TPM har lagt av? "tpm device is not detected"

Permalänk
Medlem

TPM har lagt av? "tpm device is not detected"

Sen nån dag har jag fått en sån gul triangel under Device Security i Windows Security i Windows 11.
När jag klickar mig vidare står det att "Local Security Authority protection is off"

När jag kör tpm.msc får jag felmedelande men när jag tittar i BIOS så ser allt bra ut, dvs att TPM är aktiverat.

Jag har såklart provat att starta om datorn och så men samma resultat.

TPM har varit på sen jag instalelrade Win 11 för något halvår sedan och inte haft några problem förräns nu, problemet uppkom inte heller i samband med någon uppdatering av BIOS eller så utan det har varit samma sedan installationen av Win 11.
Nästan som att själva TPM modulen gått sönder plötsligt, ett hårdvarufel, men då skulle den väl inte dyka upp i BIOS som aktiv och påslagen?

Jag har de senaste windowsuppdateringarna och inte upptäckt några fel i systemet i övrigt, allt fungerar, förutom att Windows Security varnar med sin gula triangel.

Gigabyte x570 Aurus Elita motherboard, BIOS version 37
RYzen 7 3700x

Det finns en ny BIOS på Gigabytes hemsida, men det är en beta (38a, jag har 37), värt att testa? Eller resetta BIOS kanske?
Vet inte riktigt var jag ska börja rota i detta....
Ett alternativ är att bara strunta i det då det inte haft några konsekvenser (ännu...) men det ligger inte riktigt i min natur att strunta i sånt här hehe

Skärmdumpar: https://imgur.com/a/GlfGsEr

Tack på förhand!

Permalänk

Exakt samma för mig. Gissar på nån windows-uppdatering som knasar.

Visa signatur

2600x | Asus b450-e | 16GB Ram | 3060ti | 660p 1tb | CM 690 chassi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragglarna:

Exakt samma för mig. Gissar på nån windows-uppdatering som knasar.

Ok, fler med samma problem. Tack för svar.

Permalänk
Medlem

edit: Ändra INTE i regedit som jag skrev förut då kan den sluta hitta hårdvaran helt!
Låt det vara tills dom släpper en riktig uppdatering!

Permalänk
Medlem

Skjuter upp min W11 update då. Tack!

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Har också fått det problemet. Dök upp efter gårdagens windowsuppdatering (kör windows 11 pro):
2023-03 Cumulative Update for Windows 11 Version 22H2 for x64-based Systems (KB5023706)

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

Märker nu att datorn glömt min pinkod efter att man väcker den, "something went wrong and your pin isn't available".
Vet inte om de har med varandra att göra men det, till skillnad från varningstriangeln, är ju bökigt på riktigt.

When it rains it pours etc

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Har också fått det problemet. Dök upp efter gårdagens windowsuppdatering (kör windows 11 pro):
2023-03 Cumulative Update for Windows 11 Version 22H2 for x64-based Systems (KB5023706)

Var tvungen att kolla, fick in "Cumulative Update for Windows 11 Version 22H2 for x64-based Systems (KB5023706)" igår, dvs. 2023-03-15.

Kontrollerade och allt ser bra ut här, och inget meddelande.

Edit: Kör Windows 11 Pro.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av agneroc:

Märker nu att datorn glömt min pinkod efter att man väcker den, "something went wrong and your pin isn't available".
Vet inte om de har med varandra att göra men det, till skillnad från varningstriangeln, är ju bökigt på riktigt.

When it rains it pours etc

Fick detta när jag installerade nya CPUn. Spelade ingen roll om jag följde prompten att skriva in en ny PIN utan vid nästa omstart så var det samma igen.

Gick in i inställningarna i Windows och böt PIN för kontot där istället, angav samma som tidigare och sen dess har jag inte fått någon prompt/felmeddelande igen

(kanske inte funkar för just detta, men värt ett försök?)

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Var tvungen att kolla, fick in "Cumulative Update for Windows 11 Version 22H2 for x64-based Systems (KB5023706)" igår, dvs. 2023-03-15.

