Asus Steam Deck-utmanare får prislapp på 9 000 kronor

Permalänk
Melding Plague

Asus Steam Deck-utmanare får prislapp på 9 000 kronor

I läckta skärmdumpar från återförsäljaren Best Buy ligger värstingmodellen med AMD Ryzen Z1 Extreme på 699 USD.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Priser var ändå inte så pass farligt.
Positivt överraskad.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Är främst intresserad av hur Z1 Extreme mäter sig mot de vanligaste PC-konfigurationerna. Kan tänka mig (eller snarare hoppas) att nivån ligger mitt i prick för vad dom flesta anser är "playable" där man samtidigt skulle kunna använda Ally'n som en dockbar PC.

Visa signatur
Permalänk
Redaktion
Chefredaktör
Skrivet av RVX:

Positivt överraskad.

Same. I och med Asus tidigare uttalande om pris under 1000 USD kändes det som att prislappen skulle bli betydligt högre än Steam Deck. Men mer modern hårdvara till liknande pris känns verkligen rimligt.

Permalänk
Medlem

Minst sagt intressant och se hur denna prestera i dockat läge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Positivt överraskad.

Ja jag hade väntat mig ett pris på runt 10 000 - 12 000

Skrivet av trattgunnar:

Är främst intresserad av hur Z1 Extreme mäter sig mot de vanligaste PC-konfigurationerna. Kan tänka mig (eller snarare hoppas) att nivån ligger mitt i prick för vad dom flesta anser är "playable" där man samtidigt skulle kunna använda Ally'n som en dockbar PC.

Rent prestandamässigt verkar chippet med 8.6 Teraflops ligga ganska mitt emellan Xbox series S och Series X

Permalänk
Medlem

Väntat men som någon som tvekar för en steam deck på grund av priset är det inte speciellt lockande. Men är väl inte min målgrupp, fattiga tech nördar, som den riktar in sig på haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karazhan:

Väntat men som någon som tvekar för en steam deck på grund av priset är det inte speciellt lockande. Men är väl inte min målgrupp, fattiga tech nördar, som den riktar in sig på haha

Nej det är mer till rika tech-nördar

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Det här kanske kan bli en vettig uppgradering från Nintendo Switch 🙂
Skulle sitta fint att kunna lira Switch-spel med lite bättre prestanda och kvalitet.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Moderator
Testpilot

Det är ju ett intressant segment som växer fram.

Vem trodde detta när det begav sig?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
DingDongerMcDongface

Jag trodde faktiskt det skulle landa betydligt högre. Kan bli riktigt intressant ändå, särskilt beroende på vad de andra icke-värstingmodellerna landar. Sen är jag fortfarande lite skeptisk till Windows 11 i handhållet läge, men de verkar pyssla med anpassningar även där. Kör man typ Steam lär man ju kunna hoppa in i typ big picture mode om inte annat och få en bättre upplevelse där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Det är ju ett intressant segment som växer fram.

Vem trodde detta när det begav sig?

<Uppladdad bildlänk>

Haha, mitt gamla favoritspel Gargoyles Quest på Gameboy 🥰

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

Oj, det trodde jag inte!

Positivt överraskad. Om ändå dollarn fortfarande kostade 6.8kr...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Daym! Trodde verkligen inte den skulle hållas så lågt. Kul att se en produktkategori där inte priser totalt skenar

Såklart är den dyrare än 64GB-modellen av Deck, men svårt att se många köpa de dyrare Deck-modellerna om dessa håller dig tillgängliga på lagerhyllan

Kul!

Permalänk
Medlem

De skulle passat på och trycka en 8" skärm i denna, det hade varit perfekt.
7" kan snabbt blir ganska smått i vissa spel, dock kan man ju hoppas att utvecklarna har denna skärmstorlek på radarn numera med tanke på steam deck försäljningssiffrorna.

Permalänk
Medlem

Kommer väl att kosta över 10 000 efter svenska lobbyist-påslag.

Permalänk
Medlem

Känner att jag skulle vilja ha en sån här mackapär. Perfekt om man har en 'död' timme på jobbet när man är inne på kontoret.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem

Windows är en deal-breaker, håller mig till decken.

Permalänk
Medlem

Produktlänk på Prisjakt om nån vill bevaka, har dock inga butiker än:
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=9907609

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Same. I och med Asus tidigare uttalande om pris under 1000 USD kändes det som att prislappen skulle bli betydligt högre än Steam Deck. Men mer modern hårdvara till liknande pris känns verkligen rimligt.

Mjukvaran kommer med all säkerhet vara mycket sämre än Steamdecks.

Permalänk
Saknad Hedersmedlem

Jag undrar hur mycket vinst Asus gör på denna. Tillräckligt för att produkten faktiskt existerar och släpps men till skillnad mot Valve kan de inte tjäna på försäljning av mjukvara till den. Det är ändå dyrare komponenter som kommer att användas till denna, nu tvivlar jag på att Valve subventionerat Steam Deck utan de lär gå med vinst på varenda de säljer.

