Permalänk
Medlem

Begränsar skärmen högre fps?

Köpte ett rtx 4070 men får aldrig över 200 fps oavsett inställningar. (tänker mest på det inbyggda bench i metro exodus) Min skärm är en ny msi 165hz. Krävs det högre hz på skärmen för att få fler fps i spel? Är rtx 4070 ett onödigt köp jämfört med 3060ti eller vad krävs?

Permalänk
Medlem

Om du ej har en FPS cap igång någonstans så är det nog en limit i den specifika spelmotorn.

Permalänk
Medlem

Du får 200fps på en 165hz skärm? Då får du redan ut mer än skärmen hinner visa per sekund

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Du får 200fps på en 165hz skärm? Då får du redan ut mer än skärmen hinner visa per sekund

Sant, men det är möjligt att TS hamnar under 165 i vissa miljöer.

Permalänk
Medlem

Jag vill veta om jag behöver en snabbare skärm.

Permalänk

"Krävs det högre hz på skärmen för att få fler fps i spel?"

Svar nej. Med betoning på att FÅ fler fps.

Med 165hz monitor kommer du kunna se 165 fps. Men fortfarande producera flera.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Batwoman:

Jag vill veta om jag behöver en snabbare skärm.

FPS handlar om kapaciteten hos din dator, ditt grafikkort och framförallt hur spelet i fråga fungerar och de grafikinställningar du gör i spelen.

Skärmar visar den bildsignal de får från grafikkortet och inte så mycket mer. Skärmens frekvens i Hertz påverkar inte antalet FPS i sig själv och kan heller inte påverka antalet FPS.

Däremot går det att ändra inställningarna för hur grafikkortet och spelet ska synkronisera (v-syn on/off, adaptiv synk etc.) mot skärmen och att FPS anpassar sig efter skärmens Hz. Vanligaste exemplet är v-sync:ON där högsta FPS (vid fullskärm) typiskt stannar vid skärmens Hertz. I ditt fall hade du i sådana fall fått 165 FPS på skärmen som kör 165 Hertz. Det är det fortfarande inte skärmen i sig själv som begränsar utan att man valt en kombination av inställningar som ger det utfallet.

Du får 200 FPS på en skärm som kör 165 Hertz. Då har du en inställning i spelet som ger maximalt FPS oberoende av skärmen.

En snabbare skärm (med högre frekvens likt 240 Hz) hade kunnat visa alla 200 FPS du är kapabel att rendera i just det här spelet. Men just Metro Exodus är kanske inte spelet där man prioriterar just FPS, utan försöker balansera grafikkvalitet med tillräckligt hög FPS, vilket båda är personliga val och preferenser för när det är tillräckligt bra.

Den stora frågan är då vad du vill uppnå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

FPS handlar om kapaciteten hos din dator, ditt grafikkort och framförallt hur spelet i fråga fungerar och de grafikinställningar du gör i spelen.

Skärmar visar den bildsignal de får från grafikkortet och inte så mycket mer. Skärmens frekvens i Hertz påverkar inte antalet FPS i sig själv och kan heller inte påverka antalet FPS.

Däremot går det att ändra inställningarna för hur grafikkortet och spelet ska synkronisera (v-syn on/off, adaptiv synk etc.) mot skärmen och att FPS anpassar sig efter skärmens Hz. Vanligaste exemplet är v-sync:ON där högsta FPS (vid fullskärm) typiskt stannar vid skärmens Hertz. I ditt fall hade du i sådana fall fått 165 FPS på skärmen som kör 165 Hertz. Det är det fortfarande inte skärmen i sig själv som begränsar utan att man valt en kombination av inställningar som ger det utfallet.

Du får 200 FPS på en skärm som kör 165 Hertz. Då har du en inställning i spelet som ger maximalt FPS oberoende av skärmen.

En snabbare skärm (med högre frekvens likt 240 Hz) hade kunnat visa alla 200 FPS du är kapabel att rendera i just det här spelet. Men just Metro Exodus är kanske inte spelet där man prioriterar just FPS, utan försöker balansera grafikkvalitet med tillräckligt hög FPS, vilket båda är personliga val och preferenser för när det är tillräckligt bra.

Den stora frågan är då vad du vill uppnå?

Tack för svar. Bra fråga, jag vill ha mer fps antar jag. Fast jag är nöjd såklart. Är rtx 4070 onödigt köp ställt mot rtx 3060ti? Processorn är intel 12400f.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batwoman:

Tack för svar. Bra fråga, jag vill ha mer fps antar jag. Fast jag är nöjd såklart. Är rtx 4070 onödigt köp ställt mot rtx 3060ti? Processorn är intel 12400f.

Om 4070 är ett onödigt köp jämfört med 3060ti är upp till ditt användarscenario svårt att svara på för andra.

Vilka spel spelar du främst, i vilken upplösning och vad vill du ha ut för ungefärlig FPS?
4070 är ett rätt mycket snabbare än 3060ti. Och har 12GB minne istället för 8GB vilket börjar bli viktigt för att kunna köra nya spel.

Så kolla recensioner och se, är den extra kraften värd ökningen i pris? Jag skulle välja 4070 över 3060ti i dagsläget, men det är bara jag.

Mest värde för pengarna får man dock med AMD kort just nu, om man är bekväm med dem.