AMD: "Radeon levererar 16 GB grafikminne från 499 dollar"

Permalänk
Melding Plague

AMD: "Radeon levererar 16 GB grafikminne från 499 dollar"

I ett Twitter-inlägg påtalar AMD:s marknadsföringschef för gaming att de erbjuder betydligt mer grafikminne för pengarna.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Är minnet avgörande om man spelar på 1440p? Trodde det "bara" var för 4k

Permalänk
Medlem

Jag skulle värdera grafikminnet väldigt högt . Tex skulle jag aldrig köpa ett nytt kort nu för 10 K under 16 GB . Sen om jag vill ha en billigare modell till dator nr 2 som kanske ligger på 3000-5000 kr skulle jag ändå aldrig köpa under 12 GB . Jag har blivit bränd innan vem glömmer aldrig 256 mb-512 mb-762 mb korten geforce 8-9 serien eller 680 som var riktigt bra men på tok för lite minne .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Skrivet av ottoblom:

Jag skulle värdera grafikminnet väldigt högt . Tex skulle jag aldrig köpa ett nytt kort nu för 10 K under 16 GB . Sen om jag vill ha en billigare modell till dator nr 2 som kanske ligger på 3000-5000 kr skulle jag ändå aldrig köpa under 12 GB . Jag har blivit bränd innan vem glömmer aldrig 256 mb-512 mb-762 mb korten geforce 8-9 serien eller 680 som var riktigt bra men på tok för lite minne .

Okej Som "tur" har jag inte pengar att köpa ny dator. Har en i7-8700k (?) och 1070Ti som funkar ok..... Men det börjar bli gammalt nu... Jag får panta en njure framöver och köpa nåt nytt

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseedsvik:

Okej Som "tur" har jag inte pengar att köpa ny dator. Har en i7-8700k (?) och 1070Ti som funkar ok..... Men det börjar bli gammalt nu... Jag får panta en njure framöver och köpa nåt nytt

Om det är ett så stort ekonomiskt problem, kan man köpa grafikkortet / en hel speldator på avbetalningen. Och dela upp det på 2år.

Men jag förstår din resonemang med njuren

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Om det är ett så stort ekonomiskt problem, kan man köpa grafikkortet / en hel speldator på avbetalningen. Och dela upp det på 2år.

Men jag förstår din resonemang med njuren

Nja, om det är ett stort ekonomiskt problem så bör man prioritera andra saker än en gamingdator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseedsvik:

Är minnet avgörande om man spelar på 1440p? Trodde det "bara" var för 4k

Total Warhammer 3 ger mig "WARNING: memory running out, lowering graphical settings"-laddningsskärmen nästan varje session och jag spelar på 1440p med 8 GB (vilket är för lite för gaming idag.)

Visa signatur

Nada.

Permalänk
Medlem
Citat:

Med samma minnesbuss skulle kapaciteten hos Geforce RTX 4070 Ti och RTX 4070 kunna dubbleras från 12 till 24 GB, och kommande RTX 4060 Ti från 8 till 16 GB.

Genom att göra en dubbelmacka (minneskretsar även på baksidan av kortet) så kan man göra så, ja, men det är inte gratis. Eller vet ni något som inte jag vet om 4GB GDDR6-kretsar?

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Allt som inte är 4090 är väl typ obsolet redan med tanke på Unreal 5.1? Vram i all ära så är det oavsett pengarna i sjön om gpun inte fixar ray/path tracing mm?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Avstängd

Någon bör göra en djupdykning under huven i moderna spel och se vad som faktiskt äter allt minne, och även se hur pass mycket man kan komprimera deras texturer och annat. För det går att göra rejält mycket. Känns som att uvecklarna inte längre gör det alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Någon bör göra en djupdykning under huven i moderna spel och se vad som faktiskt äter allt minne, och även se hur pass mycket man kan komprimera deras texturer och annat. För det går att göra rejält mycket. Känns som att uvecklarna inte längre gör det alls.

Alltså det har funnits kort sen mars 2017 med 11 GB minne att allt annat går upp i krav internminne . Plats på datorn . Processor kärnor osv gör att det blir ganska svårt att skippa ett av dom viktigaste vram .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseedsvik:

Är minnet avgörande om man spelar på 1440p? Trodde det "bara" var för 4k

Idag är nog absoluta smärtgränsen 10 gig om man kör i 1440p och ämnar ha höga inställningar, skulle jag säga. Mitt 3080 10 gig fick aldrig slut på minne men ibland var det bra nära. 3060ti (8 gig) däremot, med detta fick jag slut på vram i flera spel, kortet hade fixat rätt ok prestanda men föll platt ibland pga att man precis trillade över gränsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Någon bör göra en djupdykning under huven i moderna spel och se vad som faktiskt äter allt minne, och även se hur pass mycket man kan komprimera deras texturer och annat. För det går att göra rejält mycket. Känns som att uvecklarna inte längre gör det alls.

Moore’s law is dead har gjort en bra djupdykning med intervjuer med spelutvecklare gällande detta och den breda bilden är att det inte är lathet utan snarare att man lyfter grafik-nivån i ett generationsskifte nu men där AAA-tillverkarna är förbluffade över att främst Nvidia fortsätter leverera nya kort i medium-segmentet med låg VRAM. Det i kombination med ray tracing som äter trafikminne.

Sen finns det säkert fler sanningar i detta, och suboptimerade spel kommer fortsätta att komma ut. men känns som ett skifte nu jämfört med tidigare år då mer VRAM över 8gb varit ”Nice to have” för gamers så blir det snarare en hygienfaktor att ta hänsyn till för de som kör +1440p och vill dra inställningarna långt åt höger

Själv har jag ett RTX3080 men inte märkt av något vid 3440x1440 tydligt, men nästan bara hunnit spela på min laptop med 3050 senaste halvåret så är van med att dra många inställningar åt vänster istället

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lindstroem:

Moore’s law is dead har gjort en bra djupdykning med intervjuer med spelutvecklare gällande detta och den breda bilden är att det inte är lathet utan snarare att man lyfter grafik-nivån i ett generationsskifte nu men där AAA-tillverkarna är förbluffade över att främst Nvidia fortsätter leverera nya kort i medium-segmentet med låg VRAM. Det i kombination med ray tracing som äter trafikminne.

Sen finns det säkert fler sanningar i detta, och suboptimerade spel kommer fortsätta att komma ut. men känns som ett skifte nu jämfört med tidigare år då mer VRAM över 8gb varit ”Nice to have” för gamers så blir det snarare en hygienfaktor att ta hänsyn till för de som kör +1440p och vill dra inställningarna långt åt höger

Själv har jag ett RTX3080 men inte märkt av något vid 3440x1440 tydligt, men nästan bara hunnit spela på min laptop med 3050 senaste halvåret så är van med att dra många inställningar åt vänster istället

Fast är det verkligen ett generatiosnskifte om grafiken i stort sett ser likadan ut som innan?
Vad är det som gör att Skyrim går att söndermodda med 4K texturer (inte för att någon ser någon större skillnad mot 2048) på ett 8GB kort i en öppen spelvärld och få dessa texturer att se bättre ut än i Last of Us samtidigt som du har högre antal polygoner på bla träd och buskar?
Red Dead 2 går att spela i 4K utan problem på ett 8GB kort och det spelet anses av många vara typ ett av de snyggaste spelen som finns till PC än idag.

Sweclockers skulle kunna ha ett internt blindtest med texturer i rörelse i något modernt spel. Där de skiftar mellan High/Ultra och så får användaren gissa vad som är vad. Utan att pixelpeepa.

Skrivet av ottoblom:

Alltså det har funnits kort sen mars 2017 med 11 GB minne att allt annat går upp i krav internminne . Plats på datorn . Processor kärnor osv gör att det blir ganska svårt att skippa ett av dom viktigaste vram .

Varför köpte du ett 8GB kort om du redan visste detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Någon bör göra en djupdykning under huven i moderna spel och se vad som faktiskt äter allt minne, och även se hur pass mycket man kan komprimera deras texturer och annat. För det går att göra rejält mycket. Känns som att uvecklarna inte längre gör det alls.

Handlar bara om vilka texturer man förladdar. Om man jobbar ordentligt med att bara förladda precis rätt texturer så kommer man långt även med 8GB (det är svårt med mindre, dock), men det kan vara svårt att göra för alla tänkbara konfigurationer. Då blir det lätt att utvecklarna siktar in sig på konsolerna. Både PS5 och Xbox Series X har 16GB minne (där OSet och spelkoderna tar en del) så då siktar kan in sig på att få plats där. Sen blir det en uppsättning för Series S och PS4/Xbox One, vilka bägge har 8GB minne och får leva med lägre inställningar. Då hamnar man i kläm om man har en GPU som slår en PS5 på fingrarna men bara 8GB minne, eftersom det inte riktigt finns en konfiguration som passar.

Problemet är absolut lösbart - dra ner texturkvaliteten ett snäpp bara - men det är klart att om man sitter med en i övrigt högst kompetent 3070 så suger det att behöva göra det.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Fast är det verkligen ett generatiosnskifte om grafiken i stort sett ser likadan ut som innan?
Vad är det som gör att Skyrim går att söndermodda med 4K texturer (inte för att någon ser någon större skillnad mot 2048) på ett 8GB kort i en öppen spelvärld och få dessa texturer att se bättre ut än i Last of Us samtidigt som du har högre antal polygoner på bla träd och buskar?
Red Dead 2 går att spela i 4K utan problem på ett 8GB kort och det spelet anses av många vara typ ett av de snyggaste spelen som finns till PC än idag.

Sweclockers skulle kunna ha ett internt blindtest med texturer i rörelse i något modernt spel. Där de skiftar mellan High/Ultra och så får användaren gissa vad som är vad. Utan att pixelpeepa.

Varför köpte du ett 8GB kort om du redan visste detta?

Det var kris och man fick bara ta det man fick tag på . Alltså jag förstår att du vill att spelen skall kräva mindre VRAM annars suger dom eller är dåligt optimerade . Men vi har ett skifte snart i spelmotorer + Det faktum om du gör ett spel till konsol och sen portar det till pc vill kunderna ha EXTRA allt . Vi får väl hoppas att 12 GB räcker till 1440 p även om det är just en förhoppning .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk

Kan verkligen ett 4060ti dubbla mängden till 16GB, över en 128 bitars buss?

Då måste det användas dubbelsidiga minnesmodeuler. Vilket kanske kostar mer än det smakar, på ett budgetkort? Med så låg bandbredd. Detsamma gäller 4070, och Ti varianten. Fågan är hur mycket Nvidias kraftigt ökade L2 cache hjälper upp bandbredden?

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Medlem

Intel är fortfarande billigast på
16GB inte för VRAM är allt.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Vad är det som gör att Skyrim går att söndermodda med 4K texturer (inte för att någon ser någon större skillnad mot 2048) på ett 8GB kort i en öppen spelvärld och få dessa texturer att se bättre ut än i Last of Us samtidigt som du har högre antal polygoner på bla träd och buskar?

Hela den här 8GB grejen började ju typ med att Last of us knappt gick att köra på 8GB (Det såg ut som skit). Fast det spelet rullar med high settings i 4k performance DLSS nuförtiden (Den biten jag testade vid universitetet och en bit framåt, inte ett skip). T.o.m. HUB börjar ju backa en del när dom märker att spelen går att fixa på någon månad.

CPU util är ju fortfarande ett problem på PC dock. Anledningen till att jag kunde testa Last of us var att grabbens 3700x/X570 gick sönder så jag sprang och köpte en 13600K till honom. Och spelet fungerar klockrent med den CPUn och 3070. Men det är ju högst otrevligt att man skall behöva köpa CPU/Mobo/Minne för närmare 10000:- för att spelen skall fungera. Tycker att HUB skall kolla upp detta lite istället. Dom har en ny video ute nu med Jedi Survivor, där ett 3070 är CPU limited med en 7800X3D, det är ju löjligt. 8GB VRam är inget problem dock, enligt dom, på high settings. Jag har inte spelet så kan inte testa själv hur det fungerar för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Intel är fortfarande billigast på
16GB inte för VRAM är allt.

Nä de som köper RX 6000-serien nu och hoppas på att fine wine ska rädda dem känner sig nog rätt brända inom kort.
Det finns inget grafikkort ens i närheten av att vara värt pengarna. E-sport på datorn, AAA singel player på PS5an är det som gäller tillsvidare. Nu har jag ingen aning om det kommer stämma eller ej, men tidiga rykten talar ju om att RTX 5000-serien kommer vara 125% snabbare än dagens kort har jag för mig? Att köpa kort idag blir väl lite som att köpa kort som med nöd och näppe klarade av att ha tesselering påslaget, varpå kommande generationers kort knappt såg någon prestandahit överhuvudtaget oavsett om det var på eller avslaget.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Skrivet av Eismannen:

Idag är nog absoluta smärtgränsen 10 gig om man kör i 1440p och ämnar ha höga inställningar, skulle jag säga. Mitt 3080 10 gig fick aldrig slut på minne men ibland var det bra nära. 3060ti (8 gig) däremot, med detta fick jag slut på vram i flera spel, kortet hade fixat rätt ok prestanda men föll platt ibland pga att man precis trillade över gränsen.

Hmm ok Mitt 1070Ti har 8gb. Och det funkar. Jag har inte 16X AA som alla andra Kantutjämning tar ju en del och vid 1440p skruvar alla upp till 16X vilket är helt sjukt

Men anyways Sneglar på Lenovo Legions datorer när de blir billigare. Billiga och tysta. Och tysta är det jag värdesätter mest

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Nä de som köper RX 6000-serien nu och hoppas på att fine wine ska rädda dem känner sig nog rätt brända inom kort.

Jämför Sweclockers prestandaindex när RDNA2 lanserades med hur det ser ut idag. 6700XT låg 10 poäng efter 3070 i 1080p och 15 i 1440p. Idag är det 2 poäng och 5 poäng - och detta är när det nya testet innehåller två spel (Guardians of the Galaxy och Chernobylite) som var direkt trasiga på AMD-kort när testet genomfördes. Fine Wine™ håller än.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Jag köpte ett RX6800 när det begav sig när jag egentligen hade tänkt köpa ett 3070, då det var det enda som fanns i lager. Ett bra beslut nu i efterhand.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

8Gb med Ray Tracing räcker inte i dagsläget.
Nåt många också missar är att just att Raytracing vill ha mer Vram.
Så ett RX5700 8Gb som jag har tex kräver mindre Vram än ett RTX3070 med8 Gb ram om båda kör samma inställningar men där RTX3070 kör med raytracing på för själva funktionen kräver ytterligare minne.

Så ja sitter man på 8Gb grafikkort utan Raytracing funktionalitet så är det inte riktigt lika illa som ett kort med Raytracing och 8Gb, inte för att Raytracing kortet inte kan köra samma settings som kortet utan, utan just det att man ofta med 8Gb i dag får köra uta raytracing för att Vram ska räcka annars får man rätt hårt dra ner på texturer.

med 16Gb på ett RTX3070 ger det i vissa fall mer än 2x FPS, testades genom att använda A4000 som är samma kort fast för Enterprice med lägre clocks och 16Gb ram.

Måna ny spel som kommer ut nu kräver därför minst 12Gb VRAM för att RTX ska fungera med högra settings i övrig så som Texturer.
I alla fall enligt HW unboxed som pratat med devs där man siktar på 12Gb VRAM som minimum för projekt som är påväg ut.

Så ja 16Gb är nog det man BÖR köpa om man tänker sig High Settings med RT på.
Så 4070 lär nog som 3070 bli ett kort som suger rätt hårt om ett par år pga för lite VRAM.

Vi vet dessutom att Vram kostar rätt lite, bara kolla på Intel som tar 100 USD mer för 8Gb eller så.
Jag betalade 160Kr per Gigabyte när jag lagade ett RTX2080ti och det med moms och allt så ja DRAM kostar nog i praktiken runt 10USD per GB och Nvidias 60% vinst per kort så kan man ju tycka dom skulle ha råd med lite mer Vram.

Men folk väljer att köpa överprisad skit med för lite VRAM.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Chris_Kadaver:

Nä de som köper RX 6000-serien nu och hoppas på att fine wine ska rädda dem känner sig nog rätt brända inom kort.
Det finns inget grafikkort ens i närheten av att vara värt pengarna. E-sport på datorn, AAA singel player på PS5an är det som gäller tillsvidare. Nu har jag ingen aning om det kommer stämma eller ej, men tidiga rykten talar ju om att RTX 5000-serien kommer vara 125% snabbare än dagens kort har jag för mig? Att köpa kort idag blir väl lite som att köpa kort som med nöd och näppe klarade av att ha tesselering påslaget, varpå kommande generationers kort knappt såg någon prestandahit överhuvudtaget oavsett om det var på eller avslaget.

Det du beskriver har varit sant sedan datorns födelse. Det som skiljer idag är att priset tyvärr också skalar med prestandan, vilket inte var fallet förr i tiden. Att 5000-serien skulle vara 2x+ snabbare än 4000-serien är nog enbart sant för möjligen flaggskeppet och kommer kosta därefter.

Om 4000-seriens mellanklasskort (?!) är något att gå efter så är prestandavinsterna rätt marginella med tanke på prisökningen så jag tror inte alls att de som köper RX 6000-serien behöver vara särskilt ledsna. De korten blir ju inte sämre för att det kommer nyare kort som är snabbare.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

https://youtu.be/alguJBl-R3I

8Gb med Ray Tracing räcker inte i dagsläget.
Nåt många också missar är att just att Raytracing vill ha mer Vram.
Så ett RX5700 8Gb som jag har tex kräver mindre Vram än ett RTX3070 med8 Gb ram om båda kör samma inställningar men där RTX3070 kör med raytracing på för själva funktionen kräver ytterligare minne.

Så ja sitter man på 8Gb grafikkort utan Raytracing funktionalitet så är det inte riktigt lika illa som ett kort med Raytracing och 8Gb, inte för att Raytracing kortet inte kan köra samma settings som kortet utan, utan just det att man ofta med 8Gb i dag får köra uta raytracing för att Vram ska räcka annars får man rätt hårt dra ner på texturer.

med 16Gb på ett RTX3070 ger det i vissa fall mer än 2x FPS, testades genom att använda A4000 som är samma kort fast för Enterprice med lägre clocks och 16Gb ram.

https://youtu.be/iOBzHYw1TVE

Måna ny spel som kommer ut nu kräver därför minst 12Gb VRAM för att RTX ska fungera med högra settings i övrig så som Texturer.
I alla fall enligt HW unboxed som pratat med devs där man siktar på 12Gb VRAM som minimum för projekt som är påväg ut.

Så ja 16Gb är nog det man BÖR köpa om man tänker sig High Settings med RT på.
Så 4070 lär nog som 3070 bli ett kort som suger rätt hårt om ett par år pga för lite VRAM.

Vi vet dessutom att Vram kostar rätt lite, bara kolla på Intel som tar 100 USD mer för 8Gb eller så.
Jag betalade 160Kr per Gigabyte när jag lagade ett RTX2080ti och det med moms och allt så ja DRAM kostar nog i praktiken runt 10USD per GB och Nvidias 60% vinst per kort så kan man ju tycka dom skulle ha råd med lite mer Vram.

Men folk väljer att köpa överprisad skit med för lite VRAM.

8 GB kostar ca 30 dollar utan rabatt .Det är priset man får betala vid köp av 64 st moduler . Nvidia och AMD lär ha mängd rabatt .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

8 GB kostar ca 30 dollar utan rabatt .Det är priset man får betala vid köp av 64 st moduler . Nvidia och AMD lär ha mängd rabatt .

När jag jobbat med produktframtagning har $1 i komponentpris översatts till $10 hos konsument. Så även med en bra rabatt för AMD/Nvidia lär det behöva synas i plånboken. Men AMD verkar ju kunna fläska på minne utan att det kostar mer så...

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Jag köpte ett AMD Radeon VII 16 GB på launchdagen. 2019 var det tror jag, kostade 8000 kronor. Gick direkt till gruvgrävningen och grävde Etereum först ca 90 MH/s, sedan något år senare nära 100 MH/s. Det "pensionerades" i september 2022 när Ethereum gick Proof of Stake.

Vi spolar fram till 2023.
Jag hade ett RTX 3080 10 GB i min speldator som jag var tvungen att returnera pga att det gick varmt under belastning. Hade ett RTX 3070 liggandes vilket jag stoppade i under tiden. Resident Evil 4 demot kom ut och jag testade det. BAM! Grafikminnesanvändningen på 8 GB kortet var supersvårt att hålla i schack, även på 1440p. Fick sänka texturkvalitet och annat. Blev lite sugen på Resident Evil 3 remaken som kom 2020, så köpte det. Likadant där. Blev lite less att inte kunna maxa ett sådant "gammalt" spel. Slängde ut 3070:t och in med R7 med 16 GB. Ahh perfekt! Nu maxade jag RE3 i 2560x1440p, VRAM-användning 13 GB. FPS ca 80 om jag inte minns helt fel.

Vissa grafikkort åldras bättre än andra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Det du beskriver har varit sant sedan datorns födelse. Det som skiljer idag är att priset tyvärr också skalar med prestandan, vilket inte var fallet förr i tiden. Att 5000-serien skulle vara 2x+ snabbare än 4000-serien är nog enbart sant för möjligen flaggskeppet och kommer kosta därefter.

Om 4000-seriens mellanklasskort (?!) är något att gå efter så är prestandavinsterna rätt marginella med tanke på prisökningen så jag tror inte alls att de som köper RX 6000-serien behöver vara särskilt ledsna. De korten blir ju inte sämre för att det kommer nyare kort som är snabbare.

Jag är inte säker på det den här gången. GTX 1080/TI har ju stått sig oförskämt bra under lång tid. Samma sak med RX 5700/X.
RX 6800 klarar sig säkert bra om du kan vara utan ray tracing etc. Men kommande spel som kommer förlita sig på path tracing är inte långt bort. Så att köpa en kort som antagligen inte kommer kunna driva ett sådant spel är ju lite att kasta pengarna i sjön kan jag tycka. För egen del dröjer det ofta flera år mellan grafikkortssköp. Bättre att hålla ut tills dess att det finns kort som man vet kommer stå sig bra i unreal engine 5.x. Och när flertalet spel kommer köras med den motorn så kommer det även finnas kort i konsumentklassen som kommer kunna driva dem.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Jag är inte säker på det den här gången. GTX 1080/TI har ju stått sig oförskämt bra under lång tid. Samma sak med RX 5700/X.
RX 6800 klarar sig säkert bra om du kan vara utan ray tracing etc. Men kommande spel som kommer förlita sig på path tracing är inte långt bort. Så att köpa en kort som antagligen inte kommer kunna driva ett sådant spel är ju lite att kasta pengarna i sjön kan jag tycka. För egen del dröjer det ofta flera år mellan grafikkortssköp. Bättre att hålla ut tills dess att det finns kort som man vet kommer stå sig bra i unreal engine 5.x. Och när flertalet spel kommer köras med den motorn så kommer det även finnas kort i konsumentklassen som kommer kunna driva dem.

Innan path tracing blir ett krav så lär nog 2 generationer av nya spelkonsoler komma. Då lär också alla kort man köper idag vara för svaga att klara av att driva de spelen.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.