Mobilt bredband med 5G för en rimlig peng

Permalänk

Mobilt bredband med 5G för en rimlig peng

Hej,

Ska flytta in i en villa där förra ägaren valde att inte installera fiber så tills dess att det kommer ett erbjudande och själva installationen utförs så tänker jag att jag kör på ett mobilt bredband för att få internet hemma.

Är sugen på att hitta en lösning med 5G för att nå högre hastigheter och ha bra täckning hemma.

Verkar dock inte vara så populärt i Sverige med sånt då inte ens alla operatörer erbjuder 5G mobila bredband och de som gör det har ingen router att erbjuda. (Telenor erbjuder router vid 5G mobila bredband men inte sugen på att binda mig i 24mån.)

Använder någon sig av detta och har en operatör samt router att rekommendera?

WiFi 6/6E hade också varit guld om man fick med stöd för det

Tackar o bugar på förhand

Permalänk
Medlem

Jag fick 270Mbit med en riktantenn och Huawei B525 över 4G. Masten var 9km bort. Duger inte det tills dess att ni har fått fiber installerat?

Ladda ner appen CellMapper till Android och åk ut för att hitta bäst mast med högst frekvenser som du kan rikta in antennen mot. Närmast mast är verkligen inte alltid bäst. Det finns ingen likvärdig app till iPhone.

Du kan endast få fram information från operatören du använder när du åker runt, så vill du jämföra t.ex. Telia, Telenor och 3 så får du skaffa SIM-kort från alla tre.

Du kan använda http://cellmapper.net och kika ifall någon kanske redan har gjort lite enklare mätningar i ditt område.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

Jag fick 270Mbit med en riktantenn och Huawei B525 över 4G. Masten var 9km bort. Duger inte det tills dess att ni har fått fiber installerat?

Ladda ner appen CellMapper till Android och åk ut för att hitta bäst mast med högst frekvenser som du kan rikta in antennen mot. Närmast mast är verkligen inte alltid bäst. Det finns ingen likvärdig app till iPhone.

Du kan endast få fram information från operatören du använder när du åker runt, så vill du jämföra t.ex. Telia, Telenor och 3 så får du skaffa SIM-kort från alla tre.

Du kan använda http://cellmapper.net och kika ifall någon kanske redan har gjort lite enklare mätningar i ditt område.

Tack för svaret!

270 Mb/s ner räcker gott och väl, mer än vad jag har hemma nu - hur var det med täckningen? Vilken operatör har du? Upplevde du störningar i nätet till o från?

Permalänk
Medlem

När det gäller 5G så är det bara Telia som har någonsånär täckning, Tele2, Telenor och 3 har enstaka fläckar med täckning.

Permalänk
Medlem

Börja med att testa 4G och riktantenn som någon annan skrev om i tråden.

5G kostar för mycket i relation till vad du eventuellt får ut, om du dessutom redan har fiber framdraget och bara ska vänta på att få det installerat är det ingen ide kasta bort pengar på 5G. Det hade varit skillnad om mobilt bredband var det enda alternativet som finns och du har en 5G mast i din närhet.

Permalänk
Medlem

Kollade nyligen på 5G-routrar och de var ju rejält dyra.

Är det mer tillfälligt lär du nog klara dig bra med 4G.
Men det gäller att se till att ha bra mottagning/placering för routern för bästa prestanda.

Permalänk
Medlem

Får 220 Mbit med 4G, Telia masten 500 bort.
Så det beror helt på omständigheterna.
Som @nu1mlock säger lås dig inte vid en operatör. Kolla vilken som har bäst fart via telefon + simkort.
Glöm inte att testa på kvällen också, en del master är överbelastade på kvällen. Inget vidare att få > 100 Mbit på dan och 10 på kvällen.

4G/5G routern skall placeras där man får bäst täckning. Wifi kan man alltid lösa med extra AP.
Om det blir dålig fart så man börja titta på externa antenner, så skaffa en router med stöd för detta.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoWin:

När det gäller 5G så är det bara Telia som har någonsånär täckning, Tele2, Telenor och 3 har enstaka fläckar med täckning.

Telia täcker dock med "lågbands 5G" som ger täckningen men ingen direkt vinst över 4G i hastighet. Sen bygger alla operatörer nya installationer och/eller uppgraderar befintligt med ny utrustning som stödjer 5G och ofta använder mer radiospektrum än innan så förutsättningarna på en specifik plats kan ändras snabbt.

Permalänk
Medlem

Ett tips om man tycker 5g router är för dyr och ska ha något tillfälligt är att använda en mobiltelefon med 5G kapacitet där man delar ut nätverket.

Har en billig Motorola G50 5G telefon (1495kr) som används just till det med mitt extra datakort som är 5G klart.
Så kan man få ett abonnemang med 5G på så är det en lösning som kan funka även om den har sina begränsningar.

Delar ut den till min surfplatta, bärbara dator samt ibland till min vanliga mobil som bara har 4G men i övrigt är en mycket bättre som telefon än Motorolan som är rätt medioker som telefon bortsett från 5G och att den har ett stort batteri så den räcker rätt länge i sin roll som portabelt modem.

Förutsättningen är givetvis att ens operatör (eller annan man kan byta till) har 5G täckning.

Den stora vinsten är framför allt att där 5G fungerar så är det mycket mer stabilt än 4G som åtminstone hos min operatör varierar väldigt mycket i kvalitet och rätt ofta erbjuder urusla hastigheter där streamad video börjar hacka och ha sig trots full signalstyrka mot masten.

Precis samma situation som när 4G var nytt och fungerade mycket bättre än det då totalt nedlastade 3G nätet.
Idag är det omvänt på många håll så att till och med 3G går bättre än det nedlastade 4G nätet.

Klart att när alla kör 5G så lär även det sega, men än så länge är det snabbt och bra där det fungerar.
Tyvärr har min Operatör Tele2 inte hunnit bygga ut så mycket ännu då utbyggnaden verkar ganska trög.