Kontrollerade och allt ser bra ut här, och inget meddelande.

Edit: Kör Windows 11 Pro.

Uppdaterade också igår men det var först i morse efter att jag startat datorn som jag upptäckte det.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Uppdaterade också igår men det var först i morse efter att jag startat datorn som jag upptäckte det.

@agneroc
Tänkte höra hur det har gått?

Som feedback, så fungerar det fortfarande för mig.

OBS! Bara av intresse, inte för att strö salt i sår....

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Fortfarande samma varning och meddelande om TPM, ingen skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av agneroc:

Fortfarande samma varning och meddelande om TPM, ingen skillnad.

Jag hade samma som du tidigare i veckan, sen installerade jag uppdateringen som kom ut på tisdag kvällen och sedan dess visar den att jag har en TPM igen.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

@agneroc
Tänkte höra hur det har gått?

Som feedback, så fungerar det fortfarande för mig.

OBS! Bara av intresse, inte för att strö salt i sår....

Har fortfarande kvar varningen. Kunde inte öppna Windows Security nyss, men efter omstart kan jag det.
Får kanske göra registerhacket får att få ordning på problemet.
Står att "Local Security Authority protection is off" men enligt den inlagda bilden är den "On"
Så här ser det ut för mig:

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

Idag fungerade det inte att starta mitt Windows Defender. Stod "Unknown" på alla knappar i Windows Security.

Gjorde registerhacket och startade om datorn så nu är felmeddelandet borta och Windows Security fungerar normalt igen 👍

Gick efter den här guiden och satte värdet i RunAsPPLBoot till 2 enligt länken, istället för 1 som andra har föreslagit.
OBS! New DWORD ska vara (32-bit) Value

Why does Local Security Authority Protection indicate that protection is off when I have it turned on (Windows 11 Pro)?
https://learn.microsoft.com/en-us/answers/questions/1191163/w...

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Idag fungerade det inte att starta mitt Windows Defender. Stod "Unknown" på alla knappar i Windows Security.

Gjorde registerhacket och startade om datorn så nu är felmeddelandet borta och Windows Security fungerar normalt igen 👍

Gick efter den här guiden och satte värdet i RunAsPPLBoot till 2 enligt länken, istället för 1 som andra har föreslagit.
OBS! New DWORD ska vara (32-bit) Value

Why does Local Security Authority Protection indicate that protection is off when I have it turned on (Windows 11 Pro)?
https://learn.microsoft.com/en-us/answers/questions/1191163/w...

<Uppladdad bildlänk>

Precis vad jag gjorde men det hjälpte bara en stund/nån omstart sedan hittade den ingen hårdvara alls och man fick ta bort det från registret igen.

Permalänk
Medlem

@Krakkan

Satte du också värdet till 2 som jag gjort, om det nu gör nån skillnad?

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jag hade samma som du tidigare i veckan, sen installerade jag uppdateringen som kom ut på tisdag kvällen och sedan dess visar den att jag har en TPM igen.

Vilken uppdatering fick du in i Tisdags kväll?

Ska finnas ett KB nummer.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Vilken uppdatering fick du in i Tisdags kväll?

Ska finnas ett KB nummer.

Installerad KB5023706 samt 2 Update Stock Package (som inte har KBnummer) denna vecka

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

@Krakkan

Satte du också värdet till 2 som jag gjort, om det nu gör nån skillnad?

Japp det var 2 jag ändrade till

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krakkan:

Japp det var 2 jag ändrade till

Ok! Hos mig fungerar iallafall allt fortfarande efter hacket.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Installerad KB5023706 samt 2 Update Stock Package (som inte har KBnummer) denna vecka

Oj, det är samma KB som sägs orsaka problem för en del, har själv installerat KB5023706 utan något synbart problem med TPM.

Fick mig att tänka efter och tror det var för några veckor sedan som jag fick ett meddelande från W11 att där var problem med säkerheten, det försvann när jag direkt startade om, tog bort internet, rensade cachat, temp m.m. Åtföljt av en ny omstart där jag fick igång scanning av diskar.
Om det är relaterat? Kanske, kanske inte...

