FPS handlar om kapaciteten hos din dator, ditt grafikkort och framförallt hur spelet i fråga fungerar och de grafikinställningar du gör i spelen.
Skärmar visar den bildsignal de får från grafikkortet och inte så mycket mer. Skärmens frekvens i Hertz påverkar inte antalet FPS i sig själv och kan heller inte påverka antalet FPS.
Däremot går det att ändra inställningarna för hur grafikkortet och spelet ska synkronisera (v-syn on/off, adaptiv synk etc.) mot skärmen och att FPS anpassar sig efter skärmens Hz. Vanligaste exemplet är v-sync:ON där högsta FPS (vid fullskärm) typiskt stannar vid skärmens Hertz. I ditt fall hade du i sådana fall fått 165 FPS på skärmen som kör 165 Hertz. Det är det fortfarande inte skärmen i sig själv som begränsar utan att man valt en kombination av inställningar som ger det utfallet.
Du får 200 FPS på en skärm som kör 165 Hertz. Då har du en inställning i spelet som ger maximalt FPS oberoende av skärmen.
En snabbare skärm (med högre frekvens likt 240 Hz) hade kunnat visa alla 200 FPS du är kapabel att rendera i just det här spelet. Men just Metro Exodus är kanske inte spelet där man prioriterar just FPS, utan försöker balansera grafikkvalitet med tillräckligt hög FPS, vilket båda är personliga val och preferenser för när det är tillräckligt bra.
Den stora frågan är då vad du vill uppnå?