Dags för ny laptop men vet lite svårt att bestämma mig för CPU.
Väljer mellan 13700h och 773HS.
Låg temp och bra prestanda är vad jag är ute efter. Lite svårt att uppskatta hur höga tempsen kommer vara på dessa? 773hs e 35w TDP, tippar på att den e något svalare. Sen är 13700h på 45w TDP rätt mycket bättre, 13700h får ca 20k i cinebench R23 vs 12(?) för 7735HS.
Vet att Intel hade stora problem med 10 serien för laptops o temps, 11 lär inte vart mycket bättre. Nån som vet hur de ser ut nuförtiden? Kollat runt lite på reviews men svårt att hitta bra jämförelser.
Yes håller med. Är tongfang eller clevo barebones med Kryonaut(tills jag byter) kylpasta. Lite frestad att köra på intel men vill inte ha en högljudd/överhettande laptop.
Kommer antagligen undervolta eller sätta den i nån sorts form av power saving mode för att dra ner lite på volten. Men chassi/kylpasta är identiska för intel o amd. Så frågan är hur stor är skillnaden mellan dessa två CPUs i värme, och hur mycket hjälper lägre volt mode på intel? Har kollat runt lite på 12700h o den verkar gå väldigt varm.. Svårt val!
Sen går väl AMD och Intel TDP fortfarande inte att jämföra rakt av om inget ändrats de senaste åren? AMD anger väl maximal TDP medans Intel anger genomsnittlig TDP?
Sen går väl AMD och Intel TDP fortfarande inte att jämföra rakt av om inget ändrats de senaste åren? AMD anger väl maximal TDP medans Intel anger genomsnittlig TDP?
Vill inte vara den men varför just 7735hs ? är mer eller mindre en Ryzen 7 6800HS.
Tänk på att AMD's nya namn är en aning förvirrande om man inte kan dom och XX3X cpuer är zen 3 (refresh på 5xxx och 6xxx cpuer), så är snarare XX4X cpu man ska titta efter med zen 4.
så är valet mellan två datorer med just dom två cpuerna så utan tvekan intel cpu'n, hade bara av ren princip aldrig köpt en rebranded produkt.
Värt att tänka på också att xx3x innebär att det är Zen 3, inte Zen 4 som arkitektur. Hade jag shoppat efter en ny laptop hade jag avvaktat tills det fanns några Ryzen xx4x laptops att kika på. Mer info här: https://www.anandtech.com/show/18718/amd-2023-ryzen-mobile-70...
Tyvärr är ingen av de kylda me liquid metal. Lite rädd att intel CPUsen kommer vara galet varma. Dock är undervolt standard för mig, vilket dessa CPUsen dock inte stödjer såvitt jag vet. Ända undervolten dom stödjer är olika performance modes typ power saving, balanced etc. Och sätta av turbo boost på Intel kan hjälpa också.
Va tror ni? Målet är att ha en relativ sval laptop som inte låter massvis men samtidigt har bra prestanda. 7735hs prestandan räcker nog rätt bra egentligen men mer är gott