel på GOG. visst du kan ladda ner "backup installern" och köra den, så lite bättre än steam, men vore grymt om de hade en client som funkade på XP eller lägre så man inte behövde fucka runt med en halft broken webbläsare.

det är alltså jaga begagnade skivor eller High seas som gäller. Roligt!!!

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Steam funkar fint på Apple Silicon. Det är bara i princip alla spel som saknas. 😆

Ja men det var just det jag menade. Visst klienten är ju rätt menlinglös utan innehåll

Permalänk
Medlem

Men för bövelen, ska man man alltså behöva uppgradera os igen för att kunna lira mina spel som jag "äger"!?!... Blev tvingad av liknande anledning att uppgradera till minst 8.0 för ett par år sen som var horribelt skräp, och innan dess från Win XP. Vägrade av ren princip uppgradera till 10:an som vid tillfället microshit tvångsmatade till folk med gratis uppgraderingar från 7:an osv, så då fick det bli 8.1 som har fungerat rätt ok tills nu... Orkar verkligen inte gå igenom processen att backupa, formatera, kanske uppgradera hårdvara och gå igenom hundratals forum för att lära sig knep för att få 10:an användbar med diverse program som tar bort bloatware och påträngande uppdateringar när som helst på dygnets timmar... Hade gärna gått Linux vägen men samma problem där, för mycket att lära om sig och för mycket osäkerhet om spel och program kommer fungera som man önskar. Får väl lägga ner den här skiten och gå tillbaks till mitt Nintendo, har inte varvat Zelda II än hmm...

Visa signatur

Jag äger en dator... Den är svart med några sladdar som sticker ut på baksidan... Kan även sticka in ett usb-minne på sidan... Det gillar jag. Skärmen är i samma färg som Musen.

Permalänk
Skrivet av Kilen81:

Men för bövelen, ska man man alltså behöva uppgradera os igen för att kunna lira mina spel som jag "äger"!?!... Blev tvingad av liknande anledning att uppgradera till minst 8.0 för ett par år sen som var horribelt skräp, och innan dess från Win XP. Vägrade av ren princip uppgradera till 10:an som vid tillfället microshit tvångsmatade till folk med gratis uppgraderingar från 7:an osv, så då fick det bli 8.1 som har fungerat rätt ok tills nu... Orkar verkligen inte gå igenom processen att backupa, formatera, kanske uppgradera hårdvara och gå igenom hundratals forum för att lära sig knep för att få 10:an användbar med diverse program som tar bort bloatware och påträngande uppdateringar när som helst på dygnets timmar... Hade gärna gått Linux vägen men samma problem där, för mycket att lära om sig och för mycket osäkerhet om spel och program kommer fungera som man önskar. Får väl lägga ner den här skiten och gå tillbaks till mitt Nintendo, har inte varvat Zelda II än hmm...

Och det här, barn, är varför man röstar med plånboken: Om det inte lönar sig att sälja DRM-belagda spel, eller spel som kräver tillgång till servrar som inte kan självhostas för att fungera, så kommer folk inte sluta tillverka spel, utan de kommer tillverka spel som säljer.

Sekundärt: Win 8.1 når också EOL i höst, så det är lika bra du börjar vänja dig vid moderna Windowsversioner eller ser om Proton/Steamplay/Lutris kan täcka dina behov, om du vill fortsätta köra med Internetansluten PC från och med november. 🙂