Kul med lansering men osannolikt att jag uppgraderar. Dock nyfiken på tester gällande batteritid och kylprestanda. Det är trots allt den begränsade faktorn.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Kör nog hellre gaming via molnet till mobilen som numera har så galet bra skärmar + kontrollerlösning. Men förstår att man vill köpa en sån här om man ofta är på platser utan obegränsad datauppkoppling (transport t.ex.)

Permalänk
Medlem

Intressant.
Skulle vara kul att ha, men när man redan är nöjd ägare av steam deck får man passa denna gång.

Noterar placeringen av höger styrspak inte ser lika bekväm ut som på steam deck. Men det kanske är annat grepp på Allyn

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Mjukvaran kommer med all säkerhet vara mycket sämre än Steamdecks.

Det är precis detta jag oroar mig för. Vi vet ju såklart inte än, men steam har lyckats rintigt bra med steam deck! Asus har väl inte det bästa track recordet, så hade inte köpt en sådan innan det finns rejält med reviews. Och även då är jag osäker på hur länge man kan förvänta sig uppdateringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Funket:

Kör nog hellre gaming via molnet till mobilen som numera har så galet bra skärmar + kontrollerlösning. Men förstår att man vill köpa en sån här om man ofta är på platser utan obegränsad datauppkoppling (transport t.ex.)

Vad är det för kontrollösning du har till telefonen? De man får på en touchscreen kan inte mäta sig med de på en steam deck på långa vägar.

Permalänk
Medlem

Hur kan ni inte ta med länk till Linus som testat denna.
Den verkar ju grym!

Permalänk
Testpilot
Skrivet av landmarks:

... Sen är jag fortfarande lite skeptisk till Windows 11 i handhållet läge, men de verkar pyssla med anpassningar även där. Kör man typ Steam lär man ju kunna hoppa in i typ big picture mode om inte annat och få en bättre upplevelse där.

Har installerat Windows 11 på min Steam Deck och ärligt talat fungerar det absolut klockrent. Det jag har tappat är funktioner som FSR oavsett spel och förmågan att ställa in TDP löpande. Men ur ett användarperspektiv är det faktiskt nästan bättre rent allmänt då man inte behöver trixa med Wine, Proton och allehanda andra lösningar.

Har dessutom valt att köra Steam som startup-program ihop med Big Picture Mode. Enda jag behövde göra för samma upplevelse som på Linux var att opta-in för Steam Beta (direkt genom Steam), och sedan lägga till " -gamepadui" som en launch-command på Steam.exe – nu upptäcker Steam kontrollerna precis som i SteamOS.

Ovan är jag övertygad om kommer fungera på Asus också, detta då gamepadui-kommandot lägger till stöd för att snabbyta mellan t.ex. Xbox, Playstation och Switch-layout med ett par knapptryck. Så länge som Ally använder sig av Xinput för sina knappar kommer samtliga spel som har stöd för en kontroller fungera direkt ur lådan med Steam åtminstone. Sedan verkar det finnas ett samarbete med Xbox Game Pass, så rätt säker på att man löst den biten med redan på något vis.

Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Har installerat Windows 11 på min Steam Deck och ärligt talat fungerar det absolut klockrent. Det jag har tappat är funktioner som FSR oavsett spel och förmågan att ställa in TDP löpande. Men ur ett användarperspektiv är det faktiskt nästan bättre rent allmänt då man inte behöver trixa med Wine, Proton och allehanda andra lösningar.

Har dessutom valt att köra Steam som startup-program ihop med Big Picture Mode. Enda jag behövde göra för samma upplevelse som på Linux var att opta-in för Steam Beta (direkt genom Steam), och sedan lägga till " -gamepadui" som en launch-command på Steam.exe – nu upptäcker Steam kontrollerna precis som i SteamOS.

Ovan är jag övertygad om kommer fungera på Asus också, detta då gamepadui-kommandot lägger till stöd för att snabbyta mellan t.ex. Xbox, Playstation och Switch-layout med ett par knapptryck. Så länge som Ally använder sig av Xinput för sina knappar kommer samtliga spel som har stöd för en kontroller fungera direkt ur lådan med Steam åtminstone.

Intressant.
Hur bedömmer du prestandan och funktioner med windows på steam deck.
För var det problem med spelen flöt sämre och ljud kontroller mm slutade fungera

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av micke1m:

Windows är en deal-breaker, håller mig till decken.

Borde ju i teorin gå att köra Steam OS på denna med (det är ju en ’vanlig’ pc under skalet trots allt)

Jag saknar nog touchpads mer än prestandavinsten, så för mig blir det ingen uppgradering på ett tag

Permalänk
Medlem

Verkar vara riktigt nice hårdvara från AMD. Kul att de fortsätter att leverera till konsol- och handheld-segmentet.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz