Nytt Unreal Engine 5-spel kräver minst Geforce RTX 2080 Super

Permalänk
Medlem

Se denna istället en helt ny nivå. Unrecord Ur5 motor
https://www.youtube.com/watch?v=5qvVNzsJyB0

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Amnesia the bunker har fina specs för att va 2023.

Permalänk
Medlem

Finns en anledning till att de är först ut med de nya teknikerna, spelet ser inte särskilt bra ut. Får inte känslan av att grafiken är bättre än redan existerande spel från de senaste åren.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon349426:

Vad är det som kräver ett 2080S i detta spel? Har nVidia nerfat RTX2000-serien så pass nu att denna serie är helt out of the game.. tanke på ett RX5700 då var som ett rtx2060.. när 2000-serien var färsk.. hehe.

Ännu ett spel som fått lata devs... att de ens har mage att kräva 900:- på ett nytt spel är ologiskt.

Vet inte hur det är svårt att se men om du läser artikeln så står det att spelet använder Lumen & Nanite.

Lumen = Fullt dynamiskt ljus med raytracing.
Nanite = Meshes med polycount utan övre gräns.

I UE4.27 kan man använda en blandning av bakat ljus och RTXGI vilket tillåter en slags hybrid ljussättningen. Då kan man helt enkelt stänga av GI och falla tillbaka på bakat ljus för långsammare datorer.

Med lanseringen av UE5 och Lumen är det inte längre möjligt att blanda bakat ljus med RTXGI. Det är antigen eller som gäller

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sesese:

Se denna istället en helt ny nivå. Unrecord Ur5 motor
https://www.youtube.com/watch?v=5qvVNzsJyB0

Frågan är hur fult det är när man inte har shakycam pch chromatic abberation och super overexposure filter.

Permalänk
Medlem

Fick starka Anthem trailer vibbar av denna trailer och det är inte direkt bra för vi vet ju alla vad som hände med det spelet. Men kul om EA faktiskt gör något "nytt" och inte bara tröskar på samma gamla titlar, sen om det blir grafiskt snyggt gör ju det nödvändigtvs inte till en hit även om jag tyckte mest det vara massa flashiga cirklar och effekter on-sceen hela tiden, game mechanics och content måste ju finnas där. Hoppas jag har fel och dom faktiskt lyckas får något bra ut genom dörren denna gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Frågan är hur fult det är när man inte har shakycam pch chromatic abberation och super overexposure filter.

Det vore ju iofs att totalt missa hela poängen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alebaler87:

Precis köpt ny dator, har rtx 3080 och spelar på ultrawide 2k skärm. La runt strax under 40000 på datorn, skärm, mus tangentbord. Om en nyköpt dator för dom pengarna inte klarar spelet lär dom inte sälja många ex🤣

Måste varit dyr kringutrustning, en 3080 med en kompetent processor för den upplösning går ju på under 20k.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ipac:

Det vore ju iofs att totalt missa hela poängen.

Poängen är att lura folk att tro att spelet ser skitbra ut när det egentligen inte gör det.

Utomhusmiljön är tex bara en stor vit överexponerad vägg och ett par buskar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av alebaler87:

Precis köpt ny dator, har rtx 3080 och spelar på ultrawide 2k skärm. La runt strax under 40000 på datorn, skärm, mus tangentbord. Om en nyköpt dator för dom pengarna inte klarar spelet lär dom inte sälja många ex🤣

Du min vän har blivit blåst på ca 25000:-

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon349426:

Du min vän har blivit blåst på ca 25000:-

Nja det är väl att ta i. 6k för skärm, 9k för dator, mus, tangentbord?
Men visst låter 40k extremt mycket totalt, även om det är en high end-skärm som en QD-OLED.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Thomas:

Nja det är väl att ta i. 6k för skärm, 9k för dator, mus, tangentbord?
Men visst låter 40k extremt mycket totalt, även om det är en high end-skärm som en QD-OLED.

finns iofs
https://www.maxgaming.se/sv/datorskarm/34-mi-curved-gaming-mo...

