Permalänk
Medlem

Display port 6 meter

Hej

Jag har min simrigg 6 meter från min dator, och försöker vara ekonomisk och använda bara en dator istället för två. Går det att få display port 6 meter med 144hz och 34" 1440p. Har sett displayport boosters men ger de fördröjning?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D - Deepcool AS500 Plus - MSI MAG B650.
GPU: RTX 4090FE 24 GB GDDR6X
RAM: 64GB DDR5 CL30 6000MHz - DRIVE: Kingston Fury Renegade M.2 SSD Gen 4 2TB.
MONITOR: Super UltraWide 49" Samsung Odyssey OLED G9
CASE: Fractal Design Torrent Compact RGB - Nätagg: MSI MPG A1000G PCIE5 1000W

Permalänk
Bildexpert 📺

Lösningen numera för låga kablar är en AOC-kabel, Active Optical Cable, som finns för rätt vettiga pengar. Fördröjningen brukar vara noll i praktiken eller på mikrosekundnivå när det specificeras.

"Boosters" och aktiva förlängare tenderar att vara ytterligare en pryl som kan krångla och sätta käppar i hjulen. Man kör därför AOC-kabel från början.

Permalänk
Rekordmedlem

Ja det finns DP-aoc men hdmi-aoc brukar vara billigare. Men om du hittar en kopparkabel som är certifierad för bandbredden så ska den naturligtvis fungera men jag tror det blir svårt att hitta en så lång för man brukar gå över till AOC kring 3 meter i stället för att strula med koppar.
https://www.displayport.org/product-category/cables-adaptors/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tackar man lär sig något nytt varje dag. Det får bli en sådan optisk kabel!

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D - Deepcool AS500 Plus - MSI MAG B650.
GPU: RTX 4090FE 24 GB GDDR6X
RAM: 64GB DDR5 CL30 6000MHz - DRIVE: Kingston Fury Renegade M.2 SSD Gen 4 2TB.
MONITOR: Super UltraWide 49" Samsung Odyssey OLED G9
CASE: Fractal Design Torrent Compact RGB - Nätagg: MSI MPG A1000G PCIE5 1000W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Lösningen numera för låga kablar är en AOC-kabel, Active Optical Cable, som finns för rätt vettiga pengar. Fördröjningen brukar vara noll i praktiken eller på mikrosekundnivå när det specificeras.

"Boosters" och aktiva förlängare tenderar att vara ytterligare en pryl som kan krångla och sätta käppar i hjulen. Man kör därför AOC-kabel från början.

Ok, blir en sådan. Då till nästa problem hur löser man usb 3.0 över 6 meter? Man vill ju inte ha lagg där. Då det kan påverka varvtiden i bilspel.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D - Deepcool AS500 Plus - MSI MAG B650.
GPU: RTX 4090FE 24 GB GDDR6X
RAM: 64GB DDR5 CL30 6000MHz - DRIVE: Kingston Fury Renegade M.2 SSD Gen 4 2TB.
MONITOR: Super UltraWide 49" Samsung Odyssey OLED G9
CASE: Fractal Design Torrent Compact RGB - Nätagg: MSI MPG A1000G PCIE5 1000W

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Pyth0nym:

Ok, blir en sådan. Då till nästa problem hur löser man usb 3.0 över 6 meter? Man vill ju inte ha lagg där. Då det kan påverka varvtiden i bilspel.

Samma svar blir bra ... usb-aoc
Vad ska du ha usb till, räcker det med lägre bandbredder blir det enklare men du har inte funderat på att ställa datorn där den ska användas i stället för att skaffa en massa fiberoptik ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Vad jag förstått så gillar inte USB att vara långa alls med vanliga kablar, de har krav på extremt tighta latency respons tider som typ blir omöjligt över en viss längd (runt 4~ meter eller så tror jag?) men vet inte om det är olika krav på de olika USB specsen, om 2.0 har lägre krav eller liknande exempelvis.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Samma svar blir bra ... usb-aoc
Vad ska du ha usb till, räcker det med lägre bandbredder blir det enklare men du har inte funderat på att ställa datorn där den ska användas i stället för att skaffa en massa fiberoptik ?

För att jag har en simrigg på andra sidan rummet som har Fanatec pedaler/ratt som behöver usb. Och så har jag skrivbordet på andra sidan. Vill använda samma dator till båda.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D - Deepcool AS500 Plus - MSI MAG B650.
GPU: RTX 4090FE 24 GB GDDR6X
RAM: 64GB DDR5 CL30 6000MHz - DRIVE: Kingston Fury Renegade M.2 SSD Gen 4 2TB.
MONITOR: Super UltraWide 49" Samsung Odyssey OLED G9
CASE: Fractal Design Torrent Compact RGB - Nätagg: MSI MPG A1000G PCIE5 1000W

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Pyth0nym:

För att jag har en rimrigg på andra sidan rummet som har Fanatec pedalar/ratt som behöver usb. Och så har jag skrivbordet på andra sidan. Vill använda samma dator till båda.

Du ska alltså ha usb till spelkontrolelr ? Då räcker det nog med usb 2 hastighet och i saå fall finn det mert att välja på, en aktiv förlängningkabel bör fixa det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag har ställt min dator i källaren, och har skärmen på andra våningen. Väldigt trevligt att slippa fläktljud, samt värmen på sommaren. Jag har dragit 10 meter kablar imellan. Displayport och usb förlängning. Funkar kanon, jag kan inte märka någon fördröjning iallafall.

Jag har följande kablar:

https://www.computersalg.se/i/6788819/unitek-ultrapro-c1616gy...

Och föregångaren till den här:

https://www.computersalg.se/i/2091474/deltaco-usb3-1006-usb-f...

Visa signatur

12900K | Z690 | RTX3090

Permalänk
Bildexpert 📺

Hur var det nu? En kabel behöver vara 20 mil lång för en teoretisk fördröjning om 1 ms förutsatt signal överförs med en hastighet om 1/2c. Eller något sådant.

Det är nog inte längden på kabeln som ger latens utan elektroniken på vägen. Och även då kan de diskuteras vad det kan ge för effekt när de totala systemlatenserna för ett spel är i storleksordningen 50–100 ms.

AOC-USB finns det också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kjenik:

Jag har ställt min dator i källaren, och har skärmen på andra våningen. Väldigt trevligt att slippa fläktljud, samt värmen på sommaren. Jag har dragit 10 meter kablar imellan. Displayport och usb förlängning. Funkar kanon, jag kan inte märka någon fördröjning iallafall.

Jag har följande kablar:

https://www.computersalg.se/i/6788819/unitek-ultrapro-c1616gy...

Och föregångaren till den här:

https://www.computersalg.se/i/2091474/deltaco-usb3-1006-usb-f...

Snyggt, hur startar du datorn från övervåningen? Wake on lan?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D - Deepcool AS500 Plus - MSI MAG B650.
GPU: RTX 4090FE 24 GB GDDR6X
RAM: 64GB DDR5 CL30 6000MHz - DRIVE: Kingston Fury Renegade M.2 SSD Gen 4 2TB.
MONITOR: Super UltraWide 49" Samsung Odyssey OLED G9
CASE: Fractal Design Torrent Compact RGB - Nätagg: MSI MPG A1000G PCIE5 1000W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pyth0nym:

Snyggt, hur startar du datorn från övervåningen? Wake on lan?

Fjärrstyrda eluttag. Sedan har jag ställt in i bios så att datorn skall starta efter strömavbrott.

Visa signatur

12900K | Z690 | RTX3090

Permalänk
Skrivet av RaidSoft:

Vad jag förstått så gillar inte USB att vara långa alls med vanliga kablar, de har krav på extremt tighta latency respons tider som typ blir omöjligt över en viss längd (runt 4~ meter eller så tror jag?) men vet inte om det är olika krav på de olika USB specsen, om 2.0 har lägre krav eller liknande exempelvis.

USB 2 har jag för mig är 3m och USB 3.0(3.1 gen 1) är upp till 2m.

hur usb 3.1/3.2 gen 2 osv är har jag dålig koll på men troligen kortare pga högre hastighet och ännu tightare krav.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av kjenik:

Fjärrstyrda eluttag. Sedan har jag ställt in i bios så att datorn skall starta efter strömavbrott.

Slår du av strömmen när datorn har stängts av?

Eller slår du av och på enbart när datorn ska startas?

Tänker att cmos batteriet borde ladda ur om datorn står utan ström "för länge".

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av shugge:

Tänker att cmos batteriet borde ladda ur om datorn står utan ström "för länge".

De laddar ur hela tiden eftersom de inte är laddbara, på moderna moderkort med CR2032 brukar de hålla spänningen åtminstone 5år innan man behöver byta.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

De laddar ur hela tiden eftersom de inte är laddbara, på moderna moderkort med CR2032 brukar de hålla spänningen åtminstone 5år innan man behöver byta.

Ok, så det är inte så att batteriet enbart nyttjas när standby power slås av/kopplas ifrån?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Finns ju kvm extenders men det är inte den billigaste lösningen kanske. Jag tror inte du kommer känna skillnad på 6 meter så jag skulle nog börja med vanlig kabel då det är det billigaste alternativet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Slår du av strömmen när datorn har stängts av?

Eller slår du av och på enbart när datorn ska startas?

Tänker att cmos batteriet borde ladda ur om datorn står utan ström "för länge".

Jag stänger av datorn som vanligt, väntar till skärmen slocknat och bryter strax därefter eluttagen. Jag har haft det så här i olika versioner i flera år, och det funkar utmärkt.

Visa signatur

12900K | Z690 | RTX3090

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av shugge:

Ok, så det är inte så att batteriet enbart nyttjas när standby power slås av/kopplas ifrån?

Bra fråga, det lär nog inte ha nån större påverkan på livslängden i vilket fall för det är nog mest interna förluster i batteriet som laddar ur det och stanby power finns inte på äldre nätdelar/datorer men batterierna på dem håller flera år i vilket fall.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

USB 2 har jag för mig är 3m och USB 3.0(3.1 gen 1) är upp till 2m.

hur usb 3.1/3.2 gen 2 osv är har jag dålig koll på men troligen kortare pga högre hastighet och ännu tightare krav.

Nästan rätt, USB 2.0 är 5 meter och USB 3.0 3 meter. Det första är en hård gräns, det andra är en rekommendation. Går man över 5 meter så fungerar det bara inte, gränssnittet förväntar sig ack på sin signal inom en ganska kort tidsrymd. Det finns aktiva kablar som är längre än så, men då är de i praktiken en hubb som är x meter lång - signalen i själva kabeln förmedlas på något annat sätt. Det fungerar naturligtvis också att sätta en hubb halvvägs om man nu inte skall längre än 10 meter.

Det som verkligen inte funkar att förlänga är USB 1.1, det är nåt skit med den standarden.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

kanske dum fråga, men kan du inte flytta datorn 1 meter närmre så att du kan skaffa en vanlig 5m displayport sladd som inte kostar skjortan?