Så frågan är om det verkligen är KB5023706 som är orsaken, eller det är en tidigare KB med en fördröjd effekt, såsom KB5022845 som jag fick installerat 2023-02-16.

Vad tror ni?
@agneroc
@fragglarna
@Krakkan
@sp1k3n

Jag vet ju inte, men att om problemet blev fixat för "jnsson" med KB5023706, så kan det ju vara en tidigare KB.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Oj, det är samma KB som sägs orsaka problem för en del, har själv installerat KB5023706 utan något synbart problem med TPM.

Fick mig att tänka efter och tror det var för några veckor sedan som jag fick ett meddelande från W11 att där var problem med säkerheten, det försvann när jag direkt startade om, tog bort internet, rensade cachat, temp m.m. Åtföljt av en ny omstart där jag fick igång scanning av diskar.
Om det är relaterat? Kanske, kanske inte...

Så frågan är om det verkligen är KB5023706 som är orsaken, eller det är en tidigare KB med en fördröjd effekt, såsom KB5022845 som jag fick installerat 2023-02-16.

Vad tror ni?
@agneroc
@fragglarna
@Krakkan
@sp1k3n

Jag vet ju inte, men att om problemet blev fixat för "jnsson" med KB5023706, så kan det ju vara en tidigare KB.

Så här ser det ut hos mig numera

Det gjorde inte innan uppdateringen. Vet dock inte hur längre den inte visade TPM.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Så här ser det ut hos mig numera
<Uppladdad bildlänk>
Det gjorde inte innan uppdateringen. Vet dock inte hur längre den inte visade TPM.

Samma hos mig.

Jag vet inte heller, vet bara att jag fick upp ett meddelande om säkerhet för någon vecka sedan. Men trodde (hmm..) då att det var något skit ifrån internet och reagerade direkt med att rensa.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Ser likadant ut hos mig. Har inte haft nåt problem sen jag gjorde hacket i registret.

Det är samma uppdatering som försämrar prestanda för NVMe SSD enheter:

SSD-prestanda sjunker i senaste Windows 11-versionen
https://www.sweclockers.com/nyhet/36001-ssd-prestanda-sjunker...

"Exakt vad problemet beror på är inte klarlagt, men det ser främst ut att drabba användare med NVME-enheter. Att backa tillbaka till versionen innan uppdateringen rapporteras lösa det temporärt, det vill säga att avinstallera "Moment 2", även benämnd som version KB5023706"

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

Installerade den här. Ingen skillnad.
Fanns väl egentligen ingen anledning att tro att den här uppdateringen skulle hjälpa men ...man greppar ju efter de halmstrån som ges lol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av agneroc:

<Uppladdad bildlänk>

Installerade den här. Ingen skillnad.
Fanns väl egentligen ingen anledning att tro att den här uppdateringen skulle hjälpa men ...man greppar ju efter de halmstrån som ges lol.

Har fortfarande inte haft nåt problem sen jag gjorde hacket i registret, som jag visade i mitt tidigare inlägg här ovan.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Har fortfarande inte haft nåt problem sen jag gjorde hacket i registret, som jag visade i mitt tidigare inlägg här ovan.

Skulle göra ditt hack men det var redan på 2 hos mig :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av agneroc:

Skulle göra ditt hack men det var redan på 2 hos mig :/

Märkligt! Har du Secure Boot aktiverat i BIOS?

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

Så här har det sett ut för mig i några veckor nu. Ömsom funkar TPM, ömsom inte. Skärmdumparna tagna med nån timmes mellanrum. "Security processor" är bara borta under Device Security. Datorn kan ha stått på en hel dag, inga utloggningar eller sleep. Det kan också komma tillbaka lika plötsligt. Helt random så funkar det bara och helt random inte. Den praktiska konsekvensen är att det inte går att avända sin pin kod för att logga in efter sleep eller göra sånt som att se lösenord till en hemsida utan att använda sitt lösenord.