Utpressare angriper Mac OS

Permalänk
Melding Plague

Utpressare angriper Mac OS

Lockbit har nu dykt upp i en version för Mac OS, som dock än så länge är väldigt ofärdig.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

”Apple-fokuserade säkerhetsforskaren Patrick Wardle har börjat luska i koden och säger att som den ser ut idag kan den knappast infektera några Macar. Det ser snarast ut att vara en tidig testversion. Den är buggig, saknar Mac OS-specifika funktioner och kan inte kringgå systemets grundskydd som kodsignaturer.”

Ja nu när Apple vet såpass mycket så har dom säkert några knep att ta till de med.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Äntligen! Som jag väntat! Tråkigt att Microsoft och deras Bitlocker ska få all press, jag vill också kunna kryptera min hårddisk på ett bra sätt! Hur får man tag på den? Fungerar den också på Intel?

Permalänk

Sista meningen var precis det jag tänkte på:
Utpressningsprogram har hittills inte förekommit med någon större spridning på Mac, bland annat eftersom målgruppen är liten och sällan driver de affärskritiska system som när de slås ut kan få företag att hosta upp stora lösensummor.

Förr i tiden handlade hackande/viruspridning etc mycket om att de som gjorde det ville av någon anledning tillfredsställa sitt eget behov. Vissa ansåg det var roligt att hacka något, det var roligt att se sitt virus spridas osv. Några politiska motiv fanns också.

Idag så är det mer en ekonomisk fråga, där vissa personer har utpressning som sitt jobb kanske anställda av staten i vissa länder. Och det handlar då om att så effektivast som möjligt tjäna pengar. Appleanvändare är då på så många sätt en dålig målgrupp.
De har oftast inga kritiska system, det är väldigt arbetssamt att få in en trojan på deras maskiner då de ofta inte laddar hem så mycket. De har ofta backup av deras media i molnet.

Jag tänker tillbaka till runt år 2000. Folk laddade hem program från fullt från skumma personer på olika feldelningstjänster, där avsändaren ibland var helt anonym och det kanske vara var denna som delade den versionen som folk laddade hem.
På frågor som är du ej rädd för virus, så sa folk bara att de har antivirusprogram.

Att idag göra samma sak så får man snabbt problem. Och det stora är att det år 2000, var otroligt svårt att ekonomisk utpressa folk på pengar anonymt. Speciellt om den de utpressar bor tusentals mil ifrån dem.

*edit*
Angående Apple vs Windows år 2003. Så var Windows Xp inte bra, ingen snack om det. Men folk med Windows installera och avinstallerade program konstant hela tiden från okända källor. De flesta Apple-användare på den tiden som jag umgicks med installerade typ inte ett skit efter en vecka de hade köpt datorn. De använde de programmen som fanns och testade inte allt de kunde hitta på nätet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Sista meningen var precis det jag tänkte på:
Utpressningsprogram har hittills inte förekommit med någon större spridning på Mac, bland annat eftersom målgruppen är liten och sällan driver de affärskritiska system som när de slås ut kan få företag att hosta upp stora lösensummor.

Förr i tiden handlade hackande/viruspridning etc mycket om att de som gjorde det ville av någon anledning tillfredsställa sitt eget behov. Vissa ansåg det var roligt att hacka något, det var roligt att se sitt virus spridas osv. Några politiska motiv fanns också.

Idag så är det mer en ekonomisk fråga, där vissa personer har utpressning som sitt jobb kanske anställda av staten i vissa länder. Och det handlar då om att så effektivast som möjligt tjäna pengar. Appleanvändare är då på så många sätt en dålig målgrupp.
De har oftast inga kritiska system, det är väldigt arbetssamt att få in en trojan på deras maskiner då de ofta inte laddar hem så mycket. De har ofta backup av deras media i molnet.

Jag tänker tillbaka till runt år 2000. Folk laddade hem program från fullt från skumma personer på olika feldelningstjänster, där avsändaren ibland var helt anonym och det kanske vara var denna som delade den versionen som folk laddade hem.
På frågor som är du ej rädd för virus, så sa folk bara att de har antivirusprogram.

Att idag göra samma sak så får man snabbt problem. Och det stora är att det år 2000, var otroligt svårt att ekonomisk utpressa folk på pengar anonymt. Speciellt om den de utpressar bor tusentals mil ifrån dem.

Har inte funderat på det där så mycket, men det ligger nått i det.

Att inte minst en dator exploderade och började brinna av alla wärsch man laddade ner är mer osannolikt än att en elefant skulle kunna åka ned för Niagarafallen i en fingerborg, utan att bli blöt 🤔

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Det klassiska för mer låsta plattformar är väl att lansera en legitim app, som man installerar med lösenord, och sedan någon gång kommer en uppdatering som innehåller fulkoden, triggad att dra igång efter lämplig tidpunkt.

Jag kör MacOS (dock inte silicon) och vill (eller behöver) absolut inte tanka hem saker från fulsidor trots att "MacOS inte drabbas"; det händer visst - jag har, i experimentsyfte (faktiskt) för några fåtal år sedan dragit hem nyss uppladdade Adobe-paket etc från en känd fildelarsite. Mitt antivirus flaggade men det tog ett par veckor innan MacOS x-protect låste ner programmen. (det handlade om någon slags malware, för att installera fick man ju gå förbi Gatekeeper antar jag, eller vad det heter, ge lösen eller nåt - men det gör ju folk).

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Utpressningsprogram har hittills inte förekommit med någon större spridning på Mac, bland annat eftersom målgruppen är liten och sällan driver de affärskritiska system som när de slås ut kan få företag att hosta upp stora lösensummor.

Det låter: De som använder Mac gör inte direkt något viktigt ...

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Det låter: De som använder Mac gör inte direkt något viktigt ...

I min värld läser jag det som "det finns få serverlösningar drivna av macOS jämfört med Windows".

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Äntligen!

Permalänk
Medlem

En nyhet av ett eventuellt virus i alpha-status till ett system där överklockning inte förekommer. Det här är verkligen spot-on för Sweclockers läsare.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av medbor:

Äntligen! Som jag väntat! Tråkigt att Microsoft och deras Bitlocker ska få all press, jag vill också kunna kryptera min hårddisk på ett bra sätt! Hur får man tag på den? Fungerar den också på Intel?

Jag är betatestare, så om du langar ditt IP och öppnar port 22 kan jag köra på din disk om du vill?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

I min värld läser jag det som "det finns få serverlösningar drivna av macOS jämfört med Windows".

tro fan det med tanke på att Apple lade ner produktionen av Xserve 2011 och själva mjukvaran (dvs server versionen av macOS) för exakt ett år sedan.

Skrivet av Printscreen:

Jag är betatestare, så om du langar ditt IP och öppnar port 22 kan jag köra på din disk om du vill?

127.0.0.1 , av vad jag hört så har alla sjukt grym ping mot just min IP.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 23.10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Ultra:

tro fan det med tanke på att Apple lade ner produktionen av Xserve 2011 och själva mjukvaran (dvs server versionen av macOS) för exakt ett år sedan.

Stämmer. Men det var inte poängen.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata