Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Grafikkort för 4k-spel på "rimlig" nivå?

Permalänk
Medlem

Grafikkort för 4k-spel på "rimlig" nivå?

Ok, så här:

Inte 4K egentligen, men skärmen är 5120 * 1440 så det är väl ett hyfsat riktmärke. (4K är 8847360 pixlar, min skärm 7372800 pixlar)

Är ingen extrem-spelare, men gillar att koppla av med lite spel då och då. Mest äventyrs- och strategispel som tex Civ 6, X-Com 2, Tomb Raider, Uncharted och liknande.

Vill gärna kunna spela med hyfsade inställningar och ha ett kort som räcker i några år.

Cuda vore kanske trevligt för att dyka in mer i AI, men på hobbynivå så tror jag det fungerar lika bra att skaffa tex en Google Coral.

Jag har ca 30-31cm utrymme, kanske 32 men då måste jag mäta ett par gånger till innan.

Priset har ingen betydelse på så sätt att jag måste ha ett grafikkort (kör det inbyggda nu) och vill kunna spela under de förutsättningar jag nämner, men vill samtidigt inte kasta pengar i sjön och betala för saker/funktioner jag inte kommer använda.

Vad kan rekommendationen tänkas bli?

AMD:s 6950 XT som är 27 cm långt (enligt inet) för ca 8500kr, eller ASUS GeForce RTX 4070 Ti 12GB TUF Gaming på 30.5 cm?
Men då sticket priset iväg till runt 11 500kr. Alt. ett beg. 3080 nu när många uppgraderar, men de verkar överlag vara för långa och väldigt strömkrävande (vilket Radeon-kortet också är). Eller 7900XT?

Med tanke på elpriserna så vore det inte fel om det är relativt snålt, åtminstone när man inte spelar. Och gärna så tyst som möjligt.

Ska paras ihop med min 7900X, 32 GB DDR5 6000MT/s och 800W Corsair Shift nätagg.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dhanjel:

Ok, så här:

Inte 4K egentligen, men skärmen är 5120 * 1440 så det är väl ett hyfsat riktmärke. (4K är 8847360 pixlar, min skärm 7372800 pixlar)

Är ingen extrem-spelare, men gillar att koppla av med lite spel då och då. Mest äventyrs- och strategispel som tex Civ 6, X-Com 2, Tomb Raider, Uncharted och liknande.

Vill gärna kunna spela med hyfsade inställningar och ha ett kort som räcker i några år.

Cuda vore kanske trevligt för att dyka in mer i AI, men på hobbynivå så tror jag det fungerar lika bra att skaffa tex en Google Coral.

Jag har ca 30-31cm utrymme, kanske 32 men då måste jag mäta ett par gånger till innan.

Priset har ingen betydelse på så sätt att jag måste ha ett grafikkort (kör det inbyggda nu) och vill kunna spela under de förutsättningar jag nämner, men vill samtidigt inte kasta pengar i sjön och betala för saker/funktioner jag inte kommer använda.

Vad kan rekommendationen tänkas bli?

AMD:s 6950 XT som är 27 cm långt (enligt inet) för ca 8500kr, eller ASUS GeForce RTX 4070 Ti 12GB TUF Gaming på 30.5 cm?
Men då sticket priset iväg till runt 11 500kr. Alt. ett beg. 3080 nu när många uppgraderar, men de verkar överlag vara för långa och väldigt strömkrävande (vilket Radeon-kortet också är). Eller 7900XT?

Med tanke på elpriserna så vore det inte fel om det är relativt snålt, åtminstone när man inte spelar. Och gärna så tyst som möjligt.

Ska paras ihop med min 7900X, 32 GB DDR5 6000MT/s och 800W Corsair Shift nätagg.

Vad som är rimligt för dig vet jag inte, men om jag ska vara ärlig tycker jag att nVidia erbjuder bra kort med för lite VRAM, så vill du få lite svårigheter med att köra fullt ut i de senaste spelen framöver, skulle jag titta på kort med minst 16GB. Blir svårt att hitta nVidiakort till vettiga priser. Är det RT du är ute efter är det iofs nVidia som gäller men som sagt det blir ingen billig affär.

Mina 50 öre.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

3070?

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Viking

Det här är nog perfekt för dig om du lyckas montera ett på 32 cm.
https://www.proshop.se/Grafikkort/PowerColor-Radeon-RX-6950-X...

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av spacedebree:

För 4K, nu skojar du allt?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

För 4K, nu skojar du allt?

Något mer än MS Röj i 4K klarar det väl? =P Måste man upp i 3090-klass för 4K menar du? Beror ju på inställningar med. Har hört att 3070 är en start, men det kanske var för 2K då ?

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Skrivet av spacedebree:

Något mer än MS Röj i 4K klarar det väl? =P Måste man upp i 3090-klass för 4K menar du? Beror ju på inställningar med. Har hört att 3070 är en start, men det kanske var för 2K då ?

EDIT: Läste på lite mer här och nej - ett 3070 var ju inte att rekommendera, nej... Hoppas att du inte hann att springa och köpa så många...hehe. =P

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem

Har kört 5120*1440 på 3080, 3090 och nu 4090.

Skulle väl säga att 3080 är i det vekaste laget på den upplösningen, lyftet till 3090 gör det behagligare. Värt att nämna är att jag är "allergisk" mot de uppskalningsmetoder som finns tillgängliga i dagsläget, är man inte det så kommer man långt på ett 3080 / 4070 Ti. Går också att utmana med att spela på lägre inställningar men det tar ju bort det snygga i spelen om man går för långt.

Med allt det sagt hade jag personligen siktat in mig på ett 4070Ti av de du nämnt

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av spacedebree:

Något mer än MS Röj i 4K klarar det väl? =P Måste man upp i 3090-klass för 4K menar du? Beror ju på inställningar med. Har hört att 3070 är en start, men det kanske var för 2K då ?

Du kan ju alltid köra 4K men i vilken utsträckning är det då? Du nämner MS röj och det är väl kul, men om du bryr dig om RT och senaste AAA titlarna kan du glömma allt vad 3060ti -3070ti kort heter, de har för lite VRAM för detta, så nej RTX3070 är inget bra kort att satsa på i 4K, tycker jag.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Jag är rätt nöjd med RX 7900 XT för 4K.
MBA är inte så långt, det drar inte vansinniga mängder el eller låter så värst mycket vid 60Hz vsync / freesync.

Har du ett genuint behov av CUDA eller älskar RT i alla titlar där finns eller tycker DLSS är Jesus vandrar på Vattnet så finns, likt för de flesta, bara Nvidia. Är det bara spela och primärt inte med max RT jämt så, well, jag gillar kortet jag nämnde. För 10k jämnt hoppas jag det håller några år för mina rätt så blygsamma krav.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Känns onekligen som att det är 7950XT vs 4070TI som gäller om man ska utse en kandidat från varje läger.

AMD är ju 30-40% billigare, men är större och drar mer ström. Smart Access Memory tillsammans med AMD platformen i övrigt kanske ger lite vinst.

nVidia har samtigt RT (som jag nog klarar mig utan), CUDA som är trevligt. Men DLSS kanske gör att man kan forsätta spela sina spel under längre tid trots mindre VRAM men då med (sannolikt?) sämre bildkvalité när AI hjälper till. Men för spelen jag spelar och den trots allt begränsade tiden jag lägger på spel så kanske det är accepterat.

Känns lite som det är miniminivån, vilket är helt sjukt med tanke på vilka priser det handlar om. Men något lägre/sämre kort så känns det som man är lite inlåst redan från början.

Inte helt lätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Jag är rätt nöjd med RX 7900 XT för 4K.
MBA är inte så långt, det drar inte vansinniga mängder el eller låter så värst mycket vid 60Hz vsync / freesync.

Har du ett genuint behov av CUDA eller älskar RT i alla titlar där finns eller tycker DLSS är Jesus vandrar på Vattnet så finns, likt för de flesta, bara Nvidia. Är det bara spela och primärt inte med max RT jämt så, well, jag gillar kortet jag nämnde. För 10k jämnt hoppas jag det håller några år för mina rätt så blygsamma krav.

7900 XT är nog inget dumt val heller, ungefär samma prisklass som 4070TI så man kanske ska avvakta och hoppas på någon bra deal från något av lägren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Det här är nog perfekt för dig om du lyckas montera ett på 32 cm.
https://www.proshop.se/Grafikkort/PowerColor-Radeon-RX-6950-X...

Känns tyvärr som det kan bli väldigt tight, men det är onekligen "prisvärt"... om man kan säga så idag.

Permalänk
Medlem

Jag har ett Geforce 4070TI för en skärm med den upplösningen och det funkar fint. För civ 6 som du nämner kommer jag upp i närmare 240 FPS, men det är ju inte heller det mest krävande spelet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dhanjel:

Känns tyvärr som det kan bli väldigt tight, men det är onekligen "prisvärt"... om man kan säga så idag.

Hmm det är bundlat med TLOU part1 vilket faktiskt flöt/flyter på väldigt bra med just det kortet.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)