Sen 6950xt för 8000:-
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=7278935

Visst köper man ett dyrt DDR5-system kan priset springa iväg om man väljer ett 7000:- moderkort.

Bara säger att.. 40000:- och 3080 även med skärm låter dyrt, väldigt dyrt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Nja det är väl att ta i. 6k för skärm, 9k för dator, mus, tangentbord?
Men visst låter 40k extremt mycket totalt, även om det är en high end-skärm som en QD-OLED.

Vi lever i en galen värld. 40k och du måste nöja dig med old gen. Gissa varför man häckar på en i7 7700

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Poängen är att lura folk att tro att spelet ser skitbra ut när det egentligen inte gör det.

Utomhusmiljön är tex bara en stor vit överexponerad vägg och ett par buskar

Nej, poängen är att spelet ska ha ett visuellt uttryck som starkt påminner om "body-cam" video.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av oqvist:

Vi lever i en galen värld. 40k och du måste nöja dig med old gen. Gissa varför man häckar på en i7 7700

Fast måste måste man ju knappast. För 40k kan man få ihop ett bygge med 7800X3D, RTX 4080, 32 GB DDR5-6000 CL30, 980 Pro 2 TB, RM850x, mekaniskt tangentbord, mus och valfri skärm för drygt 9000 kr.
Exempelvis så

Sedan är ju det OCKSÅ alldeles för dyrt naturligtvis, men inte måste man hålla sig till föregående gen om man lägger så jäkla mycket.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ipac:

Nej, poängen är att spelet ska ha ett visuellt uttryck som starkt påminner om "body-cam" video.

Tror inte du förstod vad min poäng var. Har ingenting med bodycam att göra, placeringen av kameran. Men you do you.

Spelet utan CA, Överexponering och Shaky Cam = skitfult. Kollar man stillbilder så ser det inte så fotorealistiskt ut längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Tror inte du förstod vad min poäng var. Har ingenting med bodycam att göra, placeringen av kameran. Men you do you.

Spelet utan CA, Överexponering och Shaky Cam = skitfult. Kollar man stillbilder så ser det inte så fotorealistiskt ut längre.

Men det visar ju bara hur viktigt det är med kameraanimationer o postprocessing för att få till nåt som känns som på riktigt. Dags för alla andra spel att ta inspiration alltså!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Fast vilka gränser testas här?

Hu dålig optimeringen en kan komma undan med kanske

Visa signatur

Asus X470 gaming-f, 5800x, 7900xt, g.skill 32gb 3200 cl 14.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Tror inte du förstod vad min poäng var. Har ingenting med bodycam att göra, placeringen av kameran. Men you do you.

Spelet utan CA, Överexponering och Shaky Cam = skitfult. Kollar man stillbilder så ser det inte så fotorealistiskt ut längre.

Snarare att du inte förstår att din poäng, att spelet är skitfult om man tar bort de tekniker som ligger till grund för spelets visuella uttryck, är helt poänglös.

Som att säga, Wind Waker var skitfult om man tog bort cel-shadingen. No shit, Sherlock.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ipac:

Snarare att du inte förstår att din poäng, att spelet är skitfult om man tar bort de tekniker som ligger till grund för spelets visuella uttryck, är helt poänglös.

Som att säga, Wind Waker var skitfult om man tog bort cel-shadingen. No shit, Sherlock.

Så du erkänner att spelet ser oimponerande ut?

Skrivet av Gurrrra:

Men det visar ju bara hur viktigt det är med kameraanimationer o postprocessing för att få till nåt som känns som på riktigt. Dags för alla andra spel att ta inspiration alltså!

Varför inte bara modda Battlefield 1 såpass.

Kommer ihåg när Crysis hade "Realistic" moddar där hela kameran skaka apa när man rörde på sig. Är ju helt ospelbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Så du erkänner att spelet ser oimponerande ut?

Näe. Har inte sagt ett ord om hur imponerande, eller oimponerande, det ser ut.

Men eftersom du frågar så vill jag påstå att de har gjort ett utmärkt jobb med att få fram den look de eftersträvat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ipac:

Näe. Har inte sagt ett ord om hur imponerande, eller oimponerande, det ser ut.

