Intel utmanar AMD med nytt L4-cache i "Meteor Lake"

Permalänk
Melding Plague

Intel utmanar AMD med nytt L4-cache i "Meteor Lake"

I ett patent framgår att Intel kan bestycka kommande Core 14000-familjen med ett separat L4-cacheminne som påminner om AMD:s X3D-processorer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Det är inte första gången Intel implementerar extra cacheminne under benämningen L4-cache. Det gjordes bland annat i de "Broadwell"-baserade processorerna Core i7-5775C och i5-5675C, vars integrerade grafikkrets sällskapades av ett förhållandevis massivt 128 MB L4-cacheminne. Det kunde även användas av processorkärnorna, men var inte en separat krets på det vis det nya patentet beskriver.

Broadwell's L4 var en separat eDRAM-krets i samma paket som processorn. Ganska likt vad Intel föreslår här, fast det inte verkar vara eDRAM här.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Kul att det händer lite grejer, varit rätt stelt ett antal år. Förhoppningsvis blir även de lite billigare modellerna bra för spel. Även dessa äldre modeller från Intel med stort cacheminne presterade väl bra för just spel?

Permalänk
Medlem

Kan det förbättra prestandan?
Som i spel? 🙂
Eller är det för långsamt och för lite mängd minne?

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem

Kul att även Intel har hittat limmet.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Vi får vänta och se när Sweclockers får sätta tänderna i den .

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Antar att det är billigare att köra på L4. Men det kanske är marginell skillnad i prestanda i spel om man väljer större L3 eller L4?

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Väntar på något nytt och prestandagivande för att uppgradera plattform. Detta gör 14-serien lite intressantare.

Högsta prio är nog ändå inte CPU för min del men hade gärna sett ett rejält skutt framåt.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Var det inte dessa som skulle gå ned till 6 prestandakärnor för toppmodellen med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Kul att även Intel har hittat limmet.

-"Alla använder Karlssons Klister, utom jag för jag är..."

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Antar att det är billigare att köra på L4. Men det kanske är marginell skillnad i prestanda i spel om man väljer större L3 eller L4?

Inte primärt det. Intel använder sin L3 (som är gemensam mellan kärnorna) för att kommunicera mellan olika kärnor, och då behöver den vara tämligen snabb. Att göra den större skulle göra den långsammare. Att göra en L4 som sitter "memory side" gör att den kan vara stor och inte jättesnabb utan att skada prestandan för kommunikation mellan kärnorna.

Jämför exempelvis med AMDs GPUer, där L2 är gemensam för hela GPUn, men det finns ändå en andra nivå (Infinity cache).

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk

Alltså, är detta HBM-minne, som de redan gör i Xeon Saphire Rapids? Så slipper man köpa RAM, allt kommer integrerat i kretsen liksom.

Intel Zeon Max har ju 64 GB HBM-minne på procesorn. Det skulle väl jag kalla "L4" cache. 64 GB skulle ju räcka så man inte behöver köpa RAM-kretsar till de flesta speldatorer eller laptops iaf. Och med 64 EUs räcker det till spela enkla spel iaf.

Så Ramkretsar, fimpa, GPu, glöm den, mer och mer integreras i själva cpun över tid.

Permalänk
Medlem

Fint! även om det inte konkureras så hårt på pris så är det ju kul att det blir lite tävling om prestanda! snart kanske dom vill konkurera i effektivitet i vår marknad med. det vore najs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

Vi får vänta och se när Sweclockers får sätta tänderna i den .

Enligt Swec behövs bara en snabb CPU i 720/1080P så det blir inte så spännande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Kan det förbättra prestandan?
Som i spel? 🙂
Eller är det för långsamt och för lite mängd minne?

Eftersom det enligt artikeln är likt X3D kan du nog räkna med att det kommer vara bra för spelprestandan.

Permalänk
Medlem

Känns som vi redan ligger i fas i cpu prestanda. Jag menar, det är sällan laptopen brukar mer än 5-10% i dagens spel tex. Andra applikationer kanske kan dra nytta av det med. Dålig koll på den biten,

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Kul att det händer lite grejer, varit rätt stelt ett antal år. Förhoppningsvis blir även de lite billigare modellerna bra för spel. Även dessa äldre modeller från Intel med stort cacheminne presterade väl bra för just spel?

Jag hade tyckt att det vore spännande att se ett test med Core i7-5775C vs Ryzen 7 5800X3D.

Jag hittade en video där de testar Core i7-5775C mot bl.a. Ryzen 5 5600X.
Men Ryzen 7 5800X3D är inte med i det testet. Rimlig gissning är väl dock att Ryzen 7 5800X3D borde vara snabbare i de flesta tester än Ryzen 5 5600X.

När Core i7-5775C kom ut och jag läste tester och det var amazing med den extra cachen och vad den kunde göra och jag satt med Haswell med bara vanlig cash blev jag lite avundsjuk.
Men jag har fortfarande inte skaffat en Core i7-5775C.
Däremot skaffade jag en Ryzen 7 5800X3D istället.

Därför hade det varit kul med ett test mellan just dessa processorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Enligt Swec behövs bara en snabb CPU i 720/1080P så det blir inte så spännande.

Nu har du fått det hela om bakfoten.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Skrivet av anders190:

Väntar på något nytt och prestandagivande för att uppgradera plattform. Detta gör 14-serien lite intressantare.

Högsta prio är nog ändå inte CPU för min del men hade gärna sett ett rejält skutt framåt.

Vi vet inte om Meteor Lake kommer till stationära hittills kanske det bara lanseras för bärbara som det ser ut nu. I höst kommer uppdaterade Raptor Lake med lite högre frekvenser och DLVR alltså digital voltage regulator. Om det gör skillnad i strömförbrukningen annat än en mycket liten skillnad återstår att se.

Samtidigt väntar AMD Zen 5 runt hörnet med 3nm efter nyårsskiftet. Ryktas om minst 20-25% ökad IPC-prestanda. Zen 5 kommer vara en hybrid precis som Intels senaste men snålkärnorna kommer inte skilja sig så mycket från de högprestandakärnorna bara lite mindre klockade. Sedan kommer AMD släppa Strix Halo en massiv APU-modell med 256-bit bus och 40CU kärnor.

Men det är kul att Intel börjar bättra på sin integrerade grafik. Den har alltid varit usel.

Skrivet av Dunde:

Enligt Swec behövs bara en snabb CPU i 720/1080P så det blir inte så spännande.

Suck! Detta har tagits upp gång på gång. Förstår inte varför det finns folk som fortfarande inte hängt med varför man testar sviterna i dessa upplösningar. Kommit tillbaka efter ett långt uppehåll?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Samtidigt väntar AMD Zen 5 runt hörnet med 3nm efter nyårsskiftet. Ryktas om minst 20-25% ökad IPC-prestanda. Zen 5 kommer vara en hybrid precis som Intels senaste men snålkärnorna kommer inte skilja sig så mycket från de högprestandakärnorna bara lite mindre klockade. Sedan kommer AMD släppa Strix Halo en massiv APU-modell med 256-bit bus och 40CU kärnor.

Allt detta är mycket lösa rykten, skall sägas. Specifikt den där APUn med 40 CU är synnerligen tveksam, eftersom den modellen inte kommer att få mer än ungefär hälften av den bandbredd den har i motsvarande separata GPUer idag om ryktena stämmer.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Ett gigantisk hål i nästan all spelbenchmarking är ju MMO's.
Fanns det upprepbara benchmarks att tillgå så skulle CPU prestandakartan behöva ritas om.
Att de cache förstärkta modellerna är bra för just MMO's är ju ingen nyhet.
Men hur mycket bättre kanske skulle vara en överraskning för många.

Permalänk
Medlem

"Potentiella användningsområden inkluderar säkerhetsfunktioner samt optimeringar vid uppstart (eng. boot), eftersom det nya L4-cacheminnet ska kunna behålla information även vid en omstart."

Perfekt för skadlig kod. Vilket absolut inte kommer att hända

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Datavetare

Patentet i fråga verkar handla om snabba upp / förenkla boot-processen på lite olika sätt, men går man på beskrivningarna verkar cache:en i fråga logiskt sett vara rätt lik den som användes i ett par Skylake-kretsar som också hade eDRAM.

Till skillnad från Broadwell där det verkligen var en L4-cache mot CPU så använde Skylake samma eDRAM-kretses men logiskt var det inte en L4-cache utan en "osynlig" cache direkt kopplad mot minneshanteraren.

De flesta moderna systemkretsar för mobiler/pekplattor har en liknande logisk design, men likt vad Intel verkar göra här använder dessa systemkretsar "vanlig cache minne", d.v.s SRAM. Ofta kallas denna cache "systemcache", men är rent praktiskt LLC (last-level-cache) för CPU.

Detta är hierarkin för en "riktig" L4$

Klicka för mer information
Visa mer

medan det Skylake och systemkretsarna använder ser logiskt ut på följande sätt

Klicka för mer information
Visa mer

Det senare har både för- och nackdelar, men fördelar överväger.

Nackdelen är att CPUn inte är medveten om en sådan cache och kan därför inte göra "smarta saker" kring huruvida saker bäst dupliceras i lägre nivåer eller ej.

Fördelarna är att allt som använder RAM kan utnyttja cache:en i det senare fallet, inte bara CPU (och i Intels fall GPU då den delar ringbuss med CPU). Utan allt som använder RAM får nytta av cache, d.v.s. även I/O-enheter (DMA) och framåt för Intel (och som redan är en realitet i systemkretsarna) alla tänkbara acceleratorer för maskininlärning, video-kodning, I/O-hantering (nog mest servers) etc.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Datavetare
Skrivet av GuessWho:

Jag hade tyckt att det vore spännande att se ett test med Core i7-5775C vs Ryzen 7 5800X3D.

Jag hittade en video där de testar Core i7-5775C mot bl.a. Ryzen 5 5600X.
Men Ryzen 7 5800X3D är inte med i det testet. Rimlig gissning är väl dock att Ryzen 7 5800X3D borde vara snabbare i de flesta tester än Ryzen 5 5600X.

När Core i7-5775C kom ut och jag läste tester och det var amazing med den extra cachen och vad den kunde göra och jag satt med Haswell med bara vanlig cash blev jag lite avundsjuk.
Men jag har fortfarande inte skaffat en Core i7-5775C.
Däremot skaffade jag en Ryzen 7 5800X3D istället.

Därför hade det varit kul med ett test mellan just dessa processorer.

https://www.youtube.com/watch?v=pTP4RC4EjDo

En sak även detta test visar är att för spel hjälper en stor cache, även en så pass långsam som eDRAM/Crystalwell, ger en rätt bra knuff i spel.

Men även här ser man att effekten är störst för genomsnittlig FPS. Ställer man hans överblickade i7-5775C (4,2 GHz all-core) mot i7-7700 (notera, ingen "K" så 4,0 GHz all-core) är den förra ca 7 % snabbare över de spel som testas sett till genomsnittlig FPS men i7-7700 (som har högre IPC) har ungefär motsvarande fördel i 0,1 % low.

Så en stor cache är absolut önskvärd i en CPU som primärt ska användas för spel, men det fortfarande mer värt att öka "råprestanda" per kärna om man optimera för högsta möjliga lägsta FPS.

Även TechReport har gjort ett test av i7-5775C ett par år efter release. Samma trend där, den hängde med riktigt bra sett till genomsnittlig FPS, men hade börjat tappa i lägsta FPS.

Även om i7-5775C inte längre är speciellt spännande spel-CPU är det ändå en trevlig CPU som t.ex. server då de är hyfsat snål för att vara en desktop x86_64. Pensionerat min för spel, men den tuggar på med Ubuntu 22.04LTS som "hjärna" till sommarstugans IoT-system

Som bonus får fyller man hela meltdown/spectre-bingo brickan...

Klicka för mer information

processor : 0 vendor_id : GenuineIntel cpu family : 6 model : 71 model name : Intel(R) Core(TM) i7-5775C CPU @ 3.30GHz stepping : 1 microcode : 0x22 cpu MHz : 3302.823 cache size : 6144 KB physical id : 0 siblings : 8 core id : 0 cpu cores : 4 apicid : 0 initial apicid : 0 fpu : yes fpu_exception : yes cpuid level : 20 wp : yes flags : fpu vme de pse tsc msr pae mce cx8 apic sep mtrr pge mca cmov pat pse36 clflush dts acpi mmx fxsr sse sse2 ss ht tm pbe syscall nx pdpe1gb rdtscp lm constant_tsc arch_perfmon pebs bts rep_good nopl xtopology nonstop_tsc cpuid aperfmperf pni pclmulqdq dtes64 monitor ds_cpl vmx est tm2 ssse3 sdbg fma cx16 xtpr pdcm pcid sse4_1 sse4_2 x2apic movbe popcnt tsc_deadline_timer aes xsave avx f16c rdrand lahf_lm abm 3dnowprefetch cpuid_fault invpcid_single pti ssbd ibrs ibpb stibp tpr_shadow vnmi flexpriority ept vpid ept_ad fsgsbase tsc_adjust bmi1 hle avx2 smep bmi2 erms invpcid rtm rdseed adx smap intel_pt xsaveopt dtherm arat pln pts md_clear flush_l1d vmx flags : vnmi preemption_timer invvpid ept_x_only ept_ad ept_1gb flexpriority tsc_offset vtpr mtf vapic ept vpid unrestricted_guest ple bugs : cpu_meltdown spectre_v1 spectre_v2 spec_store_bypass l1tf mds swapgs taa itlb_multihit srbds mmio_unknown bogomips : 6599.59 clflush size : 64 cache_alignment : 64 address sizes : 39 bits physical, 48 bits virtual power management:

Visa mer
Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Undra hur de löser kompatibiliteten för det. Jag har inte 100 koll på hur kod hanterar de olika cache lagren. Men dagens upp till L3 sen ram cache har ju varit en stapel sedan länge och vi ser ju att hos AMD iaf var det svårt att fixa drivrutiner som inte offrade en massa prestanda hos 7900x3D jämfört med 7800x3D. Intel brukar dock vara duktiga på drivrutiner och är så stora att det kanske blir en grej.

Permalänk
Sötast

Först limmar amd sina cpuer, sen limmar intel sina cpuer?
sen cachar amd sina cpuer, sen cachar intel sina cpuer?

Världsledande innovatör. Vi lovar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Först limmar amd sina cpuer, sen limmar intel sina cpuer?
sen cachar amd sina cpuer, sen cachar intel sina cpuer?

Världsledande innovatör. Vi lovar.

Du glömde att det är AMD som gjort 64 bitars tillägget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikos:

Undra hur de löser kompatibiliteten för det. Jag har inte 100 koll på hur kod hanterar de olika cache lagren. Men dagens upp till L3 sen ram cache har ju varit en stapel sedan länge och vi ser ju att hos AMD iaf var det svårt att fixa drivrutiner som inte offrade en massa prestanda hos 7900x3D jämfört med 7800x3D. Intel brukar dock vara duktiga på drivrutiner och är så stora att det kanske blir en grej.

De flesta program behöver inte veta om cacheen alls. Det som var problemet med 7900X3D var att de olika kärnorna har olika mycket cache (det ligger bara en stapel på en av CCDerna), och det verkar ju inte vara fallet här.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

De flesta program behöver inte veta om cacheen alls. Det som var problemet med 7900X3D var att de olika kärnorna har olika mycket cache (det ligger bara en stapel på en av CCDerna), och det verkar ju inte vara fallet här.

aha så en "ny" cache typ hade inte gjort någon större skillnad sett till hur man programmerar grejer utöver att det finns mer cache närmre kärnan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikos:

aha så en "ny" cache typ hade inte gjort någon större skillnad sett till hur man programmerar grejer utöver att det finns mer cache närmre kärnan?

Nej, cache är något som processorn själv styr, det är inget man som programmerare normalt har någon kontroll över. Problemet med 7900X3D/7950X3D är som sagt att kärnorna har olika mycket cache och även olika klockfrekvens. Det gör det svårt för OS:et att schemalägga processer optimalt eftersom ingen av kärnorna är självklart bäst, utan vilken typ av kärna som är bäst för en viss process beror på vad den gör för tillfället.