Men eftersom du frågar så vill jag påstå att de har gjort ett utmärkt jobb med att få fram den look de eftersträvat.

Tycker det ser sämre ut än Crysis, som kom ut för 16 år sedan, i stillbilder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Tycker det ser sämre ut än Crysis, som kom ut för 16 år sedan, i stillbilder.

Tycker du det så skulle jag säga att du är rätt blind

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gurrrra:

Tycker du det så skulle jag säga att du är rätt blind

Har du ett alt konto som gillar varje inlägg du gör?

Blind? Märks att du inte sett stillbilderna från det där spelet. För inte ser drt särskilt wow ut.

Denna videon är 6 år gammal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Har du ett alt konto som gillar varje inlägg du gör?

Blind? Märks att du inte sett stillbilderna från det där spelet. För inte ser drt särskilt wow ut.

Denna videon är 6 år gammal.
https://youtube.com/watch?v=b8BGu000apQ

Lol nä, varför skulle jag ha det? Kanske nån som gillar att jag skrev det uppenbara?
Jag har sett stillbilder, är bara trycka paus så ser man dom o jag också ser vad som gör att Unrecord ser bättre ut än Crysis. Som 3D-grafiker sen 15 år tillbaks så är det ganska enkelt att se dessutom.
Säger dock inte att det är perfekt, men dom har tagit rätt ingrdienser för att helt uppenbarligen "lura" många människor, o det oavsett hur stillbilder kanske ser ut. Fast du kanske spelar dina spel genom att konstant pausa dom?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gurrrra:

Lol nä, varför skulle jag ha det? Kanske nån som gillar att jag skrev det uppenbara?
Jag har sett stillbilder, är bara trycka paus så ser man dom o jag också ser vad som gör att Unrecord ser bättre ut än Crysis. Som 3D-grafiker sen 15 år tillbaks så är det ganska enkelt att se dessutom.
Säger dock inte att det är perfekt, men dom har tagit rätt ingrdienser för att helt uppenbarligen "lura" många människor, o det oavsett hur stillbilder kanske ser ut. Fast du kanske spelar dina spel genom att konstant pausa dom?

Unrecord är inte ett spel som folk kommer "spela" mycket pga kameran. Finns anledningar till varför man inte har shaky cam i spel.

Kolla geometri och annat när du pausar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Unrecord är inte ett spel som folk kommer "spela" mycket pga kameran. Finns anledningar till varför man inte har shaky cam i spel.

Kolla geometri och annat när du pausar.

Det är ett VR-spel, därav den shaky kameran. O ja jag ser att assets, ljus o allt inte är perfekt, men summan av kardemumman ser som sagt så pass bra ut att många tycker det ser helt filmat ut. Hur många andra spel har lyckats med det?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gurrrra:

Det är ett VR-spel, därav den shaky kameran. O ja jag ser att assets, ljus o allt inte är perfekt, men summan av kardemumman ser som sagt så pass bra ut att många tycker det ser helt filmat ut. Hur många andra spel har lyckats med det?

Det är inte VR.

Citat:

The game is developed on Unreal Engine 5, and the game footage is captured from an executable and played using a keyboard and mouse. It is not a VR game

Från deras "post-reveal"-nyhet på Steam.
https://store.steampowered.com/app/2381520/Unrecord/

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Kolla geometri och annat när du pausar.

Ehm, de använder 3D-skannade objekt...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DasIch:

Ehm, de använder 3D-skannade objekt...

Och?
3D Skannat innebär inte att de inte optimerar och drar ner på antal polygoner så saker ser kantiga ut.

Skrivet av Gurrrra:

Det är ett VR-spel, därav den shaky kameran. O ja jag ser att assets, ljus o allt inte är perfekt, men summan av kardemumman ser som sagt så pass bra ut att många tycker det ser helt filmat ut. Hur många andra spel har lyckats med det?

Lägg till shaky cam, överexponerat ljus så man inte ser detaljer i Alyx så ser nog det lika fotorealistiskt ut